Gezondheid alle pijlers

Ritalin bij ADD

28-09-2010 12:11 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ruim 4 jaar geleden is er bij mij ADD vastgesteld en sindsdien slik ik Ritalin wanneer dat nodig is. Dit kwam in de praktijk neer op ongeveer eens in de 2 weken. Nu gaat het de laatste tijd op die manier niet goed meer, veel meer onrust, moeite met mijn baantje in de horeca en met studeren en ook meer problemen in mijn relatie. Mijn huisarts heeft me aangeraden om de Ritalin regelmatiger in te nemen en ook elke dag, ik mocht zelf bekijken hoeveel. Ik weet niet goed wat een goede dosering zou zijn en ik weet ook dat dat voor iedereen verschillend is. Zelf slik ik nu bijna een week 2x 5 mg per dag, maar ik denk dat dit te weinig is. De eerste paar dagen voelde ik het wel, maar nu niet meer. Ik denk dat ik overga op 2x 10 mg per dag. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou het heel fijn vinden om te horen hoe anderen dit doen.

Alvast bedankt!

Groetjes, Eveline
Ik lees mee. Ik gebruik het nog niet, maar ik loop vast. In ieder geval heb ik nu een zwangerschapswens dus moet het nog even wachten voordat ik hier mee begin.
Mijn zoon krijgt ook Ritalin. Maar wij zijn daarvoor naar de GGZ gemoeten. Bij een psychiater. die heeft ons twee jaar gevolgd,nou,ja mijn zoon dan.

Mijn zoon krijgt twee keer per dag één hele tablet en één keer een halve tablet. Dus die slikt drie keer tabletten elke dag..

Maar ik snap niet goed dat jou HA jou niet helpt met bepalen van de dosering..

Het zijn heftige medicijnen die nauwkeurig ingenomen dienen te worden.

Mijn zoon krijgt twee keer 'n dosering van 10mg en de derde dosering is 5mg.

Ik liet me als ik jou was door verwijzen naar de GGZ..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
ik gebruik het ook als ik wil.

Mijn vastgestelde dosering lag op 15mg om de 3 uur en dan 4x per dag. (GGZ!)

Ik voel me daar niet echt lekker bij. Te veel last van rebount en dat zorgde voor spanning thuis. Als het nu niet wil neem ik 10mg om de 2,5 uur. en dat 2 of 3 keer.
Ik heb inderdaad 4 jaar geleden allerlei wegen bewandeld, GGZ, psychiater, cognitieve gedragstherapie.... Er werd mij verteld dat als je volwassen bent, je vaak zelf wel in staat bent om na te gaan hoeveel je nodig hebt en dat je die 'verantwoordelijkheid' wel aankan. Ik neem aan dat je zoon een kind is? In ieder geval bedankt voor je reactie. Werkt deze hoeveelheid goed bij je zoon?
Eveline,deze hoeveelheid gaat goed. Tenminste als ze het op school ook mee in de gaten houden dat hij het in neemt. daar gaat het nog weleens mis.

Morgen komen ze op huisbezoek en dan ga ik dit zeker aankaarten.

Ik merk het ook meteen als hij één tablet niet heeft genomen,hij wordt meteen drukker,hij geeft zelf ook aan dat als hij het goed in neemt het rustiger wordt in zijn hoofd.

Mijn zoon is nog niet zover dat hij hierin zelf de verantwoordelijkheid kan nemen.

Mijn zoon is trouwens 13..
Ik denk niet dat je de vegelijking w.b. doseringen kan trekken tussen een jongen aan het begin van z'n puberteit en een volwassen vrouw.

(mag ik addonline.nl/forum ff tippen)
Maja,dat is mijn bedoeling ook niet.. Ze vroeg naar ervaringen die heb ik gegeven.

Ik vind het alleen zo raar dat haar HA hier in niet begeleidt.
Je dosering is te laag denk ik.

Mijn zoon van 15 zat al op een dosering van 46 mg per dag.
Ik ben heel blij met jullie ervaringen en tips
Ik neem tegen mijn ADD 1 oxazepam per dag, in de ochtend, als ik merk dat mijn onrust op komt zetten. Werkt prima, wordt niet sloom, maar voel veeeeel meer rust in mijn lijf en hoofd. T werkt ook nog eens een uurtje of 10,dus de drukste periode van de dag is iig ondervangen.

Ik weet t, t is eigenlijk niet voor ADD, maar het maakt mijn leven stukken makkelijker!
Ritalin werkt bij mij niet. Ik heb ADD, maar ook vlagen van hyperactiviteit. Ik word er eerder opgefokt van. Wel wat minder gedachtenstroom, maar veel agressiever en schommelend in mijn stemmingen.

In de Oxazepam van Fauve kan ik mij wel vinden. Dat maakt me een stuk relaxter, geduldiger en geconcentreerder.
quote:Nastik schreef op 28 september 2010 @ 13:34:

Ritalin werkt bij mij niet. Ik heb ADD, maar ook vlagen van hyperactiviteit. Ik word er eerder opgefokt van. Wel wat minder gedachtenstroom, maar veel agressiever en schommelend in mijn stemmingen.

In de Oxazepam van Fauve kan ik mij wel vinden. Dat maakt me een stuk relaxter, geduldiger en geconcentreerder.

Daar zeg je zo wat Nastik.

Ik moet maar eens opletten of dat bij mij ook zo is.

Ik gebruik het vooral om 'wakkerder' te zijn en minder impulsief.

Maar afgelopen weekend heb ik voor het eerst in tijden weer een bui gehad. En da's wel toevallig gezien het feit dat ik vorige week weer redelijk concequent ritalin heb genomen.

Oxazepam heb ik nooit geprobeerd. Da's toch AD?
quote:Maja82 schreef op 28 september 2010 @ 13:41:

[...]

Daar zeg je zo wat Nastik.

Ik moet maar eens opletten of dat bij mij ook zo is.

Ik gebruik het vooral om 'wakkerder' te zijn en minder impulsief.

Maar afgelopen weekend heb ik voor het eerst in tijden weer een bui gehad. En da's wel toevallig gezien het feit dat ik vorige week weer redelijk concequent ritalin heb genomen.

Oxazepam heb ik nooit geprobeerd. Da's toch AD?

Ik gebruik Ritalin ook voornamelijk bij Grote Concentratieprojecten en tegen de impulsiviteit. Met als resultaat dat ik gisteren een knallende, domme ruzie heb gehad en daar héél erg onredelijk lang boos om ben (geweest).... tis bijna over. Maar ik wéét dat het door de Ritalin komt. Dan word ik emotioneel wat schommelend, kan wat minder hebben.

Dan weet ik dat ik het beter weer aan de kant kan schuiven, even weer loslaten en terug in de relekszone.

Oxazepam is een rustgever, spierontspanner. Toevallig heb ik dat ook in de kast liggen omdat ik naast ADD een vorm van artrose heb.
En dan te bedenken dat ik als eerste naar de dokter gegaan ben met een klacht over stemmingswisselingen

Ik geloof dat Rita haar koffers gaat pakken.

Weet je of meer mensen dit hebben?
Je zou ook kunnen kijken of je Concerta kunt gaan gebruiken.

Dat is langwerkende Ritalin.

Mijn kind een heerlijke adhd-puber doet het daar erg goed op.

Moet ook via GGZ en dan langs psychiater.
Ik zou het aan mijn psych kunnen vragen maar ik krijg binnenkort een ander. Ik doe wel ff zonder en dan hoop ik dat ik het met de volgende beter kan bespreken.

Ik denk trouwens dat concerta het ook niet wordt want daar zit toch de zelfde werkende stof in als in rita?

Ik hoop eigenlijk meer op neurofeedback. Ik heb het idee dat ik daar mee de oorzaak kan bestreiden ipv de gevolgen verminderen.

Hebben jullie trouwens ook last van stemmingswisselingen?

Ik dacht eerder altijd dat het hormoon gerelateerd was maar dat is denk ik maar gedeeltelijk waar.
Wat een informatie allemaal, fijn Ik heb het met de huisarts ook over Concerta gehad, maar het leek hem beter eerst de Ritalin op te voeren. Ik heb soms het idee dat ik van Ritalin alleen maar erg hyperactief juist wordt. Als ik te weinig gegeten heb of ik neem meer in dan ik gewend ben, dan begint mijn hoofd als een idioot te werken, als een machine die te hard wordt aangezet en het lijkt een beetje alsof ik elk normaal contact kwijtraak. Tegelijkertijd is het erg ontspannend, omdat de chaos eens stilligt, ik maak me niet meer zo druk en krijg veel energie.

Ik heb in elk geval veel aan jullie verhalen en ik ga ze zeker gebruiken om te kijken wat het beste bij mij past.
quote:Maja82 schreef op 28 september 2010 @ 14:34:

Ik zou het aan mijn psych kunnen vragen maar ik krijg binnenkort een ander. Ik doe wel ff zonder en dan hoop ik dat ik het met de volgende beter kan bespreken.

Ik denk trouwens dat concerta het ook niet wordt want daar zit toch de zelfde werkende stof in als in rita?

Ik hoop eigenlijk meer op neurofeedback. Ik heb het idee dat ik daar mee de oorzaak kan bestreiden ipv de gevolgen verminderen.

Hebben jullie trouwens ook last van stemmingswisselingen?

Ik dacht eerder altijd dat het hormoon gerelateerd was maar dat is denk ik maar gedeeltelijk waar.Ik heb heel erg last van stemmingswisselingen!
Ik heb in het begin een boekje bijgehouden over hoelaat ik hoeveel nam en wat voor effecten ik voelde. Van hoofdpijn en een droge mont tot wegdommelen.

Dat heeft me wel een goed beeld gegeven over wat ik kan hebben.
quote:eveline13579 schreef op 28 september 2010 @ 14:50:

Wat een informatie allemaal, fijn Ik heb het met de huisarts ook over Concerta gehad, maar het leek hem beter eerst de Ritalin op te voeren. Ik heb soms het idee dat ik van Ritalin alleen maar erg hyperactief juist wordt. Als ik te weinig gegeten heb of ik neem meer in dan ik gewend ben, dan begint mijn hoofd als een idioot te werken, als een machine die te hard wordt aangezet en het lijkt een beetje alsof ik elk normaal contact kwijtraak. Tegelijkertijd is het erg ontspannend, omdat de chaos eens stilligt, ik maak me niet meer zo druk en krijg veel energie.

Ik heb in elk geval veel aan jullie verhalen en ik ga ze zeker gebruiken om te kijken wat het beste bij mij past.Klinkt mij bekend in de oren. Er zijn niet veel gedachtenstromen meer, maar ik kan wel meer dan "normaal" vreselijk gefocust en dus ook (helaas) heel boos/verdrietig op/over/om iets zijn.
quote:Nastik schreef op 28 september 2010 @ 19:16:

[...]

dus ook (helaas) heel boos/verdrietig op/over/om Niets zijn.Dat heb ik dus. of iig om iets kleins en onbenulligs.
quote:Maja82 schreef op 28 september 2010 @ 22:39:

[...]

Dat heb ik dus. of iig om iets kleins en onbenulligs.

Ja, NIETS is dan een betere omschrijving.
ik heb een flinke tijd ritalin geslikt, zeker een jaar sinds er bij mij ADD geconstateerd is.

Ik vind/vond de voordelen zo opwegen tegen alle negatieve verhalen die de ronde deden. Ik was minder snel geirriteerd, was meer gebalanceerd, kon me echt beter concentreren.

Alleen ben ik wegens drukte thuis gestopt met de behandeling/langsgaan bij de psych en kan ik nu geen ritalin meer via hen bestellen. Moet het nog eens aankaarten met de huisarts
Ik zou je huisarts eens vragen om met je toenmalige psychiater te overleggen eveline.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven