Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
En ook nog een van mij, Annemeike!

Ajb, een veldje
Oooooh.... de Kameleon!! *vervalt in nostalgie*

Beer is ook lief!

Ik doe gewoon weer
Ja, de Kameleon boeken zijn echt leuk!

Fijne dag allemaal!!

Moon, wat ben jij weer laat op zeg, de laatste tijd, of lijkt dat nou maar zo?
Kon gisteren niet slapen. Lag er rond 24 uur in, maar tevergeefs. Heb wel tot 12 uur geslapen nu en ben een stuk rustiger in mijn kop. Lekker.

Dinsdagavond cursus is voor mijn ritme niet zo best (maar verder wel goed voor me) en gisteravond vergadering droeg ook niet bij aan het vroeg naar bed gaan.

Hoop dat de rest van de week beter gaat.
Oh vergeet ik nog bijna de blommen.

voor iedereen hier!

Hoe gaat het met 'iedereen'?!

Fijn weekend allemaal!
Goed! En ik heb mijn sleutels weer gevonden die ik kwijt was!

(kan blij worden van zulke dingen)

En hoe gaat het met jou?

Ook fijn weekend!
Wist niet dat je je sleutels kwijt was, maar toch fijn dan!

Ik wil zwarte pumps maar ik kan 'de perfecte' niet vinden Verder ben ik niet moeilijk hoor

Ik ben weer een verkouden en m'n vriend is ook een beetje ziekjes dus heul zielig. En hij heeft het steeds koud enzo... Tja, 't is een man he...
Ik heb mooie zwarte pumps gezien maar vond ze beetje duur. Ik zet in op de uitverkoop
Ik heb er!

Deze om precies te zijn.

Mooooi, Janna! Ik vind nooit mooie schoenen haha, ze zijn of onmogelijk om op te lopen, of ze zitten lekker maar zijn zo onelegant als de pest. Dus ik ben trots op je!

Met mij gaat het eigenlijk hartstikke goed. Wel veel stress van school, vanwege de inleverdatum 21 oktober (een shitload aan schrijfsels) en een tentamen over 2 weken. Maar ik kan het beter relativeren dan toen ik nog in 'de paniek' zat.

Eergisteren een familiefeestje gehad, was echt hartstikke leuk om iedereen weer eens te zien! Mijn vader wordt alleen wel echt een oud mannetje haha, en hij is pas 54... Viel me wel op dat hij toch echt grijs, krom en slaperig wordt haha!

Veel bloemen voor iedereen: En ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat!

Liefs.
quote:Janna_ schreef op 17 oktober 2010 @ 17:32:

Ik heb er!

Deze om precies te zijn.

[afbeelding]Ik heb precies dezelfde...
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Annemeike: ik hoop dat het steeds beter met je gaat en dat we je hier binnenkort weer zien.

Morisson: wat goed om te lezen. Goed bezig!

--------

Ik ben bang dat er iemand boos op me is. En ook wel terecht.

Het heeft te maken met mijn angst/vermijdingsgedrag waar ik soms last van heb.

Nou ja, misschien is diegene wel helemaal niet boos, daar kom ik morgen achter. Maar ik denk het wel.

Ik vind dat wel heel lastig. Dat gedrag heb ik niet om iemand anders dwars te zitten. Maar ik snap heel goed dat iemand er gefrustreerd/boos om kan worden. Wel terecht.

En ik vind het ook heel lastig om hier eerlijk over te zijn naar die ander, want diegene staat niet dichtbij me.

Ik bied in ieder geval m'n excuses aan, maar ik weet niet of ik het beter durf uit te leggen.

Daarnaast kan het uitleggen ook de indruk geven dat ik naar excuses zoek voor m'n gedrag en ik wil het helemaal niet afzwakken. Ja, ik zit niet expres iemand anders dwars, maar het is wel gewoon ontzettend stom van me.
Klinkt goed Morisson! Ook dat je de stress kan handelen! En dat het feestje leuk was.

LB, da's ook toevallig! Heb je ze ook in het zwart?

GE, ik snap je niet helemaal denk ik. Maar klopt het dat je iets niet gedaan hebt waarvan je had afgesproken om het te doen?
Ja, ik heb het wel een beetje vaag gehouden.

Het heeft met m'n studie te maken. Er waren geen afspraken, maar wel min of meer verwachtingen.

Ik vind het ook stom: wat betreft werk gaat iets koste wat kost lukken, omdat ik andere mensen niet kan teleurstellen. Dat kost soms veel spanning en angst, maar het lukt.

Maar als het om studie gaat dan heb ik daar in de eerste plaats mezelf mee. Er zijn geen mensen afhankelijk van me, studiegewijs, maar er zijn wel verwachtingen. En die maak ik (weer) niet waar.

Misschien maak ik het ook wel te zwaar, want ik heb er dus voornamelijk mezelf mee. Anderen denken misschien alleen maar: goh, jammer dat je het verprutst, maar dat is je eigen stomme schuld.

edit: eigenlijk projecteer ik, geloof ik, ook mijn eigen gedachtes op/via iemand anders. Het zijn gewoon mijn eigen gedachtes. Ik ben nogal prestatiegericht (ook al vind ik dat soms stom). En dat werd/wordt ook van me verwacht.
Nou Green, gelukkig is dit stukje echt een stuk duidelijker

Vertaling a la Janna: Er is dus iets bij je studie, waar geen deadline voor is, maar waarvan mensen en ook jijzelf eigenlijk verwachten dat het binnenkort klaar is? Net zoals dat iedereen dat bij z'n eindscriptie heeft? Uitstellen....

Heb je het uitgesteld? Heb je er geen zin in?

Of heb je het druk met andere dingen?

Of staat je iets in de weg om eraan te beginnen?
Je weet dus niet wat anderen van je verwachten?

En bedoel je met anderen je studiegenoten of je familie/vrienden?

Heeft dit -later afhebben dan gehoopt- verder consequenties?
Janna,ik heb ze in het donkerbruin. En heb ze gekocht bij Scapino.. (Oei,mag dit,is geen reclame maken toch?)

Ik zag een bekend hakje bij je post. Ik denk,verrek,bekend hakje!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Haha, LB... Maar heel veel laarzen en pumps hebben nu zo'n hakje he?! Denk dat je straks je best moet gaan doen om laarzen op pumps zonder houten hakje te vinden!
Oh, en ik vind het geen reclame maken hoor. Ik heb ze trouwens van een andere winkel. Blijkbaar hebben ze ze overal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven