Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen/Hypotheek, kan dat samen met schulden?

03-11-2010 20:59 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay Allemaal,

Ik ben 28 jaar, heb een vaste baan maar een niet al te hoog jaarinkomen. Ik ben alleen en ik zou heel graag een huis willen kopen (ik huur alweer 7 jaar, maar wil toch wat anders). Nu is er bij ons in de stad een sociale koophuis project, waarbij ik aan de voorwaarden voldoe qua inkomen.

Alleen, ik heb een schuld van ongeveer 4000 euro open staan (krediet) bij mijn bank en betaal daar elke maand een klein deel voor af. Is het dan wel mogelijk om een hypotheek te krijgen en eventueel naast kopen van huis, de openstaande schuld er in mee te nemen? Of kan dit alleen tegen extreem hoge rentes?

Ik ben compleet niet thuis in het hypotheek wereldje en ben me momenteel een beetje aan het orienteren en kijken naar handige weetjes/tips en mogelijkheden dus alle info is welkom. Kan ik ergens informatie inwinnen, zo ja.. wat is een aanrader? Of sta ik daar dan gigantisch voor paal ivm mijn openstaande schuld?

Kortom, ik heb geen idee..

Iemand die hier een nuttig advies over heeft?
quote:Jetty1969 schreef op 04 november 2010 @ 20:56:

Een hypotheek kan wel maar je leenbedrag zal minder worden, voor 4000 euro wordt er gerekend dat je daar aan 80 euro per maand( in 5 jr tijd) dit af zou kunnen lossen. Een hypotheek met NHG kan niet, want dan mag je geen schulden hebben. Een achterstand in een lening die gemeld is bij het bkr dan krijg je beslist geen hypotheek meer, althans bij een normale bank.

Niet waar, bij een hypotheek met NHG mag je er wel degelijk schulden naast hebben. Alleen wordt hiermee wel rekening gehouden voor het bepalen van hoeveel je maximaal kunt lenen. Je kunt dus wat minder lenen, maar als je binnen de norm blijft, kun je ook met schulden gewoon NHG aanvragen (geen achterstanden hebben op die schulden uiteraard).

En je laatste deel klopt ook niet. Wanneer je alleen een A-codering hebt en die is hersteld of afgelost, dan is dit over het algemeen geen probleem. Sterker nog, je kunt dan zelfs nog NHG aanvragen.
quote:DTJ schreef op 06 november 2010 @ 17:25:

[...]

Niet waar, bij een hypotheek met NHG mag je er wel degelijk schulden naast hebben. Alleen wordt hiermee wel rekening gehouden voor het bepalen van hoeveel je maximaal kunt lenen. Je kunt dus wat minder lenen, maar als je binnen de norm blijft, kun je ook met schulden gewoon NHG aanvragen (geen achterstanden hebben op die schulden uiteraard).

En je laatste deel klopt ook niet. Wanneer je alleen een A-codering hebt en die is hersteld of afgelost, dan is dit over het algemeen geen probleem. Sterker nog, je kunt dan zelfs nog NHG aanvragen.

Klopt, ik heb het opgezocht op de site van NHG,maar er zijn banken die eigen normen hanteren en dus geen A codering accepteren ook al is dat binnen de norm van NHG.

En wbt de overige schulden:

12.5 Aftrek overige financiële verplichtingen

Overige betalingsverplichtingen voortvloeiend uit geldleningen of andere vormen van kredieten dienen in mindering te worden gebracht op de toegestane financie­ringslast voor de looptijd van de desbetref­fende betalingsverplichtingen, tenzij de financiële verplichting(en) uiterlijk op de datum van passeren van de lening word(t)(en) afgelost uit eigen middelen en het contract wordt opgeheven.

Toch drukt een lopende lening behoorlijk op je leencapaciteit, persoonlijk zou ik liever eerst schulden aflossen voor ik een huis zou kopen. Wat als de cv ketel het begeeft of iets anders stuk gaat, moet je daar weer voor lenen...als eigen huis bezitter moet je toch wel wat reserve hebben om dingen op te kunnen vangen. Helaas zie ik om me heen zoveel mensen die een huis financieren tot 125% en daardoor later in de problemen komen omdat ze nul reserves hebben. Maar ja, moet ook iedereen zelf weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven