Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen/Hypotheek, kan dat samen met schulden?

03-11-2010 20:59 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay Allemaal,

Ik ben 28 jaar, heb een vaste baan maar een niet al te hoog jaarinkomen. Ik ben alleen en ik zou heel graag een huis willen kopen (ik huur alweer 7 jaar, maar wil toch wat anders). Nu is er bij ons in de stad een sociale koophuis project, waarbij ik aan de voorwaarden voldoe qua inkomen.

Alleen, ik heb een schuld van ongeveer 4000 euro open staan (krediet) bij mijn bank en betaal daar elke maand een klein deel voor af. Is het dan wel mogelijk om een hypotheek te krijgen en eventueel naast kopen van huis, de openstaande schuld er in mee te nemen? Of kan dit alleen tegen extreem hoge rentes?

Ik ben compleet niet thuis in het hypotheek wereldje en ben me momenteel een beetje aan het orienteren en kijken naar handige weetjes/tips en mogelijkheden dus alle info is welkom. Kan ik ergens informatie inwinnen, zo ja.. wat is een aanrader? Of sta ik daar dan gigantisch voor paal ivm mijn openstaande schuld?

Kortom, ik heb geen idee..

Iemand die hier een nuttig advies over heeft?
quote:Flepjaloe schreef op 03 november 2010 @ 22:02:

[...]

Tja dan blijf je dat maar raar vinden, een andere uitleg krijg je niet. Ik ben namelijk niet van plan hier van alles te komen vertellen over mijn prive leven en geldzaken, ik ben hier om een vraag te stellen en meer is het niet. Als jij dat dan maar raar vind, moet je zelf weten *haalt schouders op*. Ik heb in ieder geval veel gehad aan andere reacties in dit topic en ga het dan ook verder uitzoeken. Mocht het allemaal haalbaar blijken, mooi.. indien niet, dan niet en probeer ik het over een jaartje wel weer.

Nou nou, beetje op je teentjes getrapt ofzo?

En ik zou niet alles mee finacieren, als je dan pech hebt en je huis om wat voor reden dan ook over paar jaar weer verkopen moet blijf je met een lekkere restschuld zitten.
quote:germanwings schreef op 03 november 2010 @ 22:10:

[...]

Nou nou, beetje op je teentjes getrapt ofzo?

Nee, hoezo? Krijg ik dan een waarschuwing dat ik wel genoeg moet sparen voor eventuele pleisters? Wat ik wil zeggen is dat jij je absoluut niet druk hoeft te maken over eventuele verhuiskosten die ik zou moeten maken als ik ooit alles rond krijg. En dat er simpelweg in mijn openingspost niet alle persoonlijke informatie staat over geldzaken en ik deze ook niet van plan ben te gaan melden. Maak je niet druk, het komt wel goed.

Voor degene die tips hebben qua adviseurs (goede en slechte ervaringen) ik lees ze graag!
Ik vraag je toch ook niet om mij precies te vertellen hoe je het wilt gaan doen, ik verbaas me er alleen over. En schijnbaar mag dat niet van jou.
Gewist.

Het modereerbeleid(van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
tja en ik vind het een beetje een overdreven reactie.
quote:germanwings schreef op 03 november 2010 @ 22:24:

tja en ik vind het een beetje een overdreven reactie.En een compleet vreemde die zich druk maakt over verhuiskosten van een forumlid en of ze wel verf, vloerbedekking enzovoorts kan betalen zonder dat er een hypotheek of huis speelt.. dat is niet overdreven? LOL!
quote:Flepjaloe schreef op 03 november 2010 @ 22:27:

[...]

En een compleet vreemde die zich druk maakt over verhuiskosten van een forumlid en of ze wel verf, vloerbedekking enzovoorts kan betalen zonder dat er een hypotheek of huis speelt.. dat is niet overdreven? LOL!

Tja, als je het zo bekijkt is dit hele forum kolder.

Maar goed, jij gaat lekker een hypotheek afsluiten op advies van een forumlid dat je helemaal niet kent LOL
quote:Courage schreef op 03 november 2010 @ 22:20:

[...]

Mja, ik vind het een logische reactie van een assertieve forummer.

Ze hád namelijk al aangegeven dat het snor zat. En 3 keer verhuisd zijn, geeft toch wel de nodige credits lijkt me.

Dankje.

Ik ga er inderdaad niet vanuit dat het met het verkrijgen van een eventuele hypotheek, het eventuele kopen van een huis.. gedaan is met de bijkomende kosten. Uiteraard niet. En inderdaad, die 4000 euro dat komt wel goed en de verf, behang en de plantenbak kosten ook.

Gaat mij er meer om hoe het er nu voor staat, niet hoe het er over een maandje voor staat. Kortom, van het "slechtste" scenario uitgaan want ik heb inderdaad ook wel verhalen mogen horen over hoe lastig geld loskrijgen bij de banken momenteel is.
quote:germanwings schreef op 03 november 2010 @ 22:29:

[...]

Tja, als je het zo bekijkt is dit hele forum kolder.

Maar goed, jij gaat lekker een hypotheek afsluiten op advies van een forumlid dat je helemaal niet kent LOL

Nee dat heb je niet goed. Dat zou pas raar zijn en is compleet onmogelijk, je weet toch wel dat forumleden geen hypotheken afsluiten voor andere forumleden?

En wat betreft het forum, ja het is kolder als compleet vreemden zich druk gaan maken over zaken die er niet toe doen en die niks te maken hebben met de openingspost.
he gezellig weer

succes met je aankomend huussie hoor.. Komt vast wel wat op de vloer te liggen als het zover is
Hahaha, dat zal geen probleem zijn hoor. En indien om onvoorziene redenen wel, kan ik er altijd nog hypotheekoffertes op leggen als ondergrond :P
kranten isoleren ook goed
Als je niet als wanbetaler te boek staat, kun je rustig een hypotheek afsluiten. Verdiep je er goed in, ga met verschillende hypotheekverstrekkers/bemiddelaars praten, het is best ingewikkeld (vond ik tenminste) en iedereen vertelt weer nét een ander verhaal!

Ik heb bij het afsluiten niet alleen gelet op de netto en bruto maandlasten, maar ook op de constructie van de hypotheek. Ik wilde bijvoorbeeld liever niks met beleggen of hoog risico, terwijl ik daarmee mijn maandlasten flink omlaag kon krijgen.

Bovendien ben ik niet uitgegaan van het maximale bedrag dat ik als hypotheek kon krijgen. Ik heb een tijdje mijn uitgaven en inkomsten bijgehouden in een Excelletje en toen zag ik dat ik zo'n maximale hypotheek van de bank dan wel zou mogen, maar dat ik mijn leuke etentjes buiten de deur, weekendjes weg en andere leuke dingetjes (die nou eenmaal geld kosten) zou moeten schrappen... dat had ik er niet voor over. Dan maar een kleiner huis.

Succes!
Gewist.

Flepjaloe, je stelt een vraag op het forum en vervolgens maak je mensen die reageren belachelijk. Niet erg aardig moet ik zeggen.
djuuls mijn nekharen gingen ook overeind staan door de betuttelende reacties hoor.

TO hoeft zich toch niet als een klein kind laten toe(s)preken ?
Flepjaloe

Natuurlijk kun je een hypotheek krijgen. 4000 is echt niet zoveel schuld in deze tijd, er zijn veel mensen met een hogere schuld Wat belangrijk is dat je een vast inkomen hebt en een vaste dienstbetrekking is momenteel ook een vereiste. Waarschijnlijk zal de hypotheekverstrekker proberen de 4000 mee te financieren in je hypotheek. Let wel : De rente is hierover is niet aftrekbaar en je betaalt 30 jaar aan deze schuld. Laat je eens goed informeren over je mogelijkheden. Je hebt nog wel even als het om een nieuwbouwhuis gaat voor 2011. Succes!
Hoi,

Ik heb goede ervaring met de hypotheekshop. Je betaalt daar uiteindelijk voor de diensten als je besluit via hun je hypotheek af te sluiten, advies in eerste instantie gratis. De kosten voor hypotheekshop konden we meefinancieren (ook aftrekbaar). Doordat je ze zelf betaalt, zijn zij niet afhankelijk van provisies, dus echt onafhankelijk! Evt provisie die ze krijgen wordt omgezet in korting op afsluitkostrn en krijg jij dus . Succes!

Ps: snap de zorgen hierboven wel een beetje, bij een nieuw huis komen veel meer kosten kijken dan je maandelijkse hypotheek, zeker in het begin. En die zijn niet altijd mee te financieren ( alles wat niet vast zit, gordijnen, laminaat etc)...
Ah kijk, nog meer handige reacties! Super!! Ik ga een afspraak maken om alles eens op een rij te laten zetten en het te hebben over mogelijkheden. En inlezen in al die hypotheek vormen, momenteel is dat nog abracadabra voor mij hihi.
quote:Flepjaloe schreef op 03 november 2010 @ 22:15:

[...]

Voor degene die tips hebben qua adviseurs (goede en slechte ervaringen) ik lees ze graag!

Hier slechte ervaringen met de Hypotheker (maar ze brengen het wel mooi ) Dat gezegd te hebben, elke vestiging van de Hypotheker is anders, er zitten betere en mindere tussen, maar neem niet alles klakkeloos aan wat ze vertellen. Zoek de dingen ook zelf uit.

Overigens vind ik het niet zo raar wat Germanwings aanhaalt. Veel mensen (vooral bij de koop van hun eerste woning) verkijken zich op de kosten die allemaal meekomen. Alleen maar handig dat Germanwings TO daarop attendeert. Het klinkt inderdaad nogal vreemd als je je schuld niet kan afbetalen, maar wel je huis kan inrichten. Wellicht heeft TO een financiele meevaller in het vooruitzicht waardoor ze opeens wel een bak geld heeft, maar dat weten wij ook niet?
Mijn ervaringen met de hypotheker zijn ok niet fantastisch. Bedacht allerlei aparte constructies om ons wel bij de NHG aan te kunnen melden enzo. Wij hebben er wel offertes opgevraagd, zo ook bij andere instanties en uiteindelijk rechtstreeks bij de bank afgesloten.

Het boekje 'hoera een hypotheek' vonden we ook wel erg makkelijk.

Vergeet vooral niet af te dingen op de hypotheek rente. wij hebben er 0,4% af kunnen kleppen.
quote:Flepjaloe schreef op 03 november 2010 @ 21:04:

Pfoeh dat moet ik eens gaan navragen bij BKR of ik zo'n notering heb, heb natuurlijk ooit wel eens een rekening niet betaald bijvoorbeeld van telefoon en keertje een ontschoten energie rekening.

Het lijkt me dat dat een aandachtspuntje is als je van plan bent om een huis te kopen. Ik heb nog nooit een rekening niét betaald, omdat ik geen zin heb om (ondanks het gebrek aan koopplannen) een BKR registratie te krijgen.

Het zou zonde zijn als je door een niet betaalde rekening van een paar tientjes je hypotheek mis zou lopen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heb natuurlijk ooit wel eens een rekening niet betaald?

Sorry, maar zo natuurlijk vind ik dat eerlijk gezegd niet.

Maar goed, ik zal wel weer door TO worden afgebrand waar ik me nu weer mee bemoei
quote:chip schreef op 04 november 2010 @ 08:12:

Hoi,

Ps: snap de zorgen hierboven wel een beetje, bij een nieuw huis komen veel meer kosten kijken dan je maandelijkse hypotheek, zeker in het begin. En die zijn niet altijd mee te financieren ( alles wat niet vast zit, gordijnen, laminaat etc)...

Ook dat ligt er weer aan bij welke bank je de hypotheek afsluit. Heb dit jaar een huis gekocht en heb alles uit bouwdepot gefinancierd gekregen. Dus (klik) laminaat, container voor puin voor de deur, zelfs een trapleer, kwasten, terpetine, etc.

Een vriend van mij heeft zelfs zijn gordijnen uit het bouwdepot gekregen.

Een vriendin van mij kreeg inderdaad haar laminaat niet vergoed tenzij het zou vastplakken aan de vloer. Maar dat was dus weer een andere bank die moeilijk deed.

TO laat je daar dus ook over informeren als je een bouwdepot neemt. Verder heb ik zeer goede ervaringen met de Hypotheker. Heel veel advies en tips gehad al voordat ik mijn huis ging kopen en huizen aan het bekijken was. Hypotheek was binnen 4 weken rond.

Echter had trof ik een goede hypotheker, ik weet niet of ze allemaal goed zijn. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven