Kinderfiets

22-10-2010 15:52 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil voor dochter een fiets kopen voor haar 4de verjaardag maar geen idee hoe, wat en waar. Ondertussen heb ik begrepen dat het een 16 inch moet zijn met zijwieltjes.

Wat zijn goede fietsen en vooral waar?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:wiekje schreef op 22 oktober 2010 @ 16:42:

Dochter van 105 cm fietst op een 18 inch fietsje met een hele lage zadelstand, maar ze fietst al ruim een jaar los (is bijna 6), als ze net zou leren losfietsen was het wel te hoog geweest.pfff mn zoon van 2 is al 1 meter ben benieuwd wat voor fiets hij dan moet hebben voor zn verjaardag ...hij heeft nu n loopfiets en merk op de creche dat hij qua lengte al wel op n fiets met trappers kan (in de winkel ook getest) maar nog niet de kracht heeft om goed te trappen
quote:nouschi schreef op 22 oktober 2010 @ 16:47:

[...]

Ze is redelijk lang idd. Broek heeft ze 104. Maar die is in de taille altijd weer veel te wijd, zo irritant.Woehahahaaaaa, kom vanavond thuis, vraag hoe het bij het CB was en vriend zegt dat Nr1 nu 102cm is
quote:wiekje schreef op 22 oktober 2010 @ 17:16:

Om de fiets bij school te stallen is het wel handig om een eigen slotje te hebben..

Fietsjes van de halfords zijn kwalitatief wel goed geloof ik, dochter heeft zelf een Alpina, wel een redelijk bekend merk, minder duur dan batavus/gazelle, maar een goed ding.Wonen jullie zover van school vandaan? Bij ons is het twee minuten lopen, denk dat zij nieteens op de fiets zou mogen....
quote:milobiyu schreef op 22 oktober 2010 @ 20:44:

[...]

pfff mn zoon van 2 is al 1 meter ben benieuwd wat voor fiets hij dan moet hebben voor zn verjaardag ...hij heeft nu n loopfiets en merk op de creche dat hij qua lengte al wel op n fiets met trappers kan (in de winkel ook getest) maar nog niet de kracht heeft om goed te trappenIk bedacht me in de tram naar huis ook dat nr2 helemaal niet op die fiets van zus gaat passen als ze over twee jaar vier is... Ze fietst nu gewoon weg op fiets van zus, is er groot genoeg voor. Betekent dus dat ze er over twee jaar veels te groot voor.
quote:wiekje schreef op 22 oktober 2010 @ 16:42:

Dochter van 105 cm fietst op een 18 inch fietsje met een hele lage zadelstand, maar ze fietst al ruim een jaar los (is bijna 6), als ze net zou leren losfietsen was het wel te hoog geweest.Zoon is hier 103cm (en net 3) maar die past niet eens op de 16inch waar z'n zus nu op fietst. Je dochter kan dan toch nooit met d'r voeten zo goed als plat op de grond? Dat lijkt mij toch het allerbelangrijkste eerlijk gezegd, wanneer kinderen ouder worden en mee gaan fietsen in het verkeer hebben ze een goede controle over hun fiets nodig en je voeten goed neer kunnen zetten is daar wel heel belangrijk bij.
Ik woon niet zo ver van school vandaan, maar soms gaan we op de fiets. Woon in overloop-city. Meestal lopen we, soms gaan we ook op de fiets door naar 'de stad'. School heeft geen regels voor wie er wel en niet op de fiets naar school mocht. Toen ik zelf op school zat mochten de kinderen die in een straal van 500meter bij school woonden ook niet op de fiets, was te druk met fietsenstallen.

@milobiyu met voeten bij de grond kunnen is nodig voor leren fietsen, fiets passen is dus het beste. Wij hadden niet verwacht dat ze op een 18 inch fietsje zou passen, maar ze reed er zo op weg. Ze heeft het geleerd op een 12 inch en toen was ze nog geen meter volgens mij.
Kind mag hier voorlopig echt niet op eigen fietsje naast mij fietsen, met of zonder zijwieltjes, dat maakt niet uit. Veel te gevaarlijk.

(Als ik ergens anders zou wonen zou het een ander verhaal zijn hoor)
Ze kan net met haar voeten bij de grond, niet plat, het is een hele lage 18 inch. Vergelijkbaar met puky fietsjes. En ze fietst ermee naar de stad naast mij, gaat zonder problemen.

zo laag is ie(zadel staat bijna gelijk aan hoogte achterwiel):

Kun je niet gewoon even op het schoolplein / peuterzaal / crèche roepen dat je nog een fietsje zoekt ?

De mama-van-vriendje zag dat ik fietsjes stond te bestuderen bij de gymzaal, en ze riep meteen dat ze er nog eentje te koop had. Zij geen gezeur met marktplaats, wij weinig zoektijd.

En koop een los cijferslot, met een zelf in te stellen code van vier cijfers, want sleuteltjes hebben pootjes.

Abus en Axa hebben goede, ongeveer 20 euro, maar die kun je dan ook je hele leven gebruiken.
Ik ben zelf behoorlijk klein en kan in bepaalde situaties niet anders dan van m'n fiets afspringen doordat ik niet goed met m'n voeten op de grond kan (ik kan er net bij zeg maar, maar niet goed genoeg) en voor geen goud dat ik m'n kind in het verkeer laat fietsen op een fiets waar ze evt af moet springen, veel te gevaarlijk voor die kleintjes. En ja eigenlijk ook voor volwassenen, maar op een kleinere fiets (zoals ik hiervoor altijd had), kon geen kinderzitje en ja moet zoon (en eerder dochter_ toch mee kunnen nemen, bij gebrek aan rijbewijs.
quote:fleurtje schreef op 22 oktober 2010 @ 22:05:

Kind mag hier voorlopig echt niet op eigen fietsje naast mij fietsen, met of zonder zijwieltjes, dat maakt niet uit. Veel te gevaarlijk.

(Als ik ergens anders zou wonen zou het een ander verhaal zijn hoor)Wij ook alleen op afgescheiden fietspaden hoor, kan me voorstellen als je in de grote stad woont dat het te hectisch is. Wij gingen pas toen ze 5 was rondfietsen, maar niet op plekken waar ook autoverkeer rijdt (dochter is nogal fladderig).
quote:fleurtje schreef op 22 oktober 2010 @ 21:44:

[...]

Woehahahaaaaa, kom vanavond thuis, vraag hoe het bij het CB was en vriend zegt dat Nr1 nu 102cm is Arm kind, altijd in kniebroeken gelopen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:wiekje schreef op 22 oktober 2010 @ 22:00:

Ik woon niet zo ver van school vandaan, maar soms gaan we op de fiets. Woon in overloop-city. Meestal lopen we, soms gaan we ook op de fiets door naar 'de stad'. School heeft geen regels voor wie er wel en niet op de fiets naar school mocht. Toen ik zelf op school zat mochten de kinderen die in een straal van 500meter bij school woonden ook niet op de fiets, was te druk met fietsenstallen.

@milobiyu met voeten bij de grond kunnen is nodig voor leren fietsen, fiets passen is dus het beste. Wij hadden niet verwacht dat ze op een 18 inch fietsje zou passen, maar ze reed er zo op weg. Ze heeft het geleerd op een 12 inch en toen was ze nog geen meter volgens mij.Maar eerst toch gewoon met zijwieltjes? Dan hoeft ze toch niet helemaal met de voeten op de grond te kunnen?
Tuurlijk, eerst gewoon zijwieltjes . Maar zodra je kind los wil leren fietsen is het makkelijker om het zadel lager te zetten, kan ie het eerst als 'loopfietsje' uittesten en vaart maken door met de voeten af te zetten en dan de voeten op de trappers zetten. Als het zadel te hoog staat is balans vinden lastiger.
quote:wiekje schreef op 22 oktober 2010 @ 22:48:

Tuurlijk, eerst gewoon zijwieltjes . Maar zodra je kind los wil leren fietsen is het makkelijker om het zadel lager te zetten, kan ie het eerst als 'loopfietsje' uittesten en vaart maken door met de voeten af te zetten en dan de voeten op de trappers zetten. Als het zadel te hoog staat is balans vinden lastiger.Nee dan snap ik je, pfff gelukkig. Wordt helemaal gek van dat fietsverhaal. Weet nog steeds niet wat ik nou zal doen.
quote:nouschi schreef op 22 oktober 2010 @ 22:38:

[...]

Arm kind, altijd in kniebroeken gelopen. Hahahaa, neeeeeeeeeeee. Broekmaat is toch al een jaar of twee hetzelfde, dus snap het niet helemaal. Denk dat haar hoofd gewoon langer is geworden
quote:wiekje schreef op 22 oktober 2010 @ 22:12:

Ze kan net met haar voeten bij de grond, niet plat, het is een hele lage 18 inch. Vergelijkbaar met puky fietsjes. En ze fietst ermee naar de stad naast mij, gaat zonder problemen.

zo laag is ie(zadel staat bijna gelijk aan hoogte achterwiel):

[afbeelding]

tussen 12 en 18 inch zit ook nog 16 inch.

Mijn dochter heeft maat 110, is 110cm lang en heeft fietsmaat 16 inch. Het zadel is laatst wel wat omhoog gezet, ze begon op deze fiets toen ze ongeveer 104cm was.

Zoon is 1,24m en zit op een 20 inch fiets. Ook het zadel laatst omhoog gezet, hij begon op deze fiets met 1,16m.

Een goede fiets moet inderdaad niet te groot zijn. Als je twijfelt kun je beter de kleinere fiets nemen, je kind moet met zijn voeten plat op de grond kunnen. Van de meeste kinderfietsen kun je trouwens, behalve het zadel, ook het stuur verzetten.

Dochter van TO is 1.04m, ik zou dus voor een 16 inch gaan
quote:fleurtje schreef op 22 oktober 2010 @ 22:56:

[...]

Hahahaa, neeeeeeeeeeee. Broekmaat is toch al een jaar of twee hetzelfde, dus snap het niet helemaal. Denk dat haar hoofd gewoon langer is geworden Raaaar, ik had vorige week een 98 broek gekocht en die was echt te kort en nu 104 is precies goed, qua lengte dan hè.
quote:a_nick_is_born schreef op 22 oktober 2010 @ 23:00:

[...]

tussen 12 en 18 inch zit ook nog 16 inch.

Mijn dochter heeft maat 110, is 110cm lang en heeft fietsmaat 16 inch. Het zadel is laatst wel wat omhoog gezet, ze begon op deze fiets toen ze ongeveer 104cm was.

Zoon is 1,24m en zit op een 20 inch fiets. Ook het zadel laatst omhoog gezet, hij begon op deze fiets met 1,16m.

Een goede fiets moet inderdaad niet te groot zijn. Als je twijfelt kun je beter de kleinere fiets nemen, je kind moet met zijn voeten plat op de grond kunnen. Van de meeste kinderfietsen kun je trouwens, behalve het zadel, ook het stuur verzetten.

Dochter van TO is 1.04m, ik zou dus voor een 16 inch gaan Dat is ook het enige waar ik uit ben dat het 16 inch moet zijn, maar dan ook echt het enige!
De eerste twee kinderen hebben hier met zijwieltjes gefietst, zoon leerde los fietsen tegen dat hij 6 werd (een latertje), dochter toen ze 4 was.

Onze 3e had zo'n loopfiets, zo eentje:

Gekregen op haar 2e verjaardag. Toen ze ruim 2,5 was, stapte ze van de loopfiets over op een gewoon fietsje en fietste er mee weg. Zonder zijwieltjes dus. Ze kan nog niet zo goed remmen en is een beetje snel afgeleid, maar hé, ze is net 2 weken 3 nu. Ze fietst al wel mooi

Met de jongste willen we het weer zo doen.

Zo'n loopfiets is echt super om evenwicht te leren en maakt zijwieltjes totaal overbodig. Zijwieltjes doen niets voor het leren fietsen, ze leren je te hangen in de bocht, maar daar leer je niet je evenwicht mee te bewaren. Als dochter van TO mijn vierjarige dochter was, zou ik de zijwieltjes dus overslaan.
quote:nouschi schreef op 22 oktober 2010 @ 23:02:

[...]

Dat is ook het enige waar ik uit ben dat het 16 inch moet zijn, maar dan ook echt het enige!O pffff, ik lees nu je OP goed. Shame on me
Nouschi, waar twijfel je dan nog precies over?
Dochter heeft alleen op de psz op die loopfietsjes gereden dus ik vind zijwieltjes nog wel nodig om het evenwicht etc te leren. Maakt mij ook niet zo veel uit met welke leeftijd ze los kan fietsen, kan hier in de grote stad toch nog lang niet.
Ik ben na drie pagina's gestopt met lezen, dus op het gevaar af van welriekende mosterd:

Koop gewoon een 16" dichtbij op MP, die er nog een beetje pittig uitziet. ¤ 40 lijkt me een aardige max. prijs. En volgend jaar zet jij 'm zelf weer op MP, voor ¤ 20. Dat krijg je er heus voor.

Dan heb je toch een jaar plezier gehad? Wat wil je nog meer weten?
quote:roodmetwittestippen schreef op 22 oktober 2010 @ 23:12:

Nouschi, waar twijfel je dan nog precies over?

Plaatje wat ik vanmiddag geplakt heb maar daar was toch wel wat commentaar op qua leuke dingen die er gelijk af zouden gaan.

Tweedehands merkfiets? Ongeveer net zo duur als die nieuwe.

Op MP staat nu niet echt wat of verder weg en ik heb geen auto, moet je dat weer regelen, kortom gedoe.

Van dat dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven