Vliegtuigergernissen (lowcost en niet)

27-10-2010 11:50 266 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de leuke discussie die aan de gang is op een ander topic over reizen met Ryanair met een kind... Hierbij het topic voor al je Ryanair-ergernissen (of vliegtuigirritaties in het algemeen )

Zoals wel meer mensen vandaag de dag woon ik in een land en werk ik vaak in een ander land, dus ik mag mezelf als een frequent flyer beschouwen. Vroeger voor weinigen weggelegd, maar dankzij de komst van de lowcostvluchten kunnen we nu allemaal internationaal pendelen!

Jarenlang aanschuiven voor checkins en slappe koffie drinken in de vliegtuigen met blauwgeel logo hebben ervoor gezorgd dat ik zo langzamerhand goed thuis ben in de wereld van de lowcostreiziger. Tot een jaar of zeven, acht geleden was lowcost 'not done', tenzij je je leven beu was (het was bon ton om wijd en zijd te verkondigen dat je nooit een lowcostvlucht zou nemen en liever betaalde voor 'kwaliteit', whatever that may be). Het publiek bestond dan ook voornamelijk uit backpackers en studenten zonder een cent te makken. Je kon nog sjoemelen met je handbagage (kilootje meer of minder) en rellen met fysieke verwondingen aan de checkin waren zeldzaam.

Toen werd het lowcostfenomeen ontdekt door jonge gezinnetjes met een verse hypotheek en hoge maandelijkse luierkosten. Veiligheidsschoenen dragen bij de checkin was aan te raden, want de trotse ouders reden steevast met hun ergonomisch verantwoorde bugabookinderwagen je tenen tot moes in het gedrum, vastbesloten hun kroost het beste plekje te gunnen (prioriry checkin konden ze zich wegens bovenstaande hypotheek niet permitteren). Vaste reizigers werden gedwongen een onfeilbare kinddetectieradar te ontwikkelen om op het eerste zicht de stoel te identificeren die het verst van de rijen met gillende koters verwijders was. De zenuwen van mensen met vliegangst werden nog extra op de proef gesteld met bloedstollend gekrijs tijdens het opstijgen en landen.

De laatste tijd is vliegen zo goedkoop geworden dat de vliegtuigen worden bestormd door puisterige schoolgaande jeugd (bestellen de ryanair 'shots' in trieste plastic zakjes, in de ijdele hoop daarvan dronken te worden, en heffen bij de landing een tenenkrommend applaus aan); en door vage sujetten die je tien jaar geleden slechts op de achterbank van de Eurolinesbus naar Kazachstan aantrof. Hebben de vervelende neiging zich mentaal op de vlucht voor te bereiden door zich zo min mogelijk te wassen en stappen altijd als laatste in, net als je je verheugt op een comfortabele vlucht met een lege stoel naast je....

Nu jullie
liubi, we krijgen daar geen handleiding of boekje met regels voor...Dat los je gewoon op met het gezonde verstand lijkt me. Hoe zou jij het oplossen? Zo bekijk je dat dan. Eerst heb ik gezegd dat ik standpunt van allebei wel begreep maar ik er weinig aan kon doen, dat ze allebei volwassen genoeg waren leek me. Ben toen terug gegaan naar de galley en toen dacht ik er nog wat verder over na wat het meest menselijke was en kwam tot de conclusie dat de vrouw heus niet dood zou gaan als haar stoeltje in de rechte stand was gezet, ze overdreef gewoon. De man echter, had echt pech, en leed ook pijn, dus dan dacht ik dat de vrouw in dat geval een uitzondering zou mogen maken en wat begrip tonen. Je kan echt niet altijd alles hebben in het leven, dus ook niet in het vliegtuig, waarom zou dat anders zijn. Dus ben ik teruggegaan en heb het zo uitgelegd. De vrouw deed wel wat haar gevraagd werd en uiteindelijk werd niet zo moeilijk meer gedaan.
quote:liubi schreef op 27 oktober 2010 @ 20:13:

Misschien omdat je als personeel in uniform meer gezag uitstraalt. Dan hopen de mensen die klagen dat de mensen waarover ze klagen luisteren.

Denk ik.soms wel, maar lang niet altijd. Maak soms mee dat ook passagiers echt verbaasd kijken als we weer eens te maken hebben met iemand die erg onbeschoft en onrespectvol is naar ons toe.
Soms gebeurt het dat de achterste rijen in het vliegtuig vrij zijn. (niet altijd per se de achterste) Bij ons is de algemene regel dat je dan gezinnen met babies en kleine kinderen die achterste rijen of vrije rijen geeft. (behalve bij lange vluchten, wanneer we drie piloten hebben, de achterste rij blijft dan sowieso vrij zodat zij er om beurt kunnen gaan rusten)

Maar goed, we gaan ervan uit dat we een beetje het gemak van de gezinnen met kinderen kunnen verhogen (en zo ook de passagier(s) naast hen) door ze de vrije plaatsen te gunnen.

Eén keer ging dus een moeder met huilende baby/peuter daar plaatsnemen en wisselde ze af met haar man die bij de andere kinderen bleef op hun eigen zitjes. In de buurt zat een oud koppel waarvan de man de hele tijd heel erg boos omkeek (ook naar mij) Op een gegeven moment ging ik gewoon naar hem toe en vroeg wat het probleem was; Zegt hij, wij hebben hier ook betaald voor onze rust hoor. Ik zei: meneer, u boekt nooit een zitje op voorhand om garantie op rust te krijgen dus dat is onzin. Die vrouw had evengoed al daar kunnen zitten, wat had u dan gezegd? Soms is het wel aardig om wat begrip te tonen naar andere mensen toe en wat verdraagzamer te zijn. Ik heb haar die plaats gegeven zodat ze het wat gemakkelijker zouden hebben. Nou , toen wist hij dus echt niet meer wat hij moest zeggen he. Tsss, oudere mensen klagen dan over de jeugd van tegenwoordig en hun verdraagzaamheid....
Jee wat een verwende krengen zijn jullie. Ik erger me nooit, ben altijd weer blij dat ik weg kan, of met vakantie ga.
Iedere keer neem ik me voor om niet meer met Ryanair te reizen want er zijn vele irritaties die ik bij andere luchtvaartmaatschappijen niet heb want..

Gedrang van mensen om zo snel mogelijk het vliegtuig in te komen, omdat er geen plaatsen worden toegewezen (ergens wel logisch)

Mensen die willen besparen op hun bagage kosten door een enorme trolly mee in het vliegtuig te nemen, zodat zo'n bagage ruimte altijd te vol zit en je je spullen een paar rijen naar voren moet brengen.

Mensen die niet fris ruiken en naast je zitten, ik neem daarom liever geen vroege vluchten meer met Ryanair, ik heb het vermoeden dat velen zich 's ochtends niet wassen.

Mensen die met beide ellebogen leunen om de steunen, zodat jij als een sardientje in een blikje zit in je stoel.

Dikzakken naast je.

Jengelende kinderen en pislucht uit de wc's
Ik (stewardess) kies eigenlijk altijd de kant van de passagier die de stoel naar achteren zet. Dit zit nou eenmaal op die stoelen en daar mag je dus gebruik van maken. Wel vind ik het altijd een beetje zielig dat ik erbij word geroepen voor zoiets en dat je er niet samen uit kan komen. We zijn toch allemaal volwassen?
quote:Supersoulfighter schreef op 27 oktober 2010 @ 15:10:

De stoel je alleen naar achteren als het licht uit gaat en iedereen gaat tukken, toch? Zijn er echt mensen die op korte vluchtjes de stoel naar achteren doen? Onbegrijpelijk..

Het fijne aan vliegen vind ik dat je niks in de hand hebt. Dat klinkt misschien eng voor control freaks, maar voor mij is het heerlijk. Je kan je wel druk gaan maken, je kan wel gaan stressen, maar het vliegtuig vertrekt pas als iedereen in is gestapt, je bent er niet sneller als je eerder uit het vliegtuig bent, vertraging is irritant, maar daar heb je wederom heen invloed op. Gewoon heel zen alles over je heen laten komen okee..jij bent dus een droompassagier. Dachten ze allemaal maar zoals jij!
quote:papua schreef op 27 oktober 2010 @ 20:46:

Ik (stewardess) kies eigenlijk altijd de kant van de passagier die de stoel naar achteren zet. Dit zit nou eenmaal op die stoelen en daar mag je dus gebruik van maken. Wel vind ik het altijd een beetje zielig dat ik erbij word geroepen voor zoiets en dat je er niet samen uit kan komen. We zijn toch allemaal volwassen?Ja daar mag je gebruik van maken, maar als je er een ander overduidelijk mee hindert/pijn doet, dan vind ik wel dat er begrip moet worden getoond voor die ander. We zitten met z'n allen vast op grote hoogte en dan is het vaak kwestie van medeleven en begrip anders wordt het nogal ongemakkelijk en kan het al snel uit de hand lopen...Dan gebruik je gewoon je gezond verstand dus. (ook al lijkt het alsof bij de meeste mensen die op "off" gaat, van zodra ze het vliegtuig binnenstappen...
Mezelf ergeren doe ik eigenlijk niet. Ik blijf sowieso altijd redelijk recht overeind zitten, ongeacht de vlucht duurt (dan kom ik er lichamelijk meer fitter uit dan wanneer ik mij in allerlei bochten wring om maar "comfortabel te kunnen slapen"). Dus wanneer degene voor mij de stoel naar achteren klapt, dan heb ik daar geen moeite mee (hoewel vragen wel netjes is maar ja, mensen zijn nu eenmaal niet zo). Ik heb eens iemand naast mij gehad die heel erg nerveus was; ik denk niet zozeer voor het vliegen, waarom weet ik niet maar op een goed moment vroeg hij of ik "iets" wilde, hij pakte een pillendoosje en toonde mij "witte pilletjes" (geen formaat aspirine). Ik heb er maar vriendelijk voor bedankt en aan het einde van de vlucht, heb ik al mijn zakken en tas binnenste buiten gekeerd (better safe than sorry ).

Een keer heb ik een "mentale woordenwisseling" gehad met een dame die op de stoelleuning voor mij, uitgebreid zat te babbelen (in ratelend Spaans) met een dame die naast mij aan het midden gangpad zat. Van gepraat kan ik mij nog wel afsluiten ware het niet dat ze constant met haar been zat te wiebelen, en mij daardoor steeds zat te schoppen (niet hard natuurlijk maar irritant genoeg). Ik had haar al een paar keer "een blik" gegeven maar ze bleef stoïcijns doorgaan. Toen heb ik haar een schop gegeven (niet hard natuurlijk maar duidelijk genoeg dat het nu voorbij was). Begon ze tegen me te foeteren maar ik heb haar genegeerd. Ze is er mee opgehouden en dat was het enige wat ik wilde. En een keer was er een vrouw die in alle haast haar spullen uit de bak wilde pakken waardoor alles eruit viel. Waaronder een tas op mijn schouder. Op zich vond ik dat geen probleem maar toen ze zo stom begon te hinniken, heb ik haar ook "een blik" gegeven. Ook deze dame begon te mekkeren maar ook die heb ik genegeerd. Is vaak de beste oplossing.

Vandaag was bij Larry King (CNN) de steward die enige tijd geleden de glijbaan uit klapte en zo het vliegtuig verliet. Hij vertelde dat hij er na 20 jaar zo verschrikkelijk klaar mee was; niet alleen met het werk maar ook met de asociale passagiers. Nu zou hij gewoon z'n baan opzeggen maar op dat moment, ging er een knopje om. Leuke vent en hij vertelde het ook nog op zo'n droge manier zonder met allerlei smoesjes te komen.
quote:LolitaLempicka schreef op 27 oktober 2010 @ 21:00:

[...]

okee..jij bent dus een droompassagier. Dachten ze allemaal maar zoals jij!Whaha, ja ik vind het echt fijn. Je moet niks en je kan ook niks. Afgesloten van de buitenwereld (behalve de overige passagiers dan). Hoe vaak komt dat nou nog voor in ons leven? Ik geniet er dus altijd van. En ik sluit me gewoon volkomen af van de andere mensen in het vliegtuig. Vakantie begint bij vliegen vind ik! Moet wel zeggen dat ik op lange afstanden alleen met duurdere maatschappijen heb gevlogen, ga volgend jaar naar ZO Azië met en goedkope maatschappij, ben benieuwd!
quote:nuska schreef op 27 oktober 2010 @ 18:14:

zaten 5 kinderen in de leeftijd van 3 tot 14 terwijl de ouders in de business class zaten. Wat een nachtmerrie!

Echt?

Maar ik kan me er eigenlijk niets bij voorstellen dat je je kinderen alleen (en anderen tot last) laat.
Ik erger me vooral aan stank. En dan vind ik een zware parfumwolk nog erger dan zweet. Bij -jawel alweer- airfance in een minivliegtuigje was het een stewardess die een uur in de wind stonk naar poison ofzo. gatver. Dat dat toegestaan wordt, daar snap ik niks van. En ik heb bij JAL eens in een toestel gezeten dat zo stoffig was dat ik last van mn ademhaling kreeg. Wel heel lekker eten bij die japanners trouwens.
.
Tjonge wat een geerger allemaal. Is er niemand van jullie die denkt: over een paar uur ben ik er vanaf en tot die tijd zing ik het wel uit? Ik vind het namelijk zo zonde van mijn energie, al dat geerger, je schiet er toch niets mee op.
Ohhh, heb toevallig net vandaag mijn ticket geboekt.

Wat ik niet begrijp is dat mensen dringen om maar het eerst in het vliegtuig te komen. Bij Ryan Air misschien nog wel, maar als je toch al een stoelnummer hebt, waarom zou je? Op intercontinentale vluchten moet je sowieso al zo lang stil zitten. Ik stap meestal dus ook pas als één van de laatsten in.

En die stoel naar achter: dat vind ik vooral vervelend als je wil werken of eten. Ik slaap amper op een vlucht en omdat internet over het algemeen geen optie is, word ik ook veel minder afgeleid en dan is schrijven ideaal. Maar met een laptop in je buik werkt dat dan toch weer niet zo handig.

De laatste keer dat ik vloog, nam ik na het eten thee. Die thee stond dus op het tafeltje. Gaat ineens die stoel met een rotvaart naar achter. Niet echt ideaal.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ik vraag eigelijk nooit toestemming of ik de stoel naar achter mag gooien. Kijk wel altijd even wat de persoon achter me aan het doen is zodat ik de stoel niet tegen hun hoofd aanknal ofzo. Maar mijn vluchten zijn meestal ook +10 uur, vind het eigelijk vrij normaal dat je dan je stoel naar achter zet. Als iemand er echt pijn aan zou hebben zal ik hem wel rechter willen zetten, maar niet omdat iemand zijn boekje op het tafeltje wil leggen ofzo.

Bij die korte vluchten kan je die stoelen toch maar 3 cm naar achter duwen ofzo?

Ik erger me eigelijk vrij weinig, alleen aan ouders die er niets aan proberen te doen als hun kind duidelijk andere passagiers ergert. Als het kind een niet te stoppen huilbui heeft ofzo kan ik er wel begrip voor opbrengen.

Oja en mensen die zich niet wassen voor ze >10 uur gaan liegen snap ik ook niet helemaal (dus dat je al stinkt voor je het vliegtuig ingaat).
Ik zat laatst ook helemaal klem, degene voor mij deed de stoel naar achteren en ik kon nog maar in 1 houding zitten, mn knieen zaten klem, het tafeltje kon niet naar beneden en na afloop viel ik bijna op de grond omdat ik niet meer op mijn benen kon staan omdat ze zo verstijfd zaten.

Dit was met transavia en daar is al geen beenruimte. Ik vind het irritant dat de stoelen niet wat breder zijn.
tijdens etenstijd word je toch altijd verzocht om de stoel recht te zetten? ik dacht dat dat verplicht was trouwens, maar zijn er mensen die dan weigeren om de stoel recht te zetten?
quote:avianflu schreef op 30 oktober 2010 @ 20:59:

tijdens etenstijd word je toch altijd verzocht om de stoel recht te zetten? ik dacht dat dat verplicht was trouwens, maar zijn er mensen die dan weigeren om de stoel recht te zetten?er zijn mensen die kunnen slapen in 'n vliegtuig en die bij vertrek de stewardess al doorgeven dat ze niet wakker gemaakt willen worden voor maaltijden, dus neem aan dat die gewoon met hun stoel naar achter blijven zitten
Ik vind het boeken juist irritant.

Ik vind het zo dom dat ze je bij elke muisklik weer 10 euro aftroggelen.

Zeg gewoon: die vlucht kost 178 euro in plaats van te stunten met 65 euro waar dan nog allerlei toeslagen bijkomen...

(het gaat me dus niet om de prijs maar om de onduidelijkheid in het begin op welk bedrag je uiteindelijk gaat uitkomen.
quote:elninjoo schreef op 30 oktober 2010 @ 21:57:

[...]

er zijn mensen die kunnen slapen in 'n vliegtuig en die bij vertrek de stewardess al doorgeven dat ze niet wakker gemaakt willen worden voor maaltijden, dus neem aan dat die gewoon met hun stoel naar achter blijven zittenToen ik (letterlijk) naar de andere kant van de wereld vloog, en vanaf japan naar downunder vloog sliep ik op een gegeven moment best vast, stoel naar achteren. Maakte de steward me mooi wel wakker want het eten kwam eraan. Dus ik ja sorry ik heb al 15 uur gevlogen ik heb een jetlag en ik wil gewoon slapen, zegt ie goedbedoeld advies voor mn jetlag: eet nou wat, dus ik nee echt niet *jetlag*, zegt ie vervolgens wel, ja je moet je stoel rechtop zetten want de mensen achter je moeten kunnen eten. Vond ik wel heeeel vervelend.. mja ook wel te begrijpen.
Ik irriteer me nooit aan mensen; ik verwonder me er meer over.

Negen uur op een vlucht met drie kinderen waarvan de jongste 3 maanden was en de oudste vijf. Ik zag de mensen al kijken naar me. Mijn middelste heeft een keer wat gegromd en is toen in slaap gevallen; de andere twee gaven geen kik. Na afloop van de vlucht van diverse mensen gehoord dat het ideale kinderen waren en dat ze erger verwacht had. We vlogen omdat we gingen verhuizen dus het was gelukkig een enkeltje. Andere keer dat ik met kinderen vloog was vanwege een noodgeval in het buitenland. Anders ga ik graag met de auto.

Er zat wel een man aan de andere kant van het gangpad en die moest zich echt met zijn knieen in de hoek van de stoel voor hem knikken; vond ik erg pijnlijk om te zien.

Ik snap alleen niet dat mensen van die kleine koffertjes mee nemen in de cabine. Ik kan me voorstellen dat er soms echt wel wat belangrijks in zit, maar tegenwoordig neemt 80% zo'n koffertje mee. Bij het uitstappen blijf ik vaak tot laatste zitten. Je moet toch altijd nog op je bagage wachten. Als ik zonder kinderen reis, vind ik vliegen overigens heerlijk. Even ongestoord een film kijken of een boek lezen: komt niet vaak voor.
Oh, en ik kijk altijd even of de persoon achter mij zijn stoel al naar achteren heeft. Dan doe ik het ook, als ik even wil rusten. Anders vraag ik het even of die persoon er bezwaar tegen heeft.
Als je voor langere tijd in het buitenland gaat wonen vind ik zo een troley wel handig. Daar kan je nog een paar extra kilootjes in meesmokkelen.

Als ik gewoon op vakantie ga neem ik altijd gewoon een rugzak mee. Maar van veel van die mensen met zo een troley is het toch hun enige bagage?
Hey Avianflu. hoe ist met jou, nog steeds in Peru? Kom je nog eens buurten bij de Outsiders?

OK, wat is er allemaal mega irritant aan vliegen? Vooral natuurlijk dat je je helemaal blauw moet betalen om op diverse luchthavens in eindeloze rijen te staan, vooral de VS is berucht wat dat betreft.

Verder de krappe stoeltjes, de dreunende motoren waardoor je niet in slaap kunt vallen ondanks Baileys en Temazepam...de slechte films en drenzerige deuntjes waar je naar moet luisteren, het plastic voedsel, de opdringerige parfum en horloge verkopende stewardessen, het rookverbod, de vertragingen, vieze toiletten, de verschrikkelijke medepassagiers...

Maar ja, de bananenboot doet er 5 weken over *naar de Caribbean en is 3x zo duur, dus da's ook geen alternatief....
Het enige waar ik me echt aan erger zijn die k*t trolley koffertjes die iedereen heeft waardoor de bagagebakken vol zitten en ik, met mijn kleine handbagage het onder de stoel voor me moet proppen in ik minder beenruimte heb.

Voor de rest erger ik me niet zo snel, hoe minder ik me druk maak, hoe fijner ik de vlucht vind zeg maar. Aan klappen bijvoorbeeld, dat vind ik niet echt te moeite om me aan te ergeren, ook niet als de stoel van de degene voor me naar achter gaat. Als iemand in mijn rug duwt, dan vraag ik vriendelijk of ze dat misschien niet meer willen doen omdat ik het voel. Ik plof meestal gewoon neer en 'tune uit', beetje slqapen of een boekie lezen totdat de vlucht over is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven