Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
De mais heeft al weken bruine toefjes maar ze zijn nog wit of bleekgeel en ze smaken niet zoet. Toch nog maar even wachten denk ik (geduld is een schone zaak..)
Vorig jaar heb ik de maïs pas eind oktober kunnen oogsten. Je krijgt ook onsmakelijke maïs als er in de buurt voedermaïs staat (ivm kruisbestuiving).

Mungbonen: In een glazen pot, 3-4x daags spoelen. Niet in het water laten staan. Bij mij duurt het 5-7dagen voordat het taugé is. Kun je hier iets mee?
Ik heb een kiwano in de kas hangen!!!
Heb m' even gegoogled, wat een bijzondere vrucht!

Hier is de kas trouwens afgebroken nu Het balkon is nu een stuk minder interessant. Hopelijk gaan de viooltjes nog wat doen en heb ik straks een violenbalkon! Maar wat betreft een moestuin heb ik niet veel meer helaas.
@ Heli, vroeg me toevallig vorige week nog af hoe het daarmee ging (omdat het zulke aparte vruchten zijn had ik die onthouden)
@ Vuurbloempje, dan kun je alvast plannen gaan maken voor volgend jaar. Daar kun je ook veel voorpret van hebben!
Is ook zo bluesgirl. Alleen vallen er niet heel veel plannen te maken met de ruimte die ik heb Wel leuk trouwens: ik heb dit weekend zaadjes gekregen voor cherrytomaatjes! Die kunnen in februari pas gezaaid worden dus ik heb iets moestuinerigs om naar uit te kijken.
Ohhhh mungbonen moeten niet in het water blijven Ahum, poging 2....

We hebben wel de eerste andijvie gegeten.

De sierpompoenen komen nu wel op gang, maar ik heb nog geen enkele eetbare pompoen gezien.

@heli, voor je kiwano.
Nou, ban zit er op, dus ik doe weer mee

Mijn tomaat heb ik uit de grond getrokken en in pot gezet. Die staat nu binnen voor het raam en hopelijk gaat dat nog wat oogst opleveren.

Verder bijna alles eruit getrokken op de prei na (en ik heb ergens nog wat worteltjes en bietjes verstopt. Moet ik denk ik met een loep gaan opsporen).

En nu de tuin klaar gaan maken voor volgend jaar. Dat wil zeggen, na dit eerste jaar try out, heb ik de smaak te pakken gekregen en wil ik groter, beter en meer . Dus ik ben nu meer grond aan het vrijmaken en dat ga ik bemesten.

Wat doen jullie met die kaalgeslagen grond in de wintertijd? Tijdelijk toch nog wat leuke plantjes neerzetten om ook wat leuk uitzicht te hebben (aangezien mijn moestuin zontechnisch voor een deel echt voor mijn woonkamerraam ligt en ik dus uitkijk op dat stuk tuin)?

Of gewoon echt leeg en niks (wat er nu treurigjes uitziet)?

En als je er wat inzet, wat zet je er dan in?

Nou, hier voorlopig geen oogstverhalen.
Even een vraagje aan de moestuin-kenners hier..

Ik vind zo'n rode peperplant zo leuk staan in huis, had ik bij kennissen gezien. Ik heb al bij verschillende tuincentra gekeken maar kon ze daar niet vinden. Iemand een idee waar ik ze kan kopen? Of is het vast helemaal het seizoen er niet voor en is het een kansloze missie?

En doet zo'n plant het eigenlijk goed gewoon in huis? Zo niet, iemand een idee welke plant die er net zo leuk uitziet en ook eetbaar is wel?
anno1984, ik heb nu voor het eerst een peperplant binnen. Ik heb een grote plant die afgelopen zomer buiten heeft gestaan en waarvan ik heb geoogst. Het schijnt mogelijk te zijn om ook in de winter te oogsten met de juiste zorg maar daar moet ik me nog wat extra over inlezen. Ook heb ik nog een klein peperplantje staan die ik niet lang geleden heb gezaaid en ik ga ook eens kijken hoe ver ik daar mee kom. Helaas dus niet echt een nuttig antwoord omdat ik het zelf ook voor de eerste keer ga proberen
1984, is een sierpeper dan niet iets voor je? Welliswaar niet de echte, maar geeft wel vrolijke rode/gele pepertjes die er op lijken (kleintjes)
quote:schouderklopje schreef op 27 september 2010 @ 00:51:

Nou, ban zit er op, dus ik doe weer mee

.Ban ??? waarom heb je een ban gekregen schouderklopje ?
Hier groeit de broccoli volop! Al een twee keer geoogst, en nu komen er ook meerdere zijstronkjes aan

Afgelopen weekend heb ik de eerste bloemkool-in-wording gespot Dus dat komt ook nog wel.

Spinazie komt op (Schouderklopje; dat kan je nog rustig zaaien dus)

Venkel doet het uitstekend, de boerenkool staat sinds het weekend in een vliesdoeken-tent (vanwege de rupsen), de snijbonen en peultjes heb ik nog weer geoogst. Sla schiet nu uit, dus dat is voor de knijnen....

Ik laat de bakken gewoon leeg wanneer ze nu vrijkomen. Maar ik heb nu pas 1,5 lege bak, de rest is nog bevolkt

Op de lege delen heb ik compost gegooid, als straks de vorst komt, dan komen er kranten op, zodat alle onkruid weer verstikt en ik volgend jaar met onkruidvrije bakken kan beginnen.
quote:roef schreef op 27 september 2010 @ 19:45:

[...]

Ban ??? waarom heb je een ban gekregen schouderklopje ?ach, is alweer een paar weken geleden, dus niet zo belangrijk meer (katten richting angel denk ik zoiets). Maar verklaart de grote hiaten hier. Terwijl ik ondertussen wel vrolijk zat mee te lezen, maar niet kon reageren.
wow, nog een mooie opbrengst Sarah. Jaloers : )

Ik heb lekker veel inspiratie voor komend jaar. Venkel klinkt ook wel goed. Ik wil inderdaad meer planten verspreiden over een jaar. Ik vind het een beetje jammer dat het nu eigenlijk zo goed als klaar is bij mij. En spinazie heb ik eigenlijk niet zo zin in. Vraga me niet waarom, maar loop niet zo warm voor bladgroente uit eigen tuin. Is voor mijn gevoel ook geen plant, slechts bodembedekking
Spinazie uit eigen tuin is zoveel lekkerder dan spinazie uit de winkel....! Even blancheren, dan room plus een beetje peper erdoor, inrollen in plakjes rauwe ham/coburger ham en dat in een beetje boter in de pan bakken. Hmmm

Maar wat jij zegt heb ik ook wel een beetje; het is voor dit jaar eigenlijk maar een korte periode geweest, bij mij wel tenminste. Mijn eerste voorzaai was veel te vroeg, mijn 2e eigenlijk te laat, dus veel kostbare tijd 'verspild'.

Komend jaar wil ik ook buiten vroeger beginnen, peultjes kunnen bijvoorbeeld al in februari. En dan heb ik natuurlijk ook de kas en de koude bak waar al eerder dingen in kunnen. Die had ik vorig jaar voor het seizoen nog niet.
Joehoe Jody Ik zoek je!
Oh ja, veldsla is heerlijk en nu nog te zaaien.
Pff, vanmorgen bijna nachtvorst hier. Komen er ein-de-lijk pompoenen aan mijn planten, gaat het vriezen. Dat zal dus wel niets meer worden. Enfin, er is 1 megapompoen aan gegroeid, dus die ga ik binnenkort maar eens slachten voor de soep. En van mijn schoonmoeder krijg ik nog een recept voor (pittige) pompoenjam. Ben benieuwd hoe dat smaakt.
Helianthus, wat is dat voor een vrucht? Ziet er wel leuk uit zeg!
Dat is een kiwano. De vrucht staat zo ongeveer op ware grootte op de foto.

Hier is ook al nachtvorst geweest. Sommige planten leggen direct het loodje. Jammer
Heey kenners.

Prachtig zeg, die kiwano!

Ik heb hier twee klein bloemkooltjes in de tuin. Kan ik ze al gebruiken of moet ik wachten tot ze supermarktgroot zijn?
Ik weet dat niet, ik kweek geen bloemkolen of broccoli.
Ik hoop dat iemand anders je daarmee kan helpen.
anoniem_94761 wijzigde dit bericht op 29-09-2010 22:31
Reden: dubbel, dus dan maar een aanvulling ;-)
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven