Buurvrouw voert buurtkatten

05-11-2010 10:25 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een buurvrouw van de flat naast mij (woon zelf ook in een flat) voert de buurtkatten meerdere keren per dag, zoals brokjes, snoepjes maar ook rauw vlees.

De katten uit de buurt zijn best aan de stevige kant en zijn zo mak als een lammetje. Je ziet dan bijvoorbeeld een groepje van 8 katten naast elkaar voor het balkon zitten met op een halve meter afstand vogeltjes ernaast zitten, en geen 1 kat die eraan denkt om een vogel te vangen. (zo vetgemest worden die katten dus)

Nou gaan mijn katten binnenkort ook naar buiten, alleen ben ik hier dus niet zo gecharmeerd van.

Ik heb een kat die hele gevoelige huid, darmen en maag heeft, en dus bang ben dat hij verkeerde dingen te eten krijgt zodat hij ziek word. (hij word al ziek van goedkope brokjes)

Heeft iemand zoiets meegemaakt en hoe heb je dit opgelost?

Zal ik er wat van zeggen? En wat als ze ermee doorgaat?
quote:Maleficent schreef op 05 november 2010 @ 10:41:

Grote kans dat als je tegen de buuf zegt dat jouw katten het niet mogen, dat ze toch daar gaan staan bedelen, en dat zij het zielig vindt, en dan toch snoep geeft.

Ik zou het risico niet nemen.En dit dus..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 november 2010 @ 10:42:

[...]

Dus die katten lopen op straat... klinkt namelijk als een weg met flats.

Ik denk dat je je drukker zou moeten maken over het verkeer en de gevaren dan die buuf.Er staan een stuk of 5 kleine flatjes naast elkaar, erachter is een groot grasveld/parkje met omheining. Voor de flats is een hele rustige straat waar alleen bewoners rijden met auto's. en dat is heel weinig omdat de meeste bewoners de hele dag thuis zitten of geen auto hebben. En achter de weg is weer een parkje met veel groen.
Niet alleen bijvoeren, er zijn zat mensen die met hun catapult op die dieren oefenen. Niet iedereen wordt vertederd door een kat; velen zien alleen een griezelig roofdier in jouw Poekie.

Als je van je dieren houdt houd je ze binnen; anders zoek je een baasje die de dieren kan bieden wat ze volgens jou nodig hebben.
Dit doet me een beetje aan mezelf denken (ben het niet hoor! )

Heb een keer voor de kat van de onderbuurman gezorgd en heb er zelf twee (had er drie). Woon ook 1 hoog maar ben portier voor mijn katten doordat de portiek gesloten is nu. (Eerder was dat niet zo, vandaar buitenkatten) Ik moet eerlijk bekennen dat ik een tijdje af en toe wat aan de kat van de buurvrouw gaf omdat ze die altijd maar buiten liet, ook als ze een weekend weg was met dat koude weer, beestje was erg hongerig. Nu komen dus ál die katten een jaar later nog steeds achter me aanrennen (schaam)

Maar even serieus, dat kun je als kattenliefhebbers onder elkaar toch gewoon bespreken? Dat je dat liever niet hebt?
Je kan een poging wagen en eens een babbel met die bijvoerende buuf maken, maar luistert ze niet is het écht een gevalletje " pech " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
als je vriendelijk bent en uitlegt dat jouw kat ziek wordt als hij ander voer krijgt dan ie gewend is, en er zelfs aan kan doodgaan, dan zal ze het heus wel snappen, toch? dan is het moord.
quote:ReinRoef schreef op 05 november 2010 @ 10:58:

als je vriendelijk bent en uitlegt dat jouw kat ziek wordt als hij ander voer krijgt dan ie gewend is, en er zelfs aan kan doodgaan, dan zal ze het heus wel snappen, toch? dan is het moord.

Toe maar.....

Wat verwijt je TO in dat geval; verwaarlozing? Medeplichtigheid?
quote:druifje87 schreef op 05 november 2010 @ 10:42:

En op het balkon vind ik niet naar buitengaan, kunnen ze ook niet lekker rondhuppelen. (mijn balkon is geen 5 m2 ofzo)Tja. Was het niet handig geweest om dat te bedenken voor je katten nam? Ik persoonlijk ben bijv niet blij met poepende katten in mijn tuin van mensen die hun kat los laten lopen....
Ik zou het ook niet fijn vinden als anderen mijn katten voeren maar ben bang dat je er niks aan doet.

Die vrouw doet ws toch wat ze zelf wil.

Waarom gaan ze trouwens "binnenkort" naar buiten? Hoe doe je het nu dan?

En als ze nog helemaal niet buiten zijn geweest zou ik de winter nog even wachten want nu hebben ze dan natuurlijk geen buitenvacht.
quote:Groll schreef op 05 november 2010 @ 10:57:

Niet alleen bijvoeren, er zijn zat mensen die met hun catapult op die dieren oefenen. Niet iedereen wordt vertederd door een kat; velen zien alleen een griezelig roofdier in jouw Poekie.

Als je van je dieren houdt houd je ze binnen; anders zoek je een baasje die de dieren kan bieden wat ze volgens jou nodig hebben.

en dit ook...

Begrijp me goed: ik vind katten leuke dieren, maar ik kan me heel goed voorstellen dat anderen dat niet vinden. Bijvoorbeeld mensen die vogeltjes hebben waar jouw kat dan op wil jagen.

Op het moment dat je je katten naar buiten laat neem je risico's.

Ze kunnen worden gevoerd door buren die de "hongerige, zielige" kattenoogjes niet kunnen weerstaan.

Ze kunnen worden vervloekt door buren die geen vogel meer in de tuin hebben omdat er andermans katten in hun tuin lopen. En dit met alle gevolgen van dien.

Ze kunnen worden overreden door een auto.

Ze kunnen achterna gezeten worden door een hond (Oh nee.. dat kan niet want voor een hond gelden wél regels... zoals aangelijnd buiten zijn enzo)....

Etc. etc...
quote:ReinRoef schreef op 05 november 2010 @ 10:58:

Grapjas...

als je dit soort dingen écht niet wilt moet je je kat gewoon binnen laten c.q. in je eigen tuin of op je eigen balkon...

Als dit niet kan, dan koop je een riempje en dat laat je je kat gewoon een paar keer per dag uit (ik heb mensen gezien die dat deden hoor... dus heel erg raar is dat niet)
Ik heb zelf een hekel aan katten. Als er eentje bij ons in de tuin komt, gaat de tuinslang er op, met medeweten van de eigenaar trouwens, die heeft dat zelf aangegeven. Ik vind het vervelende beesten, ze schijten in mijn tuin en maken mijn kind bang.

Ik weet niet in wat voor buurt jij woont, maar ik vind het verschrikkelijk egoistisch dat mensen hun katten bij anderen laten rondscharrelen. Prima als iemand een kat wil, maar zorg dan ook dat ie je tuin / balkon niet uit of af kan. Ik wil er geen last van hebben, had ik dat gewild had ik zelf wel een kat gehad.

In het geval van TO zie ik maar twee oplossingen: binnenhouden of balkon afzetten. En als jij dat niet genoeg vindt dan zoek je een andere woning of een andere baas voor je huisdier.
Ik krijg er een punthoofd van!
Wat een onzin, je kunt het toch proberen? Niet geschoten altijd mis. Ik zou het de buurvrouw uitleggen, ze is vast voor rede vatbaar als jij er bij zegt dat je katten er ziek van worden.

Ik vind het belachelijk als de buurvrouw het dan toch doet.

Het zijn toch ook JOUW katten, het moet niet gekker worden zeg! Jij hebt er voor betaald, jij verzorgd ze, jij 'voedt ze op'. Als je ze nou verwaarloosde was het een ander verhaal.

Ik ga toch ook niet zeggen "tja, ik laat mijn kind buiten spelen, dus ik kan er niks aan doen als mijn buurvrouw hem steeds koekjes en snoepjes en chips geeft". Dan ga je toch ook naar de buuv om te zeggen dat je dat niet wilt en dan zegt niemand "moet je je kind maar niet buiten laten".
quote:a_nick_is_born schreef op 05 november 2010 @ 11:10:

Het zijn toch ook JOUW katten, het moet niet gekker worden zeg! Jij hebt er voor betaald, jij verzorgd ze, jij 'voedt ze op'. Als je ze nou verwaarloosde was het een ander verhaal. Alleen schijten ze elders, maar who cares, toch? En dat opvoeden lijkt me nogal lastig met katten die buiten lopen. tenzij je de illusie hebt dat katten verkeersregels kunnen leren en beleefdheidsvormen....

Ik ga toch ook niet zeggen "tja, ik laat mijn kind buiten spelen, dus ik kan er niks aan doen als mijn buurvrouw hem steeds koekjes en snoepjes en chips geeft". Dan ga je toch ook naar de buuv om te zeggen dat je dat niet wilt en dan zegt niemand "moet je je kind maar niet buiten laten".In bepaalde gevallen zou ik inderdaad kunnen vinden dat je kind misschien te jong oid is om alleen buiten te laten.

Wat een onzin, je kunt het toch proberen? Niet geschoten altijd mis. Ik zou het de buurvrouw uitleggen, ze is vast voor rede vatbaar als jij er bij zegt dat je katten er ziek van worden.

Het zijn toch ook JOUW katten, het moet niet gekker worden zeg! Jij hebt er voor betaald, jij verzorgd ze, jij 'voedt ze op'. Als je ze nou verwaarloosde was het een ander verhaal.

Ik ga toch ook niet zeggen "tja, ik laat mijn kind buiten spelen, dus ik kan er niks aan doen als mijn buurvrouw hem steeds koekjes en snoepjes en chips geeft". Dan ga je toch ook naar de buuv om te zeggen dat je dat niet wilt en dan zegt niemand "moet je je kind maar niet buiten laten".

Eens met deze post. Ik verbaas me er over dat er zo veel mensen zijn die vinden dat het niet aan jou is om te bepalen wat je kat te eten krijgt.

Wat nou als ze bijvoorbeeld ook dingen geeft die utigesproken slecht zijn voor katten? Mag ze dit dan ook zelfg bepalen?
Je kunt deze buurvrouw er op aan spreken, maar als je katten gewoon buiten lopen dan heb je er geen zicht op waar ze wellicht elders nog een kostje gaan halen. Als jouw katten ziek worden van verkeer dvoer, dan is het jouw verantwoordelijkheid dat ze niet bij verkeerd voer kunnen komen. Binnenhouden dus of buiten op eigen balkon. Daar wennen ze echt wel aan. ze zijn nu toch ook binnen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 november 2010 @ 11:13:

[...]

In bepaalde gevallen zou ik inderdaad kunnen vinden dat je kind misschien te jong oid is om alleen buiten te laten.Dat neemt in mijn ogen niet weg dat dat andere mensen het recht geeft om van alles aan andermans kind te geven (ook al is het te jong om alleen buiten te gaan)

Ik ga toch ook niet zeggen "tja, ik laat mijn kind buiten spelen, dus ik kan er niks aan doen als mijn buurvrouw hem steeds koekjes en snoepjes en chips geeft". Dan ga je toch ook naar de buuv om te zeggen dat je dat niet wilt en dan zegt niemand "moet je je kind maar niet buiten laten".Zullen we geen kinderen met huisdieren gaan vergelijken? Dat is nogal een onzinnige vergelijking.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Ik vind de vergelijking "kind en kat" niet echt logisch.

Ik wil mijn hond ook best los laten lopen (doe ik ook netjes in een uitlaatbos, waar ze dus los mág lopen), maar moet je kijken wat een commentaar daar op komt.

En als dat commentaar er niet zou komen (het is een handzaam formaat hond wat heel schattig kan kijken) en ze zou de buurt afstruinen.. dan zou ik niet gek op kijken als ze bij sommige mensen wordt verwend met snoep enzo. Tja... het risico van het los laten lopen, zou ik zeggen.

Wil ik dat niet, moet IK ervoor zorgen dat mijn hond niet bij die mensen terecht komt. En moet IK niet gaan lopen zeuren dat die mensen mijn hond toch voeren als ze toch toevallig in hun tuin loopt...
quote:Poeszie schreef op 05 november 2010 @ 11:14:

[...]

Eens met deze post. Ik verbaas me er over dat er zo veel mensen zijn die vinden dat het niet aan jou is om te bepalen wat je kat te eten krijgt. Ho,ho. Dát wordt niet gezegd. Er wordt alleen gezegd dat je geen middelen hebt om te zorgen dat die buurvrouw niet bijvoert.

Wat nou als ze bijvoorbeeld ook dingen geeft die utigesproken slecht zijn voor katten? Mag ze dit dan ook zelfg bepalen?

Nee, gebakken spons voeren is namelijk strafbaar.

Maar aan de andere kant...........ja, ze mag zelf bepalen of ze dat voert. Maar daar zal ze - als zoiets bewezen wordt - dan wel de consequenties van moeten dragen.

Het moet inderdaad niet gekker worden! Het zijn JOUW katten, dus JIJ zorgt er voor en zorgt er ook voor dat ANDEREN er geen last van hebben. Met andere woorden, je zorgt ervoor dat ze niet uit je tuin of balkon kunnen!!!

Waarom schijnen sommige katten bezitters toch niet te snappen dat er ook mensen zijn die die beesten verschrikkelijk vinden en dus ECHT niet op hun rondscharrelende dieren zitten te wachten!

En die vergelijking met kinderen slaat natuurlijk helemaal nergens op, dat weet je zelf ook wel.
Ik krijg er een punthoofd van!
Je katten binnen houden. Je weet nooit wat je katten eten als je ze buiten laat.
quote:Poezewoes schreef op 05 november 2010 @ 11:16:

[...]

Zullen we geen kinderen met huisdieren gaan vergelijken? Dat is nogal een onzinnige vergelijking.Ik vind dit helemaal niet zo'n gekke vergelijking in deze discussie. Het geeft een ander perscpectief m.b.t. de discussie over wie het recht heeft is om welke keuzes te maken.
Als het een kattenliefhebster is met een normaal iq (ik bedoel niet dat die mensen per definitie een lager iq hebben ) dan kun je het toch gewoon uitleggen? Misschien koopt ze zelfs nog wel het merk dat jouw kat wel mag eten en zeker zal ze je kat herkennen en een special treatment kunnen geven.
quote:Poeszie schreef op 05 november 2010 @ 11:16:

[...]

Dat neemt in mijn ogen niet weg dat dat andere mensen het recht geeft om van alles aan andermans kind te geven (ook al is het te jong om alleen buiten te gaan)

Nee, maar hou ze maar eens tegen......

Jij kan wel vinden dat ze dat niet zouden moeten doen, maar hoe wil je ze daartoe dwingen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven