Geld & Recht alle pijlers

uit elkaar wie blijft in de huurwoning

09-10-2010 19:49 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij woont samen ze heeft 1 kind uit een vorige relatie en 1 uit haar huidige relatie.

Ze is indertijd met haar zoontje bij haar huidige partner ingetrokken hij is dus de hoofdhuurder ( noem je dat zo?)zij staat niet op het huurcontract ze heeft zich toen alleen ingeschreven met haar zoontje.

Helaas is deze relatie niet meer wat het zijn moet en wil zij de relatie stoppen, haar partner wil het huis niet uit, wil eigenlijk helemaal niet stoppen met de relatie maar dat is een ander verhaal.

Wat zijn haar rechten mbt de huurwoning, kan zij daar blijven ondanks dat zij niet op het huurcontract staat maar puur om het feit dat ze anders "op straat"staat met haar kinderen ?

Of heeft ze helemaal geen rechten mbt tot blijven in de woning?

Dat het niet slim is dat ze eea niet geregeld heeft beseft ze het gaat er nu om wie moet de woning uit?

Kijk in het ergste geval zal ze met haar kinderen er uit gaan , maar goed ze heeft geen huis en in de omgeving ook geen ouders of familie waar ze "tijdelijk"naar toe kan.

Haar partner zou alleen( zonder de kinderen heeft wél familie in de buurt waar hij heen zou kunnen, maar nogmaals hij weigert te vertrekken.
quote:Ruza schreef op 09 oktober 2010 @ 20:09:

[...]

Welke redenen? De rechter kan zich ook gewoon beroepen op de wetten en regels hieromtrent en dat betekent dat vriendin van TO gewoon alles goed had moeten regelen toen ze ging samenwonen.

Hoi Ruza,

Er is sprake (geweest) van een duurzaam gemeenschappelijke huishouding. Ook al is dit niet vastgelegd, het is wel aantoonbaar (gezamelijke rekening, gezamelijke verzekeringen en natuurlijk een kind samen). Lilith geeft aan dat de (ex)partner waarschijnlijk wel kan terugvallen op mensen in zijn omgeving, en de partner niet. Als blijkt dat ze kiezen voor co-ouderschap wordt het iets ingewikkelder, maar als de vriendin van Lilith de meeste zorg voor het kind op zich neemt dan beslissen rechters vaak in het voordeel van de ouder die het meeste zorgt. De woningbouw zal nooit haar in het huis (mogen en kunnen) laten wonen, het is niet de taak van de woningbouwvereniging hier uitspraken over te doen uiteraard. Ook al was er medehuurderschap geregeld, zouden ze waarschijnlijk zeggen: vecht het maar uit en laat ons maar weten wie er blijft.

Wel van belang zijn de regels rond de urgentie in de woonplaats daar, want als bij relatiebreuk met kinderen wél urgentie wordt gegeven zal een rechter daar waarschijnlijk anders tegenover staan.
Boarder oké nou ze staat al 3 jaar ingeschreven en de woning is geschikt dus daar zou het niet op stuk gaan.

Hij wil uit luiheid niks ondernemen zo was hij ook te laks om juridisch eea te regelen voor zijn kind wel heeft hij het erkend tijdens haar zwangerschap maar de rest "zou wel komen"...
Het lijkt me voor je vriendin wel tijd worden trouwens dat ze wat beter voor zichzelf gaat zorgen en haar zaken regelt, ook voor de kinderen. Ze heeft zijn hele huis opgeknapt, werkt, zorgt voor het huishouden en de kinderen en dadelijk staat ze met twee kinderen op straat. Zonder iets.
hij kan haar er volgens mij niet zomaar uit zetten.

zij staat daar bovendien ingeschreven en kan laten zien dat zij ook heeft meebetaald aan vaste lasten.

het huis is niet van hem namelijk.

al vraag ik me af of het zin heeft om zo een strijd te gaan maken. als ik haar was zou ik me richten op nieuwe woonruimte voor haarzelf en de kinderen. hij gaat niet meewerken om de dood eenvoudige reden dat hij niet zonder haar wilt.

wat een vervelende situatie voor haar... hoop dat het lukt om verder te gaan zonder hem
quote:Djuuls04 schreef op 09 oktober 2010 @ 20:21:

Het lijkt me voor je vriendin wel tijd worden trouwens dat ze wat beter voor zichzelf gaat zorgen en haar zaken regelt, ook voor de kinderen. Ze heeft zijn hele huis opgeknapt, werkt, zorgt voor het huishouden en de kinderen en dadelijk staat ze met twee kinderen op straat. Zonder iets.

Klopt daar heb je helemaal gelijk in, ze is gewoon "te lief" en zit nu met de gebakken peren.

Nu moet ik zeggen hij leek in het begin ook echt een leuke vent leuke ouders die ook haar en haar zoontje meteen "opnamen" geen verschil maakten met hun andere kleinkinderen.

Ook zijn ouders maken zich zorgen, maar ja zij kunnen ook niet veel als alleen de kleinkinderen een weekendje te logeren hebben om ze uit de spanning te halen.

Zij vinden het ook vreselijk dat hij zo laks en lui is .
miXXed en dat is het punt hij wil haar niet kwijt.....ook al loopt het steeds erger uit de hand.
Kortom ze moet zich gaan inschrijven en een urgentie aanvragen.

Eventueel een advocaat, hoewel die er toch zal moeten komen ivm hun gezamelijke kind om eea te regelen mbt een omgangsregeling ( alimentatie kan hij niet betalen ivm ww dus is dat nvt).

Hoe zit het met de verdeling van haar spullen?

Zij heeft indertijd ivm haar vorige scheiding alles op papier staan wat zij toen verdeeld hadden, geldt dat nu nog als zijnde "van haar"?

Ik heb ook begrepen dat omdat er "family Life"is geweest met haar zoontje hij ook met een omgangsregeling kan aanvragen klopt dat?

Geen idee of hij dat wil hoewel hij wél altijd lief voor het mannetje is geweest hoor eerlijk is eerlijk .
Hij kan volgens mij zowiezo een omgangsregeling aanvragen, of er nou family life was of niet. En als ze niet getrouwd waren oid. dan neemt ze gewoon haar spulletjes mee..
Als je gewoon kijkt naar 'hoe netjes ben je?'; dan vind ik het gek dat ze niet uit zichzelf vertrekt. Dit omdat de woning eigenlijk van haar ex is.
liesse omdat ze er 3 jaar woont ze samen een kind hebben zij inmiddels het leeuwendeel aan rekeningen betaald zij de woning opgeknapt heeft toen ze er kwam wonen.

Dus hoe netjes is hij om te blijven en haar op straat te zetten met de kinderen.

Maar goed daar zal het op uitdraaien kan hij achterblijven op z'n 3 zitter achter z'n laptop en tv, want meer had hij niet toen ze bij hem introk.
Als hij altijd lief is geweest voor zijn kind, dan doet ze er goed aan om een normale omgang tussen vader en kind zoveel mogelijk te stimuleren. Dat is voor het kind het beste.

Daarnaast vraag ik me af waarom hij zo veranderd is en vooral ook wanneer. Is dat sinds hij werkloos raakte? En zo ja, kan het dan misschien zijn dat hij die klap psychisch niet goed verwerkt heeft? Depressieve gevoelens kunnen iemand ook 'lui' maken (als in iemand volledig uit het veld slaan).

En verder kan ik me ook voorstellen dat hij het huis niet op wil geven, omdat je met een ww-uitkering natuurlijk ook niet makkelijk aan een ander huis komt.
Man en ik zijn samen hoofdhuurder. Echter, voorheen was ik hoofdhuurder en hij is later bij mij ingetrokken. Ik zou het persoonlijk erg unfair vinden als een rechter over onze situatie zou hebben besloten dat mijn man in het huis mag blijven die ik zelf heb gevonden en opgeknapt. Tis dat we nu samen weten dat dat nu eenmaal de consequentie is en die aanvaarden we (dat een van ons eruit zal moeten en iets anders moet proberen te vinden). Maar zou het vreselijk hebben gevonden als een ander dat voor ons zou hebben besloten en dan vooral in mijn nadeel.

Ik ben ten slotte degene die vreselijk veel moeite heeft gestoken om dit huis te bemachtigen.
quote:Lilith75 schreef op 09 oktober 2010 @ 20:16:

De kinderen blijven bij haar.

Hij had al voorgsteld om bij elkaar te blijven en ieder z'n eigen weg te gaan.....nou ja dat gaat natuurlijk nooit werken, maar goed ik gaf al aan dat meneer het wel makkelijk vindt z'n natje z'n droogje enz.....en verder kan hij lekker de hele dag achter z'n laptop.Zij heeft wel zelf voor deze man gekozen, ook om met hem een kind op de wereld te zetten. Dat ij dan achteraf tegenvalt, geeft haar niet meer recht op de woning, dat had ze dan echt zelf beter moeten regelen, hoe spijtig ook.
@Lilith75: geheel eens met schouderklopje, precies om de reden die zij aangeeft.
quote:Marahbloem schreef op 09 oktober 2010 @ 20:52:

[...]

Zij heeft wel zelf voor deze man gekozen, ook om met hem een kind op de wereld te zetten. Dat ij dan achteraf tegenvalt, geeft haar niet meer recht op de woning, dat had ze dan echt zelf beter moeten regelen, hoe spijtig ook.

Ben ik helemaal mee eens.

Staat je vriendin trouwens niet ingeschreven bij de woningbouw? (om punten/jaren te verzamelen bedoel ik)

Misschien kan ze tijdelijk particulier huren of opzoek naar een vakantiehuisje of iets in die richting. Kan ze daarna weer verder zien.
Nummerzoveel hij is lief voor zijn eigen kind maar zeker ook voor het kind uit haar vorige relatie.

Zij wil hem ook absoluut beide kinderen niet ontnemen.

Haar zoontje is ook gek op hem.

En ja hij is enorm verandert sinds hij zijn baan is kwijt geraakt.

Hij is echt lui want "hij hoeft toch niet vroeg uit bed'.

Gaat laat naar bed, alles stelt hij uit naar "morgen"....

Ze heeft daar ook bij stil gestaan , maar hij wil niks ondernemen, ja in theorie, maar in de praktijk gebeurt er niks .

Hij zou wat schilderwerk gaan doen, de tuin opknappen......van alles maar uiteindelijk is er niks gebeurt.....en stelt hij jij kan toch ook beginnen? dan doe ik wel mee....

Hij sluit zich ook af voor al haar dingen haar emoties of ze nou boos of verdrietig wordt hij reageert gewoon niet gaat nog passiever op de bank zitten en doet nog minder.

Nu is het nooit een hardloper geweest, maar het lijkt of hij de structuur kwijt is ....maar hij neemt ook zijn verantwoording niet in mijn ogen, ik bedoel hij heeft wel een kind of eigenlijk 2 want nogmaals hij is gewoon papa D voor haar oudste.........

Ze staat er zo alleen voor, ze zei laatst ik neem er een extra baan bij anders komen we niet rond..zijn reactie...als jij denkt dat je dat aankunt moet je het doen........

Nou dan gaan bij mij alle haren overeind hoor!
Particulier huren gaat echt niet lukken ze heeft op het moment een part time baan en al zou ze full time gaan werken dan nog verdient ze te weinig om particulier te kunnen huren.

Ze werkt geloof ik 30 uur op een callcenter of een helpdesk iets met bellen dus het minimum salaris via een uitzendburo.
Particulier staat niet meteen gelijk aan duur....als ze echt echt echt iets nodig heeft kan ze ook kiezen voor een studio of iets in die richting. Die kun je al krijgen vanaf 400/500 euro per maand. Het is niet ideaal, maar wel een dak boven je hoofd. Grote kans dat ze er ook toeslag voor krijgt.
Het is makkelijk gezegd, het is zijn woning dus zij moet er maar uit. Je mag van hem ook verwachten dat hij naar het belang van zijn kind kijkt. Als er voor haar geen alternatief is kun je niet verwachten dat ze met 2 kinderen op straat gaat wonen. Hij is net zo goed verantwoordelijk voor deze situatie.
Tuurlijk is hij ook verantwoordelijk. Maar als je besluit bij je partner weg te gaan en het is zijn huis, dan is het toch niet heel raar dat de kans zeer reëel is dat jij op zo'n moment opzoek moet gaan naar een nieuw huis.

Dit had trouwens deels ondervangen kunnen worden als ze zelf bij de woningbouw ingeschreven had gestaan en punten/jaren had verzameld. Gewoon voor het geval dat. Ik sta ook gewoon voor het geval dat ingeschreven en heb niet eens een kind of een partner.
quote:Zwup schreef op 09 oktober 2010 @ 21:09:

Particulier staat niet meteen gelijk aan duur....als ze echt echt echt iets nodig heeft kan ze ook kiezen voor een studio of iets in die richting. Die kun je al krijgen vanaf 400/500 euro per maand. Het is niet ideaal, maar wel een dak boven je hoofd. Grote kans dat ze er ook toeslag voor krijgt.Een studio is wel vaak maar 1 ruimte he?! Daar zit je dan met 2 kleine kinderen in, die elkaar allemaal wakker houden. Kan ze niet eens lezen 's avonds met een lamp, want dan liggen de kinderen in het licht. Vind ik nou niet de meest geweldige oplossing. Temeer die situatie wel jaren aan kan houden (als't om een paar maanden ging, a la)
quote:liesse schreef op 09 oktober 2010 @ 20:53:

@Lilith75: geheel eens met schouderklopje, precies om de reden die zij aangeeft.

Snap ik ook , maar nogmaals toen zij er in kwam kon een blind paard er nog geen schade aanrichten in de gang lag nog geen stukje tapijt beton en dat al jaren want hij was er nog niet aan toe gekomen en was eigenlijk ook niet van plan er te blijven wonen, vandaar dat zij aan het klussen is gegaan.

En is het langzaam maar zeker een gezellig huis geworden.

Maar los daarvan snap ik dat het unfair is hem er uit te willen, maar toch .
Kan hij dat huis wel betalen als hij geen baan heeft en ze nu al niet kunnen rondkomen?
quote:schouderklopje schreef op 09 oktober 2010 @ 21:12:

[...]

Een studio is wel vaak maar 1 ruimte he?! Daar zit je dan met 2 kleine kinderen in, die elkaar allemaal wakker houden. Kan ze niet eens lezen 's avonds met een lamp, want dan liggen de kinderen in het licht. Vind ik nou niet de meest geweldige oplossing. Temeer die situatie wel jaren aan kan houden (als't om een paar maanden ging, a la)Ik snap dat het niet ideaal is schouderklopje, maar met een tussenwandje kom je al een heel eind. Bovendien, wat is beter....een niet zo ideaal dak boven je hoofd of helemaal niks om in te wonen?
quote:Djuuls04 schreef op 09 oktober 2010 @ 21:09:

Het is makkelijk gezegd, het is zijn woning dus zij moet er maar uit. Je mag van hem ook verwachten dat hij naar het belang van zijn kind kijkt. Als er voor haar geen alternatief is kun je niet verwachten dat ze met 2 kinderen op straat gaat wonen. Hij is net zo goed verantwoordelijk voor deze situatie.En zo zie ik het eigenlijk ook hij neemt geen enkele verantwoording ook niet om een baan te zoeken om het weer wat ruimer te krijgen voor zijn gezin, want zij heeft voor hem gekozen, maar hij toch ook voor haar en haar zoontje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven