vies huis!

06-11-2010 21:54 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de thuiszorg en kom dus bij veel verschillende mensen thuis. Zo ook laatst bij een gezin waar het ontzettend vies is. 2 honden die niet werden uitgelaten, stinkende wc en badkamer. Wordt niet tot nauwlijks gelucht dus een ontzettende kudde lucht hing er in huis. En dan waren het ook nog mensen van midden 20. Ik snap niet dat je zo kan leven. Zelf lijken ze er geen problemen mee te hebben.

Komen jullie wel eens bij zulke mensen thuis en hoe reageer je dan? En hoe schoon is het bij jullie?

Groetjes
Als je nou gewoon eens je werk gaat doen? En zorgt dat die mensen wat extra hulp krijgen? Dat moet lukken hoor, gezien je omschrijving.

Je hebt als thuiszorgmedewerker ook een signaleringsfunctie. Daar ben je van op de hoogte mag ik toch hopen??
quote:supersas09 schreef op 06 november 2010 @ 23:03:

Ik sluit me geheel bij solomio aan. Wie ben jij dat je hierover op het internet praat over je cliënten??? Zeer discutabel...... Tussen de 4 muren van je eigen huis, prima. Maar niet op het WWW Ik weet niet of je ziekenverzorgster bent op verpleegkundige maar ik zou je eed er nog eens op na lezen.

Helemaal mee eens.

Ben blij dat wij hier de afgelopen 1,5 jaar nog geen mensen zoals TO over de vloer hebben gehad.

Die waren er bij mij gelijk uitgevlogen
He Solomio ik werk ook in de thuiszorg als bijbaan en volgens mij woon je in dezelfde plaats als ik. Ik wil best bij je komen poetsen hoor.

Ik vind dit ook een naar topic eigenlijk. Die mensen krijgen niet voor niets thuiszorg tenslotte. Als het echt achterstallig is zou ik gewoon aangeven dat er tijdelijk wel wat meer uren gemaakt zoude mogen worden daar.
Het Viva forum is papaja.
quote:NymphadoraTonks schreef op 06 november 2010 @ 23:10:

He Solomio ik werk ook in de thuiszorg als bijbaan en volgens mij woon je in dezelfde plaats als ik. Ik wil best bij je komen poetsen hoor.

Jammer dat je zo'n moeilijke naam hebt. Dat ik tegen de kinderen moet zeggen: Ruim je spullen op want NymphadoraTonks komt vandaag. Daar moeten we dan wel iets anders voor verzinnen hoor.
Whatever you can do today, put off until the day after tomorrow. Two free days for you!
Week 26 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb een hele makkelijke naam Solo Maar ik woon volgens mij niet echt bij jou in de buurt
quote:Solomio schreef op 06 november 2010 @ 23:15:

[...]

Jammer dat je zo'n moeilijke naam hebt. Dat ik tegen de kinderen moet zeggen: Ruim je spullen op want NymphadoraTonks komt vandaag. Daar moeten we dan wel iets anders voor verzinnen hoor. Die heks komt vandaag weer is al een aardige inkorting toch?
Het Viva forum is papaja.
Hahaha... gelukkig maar dat er ook andere thuiszorgmedewerkers zijn
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:NymphadoraTonks schreef op 06 november 2010 @ 23:17:

[...]

Die heks komt vandaag weer is al een aardige inkorting toch? Dat ik een hele dag aan het poetsen ben en dat de kinderen dan zeggen: ow, komt die heks morgen weer?
Whatever you can do today, put off until the day after tomorrow. Two free days for you!
Week 26 van de Extremely Demotivational Calendar
Wat een mooie wending! Heeft dit topic toch nut, dus.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
iemand die bij de thuiszorg werkt zei laatst natuurlijk kom je in woningen waar het echt vervuild is ,waar geen vloerbedekking op de vloer ligt. Waar katten niet naar buiten komen,en hun uitwerpselen boven op 1 van de slaapkamers doen.Maar hier probeert zij toch voor zover mogelijk orde op zaken te stellen.Er is een wasmachine gekomen die er ook niet was en heeft de kleding gewassen en wat kapot was gezamelijk weggegooid,Nu kan ze in ieder geval wekelijks het bed verschonen,en zo pakt ze elke keer weer een stukje aan. Het is ook iemand die zelf niks meer kan en toch nog graag op zich zelf wil wonen. En dan is het toch mooi dat er mensen zijn die willen helpen en hun handen er niet voor omdraaien.
quote:costadelsol schreef op 06 november 2010 @ 21:54:

Ik werk in de thuiszorg en kom dus bij veel verschillende mensen thuis. Zo ook laatst bij een gezin waar het ontzettend vies is. 2 honden die niet werden uitgelaten, stinkende wc en badkamer. Wordt niet tot nauwlijks gelucht dus een ontzettende kudde lucht hing er in huis. En dan waren het ook nog mensen van midden 20. Ik snap niet dat je zo kan leven. Zelf lijken ze er geen problemen mee te hebben.

Komen jullie wel eens bij zulke mensen thuis en hoe reageer je dan? En hoe schoon is het bij jullie?

GroetjesWas jij de eerste van thuiszorg die daar over de vloer kwam, of loste jij een collega af? In dat laatste geval: dit verhaal zegt meer over jouw organisatie dan over dat gezin.
in geval van pasgeboren baby en echt vies zou ik aan de bel trekken. Weerstand bouw je langzaam op, niet door als baby door een zwijnenstal te kruipen, daar zou die doodziek van kunnen worden!

Als alfa hulp had ik niet genoeg tijd om de mensen die in een verwaarloosd huishouden leefde echte veranderingen door te voeren, de wc keuken en douche hebben prioriteit, je kan dan niet ook nog de woning ontdoen van dikke lagen rookaanslag oid. Vond het altijd heel treurig om oude mensen zo te zien leven :(
quote:supersas09 schreef op 06 november 2010 @ 23:03:

Ik sluit me geheel bij solomio aan. Wie ben jij dat je hierover op het internet praat over je cliënten??? Zeer discutabel...... Tussen de 4 muren van je eigen huis, prima. Maar niet op het WWW Ik weet niet of je ziekenverzorgster bent op verpleegkundige maar ik zou je eed er nog eens op na lezen.

Ik kreeg hier ook al een rotgevoel over........

Zit net het begintraject van dat ik thuiszorg nodig heb omdat ik totaal geen huishoudwonder ben. De reden laat ik even in het midden, is een te lang verhaal.

Maar als ik merk dat iemand van de thuiszorg op mij neer gaat kijken omdat ik het zelf niet kan is het zo afgelopen.

En helemaal als het op een forum wordt gegooid....ppff
als mensen in staat waren om dingen zelf te doen, hadden ze geen thuiszorg nodig, Ik hoop dat je jouw afkeuring niet laat blijken aan die mensen. Misschien zou je eens met ze kunnen praten over hun situatie of meer hulp inschakelen. Lijkt me beter dan een beetje klagen en oordelen op een forum
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik zit me af te vragen of TO zich wel in kan leven in mensen wie zo diep gezakt zijn.

Ze heeft gelijk een vooroordeel.

Shame on you. Je had een ander beroep moeten zoeken.
Nou vind ik de toon sommige reacties hier ook wel weer over the top hoor. TO is anoniem, de mensen over wie het gaat zijn niet herkenbaar. Ze vraagt gewoon om tips en meningen, dat is toch ook weer niet zó gek? En het werkt wel, er zijn al heel wat tips en meningen langsgekomen, waardoor haar blik vast meer verbreed is dan wanneer ze het er aan de keukentafel over had gehad. (Wat me trouwens een stuk onethischer lijkt ihkv de privacy, haar huisgenoten weten immers in welke plaats ze werkt etc. dus dat maakt het gezin een stuk herkenbaarder dan hier op een forum met duizenden members uit het hele land.)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Van mij mag ze dat per direct zoeken, ik zou iemand die hulp komt bieden niet zo over mijn situatie willen horen praten.

Help die mensen zodat ze het juiste pad kunnen bewandelen ipv te veroordelen.

Je weet de oorzaak niet waarom dit zo is.
quote:noa_lynn schreef op 06 november 2010 @ 23:33:

Je weet de oorzaak niet waarom dit zo is.Ws weet ze die wel en dat maakt dit juist zo lullig.
Dana, het gaat niet om herkenbaarheid, het gaat om de manier waarop TO over haar cliënten praat. Als je in een situatie zit waarin het je allemaal boven het hoofd groeit, heb je hulpverleners nodig die niet oordelen, maar aanpakken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Dana schreef op 06 november 2010 @ 23:32:

Nou vind ik de toon sommige reacties hier ook wel weer over the top hoor. TO is anoniem, de mensen over wie het gaat zijn niet herkenbaar. Ze vraagt gewoon om tips en meningen, dat is toch ook weer niet zó gek? En het werkt wel, er zijn al heel wat tips en meningen langsgekomen, waardoor haar blik vast meer verbreed is dan wanneer ze het er aan de keukentafel over had gehad. (Wat me trouwens een stuk onethischer lijkt ihkv de privacy, haar huisgenoten weten immers in welke plaats ze werkt etc. dus dat maakt het gezin een stuk herkenbaarder dan hier op een forum met duizenden members uit het hele land.)

Daar heb je gelijk in, maar ik zou niet graag zo'n situatie tegenkomen als ik in zo'n zelfde situatie zit.

Die mensen hebben er vast een reden voor om zo te leven, al dan niet gewild.
quote:fleurtje schreef op 06 november 2010 @ 23:34:

[...]

Ws weet ze die wel en dat maakt dit juist zo lullig.Dat zou het inderdaad nog lulliger en kwetsender maken naar die mensen toe.
Ik heb tijdens mijn studie ook thuiszorgwerk gedaan maar dan als invalkracht. Ik kwam dus meestal maar 1 keer (en af en toe 2x) bij eenzelfde persoon thuis. En ja, je komt de raarste dingen en mensen tegen, dat is zo! Ik heb juist doordat ik bij zoveel verschillende mensen kwam hele stapels van dit soort verhalen maar misschien is het niet helemaal gepast dat zo te plaatsen online. Misschien kan je het probleem wel aangeven bij de organisatie waar je voor werkt en hopelijk kunnen deze mensen dan meer uren hulp krijgen. Uit ervaring weet ik namelijk ook dat je maar een beperkt aantal dingen kan doen in die paar uurtjes en dat het vooral bij zo'n extreem vies huis onmogelijk is om er in zo'n korte tijd wat leefbaars van te maken. Meld het bij je leidinggevende!

Maar 1x ben ik halverwege m'n werktijd bij iemand vertrokken, het vuil was zo extreem en ik mocht van die persoon geen raam open zetten en mocht nergens aan komen en er was op 1 lullig vaatdoekje niks in huis en toen ben ik weg gegaan. Met een beleefd smoesje, maar toch. Ik wil mensen graag helpen maar als er geen spullen zijn en ik niks mag doen dan ga ik niet uren bij die persoon in het vuil zitten. (alweer enkele jaren geleden)
quote:noa_lynn schreef op 06 november 2010 @ 23:33:

Van mij mag ze dat per direct zoeken, ik zou iemand die hulp komt bieden niet zo over mijn situatie willen horen praten.

Help die mensen zodat ze het juiste pad kunnen bewandelen ipv te veroordelen.

Je weet de oorzaak niet waarom dit zo is.Hier ben ik het mee eens,en bespreek het met je leidinggevende wat er daar nog meer aan hulp geboden kan worden.
Ik werkte ook in de thuiszorg. Nooit van cliënten verwacht dat ze meehielpen, tenzij ze dit zelf aangaven. Dus als een mevrouw van 88 (dit is even fictief he) aangeeft dat ze graag -in de uren dat ik er ben- de keuken sopt zodat ze bezig blijft, dan plan ik andere taken (was, ramen, weet ik het) en ga ik er van uit dat ze de keuken doet. Ik ben in huizen geweest waar het vies was, maar goed, dan is dat aan mij om daar iets aan te doen. 1x heb ik na 3 keer gezegd dat ik niet meer naar een bepaald huis wou. Dat was omdat ik dat huis écht, écht écht vies was. Dat heb ik schoongemaakt. De keer erna (2 dagen later) was het weer net zo vies. Weer schoongemaakt. En de derde keer (4 dagen later) was het weer zo. Toen heb ik bedankt. (We hebben het overigens niet over stof of achterstallig schoonmaakwerk, maar over echt vieze dingen die m.i. door de bewoner zelf konden worden gedaan.)

Bij de organisatie waar ik voor heb gewerkt, heb ik trouwens nooit te horen gekregen waarom iemand thuiszorg ontvangt, dus ik had meestal geen idee waarom cliënten dingen niet konden. Ging mij ook niks aan, ik kwam om schoon te maken. (alhoewel je, na een bepaalde periode vaak wel een dusdanige band met een cliënt opbouwt dat je dat verteld wordt. Ik heb de keuze wel/niet vertellen wel altijd aan de cliënt zelf gelaten en nooit ergens naar gevraagd)
Hanneke, al weet je de reden níet, feit dat ze thuiszorg krijgen zegt natuurlijk wel ìets.

Is het voor een thuiszorgmedewerker trouwens soms niet handig om wél te weten waarom ze thuiszorg krijgen?

En wat zijn allemaal redenen voor thuiszorg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven