Werk & Studie alle pijlers

En nu..?

11-10-2010 12:33 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo goed hoe ik het beste mijn verhaal op papier (of beter gezegd op het forum) kan zetten, maar....

Het zit zo.... Ik ben een jonge meid van midden 20. Woon met partner in een leuk huis, gezellige vrienden en ook best oke werk. Het is niet helemaal waar mijn hart ligt, maar het voldoet aan redelijk wat van mijn ' wensen' toen ik de baan aannam.

Nu werk ik er inmiddels een goed jaar en merk ik dat het mij geen voldoening meer geeft. Nu zitten we in een lastige tijd om zomaar te gaan switchen en als ik de advertenties in de krant of de vacatures op het internet zo bekijk kom ik ook niet echt iets tegen waarvan ik zeg...' dat is het solliciteren waard' .

Mijn omgeving doet het hele verhaal een beetje af als .... je hebt het toch goed samen. En het werk is toch wel oke. Nou.... laten zo dan. Er komen vast betere tijden aan, maar....

En ja daar is ie ' de grote MAAR' ..... ik voel me er niet meer happy onder. En wil niet afzakken naar een punt waarbij ik helemaal denk BLUH. Doorgroeimogelijkheden binnen dit bedrijf zijn er niet. Dus.... verder zoeken. Maar hoe/waar ?

Het liefst zou ik iets voor mijzelf gaan doen. Keihard werken om je eigen brood op de plank te krijgen. Maar in wat..? Naar mijn idee is alles al bedacht of opgezet. En daarbij vind ik mijzelf commercieel, maar echt uitblinken in iets ...nee om eerlijk te zijn doe ik dat niet.

En nu..?
en nu nog maar een tijdje doorwerken in deze job.
en ondertussen uitzoeken wat je zou willen gaan doen.

wil je freelancen? wil je een webshop? enz
Eerst eens voor jezelf bedenken wat je wilt. Zo lang je dat weet, zou ik zeker nog niet gaan switchen!
Je kunt ook loopbaancoaching/advies ergens gaan vragen. Ik heb een traject gedaan aan het begin van dit jaar en dat was voor mij echt een eye opener.
Een nieuwe hobby starten, om via die weg te ondekken waar je in uitblinkt? Jezelf nieuwe (mini) doelen stellen en uitdagen?

Je verveling op die manier doorbreken?
..popcorn?
Volgens mij is midden twintig ook wel zo'n beetje het moment waarop je ontdekt dat je jezelf een schop moet geven omdat sommige dingen nou eenmaal gewoon moeten gebeuren en niet alles een faboush 100% glitter & glamour oh-wat-is-dit-reeeeeeeeuze leuk gehalte heeft.

Schop dus, dan wat Rider zegt en ondertussen goed nadenken over waar je wel voldoende voldoening uit zou kunnen halen en daar naartoe gaan werken.

Pruilen dat dit niet leuk genoeg is helpt je alleen van de regen in de drup. Niet doen dus.
mss een beroepskeuze test doen?

Ik misbruik de wet van Wuiles even: hoe langer de OP hoe kleiner de kans op een succesvolle (werk)relatie..
An sich ben ik het niet met je omgeving eens, als je je werk niet leuk vind moet je niet eeuwig blijven zitten en eens verder kijken.

Om verder te kijken moet je inderdaad gaan uitzoeken wat je wil.

Denk eens na:

- Welke dingen in deze baan vind je leuk? En wat niet?

- Wat kan je goed? Wat niet?

- Ga eens heel veel advertenties bekijken (monsterboard, krant etc). Wat spreekt je aan in de advertenties die je leuk vind?

- Welke kennis en ervaring heb je?

- In welke hoeken zoek je? (marketing/productie/hr, etc. business-to-business/business-to-consumer, uitgever/levensmiddelen/bank etc.)

- Praat vervolgens met veel mensen om steeds duidelijker te krijgen

- Eventueel loopbaan coach

Dit is wat ik nu snel even kan bedenken. Als je googelt kun je vast nog meer goede vragen en tips vinden.

Als je écht een eigen bedrijf wil, moet je energie steken in wat je precies wil, daar kan niemand hier een antwoord op geven. Je zou het eventueel ook parttime naast een 'vaste' baan kunnen doen om het financieel wat dragelijker te maken. En om een eigen bedrijf te hebben, hoef je niet per se uit te blinken in iets.

Maar ik vraag me wel een beetje af waaróm de omgeving zegt dat je beter kan blijven zitten. Switch je elke 2 maanden van baan omdat je het niet meer leuk vindt, of is er een andere reden?
En natuurlijk is niet alles al bedacht. Eerlijk gezegd bedenk ik best vaak dingen waarvan ik denk: ik wou dat dat er was.

Dus er zijn nog zaaaat dingen die je kan doen.

Bovendien is het ook geen noodzaak om iets te nieuws te bedenken wat nog nóóit iemand gedaan heeft. Zo kun je bijvoorbeeld een handeltje in (noem een willekeurig product) beginnen. Is niet iets revolutionairs, maar kan als je een goed idee hebt hóe je het wil doen en hóe je kan zorgen dat mensen bij jou kopen ipv de concurrent, gewoon een goed eigen bedrijf zijn hoor.
Het is heel logisch dat wanneer je midden 20 bent, nadenkt over wat je nu wilt of niet. Ik herken het heel erg zelfs! Heb je wel leeftijdsgenoten waar je dit mee deelt? Kan heel verhelderend werken, om je doelen vast te stellen. Met bovenstaande berichten ben ik het opzich wel eens, houd de baan die je nu hebt en zoek ander werk ondertussen. ( laat dit niet aan collega's weten, straks ben je baan ook nog echt kwijt ). Wat jij leuk vindt, kan ik natuurlijk niet voor je bepalen, maar ga er niet de hele nacht van wakker liggen, het komt vast wel op je pad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven