Geld & Recht alle pijlers

onderwaarde huis

22-10-2010 10:36 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met het volgende dilemma:

in 2006 heb ik een 2k appartement gekocht, ik woon er erg naar mijn zin. Alleen willen mijn vriend en ik op korte termijn gaan samenwonen. We zijn op zoek naar een groter huis, o.a. ivm een kinderwens. Pas geleden is een makelaar bij mij langs geweest en zij vertelde mij dat, mede door de economische crisis en het feit dat er veel te koop staat in mijn buurt, mijn appartement niet meer op zal brengen dan 125000 euro (ik heb er destijds 141000 voor betaald, en een hypotheek afgesloten van 160000). Dit betekent dat ik een grote schuld (35000 euro) meeneem.

Nu zijn wij aan het kijken naar andere mogelijkheden om hier zo gunstig mogelijk uit te komen. Bij mijn vriend intrekken is geen optie, hij heeft een 1k studio van hooguit 40m2.

We zitten ook te denken aan een huurwoning in de vrije sector, maar we nemen dan wel een enorme schuld met ons mee.

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben, en zo ja wat hebben jullie in jullie geval gedaan? Verdere tips zijn natuurlijk ook erg welkom!

alvast bedankt!
Is het geen optie om voorlopig samen te wonen in jouw appartement? Ik zou liever een tijdje krap wonen, dan nog jaren krap zitten.
Poeh, een huurhuis in de vrije sector en een schuld. Als jullie dat financieel kunnen opbrengen moet je dat doen natuurlijk als je dat graag wil.

Als het financieel niet gaat zou ik toch blijven zitten.
even die kinderwens uitstellen en daar bljven wonen. Samenwonen met een schuld als basis zou ik niet voor kiezen
Ik zou ook niet gaan stunten met leningen en schulden enzo, ik zou of samen gaan wonen in jouw appartement, of nog even wachten tot je huisje wat meer opbrengt. Niet leuk, maar waarschijnlijk verstandiger dan nu verkopen.
Hoe oud zijn jullie?

Is het een optie om nog 1 of 2 jaar in jouw appartement te gaan wonen?

Als ik het vooruitzicht op zo'n schuld had, dan zou ik daar persoonlijk nog fijn even blijven zitten.
En als jullie in een huurwoning gaan en het flat zelf verhuren?
Als je er naar je zin woont zou ik in je appartement gaan samenwonen.Eerst bekijken hoe dat gaat en over een jaar of drie als de huizenmarkt weer hopelijk stabieler is gaan uitkijken naar een grotere woning.

Maar ja die zijn dan natuurlijk ook weer wat beter in de markt:-))
Aan het verhuren van je eigen flat zitten nogal wat haken en ogen. Volgens mij moet je toestemming hebben van je hypotheekverstrekker o.a. Hou ook rekening met de hypotheekrente aftrek en al dat soort dingen.
bedankt voor jullie reacties!

kinderwens uitstellen wordt lastig, aangezien ik al bijna 38 ben.

mijn appartement is op zich niet klein, maar om daar met z'n 2-en te wonen (of zelfs met z'n 3-en), wordt het erg krap. Mijn vriend is ook muzikant en hij heeft een studio nodig.
Samen gaan wonen en aan kinderen beginnen is leuk. Maar om dat te doen met 35000 euro schuld is echt stukken minder leuk. Niet doen, gewoon wachten op betere tijden. Eventueel je woning onderverhuren als je echt perse wilt gaan samenwonen.
heb ook al gedacht aan het verhuren van mijn flat, maar daar zitten ook nogal wat haken en ogen aan. zo is het bijv niet verstandig om je flat langer dan 1 jaar te verhuren. Mijn hypotheekadviseur gaf ook aan dat de bank daar ook geen toestemming voor geeft. Dat betekent dus dat ik het "illegaal" zou moeten doen.
quote:pampalate schreef op 22 oktober 2010 @ 10:44:

bedankt voor jullie reacties!

kinderwens uitstellen wordt lastig, aangezien ik al bijna 38 ben.

mijn appartement is op zich niet klein, maar om daar met z'n 2-en te wonen (of zelfs met z'n 3-en), wordt het erg krap. Mijn vriend is ook muzikant en hij heeft een studio nodig.

Want in z'n 40m2 studio heeft hij nu een ruime studio?

Je kunt je appartement verkopen en de schuld laten meefinancieren in een nieuwe hypotheek (als je een bank kan vinden die dat wil), maar je blijft een grote schuld hebben. Als je dat verder niet problematisch vindt, zou je eens bij een adviseur kunnen informeren.
Het eerste jaar kan een kindje best bij jullie op de kamer slapen. Dat is misschien niet perfect, maar beter dan minimaal 35000!! euro schuld.

Waarom heeft je vriend een studio aan huis nodig? Heeft hij die nu ook? Je kan ook een studio ergens anders huren.
kan je een studio huren voor je vriend? Kan hij daar lekker veel herrie maken.
quote:AlettaJacobs schreef op 22 oktober 2010 @ 10:46:

[...]

Want in z'n 40m2 studio heeft hij nu een ruime studio?

Je kunt je appartement verkopen en de schuld laten meefinancieren in een nieuwe hypotheek (als je een bank kan vinden die dat wil), maar je blijft een grote schuld hebben. Als je dat verder niet problematisch vindt, zou je eens bij een adviseur kunnen informeren.Ik zou zo'n grote schuld echt nooit laten meefinancieren. Ik mag toch hopen dat we hebben geleerd van het hele DSB debacle waarbij de hypotheken veel hoger waren dan de waarde van het huis. Ik heb namelijk zo het vermoeden dat TO ook de kosten koper van het nieuwe huis moet meefinancieren. Bij een huis van 2 ton heb je dan opeens een hypotheek van meer dan 2,5 ton nodig. Heel eng....
Je kunt ook apart blijven wonen en ouders worden. Kindje woont dan bij jou. Ik heb het meer mensen zien doen.
Ben je zelf handig of je vriend? je zou namelijk ook je flat heel er goed kunnen moderniseren / verbouwen waardoor het meer waard wordt. Dan moet je het alleen wel zelf doen, anders kost het weer net zoveel als het oplevert.

Ook verven en zo onpersoonlijk mogelijk en ruimtelijk mogelijk aanbieden van je appartement kan veel voor de prijs doen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Met jouw leeftijd zou ik om die reden echt geen kinderwens uitstellen.

Denk dat je daar wel eens heel erg veel spijt van gaat krijgen.

Met z'n 3en op een 2k appartement gaat best. Beetje aanpassen en dan is dat goed te doen.
Ja, dat vind ik echt.
Ik zou gewoon samen gaan wonen in jou, misschien wat kleine, appartement. Tegen de tijd dat je zwanger bent, een kindje hebt en dat kindje een eigen slaapkamer 'nodig' heeft, ben je misschien 2 a 3 jaar verder. Wie weet hoe de woningmarkt zich dan ontwikkeld heeft.

Ik zou iig niet voor een schuld kiezen.
Heb je één makelaar laten komen? Ik zou er nog twee uitnodigen om te kijken wat zij vinden. Dat verschilt namelijk nog wel eens per makelaar. En heb je een beetje in je buurt rondgekeken of er gelijkwaardige appartementen te koop staan en voor welke prijs? En hoe snel gaat de verkoop van deze huizen?
nou, zijn huis is nu eigenlijk een studio met een bed

betekent dat al zijn apparatuur naar mijn appartement gaat en daar heb ik dus geen plek voor. Mijn vriend ziet dat ook totaal niet zitten, vooral als er straks misschien ook nog een baby in het spel is.
tikker, maandag komt er nog een makelaar langs. Misschien dat het dan wat gunstiger qua prijs is, maar feit blijft dat ik toch een overhou. er staan veel appartementen te koop bij mij in de buurt. De buurt zelf is ook niet echt gewild. Onterecht, want ik woon prachtig in het groen aan de rand van A'dam.
Dan zou ik gaan kijken naar een studio die je ergens kan huren. Voor de 35.000 euro die je aan schuld overhoudt omdat je moet verkopen kan je net zo goed een kleine studio huren die een fractie van dat bedrag kost.
Maar dan houd je toch alles zoals het nu is, hij zijn studio voor zijn muziek, alleen zonder bed. Want slapen/wonen doet hij in jullie appartement. Tenminste dit betalen jullie nu ook en als je dat kan blijven betalen is dat toch perfect opgelost.

en anders gaan jullie opzoek naar een goedkopere onderkomen voor zijn muziek en alles wat daar bijhoort.

Hoef je ook niet in de herrie te zitten, of je buren, want je kan natuurlijk niet overal je muziek beroep uitoefenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven