Ik voel me superschuldig!

18-10-2010 19:59 105 berichten
Hoi Forummers,

Ik hoop dat mijn relaas hier goed staat, want ik moet dit toch echt even kwijt. En dat kan nergens anders dan hier!

Ik voel me enorm schuldig!

Situatie:

Volgende week dinsdag trouwen mijn neef en zijn aanstaande, precies op de datum dat ik en mijn partner de sleutel krijgen en direct de hele dag aan de slag gaan in het huis. Nu weten zij dat we dan ook de sleutel krijgen en ik heb gezegd dat we komen, maar alleen als we kunnen ivm huis. We hebben besloten om niet te gaan, maar om een kaart te sturen. Prima, die heb ik al in huis.

Nu was ik zojuist bij mijn moeder en zij vroeg mij en mijn broer of wij mee gingen naar de receptie. Ik zei eerlijk 'nee, want we willen in ons huis aan de slag.' Nou, ik kreeg de wind van voren.

'Dat kan je toch niet maken, het is je neef, wat heb ik voor rotkinderen die niet mee willen, je hoeft niet te verwachten dat zij straks nog bij jou komen als jij nu ook niet komt', etc...

Eerst werd ik kwaad dat mijn moeder zomaar voor mij bedisselt wat wel en niet kan, maar nu voel ik mij enorm schuldig naar het aanstaande bruidspaar. Ben ik echt zo koel en ongevoelig naar mijn familie toe? Misschien wel, maar dat is zo gegroeid.

Wat vinden jullie? Ben ik egoïstisch als ik besluit niet naar de receptie te gaan, maar een kaart te sturen uit naam van ons twee?

Is het echt zo erg om niet bij de trouwreceptie aanwezig te zijn?

Wij zijn niet eens persoonlijk uitgenodigd, maar meer in de trant van 'tante ... (mijn moeder) en de kinderen'
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar de receptie gaan. Het kan zijn dat je partner dat niet zo ziet zitten. Mannen (even over een kam geschoren) zijn wat serieuzer met klussen, dan zou ik even alleen gaan. Gewoon je gezicht laten zien. Dat huis staat er volgende week ook nog wel en als het goed is trouwen ze maar één keer.
quote:novina schreef op 18 oktober 2010 @ 20:08:

Wat zou jij willen dat je neef deed in zo'n situatie als je zelf zou trouwen?Zo doe ik het ook altijd, de situatie omdraaien. Dan krijg je vanzelf je antwoord.
quote:Nastik schreef op 18 oktober 2010 @ 20:12:

Ikzelf heb nooit een trouwerij afgezegd, behalve toen ik lag te bevallen. wat is dat nou voor slap excuus
Toen wij trouwden was ik oprecht heel blij met iedereen die de moeite had genomen om te komen.

Maak het voor het huis heel erg veel uit als je je toch even op de receptie vertoont?

Je hoeft er toch niet uitgebreid heel lang te blijven.
Hm, misschien is het wel een goed idee om toch even naar de receptie te gaan. Kan je eventueel wat handige klussers/verhuizers werven binnen je familie.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Jeetje, je kan toch wel even gaan? Nu vind ik klussen ook geen reet aan, dus ik zou elke gelegeheid aangrijpen om daar onder uit te komen, haha.
Hoever is jouw huis van de receptie vandaan ? Als het geen uren rijden is , zou ik daar toch even langs gaan. Is wel zo netjes.
Wij hebben allemaal last van Jouw stemmingswisselingen !
Heengaan. Je hebt het namelijk al min of meer toegezegd aan het bruidspaar en weet zeker dat het enorm gewaardeerd wordt. Ga ervanuit dat de receptie niet uren duurt dus kun je daarna en daarvoor nog volop genieten van jullie nieuwe huis. Gefeliciteerd trouwens met jullie huis! leuk!

@ novina en supersas: goede manier en zo krijg je een helder en eerlijk antwoord!

reactie van je moeder vind ik trouwens wel behoorlijk overdreven. Mag toch aannemen dat jullie zelf inmiddels oud en wijs genoeg zijn om hier een goede keus in te maken? Verwijten van je moeder vind ik dan ook niet terecht. Dat ze het er niet mee eens is snap ik.
Ja ik zou ook gewoon even langsgaan, maar ik vind familie heel belangrijk ook als mijn neef zou trouwen die ik maar 3x per jaar zie dan nog zou ik er absoluut bij willen zijn.

Dat huis loopt niet weg toch? tenzij het echt heel ver weg is, dan vind ik het wat anders.
Als ze op je rekenen zou ik zeker even mijn gezicht laten zien. Op mijn bruiloft hebben ook mensen afgezegd omdat ze net een nieuw huis hadden en perse moesten klussen. Heb het ze niet gezegd maar was not amused.
Kan dat klussen niet 1 dagje later beginnen? Snap dat je graag wil beginnen, maar die ene dag kan er toch ook nog wel bij?
Ik vind je toch wel behoorlijk ego, het is een bruiloft, geen verjaardag ofzo.

Kan je moeder best wel begrijpen, erg attent kom je niet over en ik kan je helemaal begrijpen omdat ik net zo ben, onattent en ga liever niet, maar aangezien het voor anderen (oa je moeder) toch wel heel veel betekent dat je aanwezig bent zou ik wel gewoon gaan.

Een dag uitstel of een paar uur is geen reden.
Ik ben zelf een paar jaar geleden ook niet naar de receptie van een nicht gegaan, zonder duidelijke reden. Behalve dan dat ik dan iets eerder van werk weg moest (wat had gekund) en een 50 km lang filegevoelig stuk moest rijden.

Tuurlijk is het een bruiloft en is dat maar een keer. Maar als mensen een receptie en een feest geven, en ik ben uitgenodigd voor de receptie, dan zie ik daar het nut niet zo van in. Want die receptie is dus voor mensen die je niet op je feest wil. Even goede vrienden hoor, want ik snap best dat die nicht me niet uitnodigde voor het feest, we zien elkaar 1-2 keer op familiegelegenheden. Maar dan ga ik ook niet naar zo'n receptie, ik zie daar persoonlijk de toegevoegde waarde niet van in...
quote:heleen1234 schreef op 18 oktober 2010 @ 20:16:

[...]

wat is dat nou voor slap excuus

Ik had nooit durven denken dat ik die specifieke trouwerij zou missen, nee, hoogzwanger en desnoods met weeën zou ik gaan. Maar helaas........

Ik heb ze wel gebelt hoor, om te zeggen dat ik het heel erg vond dat ik niet kon komen. Bleek dat ze al niet echt op me gerekend hadden.
familie kies je niet, daar wordt je mee opgezadeld. Dat betekent dat je ook vrij weinig verplichtingen hebt naar je familie, vind ik. Zeker een neef, leuk hoor als je er goed contact mee hebt, maar zo niet, is een beleefdheidskaartje meer dan voldoende.
Ik vind ook dat je gewoon moet gaan, je hebt gezegd dat je zou komen als je kunt en je kunt gewoon. Je wil graag die dag klussen, maar dat is heel wat anders, het is niet zo dat het huis instort als je dat een dagje uitstelt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je kan toch even naar de receptie gaan? Je kan de rest van het jaar ook nog klussen hoor, die 2 uurtjes (nou ja als ze dichtbij trouwen) maken dan toch ook niks uit?
je krijgt hier later misschien ellende mee. Wat is nou één dag opofferen? Dat huis staat er over tig jaar nog. Het trouwen is maar 1 dag.

Gewoon sociaal doen, laat je zien van je goeie kant en ga gewoon (zou ik doen).
quote:tjelsy schreef op 18 oktober 2010 @ 20:29:

je krijgt hier later misschien ellende mee. Als de familie-oudsten een fatwa over je uitspreken ofzo?
Ohja ik heb ook een keer een bruiloft afgezegd, toen ik na een week nog steeds niet kon zitten na de bevalling

(dát vind ik dan wel weer een goed excuus)
Je hoeft je niet schuldig te voelen, je kunt gewoon gaan! Ik hou absoluut niet van feestjes en doe mijn best om onder zoveel mogelijk verjaardagen uit te komen, maar een bruiloft...daar ga ik altijd naartoe. Dat huis staat er de volgende dag ook nog wel hoor, zorg dat je de overdracht 's ochtends plant, dan kun je daarna naar de bruiloft.
Aan de ene kant zeg ik dat je gewoon moet gaan want die paar uurtjes klussen kunnen een andere keer wel maar aan de andere kant als je niet eens een persoonlijke uitnodiging hebt gehad en neef niet heel vaak ziet vind ik een kaartje meer dan genoeg.

Als het nu voor de hele dag bruiloft was of voor het feest maar een receptie is saai en vaak alleen maar bedoeld om een envelop met inhoud af te komen geven,zeggen dat de jurk mooi is en een kopje koffie drinken.....
grappig hoeveel mensen zeggen "je kan best".

Ja, ze kan. MAAR ZE HEEFT GEEN ZIN. Mag het? Het is haar neef, en zo te zien niet de neef waarmee ze een enorm innige band heeft. Er zullen vast wel meer gasten komen
Wat is het nu voor moeite om even een uurtje te gaan feliciteren? Je kunt daarna nog verder gaan met klussen. Ik zou absoluut gaan, als het goed is trouwt hij maar 1 keer. Beetje egoistisch om niet te gaan.
quote:dolfje schreef op 18 oktober 2010 @ 20:33:

Aan de ene kant zeg ik dat je gewoon moet gaan want die paar uurtjes klussen kunnen een andere keer wel maar aan de andere kant als je niet eens een persoonlijke uitnodiging hebt gehad en neef niet heel vaak ziet vind ik een kaartje meer dan genoeg.

Als het nu voor de hele dag bruiloft was of voor het feest maar een receptie is saai en vaak alleen maar bedoeld om een envelop met inhoud af te komen geven,zeggen dat de jurk mooi is en een kopje koffie drinken.....psies. Niet eens een uitnodiging, hou toch op zeg, en dan doen mensen alsof het een drama is als je niet naar de receptie komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven