Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft ervaring?

31-10-2010 10:50 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag medeforummers,

Ik vraag mij af of iemand mij kan helpen met de volgende vraag:

Mijn man en ik zijn geregistreerd partner. (Gemeenschap van goederen). Ik woon bij hem in een koophuis op zijn naam. Wij willen graag groter gaan wonen en een huis kopen op mijn naam en loon.

Kom ik in aanmerking voor een startershypotheek?

Wij willen de huidige koopwoning houden en verhuren. Mag dat?

Misschien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of weten hoe dit zit? Alvast bedankt voor het meedenken!
Enige wat ik weet is dat je toestemming nodig hebt van de hypotheekverstrekker om het andere huis te verhuren.
Als je al toestemming krijgt van je hypotheekverstrekker dan moet je wel in de gaten houden dat je geen hypotheekrente mag aftrekken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Heb je het over een startershypotheek, of een starterslening? Het eerste bepaalt lijkt mij de aanbieder (over het algemeen een bank), het tweede is een regeling van de overheid. Maar in mijn gemeente (Amsterdam) is dat potje leeg en de regeling alweer afgeschaft.
Ik vermoed dat jullie willen frauderen, doordat jouw vriend zijn eigenhuis aanhoud rente aftrek van hem behouden en dan verhuren zodat jullie samen kunnen wonen in een nieuw huis op jouw naam met wederom aftrek...?

Maar goed als je dat al gaat doen let er dan ook op dat je het goed doet en houd rekening met de mogelijkheid dat je gesnapt word en de hele aftrek terug kan betalen.

Als je het niet zo wil maar het netjes wil doen kan je tot max 2 jaar rente aftrek behouden en alleen als de woning te koop staat.

Of de huidige woning verhuurd mag worden moet je na vragen; waarschijnlijk niet met huidige hypotheek omdat executie waarde daalt met huurder.
Oh oke, dus er bestaat ook een starterslening. Dat wist ik niet. Dat moet ik dan even navragen bij de gemeente waar ik woon. Maar ik denk dat het in mijn geval gaat om een startershypotheek. Puur omdat je dan meer kan lenen en dus een huis kunt kopen waar je 20 jaar in kan blijven wonen, bij wijze van spreken.

Het is absoluut niet onze intentie om te frauderen. Maar mijn man is bezig met een startende onderneming en kan dus geen hypotheek meer afsluiten. Ons huidige koophuis willen we houden, omdat het een kleine woning is met een variabele hypotheek van 65000 euro. (10 jaar geleden gekocht overwaarde ongeveer 25000 euro). Wij betalen dus 75 euro aan hypotheekkosten per maand en krijgen daardoor geen hypotheekrente aftrek. Die variabele hypotheek is heel gunstig met de huidige rente. Bij het verkopen van dit huis kunnen we deze hypotheek niet meenemen, heb ik begrepen.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 31 oktober 2010 @ 11:42:

Ik vermoed dat jullie willen frauderen, doordat jouw vriend zijn eigenhuis aanhoud rente aftrek van hem behouden en dan verhuren zodat jullie samen kunnen wonen in een nieuw huis op jouw naam met wederom aftrek...?

Maar goed als je dat al gaat doen let er dan ook op dat je het goed doet en houd rekening met de mogelijkheid dat je gesnapt word en de hele aftrek terug kan betalen.

Als je het niet zo wil maar het netjes wil doen kan je tot max 2 jaar rente aftrek behouden en alleen als de woning te koop staat.

Of de huidige woning verhuurd mag worden moet je na vragen; waarschijnlijk niet met huidige hypotheek omdat executie waarde daalt met huurder.

Wat een gezelige reactie weer.

De 2 jaar regeling geldt alleen als het ene huis te koop staat en je al een nieuw huis hebt gekocht. Zodra je de "oude" woning gaat verhuren kan je geen rente meer aftrekken voor die woning.

Het enige wat ik niet begrijp. Gemeenschap van goederen en dan een huis kopen alleen op jouw naam? Dat slaat dus nergens op want hij wordt net zo goed eigenaar aangezien het huis gewoon in de gemeenschap valt, alsmede de hypotheekschuld.
Met een starterslening meer lenen dat zou echt niet meer moeten kunnen!

Vroeger ging dat om mensen onder de 30/35 met een hbo/universitaire opleiding die u alvast meer konden lenen op basis van het toekomstbeeld van hun inkomen.

Conform de nieuwe wettelijke regels zou een bank dit niet meer mogen doen.

Maar als je geregistreerd partner bent moet je vriend/man sowieso meetekenen voor de hypotheek.

Om jullie oude woning te kunnen verhuren heb je wel toestemming van de bank nodig.

ps: de bank met de oranje leeuw heeft wel een starterslening maar dan mag je niet meer lenen maar krijg je 0,1% extra korting(mits je aan voorwaarden voldoet)
Oh ja, niet zo handig van mij om te vermelden.

Wij gaan ons geregistreerd partnerschap om laten zetten in een huwelijk met huwelijkse voorwaarden.

(Vooral omdat mijn man een eigen onderneming is gestart).

Ook nog om andere redenen, daar heb ik ook al iets over geschreven in het Topic Alimentatie. (Ik kopieer dat wel even onder dit bericht).

Wij willen uiteraard niet op hoge kosten worden gejaagd met een hypotheek die we niet kunnen betalen. Daarom doen we het op één loon. Mijn man verdient ook geld, natuurlijk. Maar mag geen hypotheek afsluiten ivm met eigen onderneming.

Soms twijfel ik nog weleens. Ik zou er eventueel ook alleen moeten kunnen wonen. Moeilijk moeilijk...wat zouden jullie doen?
Kopie van bericht in alimentatie-topic

Mijn man en ik zijn geregistreerd partner in gemeenschap van goederen. We hebben een tijdje een latrelatie gehad, maar ik bleek onderhoudsplichtig toen hij een startende ondernemersuitkering ontving. Ik moest maandelijks 350 euro betalen, waardoor ik niet eens meer geld had om boodschappen te doen.

Ik had al snel door dat het bedrag een wettelijke norm was en ik weinig kon doen om dat bedrag te veranderen.

Nu dacht ik: wij gaan ons geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk binnenkort. Dan zal dit op op huwelijkse voorwaarden zijn. Eigenlijk zou ik in die voorwaarden willen laten opnemen dat wij na een (eventuele) scheiding niet onderhoudsplichtig willen zijn naar elkaar toe. (Kinderen ander verhaal). Weten jullie of dit kan?

Ik vind het eerlijk gezegd wel iets naars hebben om dit van te voren uit te spreken omdat je er niet vanuit wilt gaan dat het gebeurd,maar wel verstandig.

Nog zoiets naars waar ik weleens over nadenk:

Mijn vader heeft een behoorlijk vermogen en dit zal bij zijn overlijden een behoorlijke erfenis opleveren. Stel dat: ik die erfenis heb ontvangen, mijn man al drie jaar een verhouding blijkt te hebben. Ik van hem wil scheiden. Vervolgens krijgt hij de helft van mijn vaders geld en gaat hier riant van leven met zijn nieuwe vlam. Ik zou gek worden van ellende, geloof ik.

Is het bij huwelijkse voorwaarden automatisch zo dat dit niet mogelijk is, of moet je dit speciaal laten opstellen?
Betaal je allimentatie aan zijn kinderen?

Ik denk dat je hierbij hulp nodig hebt van een notaris. Dus naast je huwelijk een contract laten maken. Het kost je 500 euro, maar je kan er een hoop gezeur mee voorkomen. Zeker als er nog kinderen in het spel zijn. Laat dit goed uitzoeken!
Nee, we hebben (nog) geen kinderen. Het ging om partneralimentatie destijds.
Erfenissen blijven buiten de 50/50 verdeling, tenzij je dit anders vast laat leggen. Het is weer niet zo dat je partner het eventueel gebruikte geld moet terugbetalen maar de erfenis is van jou.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:biol schreef op 31 oktober 2010 @ 13:18:

Erfenissen blijven buiten de 50/50 verdeling, tenzij je dit anders vast laat leggen. Het is weer niet zo dat je partner het eventueel gebruikte geld moet terugbetalen maar de erfenis is van jou.Bedankt! Dat wist ik niet!
Dat van die woning te koop stond in mijn bericht, wat daar zo ongezellig aan is zou ik niet weten, ik vroeg iets en gaf ook al antwoord op een eventuele ja, niks meer niks minder.

Partner allimentatie kan maar beperkt worden uitgesloten. Wanneer jou partner in de bijstand komt moet je ook bij uitsluiting verhaalsbijstand betalen.

Wanneer hij dat niet nodig heeft kan dit wel uitgesloten worden (net als recht op pensioen ectra, denk daar ook over na)

Je erfenis valt bij huwelijkse voorwaarde buiten de boedel verdeling.

Je kan wel samen met de man een huis kopen op jouw salaris maar je kan niet zonder hem dat huis kopen, omdat jullie getrouwd/geregistreerd zijn zal hij mee moeten tekenen.

Waarom ga je niet naar de bank om je te laten voorlichten?

Je kan zonder verdere verplichtingen allerlei informatie vragen.

Een goede verdeling bij een notaris is sowieso een goed idee, niet alleen voor als je uit elkaar gaat maar ook voor als het fout gaat met je man's bedrijf.
@zakdoekjeopviva

Jeetje, dat je altijd verhaald kan worden en dit niet helemaal kan uitsluiten. Wat belachelijk, eigenlijk.

Wij zijn nu 3 jaar geregistreerd partner. Is zo'n verhaalsbijdrage dan ook aan een een bepaalde tijd verbonden? Dat ik bijvoorbeeld 5 jaar zou moeten betalen?

Misschien ga ik het dan wel helemaal niet omzetten in een huwelijk.En die hele partnerschap laten ontbinden.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 31 oktober 2010 @ 13:30:

Dat van die woning te koop stond in mijn bericht, wat daar zo ongezellig aan is zou ik niet weten, ik vroeg iets en gaf ook al antwoord op een eventuele ja, niks meer niks minder.

het ging mij om het frauderen stukje

Partner allimentatie kan maar beperkt worden uitgesloten. Wanneer jou partner in de bijstand komt moet je ook bij uitsluiting verhaalsbijstand betalen.

Wanneer hij dat niet nodig heeft kan dit wel uitgesloten worden (net als recht op pensioen ectra, denk daar ook over na)

Je kan wel samen met de man een huis kopen op jouw salaris maar je kan niet zonder hem dat huis kopen, omdat jullie getrouwd/geregistreerd zijn zal hij mee moeten tekenen.

Dit is niet het geval. Dit is geheel afhankelijk wat er in de huwelijksvoorwaarden komt te staan. Wat privé wordt en wat gezamenlijk. als je namelijk huwelijksvoorwaarden maakt waar alleen de toekomstige onderneming voor je mans rekening komt en de woning voor jouw rekening, blijft al het overige gezamenlijk en dus komt dat de erfenis voor jullie beiden, Tenzij je vader in zijn testament een zogenaamde uitsluitingsclausule heeft laten zetten waarbij echtgenoten worden uitgesloten en een erfenis dus altijd privé zal zijn. Eerder had iemand het over de 50/50 regeling, die begreep ik niet helemaal.

Verder kan je bij huwelijksvoorwaarden (en bij gemeenschap van goederen) wel degelijk een huis kopen zonder je echtgenoot. Het enige dat hij moet doen, mits de hypotheek op de (toekomstige) echtelijke woning zal worden gevestig, is toestemming geven en daarvoor hetzij een verklaring van de notaris tekenen of aan het einde van de akte verklaren dat hij toestemming geeft, niets meer en niets minder.

Waarom ga je niet naar de bank om je te laten voorlichten?

Je kan zonder verdere verplichtingen allerlei informatie vragen.

Inderdaad. Er zijn een aantal banken die een startershypotheek aanbieden en kunnen je zo vertellen of je aan de voorwaarden voldoet.

Een goede verdeling bij een notaris is sowieso een goed idee, niet alleen voor als je uit elkaar gaat maar ook voor als het fout gaat met je man's bedrijf.
quote:Joella schreef op 31 oktober 2010 @ 13:49:

@zakdoekjeopviva

Jeetje, dat je altijd verhaald kan worden en dit niet helemaal kan uitsluiten. Wat belachelijk, eigenlijk.

Wij zijn nu 3 jaar geregistreerd partner. Is zo'n verhaalsbijdrage dan ook aan een een bepaalde tijd verbonden? Dat ik bijvoorbeeld 5 jaar zou moeten betalen?

Misschien ga ik het dan wel helemaal niet omzetten in een huwelijk.En die hele partnerschap laten ontbinden.Nee die zorgplicht blijft tot de partner die onderhoud nodig heeft hertrouwd of samenleven gaat (en het dus niet meer nodig heeft)
quote:katrien1974 schreef op 01 november 2010 @ 13:27:

Dit is niet het geval. Dit is geheel afhankelijk wat er in de huwelijksvoorwaarden komt te staan. Wat privé wordt en wat gezamenlijk. als je namelijk huwelijksvoorwaarden maakt waar alleen de toekomstige onderneming voor je mans rekening komt en de woning voor jouw rekening, blijft al het overige gezamenlijk en dus komt dat de erfenis voor jullie beiden, Tenzij je vader in zijn testament een zogenaamde uitsluitingsclausule heeft laten zetten waarbij echtgenoten worden uitgesloten en een erfenis dus altijd privé zal zijn.

@Katrien, dit was inderdaad altijd zo, maar volgens mij is dit een paar jaar geleden veranderd. (2008 of zo, weet iemand het nog?)

Het is nu inderdaad zoals zakdoekje zegt: een erfenis blijft buiten de boedel. (Al worden betalingen die gedaan zijn uit de erfenis, tijdens het huwelijk niet verrekend bij een eventuele scheiding)
quote:gember999 schreef op 01 november 2010 @ 15:56:

[...]

@Katrien, dit was inderdaad altijd zo, maar volgens mij is dit een paar jaar geleden veranderd. (2008 of zo, weet iemand het nog?)

Het is nu inderdaad zoals zakdoekje zegt: een erfenis blijft buiten de boedel. (Al worden betalingen die gedaan zijn uit de erfenis, tijdens het huwelijk niet verrekend bij een eventuele scheiding)dit is nog steeds zo volgens artikel 94 lid 1 van Boek 1 BW. Het valt alleen buiten de huwelijksgoederen gemeenschap indien erflater (vader dus) dit aangeeft in zijn testament
Bedankt allen voor het meedenken. Ik zag ergens staan dat de partneralimentatie wel in een afspraak vastgezet kan worden. Als je na juli 1994 trouwt heb je 12 jaar alimentatie te betalen met kinderen. Zonder kinderen 5 jaar. Als je langer dan 5 jaar getrouwd bent geweest weer 12 jaar, ook zonder kinderen.

Maar ik kan nergens terugvinden dat je onderhoudsplichtig blijft als je ex-partner in de bijstand zit.

Ik las ergens een verhaal, waarbij een vrouw bij de scheiding alle schulden moest betalen. Haar man niet, want hij kwam in de bijstand. Nadat zij 3 jaar in wsnp had gezeten, mocht ze zijn uitkering gaan aanvullen. Meneer ging samenwonen met nieuwe vriendin die ook in de bijstand zit. Dus moet ze nog steeds blijven betalen.

Je zou er toch spontaan zelf van in de bijstand gaan?
Wanneer twee mensen een apparte bijstand hebben en je moet verhaalbijstand betalen zou ik ze persoonlijk mooi wel aangeven; weg bijstand voor hun; weg verhaalsbijstand voor jou

Die maximale jaren kloppen, hier kan je afstand van doen bij een scheiding of bij voorbaat (wat slimmer is) bij de registratie van de huwelijkse voorwaarden. Alleen van de wettelijke zorgplicht kan je geen afstand doen.

Je kan met een testament en je huwelijkse voorwaarde en volgens mij (weet het niet zeker) kan dat ook bij een geregistreerd partnerschap een hoop reglenen al.

De wetgeving over huwelijke en erfenissen zijn verranderd inderdaad let bij zoeken dus op het jaartal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven