Rapley methode, tips en ervaringen
maandag 31 mei 2010 om 09:49
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.
Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.
Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.
Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.
Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)
Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.
Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.
Meer informatie hierover:
Borstvoeding.com/vast-voedsel
bijvoedingsforum
Kindje op komst/ rapley
Voedselintroductieschema
FAQ's van het bijvoedingsforum
Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen!
Cartoon: www.betje.com
Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.
Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.
Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.
Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)
Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.
Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.
Meer informatie hierover:
Borstvoeding.com/vast-voedsel
bijvoedingsforum
Kindje op komst/ rapley
Voedselintroductieschema
FAQ's van het bijvoedingsforum
Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen!
Cartoon: www.betje.com
dinsdag 28 september 2010 om 10:07
Ik ben allang voorbij de baby-, dreumes- en peuterfase dus ik heb in dit topic eigenlijk helemaal niks te zoeken maar ik zie hem regelmatig voorbijkomen. Die Rapley-methode is me min of meer duidelijk maar ik heb even een vraagje. Niet als kritiek bedoeld hoor -iedereen moet het lekker zo doen als hen zelf goed lijkt...- maar:
Hoe pas je de Rapley methode toe in het openbaar of als je op bezoek bent bij anderen? Met mijn toenmalige peuters ging ik regelmatig op pad, onderweg in de stad aten we weleens een hapje en ook als we op bezoek waren bij familie en vrienden werd er natuurlijk gewoon gegeten. Maar als je nu 'aan Rapley doet' hoe doe je dat dan?
*Ik probeer me net even mijn schoonmoeder voor te stellen die rijst uit serveert en schoondochter schuift aan met peuter en Rapley theorie... mijn schoonmoeder zou min of meer flippen....* ( >jammer eigenlijk, dat mijn schoonzus niet aan Rapley doet )
Hoe pas je de Rapley methode toe in het openbaar of als je op bezoek bent bij anderen? Met mijn toenmalige peuters ging ik regelmatig op pad, onderweg in de stad aten we weleens een hapje en ook als we op bezoek waren bij familie en vrienden werd er natuurlijk gewoon gegeten. Maar als je nu 'aan Rapley doet' hoe doe je dat dan?
*Ik probeer me net even mijn schoonmoeder voor te stellen die rijst uit serveert en schoondochter schuift aan met peuter en Rapley theorie... mijn schoonmoeder zou min of meer flippen....* ( >jammer eigenlijk, dat mijn schoonzus niet aan Rapley doet )
dinsdag 28 september 2010 om 10:18
Buitenshuis rapley ik net zo als thuis, Gewoon stukjes aanbieden. Afhankelijk van wat en waar we gaan eten neem ik zelf eten mee voor mijn zoontje.
Mensen vinden het weleens eng als ze mijn zoon zien eten ala rapley, maar als wij dan zeggen dat hij niet anders gewend is en we het bij zijn zus ook zo deden, blijven verdere reacties uit.
Mensen vinden het weleens eng als ze mijn zoon zien eten ala rapley, maar als wij dan zeggen dat hij niet anders gewend is en we het bij zijn zus ook zo deden, blijven verdere reacties uit.
dinsdag 28 september 2010 om 12:53
Guineviene: juist heel makkelijk! Als we op een feestje zijn, of uit eten oid, krijgt ze gewoon stukjes tomaat, komkommer, brood etcetera. We hoeven niets te pureren, geven het gewoon in haar handje. Rotzooi dweil ik daarna op met een doekje. Geen probleem. iig bij de mensen waar ik ben geweest. Of ze hebben niets gezegd, maar dan is het niet mijn probleem
Lijkt me veel meer gedoe om steeds gepureerd eten mee te nemen eigenlijk.
Lijkt me veel meer gedoe om steeds gepureerd eten mee te nemen eigenlijk.
dinsdag 28 september 2010 om 15:18
Guineviene in een restaurant hebben ze personeel dat de vloer dweilt toch? wat een goeie vraag wel hoor. (toch niet nav ons filmpje dat je dacht; zo mag je nooit een restaurant binnen ) Mijn schoonmoeder kijkt helemaal verliefd hoe alles opgepakt wordt en weer op het zeil gekwakt. Maar wat Sophy zegt; buitenshuis eten we geen risotto, maar rijstwafels, krieltjes en tomaatjes die makkelijk op te pakken zijn.
Op het kdv eet hij stukjes fruit en brood en dat gaat super. (soms vergist een leidster zich, maar dan denkt R gewoon dat ie het van het vorkje moet pakken, dus komt ook goed)
Ik denk juist heel vaak: hoe doe je dat dan met gepureerd eten???
Op het kdv eet hij stukjes fruit en brood en dat gaat super. (soms vergist een leidster zich, maar dan denkt R gewoon dat ie het van het vorkje moet pakken, dus komt ook goed)
dinsdag 28 september 2010 om 17:15
quote:Fabindia schreef op 28 september 2010 @ 15:18:
Bedankt voor jullie antwoorden. Kwam idd door het filmpje, mijn vraag.
En hoe je dat doet met gepureerd eten?? Ehm, nou gewoon in een bakje (tupperware) of uit een potje. En vergeet niet: de vork, even prakken en klaar is kees. Bovendien is het niet zo dat een niet-rapley-methode-aanbiedende-moeder altijd maar alles loopt te pureren, wel nee zeg. Gut, ik gaf ze gewoon eten en ik noemde het eten en ze aten het op, klaar. Geen methode, gewoon eten. En eten doen ze nog steeds, behalve als ik ze spruiten geef
Bedankt voor jullie antwoorden. Kwam idd door het filmpje, mijn vraag.
En hoe je dat doet met gepureerd eten?? Ehm, nou gewoon in een bakje (tupperware) of uit een potje. En vergeet niet: de vork, even prakken en klaar is kees. Bovendien is het niet zo dat een niet-rapley-methode-aanbiedende-moeder altijd maar alles loopt te pureren, wel nee zeg. Gut, ik gaf ze gewoon eten en ik noemde het eten en ze aten het op, klaar. Geen methode, gewoon eten. En eten doen ze nog steeds, behalve als ik ze spruiten geef
dinsdag 28 september 2010 om 21:04
appeltje: daar is mijn hond dol op! Aan het eind van het filmpje vliegt het appeltje buiten beeld ook door de lucht- tot genoegen van de wachtende hond.
Dweilen doen wij niet
http://www.youtube.com/watch?v=sfZM3evjMNo
Dweilen doen wij niet
http://www.youtube.com/watch?v=sfZM3evjMNo
donderdag 30 september 2010 om 20:50
maandag 4 oktober 2010 om 21:20
Ik vind het ideaal een hond. Ruimt alles op en likt zelfs de kleinste kruimeltjes op.
Vanavond bloemkool, cherrytomaatjes en mango gegeven. Wat een combi.... Het begon met bloemkool - geen succes, kerstomaatjes erbij gegeven voor de variatie en kleur. Werden direct aangevallen en leeggezogen. Daarna mango als toetje en vervolgens ging ze lekker verder met de bloemkool en de tomaat - alles door elkaar.
Vanavond bloemkool, cherrytomaatjes en mango gegeven. Wat een combi.... Het begon met bloemkool - geen succes, kerstomaatjes erbij gegeven voor de variatie en kleur. Werden direct aangevallen en leeggezogen. Daarna mango als toetje en vervolgens ging ze lekker verder met de bloemkool en de tomaat - alles door elkaar.
vrijdag 8 oktober 2010 om 20:56
Dank je wel Phoehee. Hier een vraagje van mijn kant.
Mijn zoontje heeft behoorlijk wat last gehad met zijn ontlasting. Hij heeft ook medicatie gehad om zijn darmen te stimuleren omdat hij niet vaak genoeg poepte. Nu gaat het redelijk met weinigr medicatie maar ik hoorde van verschillende kanten dat kindjes meer en beter gingen poepen toen er eenmaal vast voedsel werd aangeboden.
Ik het met de arts overleg gehad en deze vond het een goed idee om vanaf 4 maanden al te gaan beginnen met het aanbieden van wat groente en fruit.
Zou dat ook al met deze methode kunnen of pas vanaf 6 maanden?
Zoontje is nu 3 maanden...
Mijn zoontje heeft behoorlijk wat last gehad met zijn ontlasting. Hij heeft ook medicatie gehad om zijn darmen te stimuleren omdat hij niet vaak genoeg poepte. Nu gaat het redelijk met weinigr medicatie maar ik hoorde van verschillende kanten dat kindjes meer en beter gingen poepen toen er eenmaal vast voedsel werd aangeboden.
Ik het met de arts overleg gehad en deze vond het een goed idee om vanaf 4 maanden al te gaan beginnen met het aanbieden van wat groente en fruit.
Zou dat ook al met deze methode kunnen of pas vanaf 6 maanden?
Zoontje is nu 3 maanden...
Slapen is goud
vrijdag 8 oktober 2010 om 21:08
vrijdag 8 oktober 2010 om 21:14
Het hele punt van Rapley is dat zij heeft ontdekt dat een kind van zes maanden kan kauwen en een kind van 4 mnd nog niet. De natuur geeft volgens haar daarmee zelf aan dat een kind dus vanaf 6 mnd aan eten toe is.
Omdat in het verleden mensen dachten dat een baby al vanaf 4 maanden toe was aan vast voedsel, gestimuleerd door de 4 mnd dip, en die kinderen nog niet konden kauwen, werd hun eten gepureerd.
Inmiddels is gebleken dat het te vroeg aanbieden van vast voedsel, veel chronische ziekten en allergien in de hand kan werken en daarom wordt het steeds meer aangeraden om te wachten tot de darmen en andere organen wat meer gerijpt zijn.
Omdat in het verleden mensen dachten dat een baby al vanaf 4 maanden toe was aan vast voedsel, gestimuleerd door de 4 mnd dip, en die kinderen nog niet konden kauwen, werd hun eten gepureerd.
Inmiddels is gebleken dat het te vroeg aanbieden van vast voedsel, veel chronische ziekten en allergien in de hand kan werken en daarom wordt het steeds meer aangeraden om te wachten tot de darmen en andere organen wat meer gerijpt zijn.
vrijdag 8 oktober 2010 om 21:16
het is hier kiezen uit 2 kwaden: mannetje heeft extra vezels nodig om zijn darmen te stimuleren. Die stimulatie haalt hij nu uit medicatie, heb ik liever uit natuurlijk materiaal. Het fijnst zou natuurlijk zijn als hij alleen melk nodig had maar dat werkt voor hem dus niet.
Het is dus bijvoeden of kunstmiddel ter stimulering.........
Lastig zeg....
Het is dus bijvoeden of kunstmiddel ter stimulering.........
Lastig zeg....
Slapen is goud
vrijdag 8 oktober 2010 om 21:20
Oja, Noppie veel artsen adviseren idd om met vier maanden al te gaan bijvoeden. Dietisten zijn het daar niet altijd mee eens. Hier werd er idd meer gepoept toen we gingen bijvoeden. Maar met bv is dat minder erg heb ik begrepen (zat soms een week tussen, nu dagelijks een paar keer) Toch zou ik in jouw geval kijken of je het niet anders op kunt lossen.