Werk & Studie alle pijlers

Studieschuld?! Nee toch??

14-10-2010 15:34 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!

Sinds afgelopen juli heb ik mijn welverdiende SPH diploma in ontvangst mogen nemen..hiep, hoi! Ik heb dit binnen de richtlijnen en termijnen behaald die de Dienst Uitvoering Onderwijs als voorwaarde stelt om je beurs om te kunnen laten zetten in een gift. Nu is het zo dat ik al sinds februari 2009 brieven krijg over het afbetalen van mijn studieschuld die ik vanaf januari 2011 terug kan gaan betalen. Studieschuld?! Ik zat in die periode nog volop aan de studie..erg vreemd dus. Nou heb ik natuurlijk al verschillende malen contact opgenomen om duidelijkheid te krijgen. Dat stelde ook iedere keer wel gerust, maar de brieven bleven om de zoveel tijd toch binnen komen. Zo ook gisteren en dat terwijl ik nog niet zo lang geleden ook een bevestiging van de Dienst Uitoering Onderwijs (Voorheen IB-Groep) heb ontvangen waarin werd vermeld dat mijn onderwijsinstelling heeft laten weten dat ik mijn diploma heb behaald. ( Overigens had ik ook al een brief verstuurd met het verzoek van omzetting prestatiebeurs in een gift met een kopie van mijn diploma.)

Weer gebeld en de fijne mevrouw wist mij te vertellen dat iedere afgestudeerde van het afgelopen studiejaar in januari pas echt te horen krijgt of hun studieschuld wel of niet om wordt gezet in een gift. Dus als ik mijn eerste acceptgiro op de deurmat vind om met afbetalen te beginnen zal ik tevens ook te horen krijgen dat ik helemaal geen studieschuld heb (Mag ik hopen!) ? Ik vind dit zo'n vreemde en vage gang van zaken!

Wie loopt tegen hetzelfde aan en schiet ook regelmatig in de stress van de brieven die de Dienst Uitvoering Onderwijs (IB-Groep) steeds stuurt, waarin toch echt wordt geimpliceerd dat je een studieschuld hebt en deze ook af moet gaan betalen terwijl dit helemaal niet aan de orde is?!
Pffff breek me de bek niet open over DUO (ibg) wat een zooitje daar!
Als je brieven krijgt over terug betalen vanaf 2011 gaat DUO er blijkbaar vanuit dat je ergens in 2008 een opleiding bent gestopt/afgerond waar je studieschuld mee hebt opgebouwd. Is er enige reden te bedenken dat DUO dit denkt?

Volgens mij hoef je overigens geen brief te sturen dat je je prestatiebeurs om wilt laten zetten naar een gift, dit zou automatisch moeten gaan.
Grappig. Ik heb wel studieschuld, ben eerder afgestudeerd dan jij en nog geen brief over terugbetalen gekregen. Handige pipo's.

Ben direct begonnen met terugbetalen en wacht dus geen twee jaar, maar krijg gelukkig wel elke maand bericht dat mijn schuld verlaagd is met het bedrag dat ik heb over gemaakt.
Nou dat heb ik niet gehad hoor!

Toen ik klaar was met studeren (september) kreeg ik ergens eind van het jaar bericht dat het omgezet werd in een gift. Pas 2 jaar later begin je met terugbetalen. Dus als het dan nog niet om is gezet, lijkt mij wel dat er iets mis is!
Het werkt voor iedereen die een prestatiebeurs heeft gehad zo. Aan het einde van het schooljaar worden alle diploma's doorgegeven door de onderwijsinstellingen.

In januari gaat het systeem dan kijken wie een diploma heeft gehad en dan wordt de prestatiebeurs omgezet in een gift.

De achterliggende gedachte daarvan is dat scholen door moeten geven wie er wel en niet geslaagd is. Als de omzetting in september/oktober zou gebeuren zouden er bijna geen diploma's geregistreerd zijn omdat de scholen het dan te druk hebben met nieuwe instroom.

Of het wel of niet stom is......zo werkt het nou eenmaal.
Ik heb ook studieschuldhelaas maar nog niks gehoord...

Ik heb problemen met mn ov chip opzeggen. Apparaat zegt dat er niks stop te zetten valt maar krijg wel elke keer rekeningen. Ik contact opgenomen, meermalen, maar er word me toch aan geraden om ze wel te betalen, anders kan ik opdraaien voor de deurwaarderskosten. Rot even lekker gauw op...

DUO is zo'n ongelofelijke kutinstelling. Daar wordt je bang van.
@ Kaaaaatje, ja...het klopt wat je schrijft. Wegens omstandigheden was ik in 2007- of 2008 genoodzaakt mijn opleiding te onderbreken. Alles is toen ook stop gezet. Echter heb ik het jaar daar op mijn studie weer opgepakt, in de deeltijd variant. Bij deze variant heb je helemaal geen recht op studiefinanciering. Je moet je papiertje binnen 10 jaar na de start van je opleiding af hebben gerond. Dat heb ik gedaan. En daar zal wel iets mis zijn gegaan. Dat geweldige Studielink speelt hier ook nog een rol in denk ik, want van hen krijg ik ook nog steeds berichten dat ik me weer aan moet melden voor het nieuwe studie jaar! Er gaat iets mis daar...maar wat?

Volgens de vriendelijke dames van de hulplijn is het allemaal normaal en hoef ik mij geen zorgen te maken. Maar ondertussen hebben ze niet echt heel duidelijke antwoorden op mijn vragen en dat Studielink verhaal...dat weten zij ook niet.
Mamamuis, dat is precies wat de mevrouw me vandaag uitlegde. En zo klinkt het ook logisch. Maar ik begrijp niet dat dit dan ook niet zo in de brieven uit wordt gelegd? Ik schrik me steeds helemaal lam want er staat gewoon dat ik een studieschuld heb en dat ik deze in januari moet gaan betalen. Het is zo vaag en onduidelijk...
@JED. Eigenlijk is het dan dus wel logisch.

Ik denk dat je het als twee losse opleidingen moet zien. Je kreeg stufie voor de eerste en bent toen overgestapt op een opleiding waarvoor je geen stufie krijgt. Daardoor denkt de IB-groep nu blijkbaar dat je de opleiding gestopt bent in 2008 en dat je NIET weer opgepakt hebt. Dus moet je je prestatiebeurs terug betalen en dat moet 2 jaar na afloop van het jaar waarin je recht op stufie stopte. Januari 2011 dus, vandaar de brieven afgelopen jaar.

DUO is traag met verwerken, dus die hebben nog helemaal niet door dat ondertussen jouw prestatiebeurs omgezet zou moeten worden naar een gift.

Volgens mij had je dit zelf overigens ook best kunnen bedenken...
Volgens mij staat Studielink hier helemaal los van. Studielink regelt alleen de inschrijving voor een nieuwe studiejaar en niet het afronden van je studie, dus die mailtjes kun je gewoon negeren.
@ Kaaaaaatje, hmmm.....dan zijn ze traag en lopen er dingen langs elkaar heen denk ik dan. Want enige tijd geleden heb ik wel de bevestiging gehad dat mijn onderwijsinstelling aan DUO door heeft gegeven dat ik mijn diploma heb behaald.

En ja...wat je schrijft, dit had ik zelf ook kunnen bedenken, wat ik ook wel heb gedaan. Maar wat ik zo vreemd vind en waar ik ook steeds zo van schrik is het feit dat de brieven die ik krijg er van uit gaan dat ik mijn studieschuld terug moet betalen. Het zal een hoop opheldering geven als hier ook in uit werd gelegd dat aan het einde van het schooljaar alle diploma's doorgegeven worden door de onderwijsinstellingen en dat in januari het systeem gaat kijken wie een diploma heeft gehad en dat dan de prestatiebeurs om wordt gezet in een gift.

En dat er daarmee dus niet automatisch van uit wordt gegaan dat je dan ook moet beginnen met afbetalen. Het was mij gewoon onduidelijk en niet helder.
Je had nog nooit eerder gemerkt dat DUO traag als dikke stront is? Ze doen er 6 weken over om je adres te wijzigen, dan is dit toch echt nog wel een stukje complexer.

Volgens mij gaat het juist helemaal volgens het boekje. Je haalt je diploma, 2 maanden later laat DUO weten dat ze dat ook weten. Als je nu nog 2 maanden wacht hoor je vast dat je prestatiebeurs is omgezet in een gift.

Ik snap dat het onhandig is om de hele tijd brieven te krijgen over een situatie die volgens jou niet juist is, maar je schrikt er elke keer van? Je weet toch hoe de vork in de steel steekt?
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 14-10-2010 16:17
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Kaatje: Nee joh, dat kan wel een jaar duren . DUO weet al dat ik mijn diploma heb gehaald, maar mijn prestatiebeurs is nog geen gift geworden. Klantenservice heeft mij verteld dat ik tot het einde van het jaar moet wachten (heb mijn diploma behaald in januari).
ik zie nu inderdaad dat het bij mij ook 5 maanden duurde voor ze me dat bevestigden. En dan heb ik nogwel de opleiding afgerond waarvoor ik stufie kreeg.....
Nu weet ik wel hoe de vork in de steel zit. Maar het leek steeds of zij niet op de hoogte waren van mijn situatie en als ik de brief doorlees, lijkt dat nog steeds zo. Ik heb al enige tijd niets meer te maken met dat DUO...dus tja...neem het me niet kwalijk dat ik al die details ook niet meer helemaal paraat heb over hun snelheid e.d. En zoals ik net ook al schreef, het is toch wel een klein beetje handig als ze ten tijde van die eerste brief gewoon hun werkwijze eens uit hadden gelicht. Dan was bij mij in ieder geval het kwartje wel wat sneller gevallen.

Als ik in iedere brief die zij me sturen een aanzienlijk bedrag zie staan, zonder uitleg ...ja, dan schrik ik. Misschien vallen straks in januari de eerste acceptgiro en de omzetting van prestatiebeurs in een gift wel samen op de mat! Is het cirkeltje weer rond
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar volgens mij gaat het uiteindelijk om het diploma dat je haalt, dus de opleiding die je afrondt. Dat is in jouw geval een deeltijdopleiding en volgens mij heb je dan geen recht op studiefinanciering of ov...
DUO = VreselijK!
Ik heb de opleiding de eerste 2 jaar en het begin van het derde jaar wel voltijd gevolgd. In die periode had ik er wel recht op. Het daaropvolgende studiejaar heb ik mijn opleiding in de deeltijd variant weer opgepakt, toen had ik geen recht meer op studiefinanciering.

Het gaat inderdaad om het diploma wat je haalt binnen tien jaar nadat je een opleiding bent begonnen. Dat heb ik behaald.

Het geen wat onduidelijkheid gaf was het feit dat ik vanaf vorig jaar februari brieven kreeg van het DUO dat ik mijn studieschuld vanaf januari 2011 terug moest betalen, zonder uitleg van werkwijze of het proces die het DUO hiervoor hanteert. Als zij hun brieven nu onderlegd hadden met deze uitleg, dan was mij veel sneller duidelijk wat nu de bedoeling was en wat mijn situatie in deze is. De brieven zoals ik ze nu ontvang impliceren dat ik hoe dan ook mijn studieschuld terug moet betalen terwijl ik gewoon heb voldaan aan de richtlijnen en termijnen voor het omzetten van mijn studieschuld in een gift.
In die eerste brief staat vermeld, als het goed is, dat het een voorlopige lening betreft. De januari volgend op het jaar waarin je je diploma hebt behaald wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift. Jij weet denk ik het beste of je aan die eisen voldoet.

Als je bijvoorbeeld nu afstudeert, gaat de aanloopperiode VOOR het aflossen in op de eerstvolgende januari (dit is ook zo wanneer je afgelopen januari bent afgestudeerd). Deze aanloopperiode duurt 24 maanden. In deze 24 maanden mag je zelf bepalen hoeveel en of je aflost.

Daarop volgt de aflosperiode waarin je totale schuld (dus minus je reisproduct en prestatiebeurs want dit zijn giften nadat je je diploma binnen 10 jaar na je eerste ontvangst van prestatiebeurs hebt behaald) door 180 gedeeld wordt en dat bedrag is hetgeen je per maand moet betalen. Je mag hiervan ook geen termijnen missen. Na 15 jaar (of 180 maanden) wordt het restant van de schuld kwijt gescholden. Tenzij je termijnen hebt gemist in die afgelopen tijd, die moet je dan alsnog betalen. Uitzondering is dan weer als je je maandtermijn niet kan voldoen en je dus verzoekt om een draagkrachtmeting. (dit moet je bijtijds doen omdat dit niet met terugwerkende kracht gaat, alleen voor de maand waarin het is aangevraagd)

Je actuele schuldsaldo zal je trouwens nooit helemaal weten (Tenzij je ff belt) ivm rentepercentage.

Je kunt dus inderdaad beginnen met aflossen in 2011, dan gaat de aanloopperiode in en mag je zelf bepalen hoeveel je betaalt (maar dat is niet verplicht, je mag ook niets betalen in die tijd). Pas vanaf januari 2013 ben jij verplicht per maand een vastgesteld bedrag (door DUO) te betalen.

Succes!

ps. als je dus nooit hebt geleend, heb je ook geen schuld als je binnen 10 jaar je diploma hebt behaald.
Dat snap ik jed, maar het gaat niet om waar je mee begonnen bent, maar waar je mee eindigt. En dat is deeltijd. Geen stufi dus...
Hoop dat Rutte iets in z'n plan heeft over reorganisatie van DUO...

Het was 10 jaar terug al een bende en nu kennelijk nog steeds.
Maar helemaal zeker weet ik het niet. Zeker niet wat betreft voltijd naar deeltijd. Maar je krijgt bvb ook alleen maar het aantal jaren aan prestatiebeurs voor de opleiding die je afmaakt. Als je geneeskunde vijf jaar doet en dan wisselt naar pedagogiek en dat afmaakt, dan krijg je vier jaar omdat pedagogiek zo lang duurt. Ook al had je tijdens geneeskunde recht op zes. Maar die heb je niet afgemaakt...
@Captain Obvious: Ben je nu niet onnodig paniek aan het zaaien? Volgens mij is het afronden van een opleiding op HBO of WO niveau genoeg om de prestatiebeurs om te laten zetten naar een gift. Maar het handigste is om even goed de site van DUO te lezen.

@JED: maar ik neem aan dat ze bij DUO ook gewoon kunnen zeggen wat ik hierboven heb verteld. En dat je het anders op de site had kunnen lezen?

Ik snap wel dat ze dit niet toelichten, je bent namelijk een uitzondering. De meeste mensen halen of gewoon hun diploma, of halen geen diploma binnen 10 jaar. Als je daarover dingen gaat willen toelichten krijg je alleen maar heel veel mensen die de brief niet begrijpen.
@ Kaaaaaatje; het geldt toch voor iedere afgestudeerde dat het pas in januari bekend is of je prestatiebeurs omgezet wordt in een gift? Als je dan gewoon alles binnen de richtlijnen en verwachtingen en termijnen hebt behaald, dan is dit best een onduidelijke brief. Daar zal ik vast niet de enige in zijn geweest. Ik heb ook meerdere malen gebeld en de website geraadpleegd, maar als je dan weer een brief krijgt waar weer hetzelfde in staat...dat heeft mij aan het twijfelen gebracht. Dat kan de indruk wekken dat er iets niet goed is gegaan bij het DUO.

Maar goed...nu is het wel duidelijk en bij een volgende brief weet ik gewoon hoe het zit en zal ik me niet weer van de wijs laten brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven