Outsiders

24-05-2010 13:40 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom hier gezellig kletsen over wonen in het buitenland.

Waar woon je?

Wat doe je er?

Wat mis je aan Nederland?

Wat niet?
Precies SD, je snapt wat ik bedoel; het is al niet altijd heel makkelijk om weg te zijn van familie en vrienden, maar ik kan het handelen. Maar als ik dan hoor dat anderen mij zo missen en huilen, tja, dan knapt er ook iets in mij. Dat vind ik dus ook het allerlastigste aan dit hele gebeuren.

Inderdaad, land huren hier is goedkoop en er is veel beschikbaar. Het droge seizoen komt eraan en dat betekent dat het echt weer heel warm gaat worden. Een schuilstal moet er ook staan, voor het regenseizoen om te schuilen (vind ik toch wel zo vriendelijk ogen) en hopelijk wat bomen die voor schaduw kunnen zorgen als het erg warm is. Ik heb werkelijk verder geen idee of het een haalbaar projectje is hoor, maar zie het ondertussen wel helemaal voor me: er is hier een plek waar ze paarden hebben, kun je ritjes maken, maar stelt niet zoveel voor. Maar als ze mij nu een leuk diertje willen verhuren/verkopen, die ik eventueel helemaal zelf kan trainen, dan zou dat ideaal zijn. Dan wordt het toch een ander soort rijden dan hoe zij dat daar doen. Ik heb die mensen al een mail gestuurd met het voorstel, ook om eens te peilen hoe ze daar instaan. Hun paarden zien er wel ok uit, ze zijn niet zo groot, maar wel gezond. Ik zou dan wel de grootste willen. Maar goed, we zullen zien..

Bij jullie is de temperatuur ongeveer hetzelfde denk ik, de paarden kunnen er hier prima tegen. Wat voeren jullie ze verder? Heb namelijk geen idee wat voldoende is voor hier en.. biks?

Tot later!
Hey Kym, de temperatuur is hier heel stabiel 31 C graden, maar als er geen zeebries staat voelt het als 45 C ofzo. Jullie wonen ook aan de kust toch? De paarden kunnen er prima tegen hoor, die hebben ze hier al vanaf Colombus natuurlijk. Wel hebben ze extra zouten/ mineralen nodig, om wat ze via het zweten kwijtraken weer aan te vullen. Dat poeder koop je hier in een grote zak bij een bouwmarkt! In Nederland hadden we daar zoń liksteen voor hangen, herinner ik me. Een hoop mensen hier voeren hun paarden alleen gras, maar als ze moeten werken dan worden het al snel van die geraamtes, jou vast ook wel bekend daar.

Wij voeren ze twee kilo biks, gebaseerd op mais, per paard per dag...de grotere drie kilo per dag. Doen ze het prima op. Soms halen we hooi als extra erbij. De meeste paarden hier zijn maar 1, 40 a 1, 50m groot, maar wel heel sterk met goede benen en harde hoeven. En ze zijn leuk! Minder neurotisch dan de meeste Hollandse paarden, ze lopen probleemloos over smalle bergpaadjes en springen op rotsblokken, vinden ze leuk!

Ik hoop dat je een leuk paard vind daar. Zijn dat aardige mensen van dat paardenverhuurbedrijf daar?
Hey SD Dank voor je reactie. Inderdaad, de paarden hier zijn ook kleiner, en dat ben ik helemaal niet meer gewend na al die jaren Friezen te hebben gereden (die meestal wel groter waren dan 1.60m). Maar taai zijn ze absoluut hier, dat zie ik wel aan die paardjes op die boederij.

Ik ken de mensen niet zo goed. Een jongen is er bezig met dat paardengebeuren runnen, maar de eigenaar is hij natuurlijk niet. Ik had ze dus een mail gestuurd, maar tot op heden nog geen reactie. En weet je, ik heb helemaal geen idee of ik hier wel biks kan krijgen..raar he? Zal dat soort zaken toch wel eerst uit moeten zoeken dan.

En oh ja, wij wonen ook aan de kust, pal aan zee. Wat betalen jullie ongeveer voor een paard daar eigenlijk?
Ja, Friezen...da's pas een echt paard (zucht) die mixjes hier zijn toch vaak wel erg smal, wat we in Nederland een kinderpony zouden noemen. Ze kunnen wel makkelijk een volwassene dragen, daar niet van. Hier koop je ze op de veemarkt voor $ 400 a $ 500, dan heb je het over een groene driejarige van het basistype. $ 1 per kilo is ongeveer de economische waarde van een paard hier.

Daar bovenop komt dan de toegevoegde waarde 'wat de gek ervoor geeft' om het ff oneerbiedig te zeggen. Dan heb je het over dressuurmatig getrainde raspaarden, die via het internet en advertenties in de krant gaan. Die Andalusierhengst heeft bijvoorbeeld $ 15000 gekost, maar dat zou hij nu in deze slappe markt echt niet meer opbrengen. De endurance getrainde Arabier met papieren is dus voor $ 1500 weggegaan, een Peruvian dressuurgetraind schimmeltje wat ze ook had, is zelfs voor maar $ 1200. Dat vind ik echt wel bodemprijzen, gezien de kwaliteit van deze paarden, maar het is momenteel niet anders. Wel gunstig om nu een paard te kopen...voer hier wordt geleverd uit een loods waar Agrochemicals opstaat, die leveren veevoer, kunstmest en bestrijdingsmiddelen, komen het aan huis bezorgen zelfs. De dierenarts, die hier ook een winkel heeft, levert het ook, net als allerlei medicijnen. Dat soort winkels moeten bij jullie toch ook wel bestaan?

Die paardenmensen daar zijn vast digibeten, die ooit wel een email adres hebben aangemaakt, of dat hebben laten doen, maar nu nooit hun mail lezen omdat ze hun passwoord kwijt zijn. Schat ik zo in, hier gaat dat precies zo namelijk. Ik zou gewoon bellen of langsgaan om eens een praatje te maken...

Iets heel anders: Vivagirl, joehoe ...hoe gaat het met je? Is je schoonzusje al bevallen?
Hello everybody!

Het feest was een succes. Allemaal in de huiskamer, hartstikke gezellig.Heerlijke hapjes vooraf, lamkoteletjes, steak en salades. Friet, aardappelgratin en chocolade mousse met warme kersen als toet. Mijn man stond uren in de keuken, alles selfmade Heel, veel wijn en voor de sterke mannen natuurlijk ook nog schnaps. Het was een hele voorbereiding, maar echt de moeite waard.

Moet nog het een en ander opruimen, want gisteren was dit maar beperkt mogelijk. Het is wat als je ouder word...als je een avondje doorzakt heb je 3 dagen nodig om weer op te knappen...

Het word hier echt herfst. Koude nachten, de bladeren van de bomen beginnen al te vallen. De verwarming is al aan...

Vanmiddag druiven plukken, daar maak ik gelei van. Met kaneel of gember. Een heel werk. Ik maak kleine potjes, altijd een leuk kerstcadeautje.

Ja, hoe is het met vivagirl??
Leuk dat het zo'n gezellig feest is geworden Heidelberg! Klinkt goed, hmmm krijg er honger van. Ook maar weer wat gaan eten zo.

Ik vroeg me trouwens af, Kym dit weet jij misschien wel aangezien je bijna mee hebt gedaan aan het programma, wat krijgen de deelnemers van Grenzeloos Verliefd er eigenlijk voor? Ik neem aan dat ze zich niet zomaar laten filmen? Hmz, nieuwsgierig aapje.

Hier wordt het trouwens ook al flink winter, bah bah. Heb de verwarming nog niet aan, ik wil er nog niet aan toegeven.
----
Het is hier nu nacht en ik moet bekennen dat 't niet zo lekker gaat. Er speelt hier van alles, wat me de laatste weken nogal bezig heeft gehouden. Ik denk dat ik terug ga naar Nederland, niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat het niet anders lijkt te zijn. Mijn relatie is niet zoals het zou moeten zijn en beetje bij beetje ontdek ik dat dat misschien niet is waar ik op gehoopt had.

Nu een achtbaan aan emoties. Vreselijk gevoel. Er moeten knopen gehakt worden, maar dat is zo verdomd moeilijk

Excuus voor deze ego-post. Ik probeer morgen weer te schrijven.
---
@Kym, ik ken dat gevoel van een vroegere relatie. Het was een relatie waar zowat alles aan mij hing. In het begin vond ik het prima, voelde me sterk. Kon de hele wereld aan. Na een jaar was ik degene die altijd alles deed. Er werd ook steeds meer verwacht en ik voelde me net een ezel volgepakt met zware lasten. Toen ik me realiseerde dat mijn liefde voor hem veel groter was als andersom.... dit niet was wat ik wilde en na eindeloze gesprekken is hij weggegaan. Ik viel in een diep gat. Heb een andere baan gezocht (in het buitenland) en acheraf was dat de beste beslissing. Heb heel veel gehuild..Kilo's afgevallen.

Je moet voor jezelf kiezen, meid. Tanden op elkaar. Je bent nog jong. Ik wens je veel moed, sterkte en blijf eerlijk tegen jezelf...en ik leef met je mee.

@pino, ik denk ook aan jou...

big voor jullie allebei
Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Een grote teleurstelling, dat is het zeker. Geen idee wanneer ik dan terug zal gaan, hoe maak je zo'n besluit?

Dank je wel voor jullie steun, jullie horen van me.
Aiii Kym, wat shit zeg... Heel veel succes bij het maken van een beslissing... Sowieso niet gemakkelijk, maar jij komt toch weer op je poten terecht, waar dan ook. Sterkte!!!
Jeetje Kym, wat vervelend voor je. Knopen doorhakken is zeker moeilijk, maar in dit soort situaties moet je naar je gevoel luisteren. Nadenken of je je leven zoals het nu is, de rest van je leven wil leiden. Met je huidige partner. Wil je dat niet, dan weet je het antwoord voor jezelf eigenlijk al. Ook al wil je dat misschien niet beseffen (nog niet)

Ik denk dat veel mensen een dergelijk gevoel herkennen, maar op het moment dat je het meemaakt is het vreselijk. Sterkte!

Verder fijn dat de meesten een leuk weekend hebben gehad. Leuke berichten allemaal over een geslaagd feestje bij regenachtig weer en lekker eten. Mmmm.

Nichiran, wat gaaf voor je dat je naar NL mag zeg. Je zal wel kapot zijn na die 4 dagen, maar dat is het absoluut waard!!!

Wij gaan in januari weer naar NL, dan wordt mijn moeder 65 jaar. Kijk er nu al naar uit. We vertrekken de 2de, moet zeker even een verzoekje indienen dat ze een paar oliebollen voor mij bewaren :-)

Verder was het weekend hier behoorlijk heftig. Mijn schoonzusje is erg ziek (eierstokkanker) en had erg last van pijn afgelopen weekend (nog van de operatie), dus we hebben thuis gezeten bij mijn schoonouders om de familie een beetje gezelschap te houden. En iedereen een beetje positief te houden. Zo lang de artsen positief zijn, moeten wij dat ook zijn!!!

Pino, hoe gaat het in NL en met je moeder?
Sterkte, ticket kopen en weg wezen.
Italiagirl, heftig van je schoonzusje! Wel fijn dat de artsen positief zijn, dat zegt heel wat. Daaraan vasthouden!

Veel sterkte..

Karel, was het leven maar zo simpel. Ik wil toch eerst een duidelijk plan hebben alvorens ik terugkeer.
Je kan toch naar je ouders, zus of vriend / vriendin?

Ik lees hier wel is mee want ik woon vaak in het buitenland en lees al eigenlijk lange tijd dat je daar weg wilt (waar dat dan ook is).

(Ga het zelf maar na het staat te duidelijk tussen de regels door, niet direct)

Ik denk dat je bang bent om als slappeling of zo thuis gezien te worden. een zekere trots, nu kan ik me dat wel voorstellen, maar ja je zelf pesten schiet ook niks op.

Sterkte.
Nou Kareltje, ik denk dat het voor Kym niet zo makkelijk en kort door de bocht is zoals jij beschrijft. Vaak gaat aan een dergelijk keuzeproces maanden, zo niet jaren vooraf.

Tevens geloof ik dat iedereen die in het buitenland woont wel eens mindere momenten heeft. Het zal nooit helemaal je thuis worden, en ook NL zal nooit meer helemaal je thuis worden. Je hebt andere culturen leren kennen, ziet meer de positieve dingen van het leven, maar ook de negatievere aspecten van een bepaald land/cultuur. Daarnaast speelt het hebben van een relatie hierin een grote rol. In een serieuze relatie neemt men over het algemeen niet heel makkelijk de beslissing om uit elkaar te gaan, maar overweegt men eerst alle mogelijkheden.

Zelf heb ik dit meegemaakt tijdens mijn keuze om naar Italie te emigreren. Ik had een lange relatie in NL, maar voelde mij niet gelukkig. Dit heeft zeker 2 jaar geduurd. Uiteindelijk heb ik alle knopen doorgehakt, relatie beeindigd en ben ik vertrokken naar Italie. De juiste keuze, want ik ben nu veel gelukkiger. Maar oh, wat was die periode van keuzes maken moeilijk en wat heb ik me af en toe kut gevoeld.

Maar Kym, echt, volg je gevoel. En als je tijd nodig hebt om de beslissing echt te maken, neem die tijd gewoon!

Zeker fijn hoor dat de artsen positief zijn wat betreft mijn schoonzusje. Daar proberen we ook aan vast te houden, alleen dat lukt niet altijd even goed. Maar dat is menselijk denk ik dan maar.
Ik voel helemaal niet de behoefte nu een discussie hierover aan te gaan, maar ik denk dat je mijn situatie onvoldoende kent om zo'n oordeel te vellen.

Ik heb nooit weg gewild hier, al wisten we beide dat het tijdelijk zou zijn (ivm eigen bedrijf). Ik ben er vanaf het allereerste moment vol voor gegaan en heb het hier prima.

En naar ouders, zus of vriend(in)? Eventjes misschien, maar niet voor een paar maanden.
quote:Kym schreef op 28 september 2010 @ 10:36:

Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Een grote teleurstelling, dat is het zeker. Geen idee wanneer ik dan terug zal gaan, hoe maak je zo'n besluit?

Dank je wel voor jullie steun, jullie horen van me.

Ai, Kym... da's schrikken, dacht dat jullie zo gek op elkaar waren. Staat je besluit al vast of ben je het nog aan het overdenken? Hoe dan ook een enorme stap om je relatie te verbreken en te remigreren, dat zou een heel nieuw hoofdstuk in je leven betekenen, helemaal opnieuw beginnen eigenlijk...

Misschien troost het een beetje om te weten dat mijn relatie meestal ook bepaald geen roze wolk is. We zijn al 14 jaar samen en we zijn vaak net een broer en zus, die elkaar maar net aan verdragen. Hij zit alleen maar achter zijn computer, verhaaltjes en blogs te schrijven (duh, nou ja hij denkt dat het een bestseller roman wordt) terwijl ik wel op dat zwaarbepakte ezeltje waar Heidelberg het over had, lijk. Alles regelen en doen, hard werken...soms ben ik het zo zat, want volwassen mensen veranderen ook niet zomaar meer. Maar ja, scheiden? Dat doe je niet zomaar. We hebben een kind en zijn als gezin samen hierheen gekomen, niemand van ons wil of gaat terug naar Nederland. Maar op sommige dagen hou ik het alleen maar vol uit solidariteit en voor mijn dochter. Als hij gewoon een vriendje was, waren we vast niet meer samen geweest, intussen. Maar ja, we zijn getrouwd en dat is voor goede en slechte tijden toch?

De reden waarom ik dit opschrijf (kan er trouwens niet teveel over uitwijden ivm alle meelezers) is om te laten merken dat iedereen deze shit weleens heeft. Ook al lijkt het aan de buitenkant misschien helemaal niet zo, mensen houden graag de schone schijn op over het algemeen. Maar een relatie goed houden is helemaal niet eenvoudig en in een ver, vreemd land succesvol een nieuw bestaan opbouwen, evenmin. De combi kan je bij vlagen gewoon teveel worden. Dat is menselijk.
Edit, dubbel.
Dank je wel voor je reactie SD, die is heel waardevol vol me. Het is gewoon allemaal heel ingewikkeld. Ik weet het allemaal niet meer. Je hebt er gelijk in dat het gras bij de buren altijd groener lijkt, maar dat dat in realiteit altijd wel mee blijkt te vallen. En dat ik nu in deze shit zit, dat is gewoon zuur. Ik hou echt echt echt van hem en hij heeft echt heel erg veel dingen die maken dat ik vind dat we bij elkaar passen. Maar hoe ons contact de laatste tijd is verlopen, dat is gewoon niet ok meer. Ik heb zo mijn best gedaan voor mijn gevoel, om er vervolgens nauwelijks iets voor terug te krijgen. En dat maakt me telkens weer verdrietig.

Gek genoeg blijkt er vandaag iets bij hem te zijn geknapt, lijkt hij nu in te zien dat ik serieus ben. En nog steeds denk ik dat het geen gek idee is terug te gaan naar Nederland en daar voor mezelf de draad probeer op te pakken. Soms denk ik (en hij) dat een relatie hebben in het land waar wij zijn altijd gedoemd is te mislukken. Niemand die het hier echt kent kan zich er een voorstelling van maken.

Ik voel me rot. Hij doet zijn best vandaag en ik moet er niet aan denken hem te moeten missen. Maar zou een break dan niets zijn? Lange afstandsrelaties ziet hij niet zitten, heeft ie me al eens duidelijk gemaakt, maar als we echt van elkaar houden?

Nou ja, ik ga nu slapen, ik schrijf morgen weer.

Liefs Kym
@Kym, als het om de liefde gaat is alles altijd moeilijk. Hoe je het ook draait of keert...Als hij echt echt echt van je houdt komen jullie er samen wel uit.

@Sahara_desert, yes iedereen heeft zijn ups en downs. Dat is hier ook zo. Maar de vlam moet blijven branden.

@italiagirl, veel sterkte voor je schoonzusje, kan me voorstellen dat het erg pijn doet (lichamelijk en geestelijk)
Kym!.......Meisje ik weet precies hoe je je moet voelen.......Zo heb ik maanden rond gelopen.....Ik schrik van je bericht, wist niet dat je je zo voelde...

Ik zit nu ook een tijdje bij mijn moeder,nu in dit gevak erg fijn, maar ik ben op z'''n tijd ook heeel graag alleen.We zijn trouwens gisteren nnar het Radboud in Nijmegen geweest,waar de arts heeft verteld dat mijn moeder geen chemo hoeft! Over een week of 3-4 gaat ie de hele tumor eruit halen,uiteraard met de nier. Maar met 1 nier kan je goed leven.....Daarna nog zware medicijnen om eventuele aangetaste bloedvaten te doen afsterven, maat dit is een veeel positiever bericht als wij allemaal verwachtten.

Ondertussen heb ik een baan! Ja ,binnen 1 week. Bij een grote lunchroom, het is helaas niet fulltime,maar ik heb in ieder geval wat,en er komt wat geld binnen....oef.

Ik ga er alles doen,koken[broodjes,uitsmijters enz.,] inkopen,schoonmaak enz. Ben benieuwd...

Ik ben ook niet van plan om lang bij mijn moeder te blijven ,hoe gek ik ook op haar ben....maar eerst even wat centjes verdienen.

Mijn vriend[ex....jak dat klinkt raar] blijft me bellen, wat het niet makkelijk maakt. Hij mist me......maar IK heb daar nu helemaal geen tijd voor, heb nu andere prioriteiten. Ik mis hem geloof ik ook wel, en ik wil best met hem praten....maar ik vind het behoorlijk lastig.....shit gewoon een rotsituatie....

Goh Kym, ik geloof echt dat je in dezelfde situatie als ik zit.....ik leef echt met je mee.....

En meiden ,weet je wat ook klote is?? Al die grijze dagen hier...!!!! Ik stond ELKE dag op met zon! Nee, van die grijze wolken wordt je niet blij.....is niet goed voor een mens.

Maar als dat alles is.... Ik probeer snel bij telezen, en weer te reageren! Veel liefs X
Come fly with me on a jetplane
@pino. het is hier van datzelfde fantastische weer: grijs en donker. Je zou al aan Sinterklaas kunnen denken..

Ben blij dat je moeder goed behandeld kan worden!!

En fijn dat je meeleest/schrijft ...
@Kym, wat ontzettend naar! Zo'n beslissing is moeilijk, volg je hart (ik weet het, het is makkelijk praten voor mij, maar ik weet even niets beters)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven