Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen/Hypotheek, kan dat samen met schulden?

03-11-2010 20:59 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay Allemaal,

Ik ben 28 jaar, heb een vaste baan maar een niet al te hoog jaarinkomen. Ik ben alleen en ik zou heel graag een huis willen kopen (ik huur alweer 7 jaar, maar wil toch wat anders). Nu is er bij ons in de stad een sociale koophuis project, waarbij ik aan de voorwaarden voldoe qua inkomen.

Alleen, ik heb een schuld van ongeveer 4000 euro open staan (krediet) bij mijn bank en betaal daar elke maand een klein deel voor af. Is het dan wel mogelijk om een hypotheek te krijgen en eventueel naast kopen van huis, de openstaande schuld er in mee te nemen? Of kan dit alleen tegen extreem hoge rentes?

Ik ben compleet niet thuis in het hypotheek wereldje en ben me momenteel een beetje aan het orienteren en kijken naar handige weetjes/tips en mogelijkheden dus alle info is welkom. Kan ik ergens informatie inwinnen, zo ja.. wat is een aanrader? Of sta ik daar dan gigantisch voor paal ivm mijn openstaande schuld?

Kortom, ik heb geen idee..

Iemand die hier een nuttig advies over heeft?
die 4000 wordt waarschijnlijk wel afgetrokken van je maximale hypotheekbedrag wat je zou kunnen krijgen maar verder hoeft het niet uit te maken.

Tenzij je met een achterstand bij BKR zou staan maar dat maak ik niet op uit je verhaal
Hoeft volgens mij geen probleem te zijn zolang je niet geregistreerd staat als wanbetaler bij het BKR.
Pfoeh dat moet ik eens gaan navragen bij BKR of ik zo'n notering heb, heb natuurlijk ooit wel eens een rekening niet betaald bijvoorbeeld van telefoon en keertje een ontschoten energie rekening. Duurt dan vijf jaar voor je van die notering af bent toch? Kun je dat gewoon opvragen bij BKR?
ze kijken bij het aanvragen van je hypotheek bij de BKR (zo heet dat toch?) of je schulden hebt, kan ook alleen al het krediet op je creditcard zijn.

Dit wordt meegenomen in je hypotheekbedrag wat je kunt lenen.

Volgens mij kan het niet mee in je hypotheek. Je zult minder kunnen lenen bij de bank dan zonder die schuld.

Je staat nergens voor paal, wij zijn prettig geholpen bij de Rabobank, en wij hadden ook veel vragen. Ze zijn er voor om je te helpen en willen je uiteraard ook graag een hypotheek verkopen dus ze doen echt wel hun best. Gewoon een afspraak maken bij een bank die je aanstaat, wacht niet te lang want het kan vaak niet direct.

Neem alles mee, loonstroken, belastinguitdraai, evt. afbetalingsbewijzen, paspoort.

Nou ja, dat vertellen ze ook wel, wat je mee moet nemen.

succes!
.
.
ambra wijzigde dit bericht op 03-11-2010 21:28
Reden: beetje overdreven
% gewijzigd
www.bkr.nl

staat precies hoe je je gegevens opgestuurd kunt krijgen.

Maar als je gaat praten met een hypotheekverstrekker (zelf goede ervaring met de Hypotheker) en je gaat een aanvraag doen controleren ze het daar ook.
de Hypotheker is wel okee? Ik vind het altijd maar vaag als er zoveel reclame voor gemaakt moet worden, dan vertrouw ik het niet zo veel meer haha.
haha ga je dan ook niet naar de Albert Heijn en de Media Markt?
Ik vraag me af of het verstandig is om een huis te kopen als je schijnbaar 4000 euro schuld hebt en die niet kunt afbetalen. Wat heb je dan voor financiele reserves als er iets met je huis is?
Kun je die 4000 euro niet in 1x aflossen? Of heb je daar het geld niet voor? Mocht je het geld niet hebben dan moet je je wel even serieus afvragen of een huiskopen nu wel een goed plan is. Verhuizen is duur!!! een paar 1000 euro ben je zo kwijt hoor!
ik heb iig goede ervaring.

Tuurlijk ze krijgen provisie als ze een hypotheek voor je afsluiten....het is geen filantropische instelling.

Maar je ziet heel veel aanbieders op een rijtje en ze kunnen je haarfijn de verschillen uitleggen.

De laagste rente is niet perse de beste hypotheek enzo....

Bij de Rabobank bv krijg je alleen de hypotheken van henzelf voorberekend en uitgelegd
quote:biebelien schreef op 03 november 2010 @ 21:11:

haha ga je dan ook niet naar de Albert Heijn en de Media Markt?Eigenlijk niet nee.. haha
quote:tandpasta schreef op 03 november 2010 @ 21:13:

Kun je die 4000 euro niet in 1x aflossen?

Op dit moment nog niet nee, binnenkort wel.

Mocht ik overigens in aanmerking komen voor een hypotheek, zal dit nog wel een dik jaar gaan duren. Het gaat om een nieuwbouwproject, met subsidie van gemeente en alles. De bouw start half 2011 ergens. Maar goed dan moet ik wel eerst wat meer weten van hypotheken, geluk hebben ingeloot te worden in dit project of een ander soortgelijk project enzovoorts.
Maar je hebt wel een flinke buffer als je gaat verhuizen? Verhuizen is duur hoor... je hebt een vloer, verf, behang etc allemaal nodig...
Zorg eerst dat je je schuld een beetje hebt weggewerkt! Want of je daar een hypotheek mee kunt afsluiten dat vraag ik me af. Want banken zijn steeds strenger met dat soort dingen.
To, de huizen die gebouwd gaan worden zullen hoogstwaarschijnlijk in een zgn koopgarant constructie zitten. 1 van de voorwaarden hierbij is NHG. Je kunt op www.nhg.nl een proefberekening maken. Als je meer info wil hebben laat maar even weten, nu een korte post ivm mobiel forummen. Ik ben hypotheek adviseur geweest.
Ik zou eens op gesprek gaan bij een adviseur (als je twijfelt wat je het prettigst vindt, bank of tussenpersoon, ga je toch gewoon bij beiden op gesprek, kun je het zelf ervaren). Wij kunnen nl zo niet beoordelen of jij een hypotheek kunt krijgen.

In principe hoeft een schuld geen probleem te zijn voor hypotheekverstrekking, mits je geen achterstanden hebt of hebt gehad. Wanneer je een hypotheek aanvraagt toetst de geldverstrekker je gegevens bij de BKR, dus dan hoor je het vanzelf. Je kunt het ook zelf opvragen, maar daar betaal je voor (ik dacht 8,- ofzo). Maar als het goed is hoor je het zelf wel te weten of je een achterstand hebt in betalingen of hebt gehad.

Het is wel zo dat een lening een financiele verplichting is waarmee rekening gehouden wordt als je een hypotheek aanvraagt. Het is van invloed op het bedrag wat je maximaal kunt lenen. En die invloed is vrij groot. Stel dat je zonder krediet 180.000 kunt lenen, dan kun je met een krediet van 4000 ernaast niet 176.000 lenen maar een stuk minder dan 176.000. Soms is het mogelijk je schuld mee te financieren in de hypotheek. Dat hangt af van de gehele schuld en van het totaalplaatje van de hypotheek. Jij geeft echter aan dat het gaat om nieuwbouw en dan moet je wellicht ook nog rekening houden met dubbele woonlasten gedurende de bouwperiode. Wanneer je daarvoor ook nog een bedrag moet lenen omdat je zelf niet de spaarmiddelen hebt om dit te dragen, wordt het lastig er ook nog een krediet bij tussen te prutsen.

Indien mogelijk zou ik erg mijn best doen als ik jou was om het krediet voor die tijd zelf af te lossen. Is altijd gunstiger (meefinancieren is wel goedkoper dan een los krediet houden door de lagere rente, maar je blijft er wel heel lang voor betalen omdat hij vaak in veel langere tijd of niet afgelost wordt).
quote:tandpasta schreef op 03 november 2010 @ 21:26:

Verhuizen is duur hoor... je hebt een vloer, verf, behang etc allemaal nodig...

Maak je geen zorgen, ben onderhand alweer drie keer verhuisd en in elke woning had ik een vloer, verf en behang.. en zelfs meubelen, planten en allerlei decoratieve frutsels.

quote:DTJ schreef op 03 november 2010 @ 21:29:

-verhaal-

Bedankt voor de info, ik ga het uitpluizen!

@Frankz en alle anderen: ook bedankt voor de info, ik ga de website bekijken.
TO, ik blijf het raar vinden dat je schijnbaar geen 4000 euro kunt afbetalen, maar wel denkt dat je voor een nieuwbouwhuis voldoende geld hebt om vloer, verf etc. te betalen.
ik ken iemand die voor een telefoonrekening van 12 euro BKR geregistreerd stond en daardoor NIET de hypotheek kreeg!!!
Het kan zo maar zijn dat je eerst de schuld moet aflossen voordat je een hypotheek krijgt. Wij moesten ook de limiet op onze betaalrekening op 0 zetten en onze creditcards opzeggen (en nee, we hebben geen top-hypotheek).

De ¤ 4.000 meefinancieren doet bijna geen enkele bank in deze tijd. Je mag blij zijn dat je de kosten koper nog mee kan financieren.

Maar ik wens je veel succes, een eigen huisje is erg leuk!
quote:germanwings schreef op 03 november 2010 @ 21:44:

TO, ik blijf het raar vinden dat je schijnbaar geen 4000 euro kunt afbetalen, maar wel denkt dat je voor een nieuwbouwhuis voldoende geld hebt om vloer, verf etc. te betalen.Bij een nieuwbouwhuis kun je dat toch uit het bouwdepot financieren?
quote:germanwings schreef op 03 november 2010 @ 21:44:

TO, ik blijf het raar vinden dat je schijnbaar geen 4000 euro kunt afbetalen, maar wel denkt dat je voor een nieuwbouwhuis voldoende geld hebt om vloer, verf etc. te betalen.Tja dan blijf je dat maar raar vinden, een andere uitleg krijg je niet. Ik ben namelijk niet van plan hier van alles te komen vertellen over mijn prive leven en geldzaken, ik ben hier om een vraag te stellen en meer is het niet. Als jij dat dan maar raar vind, moet je zelf weten *haalt schouders op*. Ik heb in ieder geval veel gehad aan andere reacties in dit topic en ga het dan ook verder uitzoeken. Mocht het allemaal haalbaar blijken, mooi.. indien niet, dan niet en probeer ik het over een jaartje wel weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven