boos op kinderdagverblijf

06-10-2010 10:47 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even mijn verhaal kwijt, ben zo boos!

Mijn schoonzus is ziek geworden (best ernstig) en daarom zijn wij eerder teruggekomen van vakantie. Heb aangeboden dat haar kinderen (het zijn er 3, een tweeling van bijna 3 en een meisje van bijna 4) bij ons kunnen logeren om haar te ontlasten. Hier wil zij graag gebruik van maken. Nu hebben we zelf 2 kinderen (1 van 2 en 1 van 9 mnd) en zij gaan 2,5 dag per week naar het kinderdagverblijf. Omdat 5 kinderen in mijn eentje (vriend gaat naar zus toe om te helpen) nogal veel is belde ik net het kdv dat de kinderen tóch deze en volgende week naar de opvang komen (we zouden op vakantie zijn), krijg ik te horen dat de (alle 5 de dagen) plaatsen al vergeven zijn aan andere kinderen. Huh, ik betáál toch voor deze plaatsen?! Ik betaal tijdens ziekte, tijdens vakanties, ik betaal 10 uur per dag terwijl wij er maar max 7,5 uur van afnemen en nu worden mijn plaatsen vergeven aan andere kinderen terwijl ik hiervoor betaal? Ik klink misschien een beetje hysterisch maar ben echt heel erg verbaast dat dit gewoon kan. Ik begrijp best dat zij rekening moeten houden met een planning, maar nu vragen ze er toch om dat wij nooit meer een vakantie doorgeven (vooraf) omdat, mocht het misgaan, wij de plaatsen kwijt zijn. Ik word een beetje gek van de machtspositie waarin zij verkeren en dat dit ouders (én overheid) handen vol geld kost. Zou het niet zoveel normaler zijn dat wij gewoon betalen wat wij afnemen, en hier ook subsidie over krijgen? Zou dan niet al een groot gedeelte van het probleem bij de overheid opgelost zijn? Ik weet ook heus wel dat de leidster onwijs goed werk verrichten (de meeste dan) voor weinig geld, maar ik weet ook hoeveel omzet/winst er in de zakken van de eigenaren/aandeelhouders verdwijnt. (een vriendin van mij heeft een eigen kdv (een keten) en die loopt echt binnen).

Ik heb zo een gesprek om de situatie te bespreken, maar moest het eerst even van mij afschrijven omdat ik echt heel boos ben..
quote:Marielle29 schreef op 06 oktober 2010 @ 12:10:

@Keedy, ik vind dus niet dat het kdv gelijk iets moet regelen, met de nadruk op moet. Wat volgens mij wel eens vergeten wordt, is dat de opvang van je kind een zakelijke overeenkomst is. Omdat het om lieve schattige kinderen gaat, jouw kinderen, betekent het niet dat een kdv alles in het werk moet stellen aan al je eisen tegemoet te komen. Soms kan iets niet, punt.. En in veel gevallen zullen ze de laatsten die je met opzet dwars gaan zitten en hun best doen je te helpen.

TO heeft haar kids bewust voor een periode afgemeld, en dat ze nu eerder terug is betekent niet dat ze ogenblikkelijk haar kids weer kan plaatsen. Zo wordt een kdv wel arm als ze niemand mogen plaatsen tijdens afwezigheid van anderen en het is al geen vetpot.

Juist omdat het een zakelijke overeenkomst is, moeten ze opvang kunnen waarborgen. Prima dat ze tijdelijk vrijkomende plaatsen opvullen met andere kinderen, of dat er groepen samengevoegd worden tijdens vakanties. Maar als er geen restituties gegeven worden als je geen gebruik kunt maken van je betaalde opvang, moeten ze aan hun leveringsplicht voldoen.

Ouders vinden het al moeilijk om hard te zijn tegen het kdv omdat het om hun kinderen gaat.

Ik denk dat TO al heel erg geholpen is als ze in ieder geval maar tijdelijk haar kinderen zou kunnen brengen zodat ze met de kinderen van haar zus naar het ziekenhuis kan.

Als ik een zakelijke overeenkomst met een klant heb, kan ik toch ook zijn spullen niet aan een ander leveren? Dan overleg ik toch met hem, als hij tijdelijk de levering heeft opgeschort?
quote:Blyt schreef op 06 oktober 2010 @ 12:06:

Hoe het kdv het regelt als er kinderen weg zijn is helemaal niet belangrijk: dat is het probleem van het kdv. Het enige dat telt is dat de afnemer kan beschikken over de plek waar hij voor betaalt, op elk moment dat het de afnemer schikt.

Zo zie ik het ook - tenzij het nadrukkelijk vermeld staat in het contract natuurlijk, dat andere kinderen jouw plek mogen nemen, zoals in het voorbeeld van Leo
quote:Katherina schreef op 06 oktober 2010 @ 12:16:

[...]

Juist omdat het een zakelijke overeenkomst is, moeten ze opvang kunnen waarborgen. Prima dat ze tijdelijk vrijkomende plaatsen opvullen met andere kinderen, of dat er groepen samengevoegd worden tijdens vakanties. Maar als er geen restituties gegeven worden als je geen gebruik kunt maken van je betaalde opvang, moeten ze aan hun leveringsplicht voldoen.

Ouders vinden het al moeilijk om hard te zijn tegen het kdv omdat het om hun kinderen gaat.

Ik denk dat TO al heel erg geholpen is als ze in ieder geval maar tijdelijk haar kinderen zou kunnen brengen zodat ze met de kinderen van haar zus naar het ziekenhuis kan.

Als ik een zakelijke overeenkomst met een klant heb, kan ik toch ook zijn spullen niet aan een ander leveren? Dan overleg ik toch met hem, als hij tijdelijk de levering heeft opgeschort?

Maar als jij een zakelijke overeenkomst hebt met een klant om te spullen te leveren maar niet in een bepaalde periode en klant komt daar later op terug, kun jij toch ook niet altijd garanderen dat de leverering nog in die periode kan?

Stel in geval van het kdv, er zijn van de tien kids zes kids in een bepaalde periode afwezig. Moet het kdv die plaatsen dan vrij houden, alleen omdat het kan voorkomen dat ouders op hun besluit terugkomen?

Daarnaast denk ik dat ouders juist wel dingen durven te zeggen, juist omdat het om hun kind gaat. Je wilt altijd het beste voor je kind, dus zeg je echt wel wat als dat in jouw ogen niet gebeurt.

Ik vind het wel vervelend voor top hoor maar snap het kdv ook..
quote:Marielle29 schreef op 06 oktober 2010 @ 12:23:

[...]

Stel in geval van het kdv, er zijn van de tien kids zes kids in een bepaalde periode afwezig. Moet het kdv die plaatsen dan vrij houden, alleen omdat het kan voorkomen dat ouders op hun besluit terugkomen?

Eigenlijk vind ik van wel ja. Die tien plaatsen zijn allemaal doorbetaald, dus ze missen geen inkomsten. Alleen maar een leuke mogelijkheid om wat dingen te ondernemen die misschien lastiger zijn met tien kinderen.

[...]

Maar als jij een zakelijke overeenkomst hebt met een klant om te spullen te leveren maar niet in een bepaalde periode en klant komt daar later op terug, kun jij toch ook niet altijd garanderen dat de leverering nog in die periode kan?

Stel in geval van het kdv, er zijn van de tien kids zes kids in een bepaalde periode afwezig. Moet het kdv die plaatsen dan vrij houden, alleen omdat het kan voorkomen dat ouders op hun besluit terugkomen?Natuurlijk moet het kdv die plaatsen beschikbaar houden. De klant betaalt er immers voor.
Pas op het moment dat de klant niet meer betaalt, mag het kdv vrijelijk beschikken over plaatsen die vrijkomen tijdens afwezigheid. Zolang de klant gewoon doorbetaalt, is de plek van de klant, niet van het kdv.

[...]

Maar als jij een zakelijke overeenkomst hebt met een klant om te spullen te leveren maar niet in een bepaalde periode en klant komt daar later op terug, kun jij toch ook niet altijd garanderen dat de leverering nog in die periode kan?Stel in geval van het kdv, er zijn van de tien kids zes kids in een bepaalde periode afwezig. Moet het kdv die plaatsen dan vrij houden, alleen omdat het kan voorkomen dat ouders op hun besluit terugkomen?Daarnaast denk ik dat ouders juist wel dingen durven te zeggen, juist omdat het om hun kind gaat. Je wilt altijd het beste voor je kind, dus zeg je echt wel wat als dat in jouw ogen niet gebeurt.

Ik vind het wel vervelend voor top hoor maar snap het kdv ook..

Ik zou mijn best doen om toch de levering dan zo snel mogelijk te laten plaatsvinden, omdat ik het belangrijk vind om met mijn klanten mee te denken.

En tuurlijk mogen ze tijdelijk vrijgevallen plaatsen aan een ander vergeven, maar altijd met het voorbehoud dat als de eerste afnemer er toch gebruik van wil maken, dat het ''invalkind'' dan geen rechten meer heeft.
Pffffffffff, even een snelle update voordat ik weer in de auto spring om de kinderen op te halen.

Ben net bij het kdv langs geweest en omdat de directrice een andere afspraak had stuurde ze de coördinator (zonder enige beslissingsbevoegdheid) op mijn dak. Ontzettend aardig mens, maar zij had de opdracht gekregen om mij af te wimpelen en te vertellen dat het niet mogelijk was om de kinderen te brengen; hier kan ik dus niks mee. Ik legde haar de situatie uit (zo goed en zo kwaad als het ging, werd beetje emotioneel) en zij wist duidelijk niet wat ze ermee aanmoest. Ook contract liet ik haar zien (dank je Leonora!) en hier werd ze wel stil van. Op zich kan ik het best goed met haar vinden, dus zij vond het echt heel lastig allemaal. Ze zei ook letterlijk: door de schaarste in de markt kunnen wij ons dit ook permitteren, misschien wordt het volgend jaar wel een heel ander verhaal als de plannen van het nieuwe kabinet erdoor komen’. Helemaal waar, ik weet zeker dat als ouders keuze hebben en wel eisen kunnen stellen dit soort gevallen absoluut niet mogelijk meer zijn. Daarbij komt dat veel mensen (en ook ik) liever geen problemen met het kdv hebben omdat zij zo afhankelijk zijn en ik ben ook een beetje bang dat als ze mij een stom wijf vinden, ook minder lief voor mijn kinderen zijn (al dan niet terecht, is alleen mijn eigen gevoel).

Probeer nog even antwoord te geven op wat praktische tips, waarvoor dank).

Openbaar vervoer lukt mij niet met 5 kinderen onder de 4, taxi wordt wat prijzig (wonen 25 km verderop en ziekenhuis is 30 km hiervandaan).

Man komt nu tussendoor thuis om haar kinderen op te halen voor het bezoekuur en dan blijf ik thuis bij de onze. Kinderdagverblijf belt mij vanmiddag terug met wat de mogelijkheden zijn (heb zelfs voorgesteld om dagen te ruilen, maakt mij ook niet uit welke dagen, als het maar lukt) en als ze niet met een oplossing komen zal ik het toch hogerop moeten zoeken, waar dat ook is.

Wat een gezeur… Spring nu in de auto.
Het zal wel aan mij liggen maar ik blijf het raar vinden dat je zelf afwijkt van de contractdagen, want daar komt het op nee, maar wel verwacht dat je die meteen weer kunt opnemen.
Ja, ligt aan jou, Marielle

Potver Seha, dus (nog) niet gelukt. Stom dat de directrice je niet kon zien, dan had ze jouw afspraak op een andere tijd moeten zetten.
Ok Awnye, duidelijk..hahahahaaa....

Zal er nog eens diep over nadenken!
quote:Marielle29 schreef op 06 oktober 2010 @ 12:38:

Het zal wel aan mij liggen maar ik blijf het raar vinden dat je zelf afwijkt van de contractdagen, want daar komt het op nee, maar wel verwacht dat je die meteen weer kunt opnemen.Nog even snel een reactie, ben een beetje boos in mijn lijf. Volgens mij gaf je net aan dat het geen vetpot is een kdv (als het iemand anders was, excuses) maar ik ken iemand (vriendin) en die heeft een kdv met 5 groepen en houdt hier ongeveer 8000 netto per maand aan over, hoezo geen vetpot, en dan zijn de investeringen na 3 jaar afbetaald) En dan heb ik het dus niet over stichtingen. Ik weet wel dat het voor de leidsters geen vetpot is, die reken ik het dus ook absoluut niet aan. Maar als ik de directrice met haar dikke mercedes cabrio voor de deur zie sta, begint het toch te kriebelen. Sorry, ben zo pissig…
quote:Marielle29 schreef op 06 oktober 2010 @ 12:38:

Het zal wel aan mij liggen maar ik blijf het raar vinden dat je zelf afwijkt van de contractdagen, want daar komt het op nee, maar wel verwacht dat je die meteen weer kunt opnemen.Natuurlijk mag je zelf afwijken van het afnemen van opvang; je betaalt immers voor de plaats, niet voor de opvang. Die concepten liggen dicht bij elkaar (en lijken zelfs synoniem in het dagelijks gebruik), maar ze zijn niet hetzelfde. De plaats behelst het recht om je kind er op bepaalde tijden te brengen. Of je gebruik maakt van de opvang, maakt niet uit: je betaalt immers voor het recht om je kind te brengen. Niet voor de daadwerkelijke opvang.
quote:Awnye schreef op 06 oktober 2010 @ 12:41:

Ja, ligt aan jou, Marielle

Potver Seha, dus (nog) niet gelukt. Stom dat de directrice je niet kon zien, dan had ze jouw afspraak op een andere tijd moeten zetten.Vind ik ook. Bedankt voor het meedenken hoor allemaal (ook de kritische noten) zit mezelf alleen op te vreten... Normaal ben ik niet zo obstinaat
Dat betekent dus dat als je ervoor kiest om geen gebruik te maken van de opvang, je nog steeds je plaats hebt, en nog steeds het recht hebt om je kind te brengen. Want daar betaal je voor.
quote:seha1 schreef op 06 oktober 2010 @ 12:43:

[...]

Sorry, ben zo pissig…

Snap ik, zou ik ook zijn.

Maar probeer je er voor nu even overheen te zetten, je hebt nu even andere zaken aan je hoofd
bij ons op het KDV heb je ten allen tijden recht op plaatsing van je kind op de dagen waarvoor je daar een contract voor hebt.

Hier moet je ook aangeven wanneer je op vakantie bent, maar er staat heel duidelijk op dat formulier aangegeven dat je hoe dan ook je kind kan brengen als het onverhoopt anders loopt.

Lijkt me ook logisch, je betaalt er toch voor?

Die vakantieschema's zijn er alleen maar om ongeveer te weten hoeveel kinderen er komen en om dus te kijken of er personeel thuis kan blijven. Hier is het in de vakantie vaak zo dat ze toch 1 personeelslid extra laten komen dan volgens het vakantieschema nodig zou zijn en soms sturen ze hem/haar weer naar huis als blijkt dat het vakantieschema "klopt'

Deze personeelsleden weten dat ook: elke dag is er 1 iemand die misschien thuis mag blijven (in vakantietijd)

succes TO. Kan me voorstellen dat je boos bent en dat je je energie nu wel anders kunt gebruiken.
Ik zou iig de dagen niet willen betalen als hun niet worden opvangen.

Volgens mij is dat het enige wat het KDV kan aanbieden, nu je toch blijkt de opvang nodig te hebben en het KDV hun plaatsen heeft verkocht.

Natuurlijk is er een vakantie rooster maar het is nu geen vakantie periode.. sowieso al anders dan bijv. de zomervakantie.
Als het kinderdagverblijf niet kan leveren (c.q. de kindplaatsen zijn al vergeven), dan moet je simpelweg de betaalde bedragen naar rato terugkrijgen (want ze laten de ouders van extra komende kindjes natuurlijk ook gewoon betalen, dus dan hebben ze dubbele inkomsten terwijl jij met lege handen staat). Dus het is of dat, of je mag de kinderen gewoon brengen. Misschien anders het juridisch loket eens bellen?
quote:Katherina schreef op 06 oktober 2010 @ 12:16:

[...]

Als ik een zakelijke overeenkomst met een klant heb, kan ik toch ook zijn spullen niet aan een ander leveren? Dan overleg ik toch met hem, als hij tijdelijk de levering heeft opgeschort?Dat hangt maar net van je werk af. In mijn geval (thuiszorg) is het zo dat als cliënten met vakantie zijn en ze onverwacht terugkomen, ze niet altijd direct hulp kunnen krijgen. Je wordt namelijk ergens anders ingepland en die mensen kun je ook niet zomaar laten zitten. Er wordt uiteraard wel naar een oplossing gezocht, maar mij bij de ene klant weghalen omdat de andere toevallig eerder thuis is, gebeurt niet. (tenzij er iemand anders naar die andere klant kan dan, maar dat is dus erg lastig ivm planning. We zijn niet boventallig zeg maar)
Wat een gezeik. Ben blij dat ik voorlopig nog niet werk...

Veel sterkte met je schoonzus. En met het gedoe rondom het kinderdagverblijf.
Ik vind gezeik niet het juiste woord mjdh...
Kindjes opgehaald en zitten nu gezellig met z’n vijven dvd van zantkasteel te kijken, even momentje rust. Lijkt erop dat kdv en ik er niet uit gaan komen. Deze week gaat het sowieso niet meer lukken vanwege de capaciteit op het kdv en volgende week laat ze me nog weten (stond op de voicemail). Heb helaas geen tijd om me er echt in te gaan verdiepen en besloten om al m’n energie in de kinderen te steken (kinderen van schoonzus zijn beetje verdrietig en in de war van plotselinge veranderingen). Zo maar even pannenkoeken bakken, de zolder in orde maken, en er het beste van maken. Iemand interesse morgen met 5 kinderen onder de 4 naar kinderboerderij te gaan (omgeving Haarlem)?

Ik vind het nog steeds belachelijk en ga uitzoeken of er iets aan te doen is (juridisch) want voor mij is het gewoon een principe kwestie. Nogmaals niks dan lof voor de leidsters en voor de drukte die ze elke dag hebben, maar ik vind het principe niet kloppen en wil weten of en wat er aan te doen is. Hopelijk kunnen ze volgende week wel, want ziet er naar uit dat het met schoonzus lang gaat duren…
quote:mjdh schreef op 06 oktober 2010 @ 13:15:

Wat een gezeik. Ben blij dat ik voorlopig nog niet werk...

Veel sterkte met je schoonzus. En met het gedoe rondom het kinderdagverblijf.

Als ik niet had gewerkt had ik helemaal geen opvang gehad .

Dank je!
Je hebt groot gelijk dat je er werk van gaat maken.

Jouw verhaal bevestigt mijn gevoel maar weer dat kov geen mensenwerk meer is maar 1 grote commerciele rotzooi!

En geloof me, ik heb echt ervaring in de kov.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven