Dromertje van 7

01-11-2010 09:19 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van net 7 is een dromer. Hij is slim. Kent alle tafels, leest al ver, weet alles van planeten, dinosauriers, vissen etc. maar opletten in de klas lukt niet. Thuis merk ik het ook. Hij is er gewoon niet met zijn hoofd bij, vergeetachtig, verstrooid. Hierdoor maakt hij foutjes.

Vanochtend vroeg de juf of hij dit weekend wel op tijd naar bed is gegaan, want hij was vorige week zo afwezig..

Mijn zoontje gaat tussen kwart over 7 en half 8 naar bed. Dan lezen we nog wat samen (kwartiertje) en dan gaat het licht uit. Hij slaapt echter pas een half uur later. Hij roept nog wat, gaat nog een paar keer plassen etc. Volgens mij ligt het niet aan het laat naar bed gaan. Zoontje wordt iedere dag uit zichzelf uitgerust wakker en maakt een frisse indruk. Dit is iets van de laatste half jaar. Mijn zoontje is verder een vrolijk, actief en grappig jongetje. En we hebben geen bijzonder spannende dingen meegemaakt waar hij last van zou kunnen hebben.

Herkent iemand dit? Wat denken jullie hiervan?
Herkenbaar... Bij ons werd het dromen veroorzaakt door gebrek aan interesse doordat het lesmateriaal ver beneden niveau werd aangeboden.

In welke groep zit hij 3 of 4?

Als hij in groep 3 zit, en hij kan zelf al goed lezen is het erg saai om mee te moeten doen met alle 1e woordjes en al je 'langzame' klasgenootjes.

Als je zoontje een grote cognitieve voorsprong heeft is het niet zo raar dat hij dan gaat zitten dagdromen in de klas. Veel wat ze vertellen kent hij waarschijnlijk al probeer dan maar eens op te letten...

Natuurlijk hoeft dit bij jouw zoontje niet de reden te zijn, maar wellicht kan je je er eens in verdiepen.
Wat zegt hij er zelf van?

Ik herken het van mezelf: zo doe ik als ik me verveel. Dus misschien is je twee na laatste zin wel essentieel: tijd voor wat bijzondere en spannende dingen
Misschien is hij inderdaad verder als de de rest en heeft hij uitdaging nodig in iets wat moeilijker is?

Heb je eral op school over gepraat misschien is hij toe aan een stapje hoger?
Het gras aan de overkant is niet groen.
dochter van mijn vriendin (ook 7) heeft hetzelfde zo ongeveer. Daar zijn ze nu begonnen met visolie tablletten op aanraden van en met het dr van der gaag (eoa kinderarts) dieet (veel volle producten,groene groentes en rundvlees) klinkt raar maar het helpt wel...minder "vermoeid" en betere concentratie al.baat het niet schaadt het niet toch?

Ook is dit bij een buurmeisje (maar die is nog maar 5) op de kleuterschool gezegd,maar daar bleek dat ze een bril nodig had...

en idd.probleem opgelost. Ze kon gewoon veel niet zien en ging dan haar eigen gang maar of droomde weer weg.
Puck
Ik was kind ook een dromer en bleek in groep 7 slechte ogen te hebben, dus misschien naar de oogarts? Verveling zou natuurlijk ook kunnen.
Oh ik herken zoveel van mezelf terug in je verhaal, trouwens kan het ook niet vergeten want mijn moeder heeft het al vaak verteld.

Ik verveelde me dood op school, ik was al een vrij rustig kind maar ik ging dan ook nog dromen. Niet meer geconcentreerd,totaal geen interesse in wat de lerares allemaal te vertellen had.

Mijn ouders zijn toen op school gaan praten en toen zijn ze via leesboekjes etc gaan bekijken hoe ver ik was. Ik kreeg toen min of meer aangepast materiaal.Ik bloeide daarna helemaal op.

Thuis hebben mijn ouders ook een "doe bak" gemaakt, gekleurde kaartjes waar bepaalde spelletjes op stonden of doe-dingen. Ik mocht wanneer ik me verveelde een kaart trekken en dat ging ik dan doen. Puur omdat ik ook wat om handen moest hebben thuis, zo bleef de spanning er ook wel inzitten.

Veel succes, wat praten met leraren soms kan betekenen voor een kind!
Visolie is onzin blijkt uit wetenschappelijk onderzoek (kan je geen link geven maar k heb het pas gelezen)

Vraag je zoon eens hoe hij het vind op school. Of hij weleens moeite moet doen voor wat hij doet.

In welke groep zit hij. 4?

Ik ben ook een dromer. Op al mijn raporten van de basiisschool staat dat ik beter op moet letten. Nooit gedaan want gebrek aan uitdaging en nu zit ik met de problemen.
Het eerste wat mij naar boven komt is verveling.

Mijn zoon had daar ook last van, het was gewoon te makkelijk, of beter gezegd: het ging allemaal niet snel genoeg.

Kijk het aan, praat met je zoon en houd het lijntje kort op school. Kijk of het niet verergerd en anders stappen nemen.

Kan met huisarts, als hij echt te moe is,

of een test, om te kijken of het inderdaad te simpel is.

Maar het kan ook altijd een fase zijn.

(heeft ie vriendjes op school en gaat hij niet met tegenzin?)
quote:Jala5 schreef op 01 november 2010 @ 10:03:

(heeft ie vriendjes op school en gaat hij niet met tegenzin?)Dit hoeft niets ze zeggen. Ik heb ook altijd volgehouden dat ik het leuk vond op school. Nu weet ik dat ik niet beter wist.
quote:Maja82 schreef op 01 november 2010 @ 10:09:

[...]

Dit hoeft niets ze zeggen. Ik heb ook altijd volgehouden dat ik het leuk vond op school. Nu weet ik dat ik niet beter wist.

Hier idem dito!

Maar het is inmiddels bekend dat over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) meisjes moeilijk in te schatten zijn.

Doordat meisjes vaak heel goed aanvoelen wat er van ze verwacht wordt en zich daar naar gaan gedragen.(sociaal wenselijk gedrag)

Je zal niet snel een onvertogen woord van een meisje horen, terwijl jongens daarintegen vaker hun kont tegen de krib gooien. Zo ben ik er zelf dus ook achtergekomen via mijn zoontje. Hij had precies dezelfde problemen op school als ik (zaten beide alleen maar uit het raam te staren naar elk vogeltje en miertje dat langs kwam gekropen...) met het grote verschil dat hij ging steigeren terwijl ik mij onzichtbaar maakte... zo kom je er dus na jaren achter wat er écht speelde.
Is je zoon al eens getest op ADD?
quote:AGirl schreef op 01 november 2010 @ 10:28:

Is je zoon al eens getest op ADD?

Zal ik de IQ test dan maar inbrengen, gevolgd door onderpresteren.

(dit klinke misschien sarcastisch maar ik bedoel het oprecht)
quote:Maja82 schreef op 01 november 2010 @ 10:09:

[...]

Dit hoeft niets ze zeggen. Ik heb ook altijd volgehouden dat ik het leuk vond op school. Nu weet ik dat ik niet beter wist.

ik ook , maar jongens zijn toch anders.

En ik heb niet gezegd dat het zo is, maar het kan een teken aan de wand zijn. Het kan, daarom ook tussen de haakjes.
Ik had het vroeger ook, toen werd ik gewoon een dromer genoemd en werd er (op wat gefrustreerde reactie's na) verder geen aandacht aanbesteed. jammer, ik bleek verder onder mijn niveau te zitten en heb nooit geleerd ergens mijn best voor te hoeven doen (leren leren).

Als hij ergens wel echt intresse in heeft of wat hem in ieder geval uitdaagd houd hij dan wel zijn hoofd er bij?
Heel herkenbaar. Zoon hier is ook heel dromerig. Helaas bleek, na heel wat onderzoeken, dat het niet gewoon een kwestie van 'dromerig' was maar een kwestie van ADD.

Ik wil met deze reactie niet zeggen dat je maar naar de orthopedagoog moet rennen of zeggen dat het persé verder geproblematiseerd moet worden maar hou er rekening mee dat er misschien meer aan de hand is.
Ik ga deze week meteen een afspraak maken met de juf. Ik wil toch graag meer van haar weten. Zoontje heeft vriendjes, wordt veel uitgenodigd om te spelen en heeft altijd wel zin in school. Hij zit in groep 4 en leest mee met groep 5. Als ik mijn zoontje vraag hoe school was, krijg ik er niet veel uit. Meestal zegt hij 'leuk' en als ik verder vraag 'saaaai'. Maar dat saaaai is een beetje een stopwoordje, dacht ik. Hij vindt namelijk nogal veel saai. Ik ga hier met de juf over praten, met zoontje zelf en ik ga wat beter naar hem kijken.
Saai als stopwoordje kan, maar zelfs dan kan er een betekenins achter zitten.

(mijn antwoord op alles was ook; ik verveel mij; en dat terwijl ik mijzelf heel goed kon vermaken)
Inderdaad, saai kan zelfs door een kind gebruikt worden als het iets te moeilijk vindt!

Even aftasten dus...
.
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
Moppekind hing ook onderstebovenachterstevoren aan de lampen en in de gordijnen op school. School eiste een psychologisch onderzoek, omdat hij "niet te handhaven was".

Resultaat: de psycholoog constateerde dat hij onmiddellijk een groep hoger geplaatst moest worden, hij verveelde zich letterlijk te pletter, en kindjes jongetjes die zich vervelen worden..... vervelend.
quote:Maja82 schreef op 01 november 2010 @ 09:59:

Visolie is onzin blijkt uit wetenschappelijk onderzoek (kan je geen link geven maar k heb het pas gelezen)

Vraag je zoon eens hoe hij het vind op school. Of hij weleens moeite moet doen voor wat hij doet.

In welke groep zit hij. 4?

Ik ben ook een dromer. Op al mijn raporten van de basiisschool staat dat ik beter op moet letten. Nooit gedaan want gebrek aan uitdaging en nu zit ik met de problemen.Gedegen argument, ik geloof je meteen
Visolie hielp niet tegen dromerigheid en vervelend gedrag, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of Moppekind dáár nou zo slim van is geworden, of vanwege alle vis die ik heb gegeten in de zwangerschap.

Of zouden het toch gewoon de genen van zijn papa zijn ?
Man en ik hebben tijdens het eten goed met zoontje kunnen praten. Soms lukt dat helemaal niet namelijk na een dag school en bso, maar dat lijkt me heel normaal. Zoontje gaf aan dat hij het echt heel saai vindt en makkelijk. Ik kan me het ook wel voorstellen. Misschien kan de juf idd wat moeilijkere werkjes geven. Zoontje heeft normaal geen probleem met concentreren als hij iets leuk of interessant vind. Hij kan met zijn vader heel lang schaken en is dan geen moment verstrooid. Wel is hij altijd alles kwijt, vergeet veel. Ik ga me even inlezen (ook over add, maar daar ga ik niet van uit) en heb woensdag een afspraak met de juf. Bedankt voor de reacties allemaal.
Hoe is het gesprek gegaan ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven