Gezondheid alle pijlers

Misschien een rare vraag maarrr

22-10-2010 12:51 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik stel het toch maar....

Ik heb dit jaar al een aantal keren een schimmelinfectie gehad. De laatste keer dat ik een kweek heb laten afnemen was de uitslag, een evidente candida. Ik heb een zalfje en het welbekende eitje meegekregen.

De jeuk en roodheidsklachten zijn weg en tot aan de afgelopen drie dagen de wat viezig ruikende wit vloeisel ook.

Echter sinds een dag of drie heb ik weer wat wit vloeisel, het ruikt niet, mijn vagina jeukt niet en voor zover ik kan zien is mijn vagina niet rood.

Ik merk aan mezelf dat ik me wat zorgen ga maken, heb ik nu weer een schimmelinfectie en is er misschien wat met me aan de hand. Via het internet heb ik een PH waarde zelftest besteld en deze geven een normale PH waarde aan. Sinds een maand heb ik mijn suikergebruik enorm teruggeschroefd en ben erg gezond aan het eten.

Hoeveel wit vloeisel hebben jullie?

Nogmaals rare vraag maar ben op zoek naar wat ervaringen die me misschien kunnen geruststellen.

Ik heb binnenkort een afspraak bij de gyna. staan.

Groetjes
Volgens mij verschilt de hoeveelheid afscheiding per vrouw. Ik heb altijd wel wat afscheiding, door mijn cyclus heen verschilt de hoeveelheid. Maar als je eerder nooit last van afscheiding had is het misschien wel wat maf als je nu wel gezonde afscheiding hebt.
Oei, het is al lang geleden, maar volgens mij at ik wel gewoon vlees en vis hoor. Gewoon zoveel mogelijk verse dingen, aangezien in verpakt voedsel vaak suiker zit om het goed te houden. Renate Dorrestein heeft een goed boek met recepten, Het Heden Ik Kookboek heet het geloof ik.

Of bedoel je nou dat je juist geen vlees eet?
Hoi Boom,

Ik ben ook vegetarier en heb het dieet samen met een natuurvoedingsdeskundige besproken. Het was prima te doen als vega! Je vervangt gist en suikers gewoon voor andere producten en dan kom je niets tekort. Dus niet ineens helemaal geen brood eten, wel zuurdesem of speltbrood halen. Etc.

Trouwens zijn er ook veel dingen die je vooral wél kunt eten die schimmeldodend zijn, zoals knoflook (jummie!).

Sorry TO, back on topic.....
Laat ik mezelf wat nuanceren..

Het is absoluut niet zo dat ik anti candida dieet ben. Het is meer dat ik zoveel verschillende meningen hoor en lees over dit dieet. Voedingscentrum en diverse dietisten geven aan dat het volgen van het Candida dieet helemaal niet goed voor je lichaam is omdat je jezelf zeer belangrijke voedingsstoffen gaat ontnemen.
Suiker is geen belangrijke voedingsstof voor je lichaam. Natuurlijke suikers wel, zoals in fruit, maar daar hebben we het dus niet over.
Ik ben vegetariër inderdaad. Ik heb begrepen dat soja, paddenstoelen en melkproducten niet mogen. Ik twijfel dan echt of ik niet om ga vallen van ijzer- en eiwitgebrek. Bedankt voor jullie tips in ieder geval.
quote:Boom_87 schreef op 22 oktober 2010 @ 13:36:

Ik ben vegetariër inderdaad. Ik heb begrepen dat soja, paddenstoelen en melkproducten niet mogen. Ik twijfel dan echt of ik niet om ga vallen van ijzer- en eiwitgebrek. Bedankt voor jullie tips in ieder geval.Maar eieren mag je wel! En ik dronk geitenmelk en later juist sojamelk dacht ik. Zolang er maar geen lactose in zit.
SS (lekker foute afkorting). Ik las net bij het voedingscentrum dat zelf het gebruik van ruwe suiker niet zou helpen, of dat dat in ieder geval niet is aangetoond. Dus ja het is een beetje gokken en proberen. En duidelijk dat je huisarts dus ook iets gelooft wat volgens het voedingscentrum niet werkt.

Er is geen enkel bewijs dat ‘anti-Candida-diëten’ helpen. Geraffineerde suikers zijn wel belangrijke voedingsstoffen voor Candida albicans. Toch kan door het vermijden van deze suikers de gist niet als het ware worden ‘uitgehongerd’. Het vermijden van geraffineerde suikers heeft daarom geen effect op de groei van Candida albicans.
Maarre, niemand gaat schimmelloos door het leven hoor. Ze horen er nu eenmaal bij. Alleen moet je zorgen dat ze niet aan overheersen.

En of dat nou door een anti-candida dieet gebeurt of door inlegkruisjes en ander synthetisch broeispul te mijden. Dat maakt dan weer niet uit.

maar nogmaals, als je geen klachten hebt, zou ik het daar beneden lekker met rust laten.
Het is ook verwarrend, die verschillende meningen. Maar ja, zo heb ik de schimmel dus wel uitgehongerd, wat het Voedingscentrum ook zegt..
quote:Boom_87 schreef op 22 oktober 2010 @ 13:36:

Ik ben vegetariër inderdaad. Ik heb begrepen dat soja, paddenstoelen en melkproducten niet mogen. Ik twijfel dan echt of ik niet om ga vallen van ijzer- en eiwitgebrek. Bedankt voor jullie tips in ieder geval.Oke, nog ff off-topic dan, laat je gewoon goed adviseren. De dingen die je niet mag eten kun je prima vervangen door andere producten. Het dieet is voor mij te lang geleden om je die adviezen te geven maar een natuurkundig voedingsdeskundige of -dietiste kan je hier heel goed antwoord op geven.
Vaak krijg je tijdelijk dezelfde klachten van die medicijnen die je krijgt, dat staat ook in de bijsluiter.

Dus ik zou pas weer om nieuwe/andere medicijnen vragen als je er echt lang last van houdt.

Als je vaak schimmelinfecties hebt dan is je weerstand ws. niet zo goed, dus ik zou vooral daarop focussen, veel vitamine c en broccoli eten bijv.
Weet je gezond eten daar ben ik voor...Maar serieus ik ben helemaal de weg kwijt in wat mag wel en niet eet land.

Emaille en alle andere Candida dieet experts..ik heb het boek besteld en zal me er iets meer in verdiepen.
Hoi Mazou,

Absoluut, ik at bijna geen fruit en verse groenten en dat doe ik nu braaf elke dag. Twee stuks fruit, 200 gram groenten en probeer alle snoep, koek, chips etc te laten staan.

Na het gebruik van mijn kuur (ei) had ik geen wit vloeisel en nu sinds een dag of drie weer wel. Nog geen jeuk inderdaad.
En ei gebruik is volgens mij ruim twee weken geleden.
Misschien daarnaast nog sinaasappelsap drinken en/of vitaminen bijslikken.

Tegenwoordig heb je aan twee stuks fruit al niet meer genoeg, omdat e rnog maar zo weinig echte vitaminen in zitten.

Of je moet biologisch fruit en groente gaan eten, als dat haalbaar is.

Oh ja en genoeg (nacht)rust en stress vermijden is natuurlijk ook beter voor je weerstand.

Ja, ik ben een weerstand-expert want mijn weerstand is slecht en heb dan ook snel klachten als die van jou, en snel ziek worden enzo.
Hoi Mazou,

Ik slik inderdaad ook een multivitamine preperaat...
Het anti-candidadieet is iets uit de ortomoleculaire geneeskunde. Dat is geen medisch erkende wijze van het benaderen van klachten. Ik heb plaatjes gezien op sites van ortomoleculairen waarbij de hele darm onder de candida zat, maar bij de vele, vele darm-scopieen die ik in het ziekenhuis heb gezien, zat er nooit eentje met zo'n darm tussen.

Ik vind het een nogal kwalijke zaak dat er artsen zijn die afstappen van de wetenschappelijke manier van denken in de geneeskunde en mensen massaal adviseren te stoppen met geraffineerde suikers. Het is echt onzin dat je daar een candida mee zou voeden en dat die dan in je bloed te meten zou zijn. Ieder mens heeft candida in zijn lichaam en die leeft gewoon in balans met alle andere micro-organismen die in en op je lichaam wonen. Denk je dat bacteriën niet ook van suikers houden? En je hersenen? Die leven alleen maar op suikers!

Het is echt niet zo dat als je een candida geeft wat ie lekker vindt, dat ie dan maar ongeremd kan groeien, daar heeft de omgeving en je lichaam vooral invloed op.

De reden dat die link met suiker ooit gelegd is, is omdat mensen met suikerziekte een verhoogde kans hebben op candida-infecties. Een gezond persoon zal overtollig suiker gewoon opslaan in de lever/spieren of omzetten in vet, waardoor die candida er in zn geheel niet bij kan.

En dan die onzin over geraffineerde suikers vs. natuurlijke suikers. Suiker is suiker en daar moet je niet teveel van binnen krijgen. Het kan geen enkele kwaad om fabriekssuiker uit je dieet te schrappen, dus als je je daar prettig bij voelt: zeker doen. Het voordeel daarvan is dat je om te snacken vanzelf bent aangewezen op (vers) voedsel waar meer vezels en minder verzadigde vetten inzitten.

Ook ik heb in het verleden erg last gehad van candida-infecties en ik herken de twijfel bij afscheiding wel. Als je geen jeuk hebt en het niet vies ruikt, zou ik het gewoon afwachten, meestal verandert de hoeveelheid afscheiding binnen een week wel weer.

En wat is normaal? Als je 's avonds je onderbroek uitdoet en die is nat? Dat kan heel normaal zijn. (Tenzij je daarnaast vergaat van de jeuk en pijn.)

Vaak gaat zo'n periode van candida-infecties vanzelf voorbij (het kan best zijn dat je toevallig de suikers hebt laten staan, maar dat wil niet zeggen dat dat daar aan ligt). Je zou wel kunnen kijken of er omstandigheden zijn waardoor het 'vagina-milieu' verstoord wordt: bijvoorbeeld veel vrijen (al of niet met condoom waar je lichaam niet goed op reageert), veel wassen, strakk synthetisch ondergoed, etc...

Maar ik denk dat het belangrijkste is om te weten dat een candida niets te maken heeft met slechte hygiene of iets dergelijks. De pH-graad verandert er ook niet door, dat zie je wel bij een bacteriele vaginose (die geassocieerd is met 'overdreven' reinigen), dus zo'n test heeft helemaal geen zin. Als je er niet al teveel last van hebt, zou je ook kunnen overwegen je lichaam het zelf op te laten lossen (maar niet als je vergaat van de jeuk natuurlijk) en de balans weer te herstellen. Een vaginale candida geeft ook geen complicaties als onvruchtbaarheid of een 'systemische' infectie die je hele lichaam doortrekt. (Tenzij je ernstige immuun-problemen hebt, zoals bij aids)

Het enige wat je nog zou kunnen proberen is eens je suikerwaarde laten testen (glucose), om uit te sluiten dat je geen suikerziekte hebt.

Maar om antwoord te geven op je vraag: de hoeveelheid afscheiding die ik heb wisselt enorm (ook zonder aanwijsbare reden). Soms nauwelijk iets, momenteel weer veel meer. Zolang ik geen jeuk of pijn heb (en de afscheiding niet vies stinkt: een beetje zurig is normaal), maak ik me nergens zorgen om.
Occam's razor
He Soulsearch,

Goed dat je je er in gaat verdiepen, het kan in elk geval geen kwaad er iets meer over te weten. Succes in elk geval en ik hoop dat je iets vindt wat je van je klachten afhelpt (of dat nou een dieet of reguliere medicatie is, als je er maar vanaf komt!)
Even voor de duidelijkheid. Een regelmatig terugkerende vaginale candida-infectie heeft niks met een slecht functionerende afweer te maken. Extra vitaminen slikken zal dan ook niks uitmaken.
Occam's razor
Bovendien krijgen we genoeg vitaminen binnen als je je netjes aan twee stuks fruit en twee ons groenten houdt (en een beetje gevarieerd eet verder, maar zelfs dan zie je zelden vitamine-tekorten als je verder een gezond persoon bent)
Occam's razor
Hoi Debora,

Ik heb gemiddeld drie keer per week sex. Deze week geen sex gehad maar toch last van wit vloeisel wat ik de week daarvoor (kort na het ei gebruik) niet had.

Mijn bloed is ook getest en daaruit is geen suikerziekte gebleken.

En idd het wit vloeisel ruikt een klein beetje zurig..heel minimaal..
Hey SoulSearch!

Dat klinkt als heel normale afscheiding. Afscheiding is niet altijd doorzichtig, kan ook wat wittig zijn. Bij candida is het vaak ook brokkelig en voel je het er soms in golven uitkomen.

Hoewel het klassieke beeld van candida: witte, brokkelige afscheiding en jeuk is, had ik soms geen jeuk, maar juist een heel schraal gevoel, en kwam de jeuk later pas. Soms had ik wel jeuk, maar nauwelijks afscheiding. Soms moet je door schade en schande wijs worden wanneer je wel en niet een kuurtje neemt. (Ik heb ook wel eens bij die schrale pijn gewacht, omdat het niet de officiele symptomen waren en dan kreeg ik later alsnog verschrikkelijke jeuk, dus toen kon ik mezelf wel voor mn hoofd slaan).

Mag jij van je huisarts zelf bepalen wanneer je candida-medicatie nodig hebt? Ik heb altijd van die bolletjes of zetpillen-met-applicator gekregen. Nooit een pil die ik moet slikken. Als die zetpillen goed hun werk doen, zou ik het daar bij houden. Een pil zorgt er ook niet voor dat je er dan voorgoed vanaf bent en er zitten wel meer risico's op bijwerkingen aan.

Ik mocht op een gegeven moment zelf bellen voor een herhaalrecept als ik dacht dat het weer zover was.

Het probleem met sex als oorzaak is, dat je daar niet zomaar mee gaat stoppen :D Je zou wel kunnen kijken of het begonnen is toen je een partner/regelmatig seksleven kreeg. Misschien moet je latexvrije condooms gebruiken en als je geen condooms gebruikt, misschien juist wel condooms gebruiken.

Aan de andere kant biedt dat ook allemaal geen garantie, dus tenzij je iedere week een kuur moet hebben, zou ik het rustig afwachten.

Heeft je partner last van jeuk of een schilferende eikel? Hoewel het geen soa is (omdat iedereen candida bij zich draagt), kan je partner wel overwegen om te gaan smeren met anti-candida creme. Dat kan gewoon met miconazolcreme die je bij de apotheker koopt. Twee keer per dag smeren, gedurende minstens twee weken, of beter: tot 10 dagen nadat de klachten verdwenen zijn. (wel op vet-basis, dus condooms zijn dan minder betrouwbaar als je je voor de seks niet eerst de creme verwijdert)

Dat deed ik in de heftigste periode ook bij mezelf: naast de pilletjes smeerde ik miconazolcreme. Dat moet je tot flink buiten je schaamlippen smeren, omdat gisten sporen vormen (lange draden die dus niet alleen op de plek waar het rood is zitten, maar tot minstens een centimeter daarbuiten). Dat hield ik ongeveer tot twee weken na de 'zetpil'-behandeling vol ('s ochtends en 's avonds) en ik had dan wel het idee dat het minder snel terugkwam. Dus misschien is dat een bruikbare tip?

(Overigens ben ik medisch geschoold, dus dit is geen huis-tuin-en-keuken-praat :D)
debora wijzigde dit bericht op 22-10-2010 14:46
Reden: zin ontbrak
% gewijzigd
Occam's razor
Hoi Deborah,

Vies praatje misschien maar mijn afscheiding is inderdaad wit. Ik kan zo gauw niet herkennen of het brokkelig is, het ruikt ook niet afwijkend. Gisteren voelde ik de afscheiding er wel uitkomen (jaksz) sorry dames.

Ik heb van mijn ha een extra tube creme en het ei gekregen.

Ik heb nu bijna twee jaar een relatie en daarvoor had ik ook al last van schimmelinfecties alleen niet zodanig veel als dit jaar. Ik moet er wel bij vermelden dat ik een aantal antibiotica kuurtjes heb gehad en volgens mij heeft dat er ook mee te maken?

Ik hoop niet dat ik allergisch ben voor mijn vriend maar goed, het maakt me allemaal wel wat onzeker, met name op het sex gebied...en daar wil ik graag vanaf. Wit vloei is niet erg als ik maar weet dat er niks aan de hand is..Daarom heb ik ook een doorverwijzing naar een gynacoloog gekregen.
Oh ja, mijn partner heeft geen last van zijn eikel maar heeft de afgelopen keer wel met mij meegesmeerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven