De mooiste kinderboeken
woensdag 10 november 2010 om 18:48
Welke kinderboeken hebben jouw jeugd bepaald en lees je gewoon voor de nostalgie wel honderd keer over?
Mijn boeken:
Ronja de roversdochter
De kinderen van bolderburen
Hasse Simonsdochter
De brief voor de koning en geheimen van het wilde woud.
Dit zijn toch echt de boeken waar ik de mooiste herinneringen aan heb en die ik nooit zat ben.
Mijn boeken:
Ronja de roversdochter
Hasse Simonsdochter
Dit zijn toch echt de boeken waar ik de mooiste herinneringen aan heb en die ik nooit zat ben.
woensdag 10 november 2010 om 20:00
Mijn favoriete jeugdboeken:
Toen ik heel klein was Dr Seuss(groene eieren met ham etc)
Later de series van de vijf,en op een manege en kostscholen etc.
Roald Dahl,Sjakie en de GVR etc etc
Pinkeltje
Wipneus en Pim
De gebroeders leeuwenhart en Ronja de roversdochter heb ik echt heel heel vaak uit de bibliotheek gehaald.
De kleine kapitein.
Alles van Thea Beckmann ( maar tot 1990, die vandaarna vond ik ze minder leuk).Hasse Simonsdochter was ook mijn favoriet!
Evert Hartman ook leuk.
De boeken over Madelief,krassen in het tafelblad etc.
En vast nog veel meer waar ik nu niet op kan komen..
Toen ik heel klein was Dr Seuss(groene eieren met ham etc)
Later de series van de vijf,en op een manege en kostscholen etc.
Roald Dahl,Sjakie en de GVR etc etc
Pinkeltje
Wipneus en Pim
De gebroeders leeuwenhart en Ronja de roversdochter heb ik echt heel heel vaak uit de bibliotheek gehaald.
De kleine kapitein.
Alles van Thea Beckmann ( maar tot 1990, die vandaarna vond ik ze minder leuk).Hasse Simonsdochter was ook mijn favoriet!
Evert Hartman ook leuk.
De boeken over Madelief,krassen in het tafelblad etc.
En vast nog veel meer waar ik nu niet op kan komen..
woensdag 10 november 2010 om 20:05
quote:Mirremara schreef op 10 november 2010 @ 18:48:
Welke kinderboeken hebben jouw jeugd bepaald en lees je gewoon voor de nostalgie wel honderd keer over?
Mijn boeken:
Ronja de roversdochter
Hasse Simonsdochter
Je bent bijna mij! Alleen vond ik van Tonke Dragt Torenhoog en Mijlenbreed en Ogen van Tijgers nog mooier!
Verder:
- Alles van Thea Beckman (en surprise, surprise: Hasse met stip op nummer 1),
- De Vijf, Pitty, de Dolle Tweeling en De grootste belhamel van Enid Blyton,
- zo'n beetje alles van Roald Dahl,
-Joop ter Heul,
-Margriet Winterboeken uit de jaren '50 (van mijn moeder),
- een waanzinnig fout ggggristelijk kinderboek: Hij zorgt voor U, haske zielig verhaal over een heul arm meisje dat natuurlijk zeer stichtelijk gered word van een armoedig en zondig bestaan...
- Wolkewietje en Pinkeltje van Dik Laan
- De meester van de Zwarte Molen van Ottfried Preussler
- Het oneindige verhaal en Momo en de Tijdspaarders van Michael Ende
Ehm, ik las nogal veel geloof ik.... *bloos*
Mijn boeken:
Ronja de roversdochter
Hasse Simonsdochter
Je bent bijna mij! Alleen vond ik van Tonke Dragt Torenhoog en Mijlenbreed en Ogen van Tijgers nog mooier!
Verder:
- Alles van Thea Beckman (en surprise, surprise: Hasse met stip op nummer 1),
- De Vijf, Pitty, de Dolle Tweeling en De grootste belhamel van Enid Blyton,
- zo'n beetje alles van Roald Dahl,
-Joop ter Heul,
-Margriet Winterboeken uit de jaren '50 (van mijn moeder),
- een waanzinnig fout ggggristelijk kinderboek: Hij zorgt voor U, haske zielig verhaal over een heul arm meisje dat natuurlijk zeer stichtelijk gered word van een armoedig en zondig bestaan...
- Wolkewietje en Pinkeltje van Dik Laan
- De meester van de Zwarte Molen van Ottfried Preussler
- Het oneindige verhaal en Momo en de Tijdspaarders van Michael Ende
Ehm, ik las nogal veel geloof ik.... *bloos*
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
woensdag 10 november 2010 om 20:23
quote:Hebbes schreef op 10 november 2010 @ 19:43:
- Mark en Mieke
- De zevensprong
- Richard Scarry
- Olijke tweeling
- Dolly tweeling
- Pitty
- De belhamel
Dit is ook mijn lijstje, aangevuld met:
- alle dikke Tina zomerboeken èn specials;
- De Vijf;
- Alleen op de wereld (in stripvorm; geen idee waar ie vandaan was; misschien ook wel als special-uitgave van de Tina) ... ach, toen dat hondje doodging, dat was zielig!
- Oki en Doki (2 matroosjes).
Mark en Mieke: ze liggen hier nu allemaal. Ik denk dat ik mijn jongste deze boekjes maar eens ga voorlezen. Leuk!
- Mark en Mieke
- De zevensprong
- Richard Scarry
- Olijke tweeling
- Dolly tweeling
- Pitty
- De belhamel
Dit is ook mijn lijstje, aangevuld met:
- alle dikke Tina zomerboeken èn specials;
- De Vijf;
- Alleen op de wereld (in stripvorm; geen idee waar ie vandaan was; misschien ook wel als special-uitgave van de Tina) ... ach, toen dat hondje doodging, dat was zielig!
- Oki en Doki (2 matroosjes).
Mark en Mieke: ze liggen hier nu allemaal. Ik denk dat ik mijn jongste deze boekjes maar eens ga voorlezen. Leuk!
woensdag 10 november 2010 om 20:27
Ja! Floortje Bellefleur! Geweldig!
Ook nog eentje: de Meisjes van 'Graag Gedaan', ook zo'n leuk boek....
Ook nog eentje: de Meisjes van 'Graag Gedaan', ook zo'n leuk boek....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
woensdag 10 november 2010 om 20:44
Er staat mij ook een boek bij van 4(?) weeskinderen die ergens gingen wonen waar ze paarden hadden.Iemand een idee?
Kan natuurlijk ook zijn dat ik nu verschillende dingen door elkaar haal..
Wat ik ook mooi vond,natuurlijk de tv serie ervan maar heb de boeken ook verslonden van Anne van het groenen huis.
En Black Beauty natuurlijk.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik nu verschillende dingen door elkaar haal..
Wat ik ook mooi vond,natuurlijk de tv serie ervan maar heb de boeken ook verslonden van Anne van het groenen huis.
En Black Beauty natuurlijk.
woensdag 10 november 2010 om 20:51
Nu Dolfje het heeft over paardenboeken: wie las er ook die grote Penny-boeken? En de Tina-zomerboeken? Geweldige verhalen stonden daar in.. Wel strips natuurlijk..
woensdag 10 november 2010 om 21:16
Ik las vroeger graag de boeken van Enid Blyton, zoals: De Vijf, Pitty en de Dolle Tweeling. Verder vond ik Tom Saywer van Mark Twain erg goed en op school lazen we Pim, Frits en Ida van Godfried Bomans. Een verhaal daarvan is me altijd bijgebleven en dat was dat de kinderen verdwaalden in een grot. Ik vond dat een reuzespannend verhaal en heeft me een levenslange fobie voor grotten bezorgd. Het grappigste boek vond ik Pudding Tarzan over een jongetje dat altijd gepest wordt en een wens mag doen. Hij wenst dat hij sterk word en al zijn plaaggeesten terug kan treiteren. Mijn leraar op de lagere school las het voor en dat deed hij dusdanig dat de hele klas dubbel lag van het lachen.
woensdag 10 november 2010 om 21:20
quote:xxxRosalitaxxx schreef op 10 november 2010 @ 21:16:
...Een verhaal daarvan is me altijd bijgebleven en dat was dat de kinderen verdwaalden in een grot. Ik vond dat een reuzespannend verhaal en heeft me een levenslange fobie voor grotten bezorgd...Jaaaa! Dat ken ik, gelezen op de basisschool. Heeft ook erg veel indruk op me gemaakt, echt superspannend!
...Een verhaal daarvan is me altijd bijgebleven en dat was dat de kinderen verdwaalden in een grot. Ik vond dat een reuzespannend verhaal en heeft me een levenslange fobie voor grotten bezorgd...Jaaaa! Dat ken ik, gelezen op de basisschool. Heeft ook erg veel indruk op me gemaakt, echt superspannend!
woensdag 10 november 2010 om 21:23
quote:xxxRosalitaxxx schreef op 10 november 2010 @ 21:16:
Ik las vroeger graag de boeken van Enid Blyton, zoals: De Vijf, Pitty en de Dolle Tweeling. Verder vond ik Tom Saywer van Mark Twain erg goed en op school lazen we Pim, Frits en Ida van Godfried Bomans. Een verhaal daarvan is me altijd bijgebleven en dat was dat de kinderen verdwaalden in een grot. Ik vond dat een reuzespannend verhaal en heeft me een levenslange fobie voor grotten bezorgd. Het grappigste boek vond ik Pudding Tarzan over een jongetje dat altijd gepest wordt en een wens mag doen. Hij wenst dat hij sterk word en al zijn plaaggeesten terug kan treiteren. Mijn leraar op de lagere school las het voor en dat deed hij dusdanig dat de hele klas dubbel lag van het lachen.Oh jaaa, Pudding Tarzan
Ik las vroeger graag de boeken van Enid Blyton, zoals: De Vijf, Pitty en de Dolle Tweeling. Verder vond ik Tom Saywer van Mark Twain erg goed en op school lazen we Pim, Frits en Ida van Godfried Bomans. Een verhaal daarvan is me altijd bijgebleven en dat was dat de kinderen verdwaalden in een grot. Ik vond dat een reuzespannend verhaal en heeft me een levenslange fobie voor grotten bezorgd. Het grappigste boek vond ik Pudding Tarzan over een jongetje dat altijd gepest wordt en een wens mag doen. Hij wenst dat hij sterk word en al zijn plaaggeesten terug kan treiteren. Mijn leraar op de lagere school las het voor en dat deed hij dusdanig dat de hele klas dubbel lag van het lachen.Oh jaaa, Pudding Tarzan
woensdag 10 november 2010 om 21:23
Rupsje nooitgenoeg geef ik altijd als kraamkado! Dat vind ik nog steeds het leukste voor kleine kinderen... Ik kan me nog min of meer herinneren dat ik vreselijk moest giechelen om de vraatlust van het rupsje!
Oh en Pim, Frits en Ida, ik zie nog de voorkant van die boeken voor me (oranje/gelig met drie kindergezichtjes in vier vierkantjes en in het laatste vierkantje de titel...)
Oh en Pim, Frits en Ida, ik zie nog de voorkant van die boeken voor me (oranje/gelig met drie kindergezichtjes in vier vierkantjes en in het laatste vierkantje de titel...)
woensdag 10 november 2010 om 21:33
ik wilde vroeger niets liever dan in Bolderburen wonen. Wat baalde ik van ons stomme woonerf zonder mogelijkheid om een touwtje te spannen tussen mijn raam en dat van mijn buurjongen om dan briefjes te sturen
Ik las ook alle boeken van Wolf, de speurhond; dat speelde zich af in Hilversum en omgeving en daar woonde ik dus ik vond het allemaal extra spannend
Ik las ook alle boeken van Wolf, de speurhond; dat speelde zich af in Hilversum en omgeving en daar woonde ik dus ik vond het allemaal extra spannend
woensdag 10 november 2010 om 21:54
Oh wat zijn we allemaal hetzelfde! De boeken van Enid Blyton en dan de dolle tweeling en Pitty vond ik ook erg mooi. Joop ter Heul pas later gelezen net als samen op het eiland Zeekraai. Ik lees nu Dik Trom weer eens een keer.
Ook heel erg mooi en nog niet genoemd het witte paardje van Elisabeth Goudge.
Roald Dahl natuurlijk. Paul Biegel en dan de kleine kapitein, de tuinen van Dorr en de zwarte weduwe...die was spannend.
Ook ooit iets gelezen over heksen en dan waren de heksen in het verhaal uiteindelijk de roddelende vrouwen die anderen aanwezen///beetje gruwelijk realistisch een rood boek met een kat op de voorkant volgens mij. Nooit meer ergens terug gezien.
Ik spaar nu boeken die ik vroeger mooi vond. Heksenkind en Juniper ook heel mooi sprookjesachtig.
Ook heel erg mooi en nog niet genoemd het witte paardje van Elisabeth Goudge.
Roald Dahl natuurlijk. Paul Biegel en dan de kleine kapitein, de tuinen van Dorr en de zwarte weduwe...die was spannend.
Ook ooit iets gelezen over heksen en dan waren de heksen in het verhaal uiteindelijk de roddelende vrouwen die anderen aanwezen///beetje gruwelijk realistisch een rood boek met een kat op de voorkant volgens mij. Nooit meer ergens terug gezien.
Ik spaar nu boeken die ik vroeger mooi vond. Heksenkind en Juniper ook heel mooi sprookjesachtig.
woensdag 10 november 2010 om 21:56
quote:sinas schreef op 10 november 2010 @ 21:24:
En de pockets van Uitgeverij Kluitman, met de gele rug. En dan niet de paardenseries, maar de andere (verslonden heb ik die). Wat me te binnen schiet is: Ik kan je niet vergeten Jutta, Laura van radio zonnestraal, De klas van Tina komt in actie, Irmgard .
Dat was toch zo'n ouderwets boekje, Irmgard een meisje zoals jij? Een vriendinnetje van mij had die en ik vond die Irmgard zo irritant.
Zat die niet in een rolstoel en dat steeds benadrukt werd hoe gewoon ze was?
En de pockets van Uitgeverij Kluitman, met de gele rug. En dan niet de paardenseries, maar de andere (verslonden heb ik die). Wat me te binnen schiet is: Ik kan je niet vergeten Jutta, Laura van radio zonnestraal, De klas van Tina komt in actie, Irmgard .
Dat was toch zo'n ouderwets boekje, Irmgard een meisje zoals jij? Een vriendinnetje van mij had die en ik vond die Irmgard zo irritant.
Zat die niet in een rolstoel en dat steeds benadrukt werd hoe gewoon ze was?