Callcenters, callcenteragents enz enz.

27-11-2007 22:29 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, we zijn echt berucht. Mensen gooien de hoorn al op de haak als ze je toontje horen. Je bent een trut en een telefoonterrorist! En toch verkopen bedrijven zo gigantisch veel over de telefoon, van verzekeringen tot tijdschriften, echt alles! Ik ben erg benieuwd hoe er nu eigenlijk over die branche in het algemeen, de mensen die er werken enz word gedacht. Zijn we echt zo gehaat, en zo ja, waarom kopen jullie dan nog steeds zoveel over de telefoon?

En voor de callcenteragents onder ons, voel je je wel eens schuldig als je een oud vrouwtje iets hebt aangesmeerd? Of maakt het je werkelijk helemaal niks uit?
Toen ik nog studeerde had ik een keer een jongen van een callcenter aan de telefoon die me allemaal vragen over energiezuinigheid stelde (enquete dus). Uiteindelijk was het een heel gezellig gesprek, het heeft wel drie kwartier geduurd volgens mij.

Toen ik een jaar of 15 was deed ik ook een keer mee aan een enquete, na het noteren van mijn leeftijd vroeg de callcentermedewerkster of mijn inkomen boven of onder modaal was...........................duuuuuuuuuuuuh.

Nog een leuke, een enquete over de reclame van de NS:

Meisje callcenter: Ken je die reclame van allemaal verschillende mensen indezelfde coupe (ze sprak het uit als koep)?

Ik: Zou een beetje raar zijn als het allemaal dezelfde mensen waren. Hoe bedoel je trouwens koep?

Meisje callcenter: Nou, in een trein met van die bankjes enzo

Ik: Oh, coupé! De hoeveelste ben ik voor jou vandaag?

Meisje callcenter: Ben net begonnen

Ik: Gelukkig, het is coupé!!!!!!!! Reclame ken ik niet.

Meisje callcenter: Nou, dan heb ik verder geen vragen, bedankt voor uw medewerking.

Wow

Enquetes vind ik wel leuk, verkooptoestanden zijn verschrikkelijk. Mijn man geeft altijd als antwoord "Dat is voor jou niet belangrijk" op iedere waarom-vraag.
Ik heb ook een tijdje gebeld om mensen iets aan te smeren, heb het er niet lang volgehouden heh. Het product was stom en ik gaf de mensen eigenlijk groot gelijk dat ze er niet aan wilden dus ik kan dat niet. Als ik gebeld word, tja het hangt er erg vanaf waarvoor ze bellen. Ik weet dat het gewoon studenten of zo zijn zoals ik toen die ook maar proberen geld te verdienen dus ik ben niet onbeleefd.

Ik luister meestal wel, maar zodra het gaat over hypotheken en pensioenen enz heb ik daar echt geen zin in want dat zoek ik zelf wel allemaal uit. Maar bv enquetes vind ik wel leuk, of als ik bv een tijdschrijft abonnement opgezegd heb dan bellen ze soms met een nieuwe aanbieding. Op een ervan ben ik ingegaan want dat scheelde erg veel geld zelfs meer dan wanneer je een nieuwe klant zou zijn. Nou dat vind ik dan wel leuk dat ze bellen hoor, scheelde een hoop dus dat kon er wel vanaf en hun toch wat verkocht, iedereen blij. Dat vind ik nog wel leuk dus, of zoals een aanbieder van iets wat we al hebben die belt met een aanbieding, daar praat ik wel leuk mee en stel vragen enz, ook al koop ik het meestal niet. Die worden ook niet opdringerig, hier niet tenminste. Maar dit is dus anders dan zomaar voor iets gebeld worden.

Ik laat ze wel altijd terugbellen (als ik geinteresseerd ben dus), ga er nooit op in in het eerste gesprek voor de zekerheid, zoek ook dingen eerst ff op op hun site enzo of het wel echt zo voordelig is allemaal en of we het echt nodig hebben. Voordat je je teveel laat meeslepen. En soms bellen ze nooit meer haha nou ja ook weer opgelost.
Ik koop nooit iets van iemand die me opbeld (ook niet iemand die aan de deur komt). Laatst iemand die me een lening wilde aansmeren (ja zo noem ik dat). Gewoon gezegd dat ik een uitkering van 800 euro heb en een miljoen wilde lenen. Ja, dat kon dan weer niet maar wel een lager bedrag. DAT WILDE IK NIET.

Ik leen niet en hoop ook dat ik dat nooit zou hoeven.

Maar call-centers, DON'T CALL ME EVER!!!!!!!!!!
Ze zijn bezig met een MBO opleiding voor callcenter agents:-)

Nu heb je nog een theorie examen en luisteren ze voor het praktijkgedeelte wat telefoongesprekken van je af en je hebt je benodigde certificaat.

Als je voor een uitzendbureau werkt mag je zonder certificaat aan het werk.

Ik heb op een blauwe maandag dit werk ook gedaan,ik heb ook het certificaat.Heb veel klanten binnengehaald,soms wel 10 per avond,degene die de meeste targets haalde per dag mocht grabbelen in de grabbelton,dus ik kwam 2 van de 3 keer wel thuis met een doos bonbons of repen chocolade,dat zorgde wel goed voor de motivatie:-)Maar na 3 maand had ik het wel weer gezien,elke keer hetzelfde verhaal afsteken en mensen overhalen begon me toch te vervelen,bovendien kreeg ik een leuke baan in de verhuurmakelaardij aangeboden,en nu ik zelfstandig ondernemer ben heb ik toch baat bij dat call center werk:-)
quote:esthrall schreef op 28 november 2007 @ 10:20:Ik heb ook een tijdje gebeld om mensen iets aan te smeren, heb het er niet lang volgehouden heh. Het product was stom en ik gaf de mensen eigenlijk groot gelijk dat ze er niet aan wilden dus ik kan dat niet.Hmmmm, interessant... Ik denk dat ik de volgende enquêteur als wedervraag stel: "Wist u dat volgens het Vivaforum 68.4% van alle enquêteurs last heeft van een knagend geweten tijdens het aansmeren van nutteloze producten? Als u nu een cijfer zou moeten geven tussen de 1 en de 10, hoe groot is dan úw schuldgevoel? ;-)"
hahaha ja dat zou wel grappig zijn om te vragen
Wat heb ik het toch gemakkelijk om ze al rap af te kappen. Om een of andere vage reden denkt men zo ongeveer standaard dat hier meneer RV woont. Ik neem mijn telefoon op door alleen mijn voornaam te noemen. Als ik een callcenter vermoed, dan neem ik op met de afkorting van mijn voornaam. Een afkorting die ook een mannennaam zou kunnen zijn. Veel callcentermedewerkers zitten zó vast in hun riedeltje dat ze niet eens de link leggen tussen een duidelijk vrouwelijke stem en mijn eventuele geslacht. Afijn, men vraagt dus standaard "is dit meneer RV?", om vaak vervolgens te vragen naar meneer RV. Dat is mijn cue, ík wil ook wel weten waar meneer RV is, het is nu zo leeg in mijn bed, kunnen zij me aan meneer RV helpen? 9 van de 10 keer word ik dan door hen wel weggedrukt.
vandaag ga ik van alles kunnen
quote:WishfulThinking schreef op 28 november 2007 @ 11:18:

Hmmmm, interessant... Ik denk dat ik de volgende enquêteur als wedervraag stel: "Wist u dat volgens het Vivaforum 68.4% van alle enquêteurs last heeft van een knagend geweten tijdens het aansmeren van nutteloze producten? Als u nu een cijfer zou moeten geven tussen de 1 en de 10, hoe groot is dan úw schuldgevoel? ;-)"

Die moet ik onthouden

hahahahaha, dat is inderdaad wel een geinige vraag om te stellen. ben benieuwd hoe ze daar op reageren
Matigheid schaadt. Er gaat niets boven overdaad (Oscar Wilde)
Vandaag ander werk gevonden , niet eens zozeer om het werk want ik zou inbound op zich nog wel willen proberen maar vooral ook omdat ze niet alleen mensen voorliegen/dingen verzwijgen maar ons ook. Er is vanaf het begin aangegeven dat ze komend jaar zoveel mensen nodig hebben en nu vliegen de agents er met 15 per zaterdag uit. Mijn contract loopt eind december af dus ik zoek gewoon iets anders, geen zin in elke drie maanden onzekerheid.

Wat ik wel vind is dat als je als klant gewoon heel duidelijk bent met direct, ik heb geen interesse, fijne avond verder! dat wel fijner is dan dat iemand je uitscheld voor trut enz. Daar kan ik dan weer slecht tegen. Ik snap heus wel dat je het irritant vindt, maar dat kan je ook wel iets beschaafder duidelijker maken. Degene die je belt, weet niet hoevaak je eerder bent gebelt en zit daar ook alleen maar voor t geld en heus niet omdat ie het zo leuk vindt om mensen te bellen. Een grapje bijvoorbeeld als je belt voor groene stroom, als ik heb al paarse oranje groene grappige enz stroom dus nee dank u, heb ik liever dan TRUT BEL ME NIET MEER. De eerste snap ik namelijk ook wel haha. Ik begrijp heus wel dat er ook agents zijn die enorm doorzeiken en dan snap ik het, maar als iemand gewoon belt, of direct ophangen, maar schelden hoeft niet.
Btw outbound warm is wel leuk om te bellen hoor. Dat zijn mensen die al met het product waar je over belt te maken hebben gehad, bijvoorbeeld al klant zijn. Dat is gewoon een hele avond gezellig bellen. Maar helaas is het vaker outbound koud!
Ik heb een geheim nummer en word zelden gebeld. Maar als het gebeurt hang ik meteen op.

Ik heb een bloedhekel aan de brutaliteit waarmee iemand van zo'n callcenter denkt mij te moeten storen om me mijn centen uit de zak te kloppen.

Net zoals die colporateurs die je in de stad de weg proberen te versperren met hun "Mag ik je iets vragen?" Die geef ik niet eens meer antwoord...
Knap hoor van die mensen die zo assertief een callcenteragent afbekken. Bravo! Aan de telefoon ben je heel wat he? Is het zo moeilijk om beleefd te zeggen dat je geen interesse hebt en daarna gewoon op te hangen?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Bij inbound heb je helaas ook dat soort klanten. Die éisen dat je een heleboel aanmaankosten wegboekt, en als je dat niet doet je hélemaal verrot schelden. Als je het ergens niet mee eens bent kun je dat toch ook wel rustig zeggen? Ach, het zegt meer over de beller dan over de agent....

(alhoewel, een goede agent heeft vééééél minder weerstandsgesprekken dan een minder goede agent )
Och zodra ik een stap buiten de deur zet kom ik die mensen op straat ook tegen (woon in een stadscentrum) maar ik glimlach gewoon als ik word aangesproken en zeg gewoon nee dank je. Gewoon doorlopen en ze rennen me nooit na hoor. Tja ze doen ook maar hun werk. Als niemand erop in gaat merken ze ook wel dat het niet werkt maar blijkbaar loont het.
quote:Zuss schreef op 28 november 2007 @ 22:00:

Knap hoor van die mensen die zo assertief een callcenteragent afbekken. Bravo! Aan de telefoon ben je heel wat he? Is het zo moeilijk om beleefd te zeggen dat je geen interesse hebt en daarna gewoon op te hangen?Dat is net zo moeilijk als mensen met rust laten tijdens etenstijd of tijdens het winkelen......
quote:esthrall schreef op 28 november 2007 @ 23:47:

Och zodra ik een stap buiten de deur zet kom ik die mensen op straat ook tegen (woon in een stadscentrum) maar ik glimlach gewoon als ik word aangesproken en zeg gewoon nee dank je. Gewoon doorlopen en ze rennen me nooit na hoor. Tja ze doen ook maar hun werk. Als niemand erop in gaat merken ze ook wel dat het niet werkt maar blijkbaar loont het.

Nou dat geduld breng ik niet meer op, er staan er standaard zo'n 6 voor mijn deur de hele dag, dus als ik naar buiten loop springen ze in mijn nek.

Ik kan wel bezig blijven.....
Bronny, denk je niet dat die mensen die bellen tijdens etenstijd of je aanspreken op straat blijkbaar een voldoende conversie halen om te zorgen dat de opdrachtgever wínst op die acties maakt? Misschien kun je je dan ook voorstellen dat er dus blijkbaar genoeg mensen zijn die het niet zo storend vinden gebeld te worden of aangesproken te worden in de stad - er zijn immers genoeg mensen die op een aanbod ingaan. Dit werk bestaat, en bestaat in een zo grote mate, omdát er genoeg mensen zijn die ingaan op een aanbod. Als iederéén nee zou zeggen zou het natuurlijk helemaal geen efficiënte manier van verkoop zijn. Maar niet iedereen zegt nee. En zolang er winsten worden behaald door outboundprojecten zullen die projecten ook blijven bestaan. En die mensen die daarvoor bellen doen óók maar gewoon hun werk. De meerderheid van die bellers zal dat werk ook zo goed en netjes mogelijk proberen te doen, volgens de geldende codes voor telefonische verkoop. Helaas zit er een minderheid tussen die gewoon alle codes aan hun laars lapt en totaal asociaal belt.... maar een meerderheid doet gewoon zijn werk zo goed mogelijk, net zoals jij en ik. Vind jij het terecht om mensen die ook maar gewoon hun werk zo goed mogelijk doen uit het niets verrot te schelden? Het zijn wel ménsen, en de dingen die je als agent soms naar je hoofd krijgt... (Ik zoek je op en ram je in elkaar, ik zoek uit waar je woont en jat je huis leeg, ik kom wel langs en schiet een uzi leeg in je hoofd, wat ben je toch een ongelooflijk kutwijf, jij smerige teringtrut.....) die zijn níet leuk en níet nuttig. Waarom iemand die gewoon zijn werk (goed) probeert te doen zomaar uitschelden? Dat is toch niet nodig?
Ik zeg altijd heel beleefd dat ik geen interesse heb, en hang dan op. Soms heb je namelijk van die wijsneuzen die zeggen: 'hoe kan je er nou geen interesse in hebben om zoveel geld te besparen?!' Dus voordat ze dat soort zinnen kunnen uitspreken heb ik al opgehangen. Zo kost het voor ons allebei het minste tijd maar ben ik wel duidelijk en beleefd.

Heb me trouwens net aangemeld bij Infofilter. Heeft iemand nog meer van dat soort handige tips?
Omdat de callcenter medewerker gewend is om niet aan het woord gelatern te worden, worden ze daarom ook hierin getraind en dat maakt ze nu juist zo drammerig.

De medewerker bezit toch heel wat informatie van jou en omgekeerd weet je helemaal niks. Wanneer je onheus behandeld wordt, waar moet je dan heen met je klacht?

Op mijn werk had ik te maken met een overactief callcenter. Ze bleven bellen, ondanks mijn vraag om het bedrijf van de lijst te schrappen. Dan krijg je weer zo'n telefoontje en vraagt om iemand van hogerhand om een klacht in te dienen. Dan wordt gewoon de verbinding verbroken.

Ik vraag nu altijd eerst direct naar de gegevens van het verantwoordelijke bedrijf. Geven ze die niet, dan ga ik niet verder in op het telefoongesprek.

De callcentra zijn een doorn in het oog van werkgevers. Veel werktijd gaat verloren aan telefoontjes waar men gewoon niet op zit te wachten.

Maar je zult maar net namens een Arbo dienst moeten gaan bellen om nieuwe klanten te werven en je belt dan net iemand die met zijn handen in het haar zit vanwege problemen met zijn arbo-dienst. Dan heb je wel beet!

In het bedrijfsleven is het merendeel van de gesprekken van een te laag niveau om te scoren. Als je een serieus callcenter bent, dan bel je niet op met de vraag, mag ik de directie spreken? Dat is vragen om een nee. Wanneer je gewoon naar de heer Jansen vraagt, die toevallig ook de directeur is, dan heb je een veel grotere kans tot slagen.

Privé heb ik nergens last van, sta niet in de telefoongids en zal nooit iets invullen zoals een direct marketing formulier.
quote:esthrall schreef op 28 november 2007 @ 23:47:

volgens mij hoor ik tegenwoordig niet echt meer tot de doelgroep van de straatverkopers. Veronica enzo is toch voor een iets jonger publiek bedoeld.

Ouder worden heeeeeft zijn voordelen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als iemand me echt gaat uitschelden ga ik meestal heel beleefd en op mn allerliefst terug praten. GVD LAAT ME MET RUST!!! TRUT!! IK WORD GVD AL DE HELE DAG GEBELD, KAN DAT GVD NOU EEN KEER AFGELOPEN ZIJN!!! Wat rot voor u mevrouw dat u de hele dag al wordt gebeld met anonieme nummers, kan me voorstellen dat u het helemaal gehad heeft. Ik heb hier een nummer dat u kunt bellen zodat u geen last meer heeft van dit soort telefoontjes. Excuses voor het storen en ik wens u nog een hele fijne avond. (dan staan ze echt wel met hun mond vol tanden)

De meeste agents snappen het echt wel als je heel duidelijk zegt dat je geen interesse hebt. Als ik het hoor aan iemand ga ik niet verder pushen. Na een paar vragen weet ik ook wel of het zin heeft om verder te gaan of niet.

Helaas zijn er ook agents die echt heel erg doordrammen tot het onbeschofte af. Ik heb enorm veel last van die collega's want die boeken je als klant dan bijvoorbeeld af op terug bellen, gewoon om je te zieken. Ze denken er dan niet over na dat een collega dan de volle laag krijgt terwijl die van niks weet en denkt dat ie een serieus geinteresseerde klant moet terug bellen. Dit zijn ong. 4 op 10 telefoontjes die ik bel, om saggerijnig van te worden!De meeste telefoontjes gaan wel goed, en heb ik in ieder geval een goed gevoel als ik ophang, of ik nou wel of niet iets verkocht heb.

Het nare is de druk die erachter zit bij outbound, je moet zoveel sales halen, je moet zoveel gesprekken per uur voeren, je moet zoveel % van je tijd aan het bellen zijn geweest, je moet een bepaald conversie percentage hebben. Als je dat niet hebt veranderen die dingen in het rood op je scherm. En dat is dan dus de reden dat je eruit geknikkert wordt. Misschien dat sommige agents daar ook wel zo voor doordrammen.
Ik ben laatst gebeld vanwege het frequent flyer programma, ze hadden wel een aardige aanbieding, maar aangezien mijn man lid is en ik niet, zouden ze later terug bellen als hij wel beschikbaar is. Nou is mijn man vaak en toevallig nu in het buitenland (vandaar dat hij ook mee doet met dit programma), ik wordt nu 4 x per dag (en ik overdrijf niet) gebeld door allerlei verschillende callcenter medewerkers met de vraag of hij er is!

Ook als ik zeg dat hij morgen pas weer thuis is, dan kan ik er donder op zeggen dat we vanavond weer worden gebeld door ze. Zoiets kun je toch vastleggen in een CRM systeem?

Of worden die systemen misschien niet goed gebruikt?

Tja, ik vind het niet zo erg hoor, maar het is wel zonde van de moeite van de callcentermedewerkers.

Ik blijf altijd beleefd aan de telefoon, niet alleen omdat ik vind dat de ander dat verdiend maar ook omdat ik op die manier zelf het minst last heb van telefoontjes waar ik niet op zit te wachten. Als je een telefoontje normaal afhandelt is het direct weer uit je gedachten, als je heel negatief reageert, dan blijft zoiets veel langer hangen en sla je dat op.
Meestal blijf ik beleefd, te meer omdat ik zelf ook een blauwe maandag koude outbound heb gedaan. Niet dat ik iets wil kopen, maar ik meld dat dan ook vrijwel direct en stel meteen daarna een wedervraag, zodat ze me niet kunnen overhalen om toch echt eventjes een beetje interesse te tonen voor hun product. Soms leidt dat tot leuke gesprekken, ok, niet helemaal de bedoeling van het callcenter maar als ik al gezegd heb dat ik geen interesse heb en men praat door, dan begin ik toch lekker een ouwehoerpraatje over niets?

Maar sommige callcenteragents gaan echt te ver. Een tijdje geleden belde er iemand met de vraag of ik weleens over m'n overlijden nagedacht had en of ik een begrafenisverzekering had. Ik antwoordde dat ik die niet had, maar wel een koophuis had en dus geen b.verzekering hoefde. "De erfgenamen schieten de begrafeniskosten maar ff voor, krijgen ze wel weer terug bij de verkoop van het huis," zei ik. Agent ging nog ff door en uiteindelijk zei ik enigszins geïrriteerd dat ik eigenlijk niet zo veel zin had om nog langer stil te staan bij de dood, en me daar alvast zorgen over gaan maken terwijl ik me beter kan bezig houden met léven enzo. De man bood zijn excuses aan en ik reageerde met: "Ah joh, is al goed... Zand er over." Hij snapte 'm, begon te lachen en zodoende hadden we nog een minuut of vijf een gesprek over callcenterwerk.

De week daarop werd ik gebeld door een ander uitvaartverzekeringbedrijf. Ik zei direct dat ik geen interesse had, en vorige week ook al gebeld was over m'n uitvaart. Kwam niet aan. Toen maakte ik een grapje, dat ik zeker zo vaak gebeld word omdat ik al 27 ben en dus op dusdanige leeftijd dat ik binnenkort kwam te overlijden ofzo? Kwam niet aan. Meneer begon een heel verhaal waarom dat belangrijk was, ik interrumpeerde nu wat pissiger en zei dat ik in m'n familie genoeg overlijdens had meegemaakt en dus heus wel wist dat er zoiets als de dood bestaat, sterker nog, dat de sterfdatum van m'n vader er aan kwam dus dat ik al vaker over de dood nadacht dan mij lief was. Zijn reactie? "Euh tja, dat is vervelend hoor. Maarre..." Ik heb de rest niet afgewacht. Hoorn er opgegooid.

En vind niet dat ík dan degene ben die vervelend is.
Ik maak me niet druk om de calcenter telefoontjes. Als ik er een krijg luister ik rustig het verhaal af, geef ja of nee antwoorden en vertel vervolgens dat ik toch niet geintresseerd ben en wens ik ze een prettige dag verder. Meestal helpt het ook !
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven