Geld & Recht alle pijlers

arbeidsconflict ziek melden?

07-10-2010 16:36 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend studeert doordeweeks en werkt in het weekend. Afgelopen jaar heeft hij zijn studie tot aan de zomervakantie onderbroken ivm overspannenheid. Het werk heeft hij door laten lopen om toch nog iets te doen. Dat gaf hem ergens ook wel voldoening, maar het was ook een struggle.

Hij heeft afspraken gemaakt om na de zomervakantie minder te gaan werken zodat hij zich op zijn studie kon richten, allemaal geen probleem.

Nu is het zo ver en keert het management zich tegen hem en is er een conflict ontstaan (vanwege ziekmelding die zij niet terecht vonden). Er heerst mismanagement, de manager heeft niet de juist opleidingen (opleidingsniveau) en kan niet goed met personeel omgaan. Dat was al veel langer duidelijk, maar nu nog meer.

Nu hebben ze hem gesmst of hij zijn ontslagbrief even wil schrijven, doet hij niet, want heeft het geld nodig en wil zelf natuurlijk geen ontslag nemen, hij heeft sowieso niks fout gedaan. Toen zou het bedrijf het zelf afhandelen en hoefde hij niet meer te komen.

Prima voor hem, want hij heeft het qua energie, tijd, e.d. nog steed moeilijk met enkel zijn studie. Die duurt nog maar 2 maanden, dus wel te overbruggen voor ons.

Nu komt het bedrijf opeens ermee dat hij in oktober nog een heleboel uren in de weekenden moet komen werken volgens contract en dat het eind oktober afloopt en het niet verlengd wordt.

Dat niet verlengen is geen probleem, ij studeert toch bijna af.

Maar, hij kan helemala niet in de weekenden zoveel werken, dat redt hij niet qua gezondheid (zegt hij zelf niet hardop, maar dat is gewoon zo en dat zie ik). Hij eet al een paar dagen bijna niets meer, is heel neerslachtig e.d.

Ik ben bang dat hij weer terugvalt in die burn-out en depressie.

Hij is woensdag al bij de schoolpsycholoog geweest.

Kan hij zich op zijn werk ziek melden en tot eind oktober 'de tijd uitdienen'.

Ik weet dat het niet netjes is, maar ik zie geen andere oplossing.

Maar het bedrijf heeft duidelijk niet in de gaten hoe het met zijn gezondheid gesteld is en is geweest het afgelopen jaar. (ookal zijn er diverse gesprekken en mailings geweest over zijn gezondheid, ze kunnen zizh er niet in verplaatsen of het begrijpen) Dus ik denk dat zij deze ziekmelding dan als conflictziekmelding zullen zien en niet zullen/kunnen bedenken dat hij echt ziek is en dat dat conflict het alleen maar 10x erger heeft gemaakt.

Hij kan die uren niet gaan werken, dan zou hij weer een wrak worden (in hoeverre hij dat nu al niet is) en zou hij zijn studie misschien weer stop moeten zetten vanwege ziekte etc etc.

Heeft hier iemand meer verstand hierover?

Wat vinden jullie?

In ieder geval alvast bedankt!
Heeft het bedrijf een bedrijfsarts? Is hij daar al geweest?
Is hij al bij de bedrijfsarts geweest?
Nee, daar is hij nog niet geweest. Ik neem aan dat ze er wel een hebben.

Bij welke afdeling kun je normaal het telefoonnr van de bedrijfsarts vragen? Want dat gaat hij natuurlijk niet aan zijn 'manager' vragen.
Maar wellicht wel goed m daarheen te gaan en via hem/haar een ziekmelding uit te laten gaan.
Om hoeveel uur gaat het trouwens? Het zijn maar 4 weekenden....
20 uur in totaal.

Dat klinkt voor gezonde mensen niet veel.

Maar als je al door een satéprikker omver geduwd kan worden, is elk uur sowieso al een berg, laat staan als er ook nog eens een conflict is.
Dan lijkt me dat de eerste stap!

Waarom is hij bij de vorige ziekmelding niet bij de bedrijfsarts geweest?
Verdeeld over 2 weekenden trouwens, dat zijn 4 hele dagen werken. Plus die andere 5 doordeweekse dagen propvol met studieactiviteiten die eigenlijk veel te veel zijn en ook nog in het weekend gedaan moeten worden...
Dus het gaat om 5 uur per weekend?

Heeft hij niet nog vakantieuren staan?
Hoezo heeft hij zijn ontslagbrief geschreven? Als die lui van hem af willen ontslaan ze hem en daar moet je gronden voor hebben, en anders gaat het gewoon toch via de regels van het arbeidscontract?

Hier zit een vies luchtje aan, zou eens heel goed zijn contract gaan nalezen.
hij had toen alleen ziekmelding en traject op school en bij het bedrijf werkte hij gewoon de uren door, 1 dag per weekend. Hij heeft wel een melding gemaakt bij zijn werk, maar zoals altijd zijn ze dat voor het gemak vergeten.
crosspost

Maar inmiddels begrijp ik het ook niet meer.
Met welke ziekmelding zijn ze het niet eens dan?
quote:The_Jets schreef op 07 oktober 2010 @ 16:45:

Hoezo heeft hij zijn ontslagbrief geschreven? Als die lui van hem af willen ontslaan ze hem en daar moet je gronden voor hebben, en anders gaat het gewoon toch via de regels van het arbeidscontract?

Hier zit een vies luchtje aan, zou eens heel goed zijn contract gaan nalezen.

Hij heeft juist geen brief geschreven. Maar dat vroegen ze hem wel per sms. No way dus.

Die gronden hebben ze niet, want ze wilden dat wel errst doen, hebben ze ook gezegd. Maar nu zijn ze er blijkbaar achter gekomen dat zijn contract eind oktober afloopt en dat het makkelijker is om het danniet te verlengen.

Vreemd he? Eerst ontslag geven en vervolgens even mailen met de dagen dat je nog wordt verwacht. Hij heeft er nog niet op gereageerd overigens.

Ik denk dat het het verstandigst is om inderdaad via de bedrijfsarts een ziekmelding gedaan te krijgen en dan thuis te blijven de hele maand.

Hij is in ieder geval (weer) bij de psycholoog in behandeling, dus dat scheelt al hoop ik.
Hoeveel zou jou vriend volgens zijn contract moeten werken in oktober? En wat geven ze als reden aan dat hij meer moet werken?

Het lijkt me het verstandigst voor je vriend om in ieder geval de uren die hij contractueel moet werken te werken in oktober, en geen extra uren om zogenaamd gemiste uren in te halen.

Dit ook omdat hij dan een betere positie heeft indien hij ontslagen wordt. (Heeft hij een contract voor bepaalde tijd?)

En dat het te vermoeiend is voor je vriend naast zijn studie is logisch, maar natuurlijk niet een heel goede reden om niet te komen werken: hij heeft er bewust voor gekozen om dit naast zijn studie te doen toch? Of heb ik het verhaal nu verkeerd begrepen?
even alles op een rijtje:

januari 2010: ziekmelding op school en onderbreking, start traject huisarts en psych

gedurende hele periode door blijven werken.

augustus 2010: hervatting afstuderen, minder werken aanvraag goedgekeurd, ontslag psych

september 2010: eenmalige ziekmelding wegens oververmoeidheid, hoofdpijn, spanningsklachten, bedrijf niet eens.

september 2010: vraagt bedrijf om ontslagbrief te schrijven.

oktober 2010: terug in behandeling bij psych via huisarts

In al die jaren nog nooit bij bedrijfsarts geweest, alleen naar arts en psych van de opleiding.
quote:gember999 schreef op 07 oktober 2010 @ 16:52:

Hoeveel zou jou vriend volgens zijn contract moeten werken in oktober? En wat geven ze als reden aan dat hij meer moet werken?

Het lijkt me het verstandigst voor je vriend om in ieder geval de uren die hij contractueel moet werken te werken in oktober, en geen extra uren om zogenaamd gemiste uren in te halen.

Dit ook omdat hij dan een betere positie heeft indien hij ontslagen wordt. (Heeft hij een contract voor bepaalde tijd?)

En dat het te vermoeiend is voor je vriend naast zijn studie is logisch, maar natuurlijk niet een heel goede reden om niet te komen werken: hij heeft er bewust voor gekozen om dit naast zijn studie te doen toch? Of heb ik het verhaal nu verkeerd begrepen?

20 uur moet hij werken, die staat hij ook op, verdeeld over 2 weekenden, 4 volle dagen.

Dat laatste heb je verkeerd begrepen. vermoeiend is anders dan oververmoeid/overspannen.
wacht ff...

De punten die jij noemt van mis manangement zijn geen punten die er toe doen in deze discussie. Blijkbaar is zijn werkgever tevreden met de manager en daar heeft jouw vriend zich naar te schikken. Niet meer over hebben dus want dat heeft geen toegevoegde waarde.

-Het conflict is ontstaan vanwege een ziekmelding die zij niet terecht vonden. welke ziekmelding hebben we het hier over?

-De werkgever heeft besloten om het contract niet te verlengen. Dat mag en kan want het is een tijdelijk contract. Contract loopt dus tot eind oktober. Officieel gezien moet jouw vriend die uren idd gewoon werken. In het kader van goed werknemersschap hoor dit erbij. Als hij niet komt is het sowieso werkweigering en hoeft de werkgever hem ook niet meer te betalen.

-Jouw vriend kan zich ziekmelden maar hou er wel rekening mee dat hij dan ziek uit dienst gemeld moet worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo`n eerlijke constructie vind daar hij door de week wel kan functioneren maar als hij 5 uur op een dag moet werken dan kan het ineens niet meer.

Je grijpt later weer terug naar "het conflict" maar wel conflict hebben we het nou concreet over??? Want volgens mij is er maar 1 conflict en dat is het conflict van werknemer wil niet werken, werkgever beroept zich op de arbeidsovereenkomst en daarin staat dat hij nog 20 uur moet werken. Dat is imo geen conflict maar een recht dat de werkgever heeft. Heel vervelend dat jouw vriend door andere activiteiten problemen heeft maar daar heeft zijn werkgever weinig mee van doen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
"in al die jaren" is wel een beetje overdreven, aangezien dit vanaf januari loopt. Bovendien, als hij zich in september 1 keer heeft ziekgemeld op z'n werk dan is het logisch dat hij voor die tijd geen bedrijfsarts heeft gezien.

Moet hij nu in totaal nog 2 dagen 10 uur werken? Als dat het geval is zou ik mezelf al het gedoe besparen, op mijn tanden bijten, die 2 dagen werken en daarna gewoon verder gaan. Je haalt je nu meer sores op je nek dan wanneer je gewoon gaat werken.
Ok, over 4 dagen verspreid 20 uur werken is bij lange na geen volle werkdag. 5 uurtjes werken per dag moet te doen zijn toch?
wat biol zegt bedoel ik dus, alleen verwoordt zij het wat beter...
quote:Zwup schreef op 07 oktober 2010 @ 16:58:

"in al die jaren" is wel een beetje overdreven, aangezien dit vanaf januari loopt. Bovendien, als hij zich in september 1 keer heeft ziekgemeld op z'n werk dan is het logisch dat hij voor die tijd geen bedrijfsarts heeft gezien.

Moet hij nu in totaal nog 2 dagen 10 uur werken? Als dat het geval is zou ik mezelf al het gedoe besparen, op mijn tanden bijten, die 2 dagen werken en daarna gewoon verder gaan. Je haalt je nu meer sores op je nek dan wanneer je gewoon gaat werken.

Hij werkt er inmiddels zo'n 5 jaar, dat bedoelde ik dara meer mee. excuses.

Voor iemand die echt niet meer kan, is 1 uur werken al te veel, laat staan 20(!!!!!).
Het conflict is ontstaan uit onbegrip vanuit de werkgever en het niet snappen van overspannenheid.

Werkweigering is het niet, want hij is ziek. Maar wellicht dat zij het zo zullen zien omdat ze niet begrijpen wat het inhoudt als iemand overspannen en depressief is.
Als hij niet 1 uur kan werken dan kan hij nu ook niet 1 uur studeren neem ik aan. Anders is het nogal raar.

Dat hij daar al 5 jaar werkt heeft niks met ziekmelden of bedrijfsartsen te maken. Als er niks met je is hoef je ook niet naar de bedrijfsarts toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven