Help, mijn vriend heeft een hond!

14-10-2010 10:02 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik willen weten hoe jullie het met volgende om zouden gaan.

Mijn vriend en ik wonen nu ruim een jaar samen en ik had al twee honden en vier katten. Ik werk parttime en heb genoeg tijd om voor al m'n beesten te zorgen. Op de tijden dat ik werk, gaan mijn honden naar een oppas. Mijn vriend had ook een hond en daar ligt nu dus het "probleem". Hij werkt fulltime en brengt zijn hond twee dagen naar een professionele opvang en 3 dagen naar zijn moeder (die ook een hond heeft). Al die opvang kost best wel veel geld en we hebben een bescheiden inkomen, maar het is te doen.

Nu is het zo dat zijn hond niet in huis kan i.v.m. de katten. De hond wordt helemaal gek als hij katten ziet en heeft er ook al twee te pakken gehad (niet de mijne), waarvan er eentje het niet heeft overleefd. Vriend is op cursus met de hond geweest, maar het katten-probleem blijft bestaan. Omdat hij fulltime werkt en 's avonds ook nog sport heeft hij weinig tijd voor zijn hond en ik kan de hond er niet bij hebben als ik vrij ben, dat is me gewoon teveel ook omdat het niet echt een makkelijke hond is. Als vriend dus 's avonds thuis is, ligt de hond of buiten, of in de schuur, ook in de weekenden (op de wandelingen na dan natuurlijk). Zijn moeder heeft gisteren aangegeven dat zij niet meer op zijn hond wil passen, ze wordt helemaal overspannen van de hond.

Er zijn nu dus twee issues: professionele opvang wordt veel te duur als de hond vijf dagen per week ondergebracht moet worden en als de hond thuis is, ligt hij maar apart in de schuur. We hebben dat al met fokkers besproken en iedereen zegt dat dit geen leven voor de hond is en dat we hem beter kunnen herplaatsen. Het is nu eenmaal een hond waarmee veel gewerkt moet worden en dit is geen leven voor hem. Maar mijn vriend wil geen afstand doen. Ik kan me daar iets bij voorstellen, maar dit is ook niets; hij heeft er eigenlijk geen tijd voor en ook geen geld. We hebben dit al vaker besproken, maar mijn vriend klapt dan helemaal dicht en ondertussen krijgen we er ruzie over. Ik wil hem niet het mes op de keel zetten om een beslissing te nemen, maar wat heb je nou aan een hond als je hem bijna nooit ziet en het ondertussen klauwen met geld kost om hem weg te moeten brengen naar de opvang?

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Het begint nu nl. echt een probleem te worden.
quote:Djessy schreef op 14 oktober 2010 @ 10:38:

[...]

EensOneens. Want hij heeft al verschillende cursussen gevolgd om zodoende te trachten dat het uiteindelijk wél samen met de katten gaat lukken. Maar omdat de hond van pup af aan geen katten gewend is, lukt het waarschijnlijk niet. Plus dat hij er al twee te pakken heeft gehad...
quote:Suze02 schreef op 14 oktober 2010 @ 10:46:

[...]

Kan ook, kan ook . Ik geef alleen maar aan dat ik TO nogal vanuit haar eigen straatje vind praten. Ik vermoed dat de situatie echt anders ligt dan ze hier schetst.Dit vind ik een rare aanname, waarom zou ik de boel anders schetsen dan dat deze in werkelijkheid is? Ik geef ruiterlijk toe dat het mijn type hond niet is, ik zou er nooit voor gekozen hebben en nee, ik wil (en kan) er niet veel tijd en energie in steken, dat zal vriend toch echt moeten doen en die kan het niet voldoende.
Kan de hond niet terug naar de fokker? Wat is eigenlijk de reden dat je vriend geen tijd wil vrijmaken voor zijn hond? 's ochtends een uur eerder opstaan en 's avonds ook wat met de hond doen is toch niet zoveel moeite?

Wij werken allebei fulltime en willen om die reden geen hond.
Of een krokodil erbij die de hele menagerie kan managen? Nee sorry, TO, je vriend kan zijn hond beter een goed leven gunnen en hem herplaatsen als hij om hem geeft.
quote:wanda_p schreef op 14 oktober 2010 @ 12:17:

Kan de hond niet terug naar de fokker? Wat is eigenlijk de reden dat je vriend geen tijd wil vrijmaken voor zijn hond? 's ochtends een uur eerder opstaan en 's avonds ook wat met de hond doen is toch niet zoveel moeite?

Wij werken allebei fulltime en willen om die reden geen hond.

De fokker is onbekend, de hond was al herplaatst omdat de toenmalige eigenaar geen tijd had...

In de weekenden gaat mijn vriend wel uitgebreid wandelen met de honden, maar omdat hij fulltime werkt en ook nog sport, komt er doordeweeks niet veel van terecht. Nu zit de hond twee dagen met allemaal andere honden in de opvang en drie dagen bij zijn moeder, maar die heeft er dus geen zin meer in. En 's avonds worden de honden natuurlijk ook nog uitgelaten, maar dat is maar een korte wandeling.
quote:Fleurtje39 schreef op 14 oktober 2010 @ 12:23:

[...]

In de weekenden gaat mijn vriend wel uitgebreid wandelen met de hondenMijn vraag was waarom je vriend doordeweek niet meer tijd kan besteden aan zijn hond? Een uur eerder opstaan en minder sporten maar meer met de hond doen is toch een mogelijkheid?
De hond was al herplaatst omdat de vorige eigenaren geen tijd hadden en jouw vriend met druk sociaal leven en full time baan vond dat hij wel tijd had voor de hond?? ? Wie heeft hem herplaatst dan???
Tsja, 's avonds is hij moe van zijn werk en dat sporten is hij gaan doen om de kansen op een andere baan te vergroten. Die andere baan gaat dan om een baan met wisseldiensten zodat hij wel meer tijd overhoudt. Hij probeert ook echt wel wat dingen te veranderen, maar helaas schiet het met een andere baan nog niet echt op.

Toen het nog langer licht was, gingen we (op mijn aandringen) ook vaak 's avonds nog naar het bos, maar nu het weer donkerder wordt komt daar niets van. De hond ligt gewoon te vaak en te lang alleen en dat vind ik niet kunnen. Maar ik ga er nog maar eens op aandringen dat hij toch 's avonds met hem op pad gaat, donker of niet.
To je katten wegdoen, is dat een optie? Dan kan het dier gewoon binnen zijn waar ie hoort
Tsja, je werpt wel het een en ander tot je vriends verdediging op maar feit blijft dat die hond het simpelweg niet goed heeft bij jullie. En je vriend weigert daar wat aan te doen, om wat voor reden dan ook. Niet omdat hij zo verschrikkelijk veel van het beest houdt in ieder geval, anders gunde hij hem een goed leven. En niet dit. Dit is gewoon heel erg sneu voor die arme hond.
En waarom ga je samenwonen met iemand die een hond heeft die totaal niet bij je past? Wetende dat dit jouw soort hond niet is?
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 14 oktober 2010 @ 12:31:

De hond was al herplaatst omdat de vorige eigenaren geen tijd hadden en jouw vriend met druk sociaal leven en full time baan vond dat hij wel tijd had voor de hond?? ? Wie heeft hem herplaatst dan???

Hij geeft nu ook toe dat het niet handig van hem geweest is, maar dat is achteraf. Hij voelde zich eenzaam in zijn flatje en wilde ook graag een waakhond. Bovendien is hij opgegroeid met herdershonden en vandaar dat de keuze op deze hond is gevallen.

Toen de hond pup was is hij naar mensen in Eindhoven gegaan en die hebben hem twee jaar geleden op marktplaats gezet omdat ze er geen tijd voor hadden.

Toen mijn vriend nog alleen woonde in zijn appartement ging hij bijna helemaal niet wandelen met de hond. Nu komt hij tenminste nog in het bos (ik woon vlakbij bossen), dus voor de hond is er al verbetering gekomen, maar niet voldoende naar mijn mening.
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 14 oktober 2010 @ 12:35:

En waarom ga je samenwonen met iemand die een hond heeft die totaal niet bij je past? Wetende dat dit jouw soort hond niet is?

Misschien omdat ik van mijn vriend houd? En we hadden beiden gehoopt dat die cursussen verbetering zou brengen. Verder ben ik er ook na verloop van tijd pas achtergekomen dat het geen hond voor mij is. Ik ben gek op dieren, dus dacht dat het wel goed zou komen, maar het levert steeds meer problemen tussen ons op.

Maar goed, moet nu weer even wat dingen gaan doen, ik kom later nog even lezen.
Je kunt honderden cursussen doen met het dier maar als je geen tijd steekt in het dier, dan heeft dat geen enkele zin

Ik vind het dierenmishandeling dat jullie zo met de hond omgaan
Inderdaad. Wat heeft zo'n cursus nu in godsnaam voor nut als je het aangeleerde niet in de praktijk gaat brengen maar de hond opsluit in de schuur? Dat je zo met je dier om kunt gaan en dan nog met droge ogen beweert dat je om het beest geeft. Bah.
Ik vind het walgelijk hoe egoïstisch jouw vriend hier handelt. Hij denkt totaal niet aan het belang van die arme hond!

Breng hem vandaag nog naar het asiel, waar hij een tweede kans krijgt op een beter huis, met mensen die de tijd en de aandacht kunnen geven die die hond zo broodnodig heeft.
Sorry hoor maar jouw vriend zou geen dieren mogen hebben, nooit meer.

Een herdershond in een flatje?? Die bijna nooit buiten kwam?? Als waakhond???!! Omdat je vriend zich alleen voede??!! Neem dan een gezellige binnenkat.

Mijn hemel zeg. Als het mijn vriend was dan ah laat maar zo iemand zou sowieso nooit mijn vriend worden. Ik als dierenliefhebber kan hier dus totaal niet tegen, al die mensen die maar dieren nemen zonder er bij na te denken.
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 14 oktober 2010 @ 12:45:

Ik vind het dierenmishandeling dat jullie zo met de hond omgaanWederom eens. Als jullie mijn buren geweest waren dan was die hond allang bij jullie uit huis de schuur gehaald.
Hij moet in het belang handelen van de hond!!! En wel direct als je het mij vraagt!

Met een hond zou je net zo min dag in dag uit moeten zeulen als met een kind. In principe kun je een hond ook zien als een ´kind´, in zekere mate. Het is een extensie van je gezin en dient daar ook naar behandeld te worden!

Die hond komt beweging, ruimte en naar mijn mening liefde te kort. Als je vriend het belang van de hond voor zijn eigen stelt, zorgt hij dat hij een beter tehuis vindt voor het beestje.
Carpe diem
quote:Fleurtje39 schreef op 14 oktober 2010 @ 12:16:

[...]

Dit vind ik een rare aanname, waarom zou ik de boel anders schetsen dan dat deze in werkelijkheid is? Ik geef ruiterlijk toe dat het mijn type hond niet is, ik zou er nooit voor gekozen hebben en nee, ik wil (en kan) er niet veel tijd en energie in steken, dat zal vriend toch echt moeten doen en die kan het niet voldoende.

omdat jou werkelijkheid de zijne niet hoeft te zijn?

Jij wil je katten niet weg doen, hij zijn hond niet.

Houdt je vriend wel van jouw honden en katten? Of zijn het zijn types niet? Ik heb hier ook een Siamees en eerlijk is eerlijk: echt een gezelligerT is het niet. Maakt ook een hoop herrie, de kleine schreeuwlelijk

Ik zeg toch de katten de deur uit zodat je vriend zijn hond kan houden. Jij hebt dan nog 2 andere huisdieren. En jullie liggen gevijven op de bank te zappen 's avonds. Gezellig toch?
Je vriend moet gewoon meer tijd vrijmaken voor de hond.Heel leuk dat hij 's avonds wil sporten, maar hardlopen is ook sporten. Dus hij kan buiten gaan hardlopen in het bos met de hond.

Ik ben ook heel druk en heb een hond, dus als de dagen weer korter worden loop ik inderdaad 's ochtends in het donker een uur. Kan best hoor: hond een lampje aan de halsband zodat ik weet waar hij is, ik zo'n joggerslampje om mn arm en gaan. Van donker krijg je niets.

Die hond moet echt iedere dag een grote wandeling, dus dat kan je vriend voor zijn werk doen of erna, maar hij MOET die tijd gewoon vrijmaken. Hij heeft een hond, en dit hoort daarbij.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Duidelijk is dat vriend niks wil met hond: niet meer beweging en niet herplaatsen. Gevolg: hond heeft een hondonwaardig leven.
Hier een Hondenherplaatser die met de beste wil van de wereld niet begrijpt hoe het mogelijk is dat jouw vriend deze hond meegekregen heeft. De oude eigenaars wilden er zeker erg graag vanaf?

Mijn advies;

bel de rasvereniging of tjek het internet of er een Hondenforum is (dát is er zeker) maar misschien specifiek voor Tervuerense Herders. Plaats daar een oproepje dat jullie een nieuw thuis voor de hond zoeken en wees eerlijk in de eigenschappen van de hond.

Zorg zolang het nodig is gewoon goed voor het beestje, je hebt als eigenaar tenslotte je verantwoording te nemen, en zoek naar de juiste plek voor de hond. Doe er dan afstand van.

Als je tenminste één goede beslissing voor deze hond wilt maken na alle "domme beslissingen" zoals überhaupt aan deze hond beginnen en hem vervolgens opsluiten, doe dit dan.

Iets beters kan ik er niet van maken.
Het lijkt me wel dat de hond hierna een eigenaar moet krijgen die hem 100% zeker niet meer weg doet. Lijkt me enorm zielig als zo'n beest meerdere keren herplaatst wordt.

Ik snap ook niet zo goed dat iemand een hond neemt als hij er zo weinig tijd voor heeft. Bij mij komt zelfs een goudvis er niet in omdat ik vind dat ik te onregelmatig leef voor huisdieren.

Wel goed dat je nu een oplossing zoekt want het is duidelijk dat het zo niet langer kan. Is er iemand in de buurt die de hond overdag kan uitlaten totdat jullie een andere oplossing hebben? (iemand die even geen baan heeft bijvoorbeeld)
quote:Suy schreef op 14 oktober 2010 @ 13:17:

[...]

Wederom eens. Als jullie mijn buren geweest waren dan was die hond allang bij jullie uit huis de schuur gehaald.

Ach, mijn buren hebben honden die helemaal niet naar het bos gaan en de hele dag thuis liggen. Dat is pas zielig. En tot nu toe heeft de hond genoeg beweging c.q. aanspraak, want zoals ik al meldde gaat hij 2x per week naar de opvang en rent daar de hele dag buiten en de overige 3 dagen zit hij bij de moeder van mijn vriend die ook een grote hond heeft. Het gaat dus met name om de avonden en de weekenden.

Maar met de meeste reacties ben ik het wel eens, dit is niets. En we hebben er al tijden over gepraat maar hij wil hem gewoon niet weg doen. Dus een goede optie is inderdaad om er 's avonds mee te gaan rennen.

Nogmaals: ik doe mijn katten niet weg, ik heb er vier. Had ik er nou nog eentje, maar ik wil die katten niet uit elkaar halen. En ja, vriend is ook gek op mijn beesten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven