Vaste lasten & verdeling daarvan
maandag 18 oktober 2010 om 14:33
Hi allemaal,
Ik ben samen met mijn vriend op zoek naar een huurhuisje. Om ons voor te bereiden hebben we alle vaste lasten (uitgaande van een max. huurwoning-prijs waar we naar op zoek zijn) op een rijtje gezet en gekeken wat we als marge overhouden. Onze marge is nu 800 euro.
Is dat voldoende om nog van te kunnen sparen voor vakantie, financiële tegenvallers en dergelijke? Zou het genoeg zijn?
Wat is jullie marge?
En hoe verdelen jullie de kosten onderling? Alle kosten gedeeld door 2? Of de kosten verdelen naar rato? Mijn vriend verdiend veel meer dan ik. Als we het door 2 zouden delen zou ik bijna niks meer overhouden.
Zoeken naar een goedkopere woning gaat niet lukken want daar mogen we met zijn salaris niet op reageren, daar verdiend hij teveel voor.
Ik hoop dat jullie wat tips hebben.
Ik ben samen met mijn vriend op zoek naar een huurhuisje. Om ons voor te bereiden hebben we alle vaste lasten (uitgaande van een max. huurwoning-prijs waar we naar op zoek zijn) op een rijtje gezet en gekeken wat we als marge overhouden. Onze marge is nu 800 euro.
Is dat voldoende om nog van te kunnen sparen voor vakantie, financiële tegenvallers en dergelijke? Zou het genoeg zijn?
Wat is jullie marge?
En hoe verdelen jullie de kosten onderling? Alle kosten gedeeld door 2? Of de kosten verdelen naar rato? Mijn vriend verdiend veel meer dan ik. Als we het door 2 zouden delen zou ik bijna niks meer overhouden.
Zoeken naar een goedkopere woning gaat niet lukken want daar mogen we met zijn salaris niet op reageren, daar verdiend hij teveel voor.
Ik hoop dat jullie wat tips hebben.
maandag 18 oktober 2010 om 14:43
Hoi TO,
je post is een beetje summier: wat heb je onder de noemer 'vaste lasten' gerekend?
Ik begrijp uit je post dat je daar sparen niet onder rekent?
Als deze 800 alleen voor extraatjes is, zoals cadeautjes, en kleding, en leuke uitjes, en klaarblijkelijk ook voor sparen, dan denk ik dat dat zeker te doen moet zijn.
Ik denk dat naar rato het eerlijkst is in een relatie, maar je moet het zo verdelen dat jullie je er allebei prettig bij voelen. Wat vind jij het eerlijkst? En je vriend?
je post is een beetje summier: wat heb je onder de noemer 'vaste lasten' gerekend?
Ik begrijp uit je post dat je daar sparen niet onder rekent?
Als deze 800 alleen voor extraatjes is, zoals cadeautjes, en kleding, en leuke uitjes, en klaarblijkelijk ook voor sparen, dan denk ik dat dat zeker te doen moet zijn.
Ik denk dat naar rato het eerlijkst is in een relatie, maar je moet het zo verdelen dat jullie je er allebei prettig bij voelen. Wat vind jij het eerlijkst? En je vriend?
maandag 18 oktober 2010 om 14:43
Okee. Wij houden dan ¤ 1200 over, sparen hiervan ¤400 en geven beide ¤ 400 uit, ongeveer.
Wij hebben het een tijd zo gedaan: allebei ¤400 op eigen rekening houden, rest van het salaris naar de gezamelijke. Zo heb je allebei evenveel te besteden, maar hoef je geen verantwoording aan elkaar af te leggen.
Nu hebben we gewoon alles op de gezamelijke staan, vinden we toch makkelijker. Gaat ook prima.
Volgens mij is ¤ 800 genoeg om alles van te doen. Maar hangt natuurlijk van je leefstijl af.
Wij hebben het een tijd zo gedaan: allebei ¤400 op eigen rekening houden, rest van het salaris naar de gezamelijke. Zo heb je allebei evenveel te besteden, maar hoef je geen verantwoording aan elkaar af te leggen.
Nu hebben we gewoon alles op de gezamelijke staan, vinden we toch makkelijker. Gaat ook prima.
Volgens mij is ¤ 800 genoeg om alles van te doen. Maar hangt natuurlijk van je leefstijl af.

maandag 18 oktober 2010 om 14:45
Als je zo de marge bekijkt dan is die van ons volgens mij 1400 euro ofzo. We betalen de vaste lasten naar rato. Hij verdient tegenwoordig veel meer dan ik. Hij betaald dus meer en aan het eind houden we beide hetzelfde over. Dat is die 1400 euro. Daarvan gaat 800 naar de spaarrekening en we houden dus elk 300 over ongeveer. Daarvan kopen we kleren, ik benzine voor mijn scooter, sporten gaat daar vanaf. Het is gewoon 300 euro die ieder zelf mag uitgeven aan wat ie zelf wil. Denk dat je met 800 wel uit moet komen hoor. Als je 200 of 300 spaart per maand hou je nou redelijk wat over. Ik vind sparen wel belangrijk, dus dat moet je wel echt doen. Wij verdelen het spaargeld ook nog eens. Deel voor onderhoud huis, deel voor onvoorziene uitgaven. Vakantie doen we van ons vakantiegeld.

maandag 18 oktober 2010 om 14:47
wij hebben max. 1000 in de maand en daar gaat alles vanaf! nu zijn we door subsidies en goedkope woning dus wel een stuk goedkoper uit, maar blijf me verbazen over hoeveel geld mensen nodig hebben:P
Al denk ik dat als ik het geld zou hebben... het niet voor lang zou zijn
Maar ja dat moet lukken hoor.
(zolang je eten bij vaste lasten gerekend hebt?)
Al denk ik dat als ik het geld zou hebben... het niet voor lang zou zijn

Maar ja dat moet lukken hoor.
(zolang je eten bij vaste lasten gerekend hebt?)

maandag 18 oktober 2010 om 14:49
Trouwens, wij zetten ieder een vast bedrag per maand op de gezamelijke rekening. Daar gaan alle vaste lasten en boodschappen vanaf. Dan ieder 400 naar de gezamelijke spaar en de 300 die overblijft staat op een eigen rekening. Zo heb je ook nooit het probleem dat de een meer uitgeeft dan de ander. Als er 600 euro op een gezamelijke rekening zou staan die voor ons beide is, dan weet ik nu al dat ik meer zou uitgeven en dat is oneerlijk vind ik. We hebben dus ieder ons eigen potje per maand en daar mag je mee doen wat je wil.
maandag 18 oktober 2010 om 14:51

maandag 18 oktober 2010 om 14:51
maandag 18 oktober 2010 om 14:52
Vaste lasten vallen onder:
Huur/servicekosten
Gas/water/licht
Televisie, internet enz
Belastingen (gemeente, waterschaps)
Zorgverzekeringen enz
Andere verzekeringen
OZB
De boodschappen
Mobiel abbo's
Auto onderhoud
Auto verzekering
Benzine
Sportabbo's
Salarissen - vaste lasten = 800 euro over voor sparen, vakantie, eigen uitgaven enz.
Huur/servicekosten
Gas/water/licht
Televisie, internet enz
Belastingen (gemeente, waterschaps)
Zorgverzekeringen enz
Andere verzekeringen
OZB
De boodschappen
Mobiel abbo's
Auto onderhoud
Auto verzekering
Benzine
Sportabbo's
Salarissen - vaste lasten = 800 euro over voor sparen, vakantie, eigen uitgaven enz.
maandag 18 oktober 2010 om 15:14

maandag 18 oktober 2010 om 15:49
Als ik jullie verdeling zie, met boodschappen, abonnementen etc meegenomen, dan in 800 euro per maand overhouden toch hartstikke ruim? Daar kan je prima van op vakantie, uit eten, tegenvallers opvangen, kleiding kopen etc.
Wij verdelen zelf de kosten naar rato: vriend verdient wat meer en draagt daarom meer bij aan de gezamenlijke kosten, maar houdt ook wat meer eigen geld over. Vind ik een prima verdeling. Je kan ook alles op een gezamelijke rekening zetten en allebei even veel 'zakgeld' krijgen, maar net wat jullie prettiger vinden.
Wij verdelen zelf de kosten naar rato: vriend verdient wat meer en draagt daarom meer bij aan de gezamenlijke kosten, maar houdt ook wat meer eigen geld over. Vind ik een prima verdeling. Je kan ook alles op een gezamelijke rekening zetten en allebei even veel 'zakgeld' krijgen, maar net wat jullie prettiger vinden.