Geld & Recht alle pijlers

onderwaarde huis

22-10-2010 10:36 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met het volgende dilemma:

in 2006 heb ik een 2k appartement gekocht, ik woon er erg naar mijn zin. Alleen willen mijn vriend en ik op korte termijn gaan samenwonen. We zijn op zoek naar een groter huis, o.a. ivm een kinderwens. Pas geleden is een makelaar bij mij langs geweest en zij vertelde mij dat, mede door de economische crisis en het feit dat er veel te koop staat in mijn buurt, mijn appartement niet meer op zal brengen dan 125000 euro (ik heb er destijds 141000 voor betaald, en een hypotheek afgesloten van 160000). Dit betekent dat ik een grote schuld (35000 euro) meeneem.

Nu zijn wij aan het kijken naar andere mogelijkheden om hier zo gunstig mogelijk uit te komen. Bij mijn vriend intrekken is geen optie, hij heeft een 1k studio van hooguit 40m2.

We zitten ook te denken aan een huurwoning in de vrije sector, maar we nemen dan wel een enorme schuld met ons mee.

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben, en zo ja wat hebben jullie in jullie geval gedaan? Verdere tips zijn natuurlijk ook erg welkom!

alvast bedankt!
quote:Zwuppeliennn schreef op 22 oktober 2010 @ 12:04:

Huh? Je zegt dat je 160000 hebt geleend en dat je daar niet de badkamer van op mag knappen. Wat is dan wel met al dat geld gebeurd wat niet in het huis plus k.k is gaan zitten?

Eh.. eens even raden:

heb je er meteen een arbeidsongeschiktsheids toestand bij afgesloten, waarvan je de koopsom die je in één keer moest voldoen, bij in de hypotheek hebt gestopt?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
zwuppeliennn, nou dat vraag ik mij dus ook af. Dat is ook echt iets wat ik verder uit moet zoeken.
jojanneke66, ja dat klopt. heb er helemaal niet bij stilgestaan dat dat idd dat bedrag is. goed dat je het zegt!

maarre, heb jij daar ervaring mee?
Hè? Het is je niet eerder opgevallen dat er een groot aantal duizend euro missen?

Als ik mag gokken, dan sluit ik me bij jojanneke aan.

Trouwens.....mocht je wel besluiten te verkopen..verkoop dan eerst voordat je een nieuw huis koopt. Anders wordt de ellende alleen maar groter.
Ik heb er ervaring mee. Weleens waar niet zo'n grote restschuld als jij, maar ik denk dat we er met z'n tweeën wel een leuke wereldreis van een (half)jaar van hadden kunnen maken. Wij "moesten" ook nog eens verhuizen naar de andere kant van het land vanwege werk, dus hadden geen keus.

Hoe hebben wij dit opgelost:

Man (toen nog vriend) is eerst bij mij ingetrokken. Ik heb werkelijk elke cent die ik over hield gespaard. Man heeft toen zijn nieuwe woning gekocht (alleen op zijn loon) aan de andere kant van het land. Ik was zwanger en ben blijven werken tot aan mijn zwangerschapsverlof en ben hem achterna verhuisd. Huis stond te koop en we wilden het gaan verhuren (toestemming van de bank, via een door hun aangewezen bureau) maar toen werd het verkocht. Met flink wat verlies. Ik wist dus dat het er aan zat te komen en had een flink bedrag gespaard. Maar niet genoeg, de rest heeft mijn man bijgelegd. Wij hebben er dus geen schuld aan over gehouden, maar het deed wel pijn.

Mijn advies:

Eerst samenwonen in jouw appartement en flink gaan sparen. Baby kan ook eerst bij jullie op de kamer slapen.

Ik ben blij dat we het met eigen geld op hebben kunnen lossen. Tuurlijk hadden we er liever een nieuwe auto voor gekocht.... Nu werk ik bijvoorbeeld niet (geen betaald werk dan). Die vrijheid hebben we, met een enorme schuld wordt die vrijheid minder.
quote:jojanneke66 schreef op 22 oktober 2010 @ 11:54:

[...]

Even heel praktisch: dat bedrag lenen levert een extra maanlast op van 700 euro als je dat in 5 jaar aflost.

Kortom, dan betaal je al vlot 1500 euro alleen aan wonen en aflossen schuld.

en dan het volgende: Jullie gaan samenwonen. Wordt er ook getrouwd? En zo ja, in gemeenschap van goederen, zodat jouw schuld ook zijn schuld wordt?

enne, heeft je vriend schulden, of een spaarrekening? Is hij bereid om geld op de lat te leggen om van die schuld af te komen?

als het namelijk niet zo loopt als jullie nu willen, en hij zegt zijn vertrouwen in jou op, dan kan het zijn dat je met een kind en een schuld op straat komt te staan...

Ben jij echt bereid om dat risico te nemen? en zo ja, welke garanties kan hij geven om er voor te zorgen dat jij niet in die situatie terecht komt? En is hij ook bereid om e.e.a notarieel vast te laten leggen?Helemaal mee eens.
quote:pampalate schreef op 22 oktober 2010 @ 10:46:

heb ook al gedacht aan het verhuren van mijn flat, maar daar zitten ook nogal wat haken en ogen aan. zo is het bijv niet verstandig om je flat langer dan 1 jaar te verhuren. Mijn hypotheekadviseur gaf ook aan dat de bank daar ook geen toestemming voor geeft. Dat betekent dus dat ik het "illegaal" zou moeten doen.Ik zou als je wil verhuren, dit toch bij de hyptheekverstrekker navragen en niet bij je hypotheekadviseur. Ik dacht ook dat de bank moeilijk zou gaan doen, maar dat was helemaal niet zo. Het bureau waarmee ze samenwerkten, regelde zelfs de vergunning bij de gemeente en kostte niet veel (zo'n 200 euro in totaal). In deze tijd ben jij namelijk niet de enige met dit probleem. Ik moet er wel bij zeggen dat ik blij ben, dat de woning uiteindelijk niet verhuurd hoefde te worden.
quote:pampalate schreef op 22 oktober 2010 @ 12:10:

jojanneke66, ja dat klopt. heb er helemaal niet bij stilgestaan dat dat idd dat bedrag is. goed dat je het zegt!

maarre, heb jij daar ervaring mee?

Om heel eerlijk te zijn, die arbeidsongeschiktsheidskapitaalverzekeringen (wat een belachelijk woord) is de manier om mensen geld uit de zak te kloppen. De voorwaarden zijn vaak heel slecht (je moet al bekant in coma liggen wil hij uitbetalen) en ze zijn verschrikkelijk duur.

Het is ook een heel gewild product om te verkopen aan mensen die voor het eerst een huis kopen, (starters dus).

In mijn ogen is het gewoon volksverlakkerij, en ben je kaalgeplukt door de geldverstrekker voor zover ze je "wettelijk gezien" mochten plukken.

Zoek eens uit wat er met dat bedrag gebeurt als je nu je huis verkoopt. Krijg je dan wat terug, of blijft het bedrag staan voor als je nog een keer ziek wordt (en dus in de ziektewet komt) of in de ww komt (en dus ww krijgt)

Kortom lees de kleine lettertjes van toen.

Zo tussen twee haakjes, bij wie heb je je hypotheek afgesloten?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Mick Jagger zong eens " you can't always get what you want". Verder zou ik de post van wuiles goed in me opnemen.
@pampalate. Helaas is het ook voor mij een herkenbare situatie. Bij ons was het zo dat man en ik beiden een eigen huis hadden en dat op mijn huis onderwaarde zat. Ik heb besloten om het te verhuren en het geld van de huur te gebruiken om om de hypotheek af te lossen. Ook ben ik meer gaan werken. Nu, twee jaar later hebben we ook nog bedacht om een verbouwing te doen in mijn huis wat we verhuren om de verkoop te vereenvoudigen. Dat terwijl mijn huurders op vakantie zijn.

Eind volgend jaar gaan we weer proberen het te verkopen.

Ondertussen wonen we samen in zijn appartement. Het is niet supergroot, maar het gaat prima. Zo houden we geld over om ook daarvan de hyptotheek een stuk af te lossen. En als dat ook gelukt is en we hebben wat geld bijelkaar gespaard voor een verhuizing dan is het misschien eens tijd voor een ander huis. En niet eerder.

Jullie hebben niet zoveel keus denk ik. Je zal even moeten gaan samenwonen in jouw huis en geld sparen om je hypotheek een stuk af te lossen. Je kan dan kijken hoeveel geld je overhoudt om te sparen. Dat bedrag zou je eventueel ook kunnen aflossen als je een schuld hebt.
Wat je tegenwoordig ook ziet,wat ook dinsdag bij Tv makelaar was te zien:

Je koopt een huis met inruil van je eigen huis

Je huis heeft een WOZ waarde van 150000 euro

Je koopt een huis van 300000 euro.

Betaald 150000+inruil eigen huis

In het geval van TV makelaar hebben de verkopers het huis van de kopers erop ingeruild maar gingen niet in dat andere huis wonen maar verkochten het zelf weer en kochten een ander huis.

Niet iedereen wil deze constructie maar er zijn altijd wat verkopers die erg graag van hun huis af willen en inruilen.

Aangezien je vriend muziek maken als hobby heeft zou ik kijken bij een bedrijfswoning.Dan kan hij in de bedrijfsruimte zijn studio maken en de woonruimte kun je ook als woonruimte gebruiken.Bovendien zijn deze panden en eigenaars vaak wel voor woninginruil in.
quote:ElleMichelle schreef op 22 oktober 2010 @ 13:58:

Wat je tegenwoordig ook ziet,wat ook dinsdag bij Tv makelaar was te zien:

Je koopt een huis met inruil van je eigen huis

Je huis heeft een WOZ waarde van 150000 euro

Je koopt een huis van 300000 euro.

Betaald 150000+inruil eigen huis

.Klein detail: je moet ook nog de hypotheek aflossen op het eerste huis. Je betaalt dus aan de eigenaar van het nieuwe huis 150.000 en je geeft hem je oude huis. De bank wil nu wel graag van jou het bedrag dat nog openstaat op de hypotheek van dat oude huis, voordat je het gaat inruilen. Aangezien TO niets heeft afgelost, is dat het volledige bedrag.
quote:pampalate schreef op 22 oktober 2010 @ 11:03:

zwuppelienn, ik heb aan mijn vriend voorgesteld dat hij zijn woning als studio gebruikt (hij heeft toch een lage huur), maar dat hij verder bij mij intrekt. Dan kan hij toch altijd nog naar zijn flat om daar muziek te maken, maar woont ie verder bij mij. Daar voelt hij niet zoveel voor. Hij heeft dan het gevoel dat ie toch nog in 2 huizen woont en dat het dan niet praktisch is...

Hoezo wonen in 2 huizen?

Hij woont dan bij jou, en hij gaat naar dat flat om muziek te maken. Puur hobby-/beroeps-/whatever-matig.

Er zijn meer mensen die voor hun beroep de deur uit moeten of voor een hobby...

Hij kan ook van een mug een olifant maken zeg!

Ik zou daar tijdelijk voor kiezen tot de markt mogelijk wat aantrekt en jij je appartement beter kunt verkopen...
Yraatje,

hahahaha, zeg dat maar tegen mijn vriend. Hij kan soms een drama queen zijn. Zegt zelf dat ie licht autistisch is, omdat ie slecht tegen dingen kan die hij niet heeft voorzien (of zoiets).
Denk je dat jullie überhaupt een hypotheek kunnen krijgen met 35.000 euro schuld?

En hoe zou je die schuld dan financieren?

Mee in de volgende hypotheek? + je kosten koper van dat volgende huis?

Een persoonlijke lening?

Ik vraag me echt af of het gaat lukken, hoor.

Ik zou me nog maar eens héél goed laten voorlichten door een financieel adviseur.

En een ander dan de eerste keer.

Wat een geheel aflossingsvrije hypotheek die een stuk groter is dan de waarde van het huis, is toch echt ook niet een verstandig advies.

(zoals je nu merkt).
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
ik wil mij ook niet in allerlei ingewikkelde constructies gaan steken. maar wil wel het eea uitgezocht hebben en kijken wat voor ons de beste optie is. als blijkt dat dat voorlopig in mijn appartement blijven wonen het beste is, dan moet ik het serieus met mijn vriend gaan bespreken. Zeker geen ideale situatie, maar zie een grote schuld ook echt niet zitten.

toen ik mijn eerste flat kocht, was ik blijkbaar nog erg naief en ik ben er nu ook wel achter dat hypotheekadviseurs ook een eigen belang hebben. Door schade en schande leert men .....
Wat wil je? Een huis van 250.000 euro kopen en daar een hypotheek van 310.000 euro op nemen? (huis + kk + verhuiskosten + restschuld)

Dan gaat de bank momenteel hard lachen.

Ga nu eerst eens samenwonen, ga als de donder flink aflossen op de hypotheek, probeer of je de koopsompolis kunt afkopen (dan krijg je geld), kijk of je zwanger raakt, ga je flat verkopen als je geen restschuld meer hebt en ga DAN kijken voor een ander huis.

En het is dat je achter in de dertig bent, anders zou ik je ook adviseren om je rammelende eierstokken nog een jaartje in de wacht te zetten.
...
tja, helaas kan ik de kinderwens niet in de koelkast zetten, anders had ik daar zeker nog wel even mee gewacht tot de situatie wat stabieler was...
Je hoeft je kinderwens toch helemaal niet in de koelkast te zetten? Waarschijnlijk ben je niet bij de eerste keer proberen meteen zwanger. Stel dat het een half jaar duurt. Dan ben je ook nog eens 9 maanden zwanger. Ben je een heel dik jaar verder. De eerste maanden/jaren heeft de baby vrij weinig ruimte nodig, dus kan je dat nog prima in jouw appartement doen. De nood voor een groter huis is dus lang niet zo hoog als je denkt, heb ik het idee.

Bovendien, zoals hierboven al aan wordt gegeven is dat kans dat je een hypotheek krijgt voor zo'n groot bedrag (ver boven de waarde van het te kopen huis) nogal klein. Als je het toch doorzet, dan ga je bijna gegarandeerd het schip in en krijg je van die uitstel van executie dingen of een dubbeltje op zijn kant toestanden. Ik zou het persoonlijk niet eens durven te doen zo. Zeker met een kinderwens/kind op komst.
nee, de kinderwens ga ik nu ook niet meer uitstellen. Mijn vriend wilde in eerste instantie wachten tot we een huis hadden en gesettld waren, maar dat kan dus nog wel even duren.

Het komt er echt op nee dat wij onze "ideale" situatie moeten gaan bijstellen.
Waarom gaat iedereen er zonder meer vanuit dat de huizenmarkt wel weer aantrekt én dat de prijzen van de huizen weer gaan stijgen? Ik zie de prijzen hier alleen nog maar verder dalen...

Ik zou hoe dan ook zo snel mogelijk en zoveel mogelijk gaan aflossen en/of sparen, dat lijkt me een effectievere manier dan wachten tot de markt aantrekt.

En een vent die zo inflexibel en egoïstisch is zie ik niet als de meest ideale vader voor mijn kinderen.

Weet je trouwens al hoe je de opvang gaat regelen of financieren als het kind er eenmaal is?
SuperCow, ik ben ook bezig met sparen en heb ook spaargeld achter de hand. Wil alleen niet al mijn spaargeld aanwenden om de schuld af te lossen. Spaargeld heb je nl ook voor andere zaken nodig, het bekende appeltje voor de dorst.

Hoewel mijn vriend idd inflexibel kan zijn, is hij is absoluut geen egoistisch persoon, denk dat je iets te zwart-wit ziet.
en ik ga er ook zeker niet vanuit dat mijn woning over 2 a 3 jaar gestegen zal zijn in waarde, dus een schuld heb ik sowieso. Alleen wil ik mijn schuld natuurlijk zo klein mogelijk houden, zodat ik hem in 1x met mijn spaargeld kan afbetalen.
Ik heb enigszins in zo'n situatie gezeten. Mijn man had toen ik hem ontmoette een huis met behoorlijke onderwaarde. Ik ben toen bij hem ingetrokken, maar ik vond het huis (vooral de plek waar het stond) echt afschuwelijk en had er wel wat schuld voor over om daar weg te kunnen. Ik baalde er zo van dat ik er hier zelfs een topic over geopend heb. Mede door de reacties heb ik toch besloten om het maar even uit te zitten. Ik was ook nog zwanger en we konden echt geen schuld gebruiken.

Het is een vervelend cliché maar inderdaad: je kunt niet alles hebben. Liever had ik me eerst ook helemaal lekker gesetteld voordat de baby kwam. Maar op 'onze' leeftijd kun je je niet meer permitteren alles perfect in orde te willen hebben. Ik heb toen mezelf maar getroost met de gedachte dat het een groot geluk is, uberhaupt zo een leuke vent te vinden en nog zwanger te worden ook. Dat is tenslotte het belangrijkste.

Wij hadden de grote mazzel dat de enige kijker die zich gemeld had, meteen een superbod heeft gedaan waardoor we het konden verkopen en met een minimale schuld bleven zitten, die inmiddels is afbetaald (moesten wel vijf weken na de geboorte verhuizen, maar je moet er wat voor over hebben. Grappig, dat wanneer je de dingen accepteert zoals ze zijn, zich vanzelf een oplossing lijkt aan te dienen.

Ik hoop voor jou dat het ook zo goed afloopt, maar raad je in elk geval aan geen schuld aan te gaan - ik ben achteraf heel blij dat we er niet aan begonnen zijn. Ik zou het absurd vinden om voor een hobby als muziek maken zo'n schuld aan te gaan. Zeker als er misschien nog een kind komt.

Ik denk dat je goed met je vriend moet praten over alternatieven, en dat hij zich echt wat flexibeler moet opstellen. Bespreek alle bezwaren die hier zijn genoemd en zorg dat je een concreet beeld krijgt van hoe hij de toekomst voor zich ziet.

Hij zal geen egoïst zijn zoals je zegt, maar eerlijk gezegd vraag ik me wel af wat dit betekent voor jouw toekomst met hem, als het nu al zo moeilijk loopt.

En laat je niks opdringen doordat hij zijn zogenoemde autisme als excuus gebruikt om zijn zin te krijgen.Please, zo ken ik er nog wel een paar.

Veel geluk en succes...
Ik zou beide huizen aanhouden. Samen gaan wonen en eventueel een kindje krijgen in jouw appartement. Dan kan hij gewoon muziek maken in zijn flatje. Geloof me, met een baby komt er in huis geen muziek meer uit zijn vingers. Of de baby slaapt, gaat zo slapen of is net wakker of je vriend werkt. Ken het van mijn zwager en zijn vrouw, hij heeft het eerste jaar na de geboorte geen noot in huis gespeeld.

Je kunt nog rustig 2 jaar in een 2 kamer appartement met een baby wonen. Pas als de kleine echt loopt begint het ruimte te eisen. Tegen die tijd heb je een stevigere relatie en een beter financiele basis om uit te kijken naar wat anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven