Entertainment alle pijlers

De mooiste kinderboeken

10-11-2010 18:48 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke kinderboeken hebben jouw jeugd bepaald en lees je gewoon voor de nostalgie wel honderd keer over?

Mijn boeken:

Ronja de roversdochter

De kinderen van bolderburen

Hasse Simonsdochter

De brief voor de koning en geheimen van het wilde woud.

Dit zijn toch echt de boeken waar ik de mooiste herinneringen aan heb en die ik nooit zat ben.
De circusserie van Enid Blyton. Dat van Pim, Frits en Ida en de grot weet ik ook nog. Schoolboekjes waren dat, dan mocht je in de les lezen.
Wat een heerlijk topic is dit!

Ik las vroeger heel veel griezelboek van o.a. Paul van Loon (Vampier in de school werd voorgelezen in groep 5 en ik wilde zooo graag weten hoe het af liep dat ik mijn moeder heb gesmeekt het boek te kopen, zij blij want voor die tijd las ik niet, vond ik stom)

Morgen toen de oorlog begon - James Marsden

En dan de hele serie, pas nog ik het engels gelezen

Jaques Vriens - Die rotschool met die fijne klas

Thea Beckman - Saartje Tadema

Anke de Vries - Blauwe plekken

Jan Terlouw - Gevangenis met open deureb

Eddy C. Bertin - De 13de nacht

Het dagboek van Christianne F. en alle andere boeken uit de Octopus Serie van Querido.

Evert Hartman - Gegijzeld

En als klein kind was mijn favo prentenboek:

Max en de Maximonsters, pas verfilmt trouwens Where the wild things are. Zag de trailer en wist het meteen!

En ' 1 minuutje rust' over een olifantenmoeder die dus eventjes rust wil maar elke keer door haar kinderen word lastiggevallen.
quote:Mirremara schreef op 10 november 2010 @ 21:54:

Oh wat zijn we allemaal hetzelfde! De boeken van Enid Blyton en dan de dolle tweeling en Pitty vond ik ook erg mooi. Joop ter Heul pas later gelezen net als samen op het eiland Zeekraai. Ik lees nu Dik Trom weer eens een keer.

Ook heel erg mooi en nog niet genoemd het witte paardje van Elisabeth Goudge.

Roald Dahl natuurlijk. Paul Biegel en dan de kleine kapitein, de tuinen van Dorr en de zwarte weduwe...die was spannend.

Ook ooit iets gelezen over heksen en dan waren de heksen in het verhaal uiteindelijk de roddelende vrouwen die anderen aanwezen///beetje gruwelijk realistisch een rood boek met een kat op de voorkant volgens mij. Nooit meer ergens terug gezien.

Ik spaar nu boeken die ik vroeger mooi vond. Heksenkind en Juniper ook heel mooi sprookjesachtig.Serieus Mirremara, ben jij mij??? Het Witte Paardje is by far en totaal het allercoolste kinderboek ooit!!!! Weet je dat er een film van gemaakt is (nee, niet te hoge verwachtingen alsjeblieft, want wat die film in godsnaam met het boek te maken heeft???). Ik wilde altijd Maria zijn, en Robin was ik verliefd op, juffrouw Heliotroop is een geweldig karakter, maar ik was vooral, totaal en helemaal wild van Marmaduke! Damn, eindelijk kom ik iemand tegen die het boekje ook kent!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
.
quote:Hasse88 schreef op 10 november 2010 @ 22:00:

[...]

Serieus Mirremara, ben jij mij??? Het Witte Paardje is by far en totaal het allercoolste kinderboek ooit!!!! Weet je dat er een film van gemaakt is (nee, niet te hoge verwachtingen alsjeblieft, want wat die film in godsnaam met het boek te maken heeft???). Ik wilde altijd Maria zijn, en Robin was ik verliefd op, juffrouw Heliotroop is een geweldig karakter, maar ik was vooral, totaal en helemaal wild van Marmaduke! Damn, eindelijk kom ik iemand tegen die het boekje ook kent!Hahahaha dit is wel een beetje griezelig herkenbaar ja!!
quote:Mirremara schreef op 10 november 2010 @ 22:06:

[...]

Hahahaha dit is wel een beetje griezelig herkenbaar ja!!Erg he? Ik zit je OP te lezen en ik denk: huh? dat zijn ook mijn lievelingsboeken (die ik minstens een keer per jaar herlees) en dan kom je ook nog aan met een totaal onbekend boek (voor de rest van Nederland dan he? Alleen mijn Engelse vriendin wist over welk boek ik het had) en ja, dan ga ik me toch afvragen, ben ik iemand met een hele nare psychologische afwijking en ben jij dus mij, of is er toch stiekem nog iemand in Nederland die net zo gek ik als ik ben? (overigens heb ik van het Witte Paardje twee boeken in de kast staan, voor het geval dat er eentje helemaal stuk word gelezen (wat al eensch gebeurd is en ik dus dat laatste twee pagina's kwijt was... ) Heeft me overigens wel 10 jaar zoeken gekost (op de Deventer Boekenmarkt) en serieus, elke keer dat ik er een tegenkom: ik koop m zo weer...) Ja, ik ben compleet gestoord, ik weet het...)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Hasse88 schreef op 10 november 2010 @ 22:13:

[...]

Erg he? Ik zit je OP te lezen en ik denk: huh? dat zijn ook mijn lievelingsboeken (die ik minstens een keer per jaar herlees) en dan kom je ook nog aan met een totaal onbekend boek (voor de rest van Nederland dan he? Alleen mijn Engelse vriendin wist over welk boek ik het had) en ja, dan ga ik me toch afvragen, ben ik iemand met een hele nare psychologische afwijking en ben jij dus mij, of is er toch stiekem nog iemand in Nederland die net zo gek ik als ik ben? (overigens heb ik van het Witte Paardje twee boeken in de kast staan, voor het geval dat er eentje helemaal stuk word gelezen (wat al eensch gebeurd is en ik dus dat laatste twee pagina's kwijt was... ) Heeft me overigens wel 10 jaar zoeken gekost (op de Deventer Boekenmarkt) en serieus, elke keer dat ik er een tegenkom: ik koop m zo weer...) Ja, ik ben compleet gestoord, ik weet het...)

Ik heb er ook twee, wel verschillende uitgaves maar de uitgave die ik wil hebben (die ik als eerste heb gelezen)...die heb ik nog niet.

Daarop heeft Maria een soort paarsachtig jurkje aan met een soort bont iets, nouja ik zie hem zo voor me. En ik kijk heel vaak op antiqbook.com of op marktplaats en ja als ik hem zie liggen op de boekenmarkt dan koop ik hem ook haha. Maar ik ben al een paar jaar niet geweest.

Ik heb ooit bijna een Engelse uitgave met handtekening gekocht via E-bay maar dat werd te duur. Helaas!
Jan Terlouw! Waarom is Oorlogswinter nog niet genoemd, en Briefgeheim? En die van Evert Hartman, Het onzichtbare licht... ook hier een Blyton-fan, begonnen met De Vijf, toen de Dolle Tweeling, Pitty, De grootste belhamel en daarna was er ineens nog een hele mooie serie over vier weggelopen kinderen (daar begon het mee) die verstopt op een eilandje leefden. Aan het eind waren de ouders (piloten) gevonden maar er waren meer delen: het geheim van het Maankasteel, Spiggy Holes, De Geheime Berg... erg mooi, voor de Blytonliefhebbers! Iets minder ouderwets en braaf dan de Vijf of de kostschoolboekjes. En Bianca natuurlijk, ook verslonden, heb geprobeerd de nieuwere delen te verzamelen (het verhaal ging maar door), maar die zijn moeilijk verkrijgbaar (soms zelfs 25 euro op MP, voor een lulboekje met koeienletters en taalfouten!) maar ze zijn nu weer opnieuw uitgebracht en kosten.... 8.95. Belachelijk. Maar ze zijn nergens te koop (vroeger wel bij de Bruna). En de drie boeken van Monica Furlong (Heksenkind e.d.). En ik lees ook regelmatig nog Harry Potter en kan niet wachten op de film!!!
O, en dan vergeet ik nog mijn kinderliefde voor Amerikaanse boeken, van Judy Blume bijvoorbeeld: Een vierdeklasser van niks, Snoepie, en Sheila de Geweldige. Daarna waren de lemniscaat tienerboeken aan de beurt (ik geloof dat ze Kommer en Kwelboeken werden genoemd) met allerlei sociaal-kritiese drama's (ik herinner me er één over Emancipatie waar Emensipatie van gemaakt werd, dat meisje moest "achteruitloopschoenen" dragen, ik ben er nooit achter gekomen wat dat zijn... hmmm, 't is wel blijven hangen!).
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 10 november 2010 @ 19:09:

Ik vergeet helemaal JB Schuil, de boeken die mijn vader als kind al had. De Artapappa's, Jan Van Beek... Vond ik indrukwekkende boeken!

Deze waren geweldig, ik heb zo gelachen om Jan van Beek.

Kent iemand Kapitein Midnagt?, ook een geweldig kinderboek.
Ik las echt alles wat los en vast zit. Mijn maximale leenaantal bij de bieb en die van mijn moeder erbij.

Favorieten: kruistocht in spijkerbroek. Alleen op de wereld. Allerlei sprookjesboeken. Later de echte meisjesboeken Manege Picadero. Maar ook oude pocketboeken van mijn moeder: een meisje op kostschool. Toen ik wat jonger was: Nilsson Holgerson.
O, ik las ook echt alles wat ik tegen kwam. (nog steeds trouwens)

Het boek wat ik denk ik echt het allermooist vond was De brief voor de koning. Zo ontzettend spannend.
Leuk topic, ik heb al veel favorieten voorbij zien komen!

Ik las als kind heel veel, zoals (jaren 80) de boeken van Annie M.G. Schmidt, Paul Biegel, Thea Beckman, Jan Terlouw, Evert Hartman, Anke de Vries, Guus Kuijer, An Rutgers v/d Loeff, Veronica Hazelhof enz.

Diederik uit blik heb ik ook gelezen en veel later eens cadeau gegeven aan mijn jongere zusje, die vond er niks aan.

Pim, Frits en Ida lazen we op school, laatst heb ik een paar deeltjes gekocht op de boekenmarkt.

Blijf lachen Irmgard, over een meisje met tbc, zoooo zielig (mijn vriend blijkt toevallig vlakbij het sanatorium te wonen waar het boek over gaat).

Ook het boek Thuiskomst vond ik heel mooi, over de Russische revolutie, kwam laatst toevallig ter sprake in een ander topic.

Ook heel mooi: Alan en Naomi en Wie niet weg is, is gezien (over de oorlog).

Ik kan me ook een beetje raar boek herinneren over een jongen en meisje die als enige mensen een atoomramp(?) overleefd hadden.

Later als puber las ik de boeken uit de 'kommer en kwel' serie van Lemniscaat zoals De werkelijkheid is anders.

En boeken als Het onkruid en de bloem en Floortje Bloem enzo (over heroine hoertjes).
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 10 november 2010 @ 19:09:

Ik vergeet helemaal JB Schuil, de boeken die mijn vader als kind al had. De Artapappa's, Jan Van Beek... Vond ik indrukwekkende boeken!

Deze zijn hier ook favoriet. Ik heb ze allemaal en herlees ze ieder jaar wel een keer.

Fantastische jongensboeken uit de jaren tien en twintig over voetbal, HBS-rapporten en kattenkwaad: jongens van een jaar of dertien die nog niet echt geïinteresseerd zijn in meisjes.

Sterker nog: bij de twintigste keer lezen realiseerde ik me pas dat IEDER boek een scène bevat waarin de jongens bij elkaar in bed kruipen en al dan niet naakt 'tegen elkaar aan scheuken', meestal nadat er iets heel spannends is gebeurd. Dat viel me als kind nooit op, net als dat ik het heel normaal vond dat Zwarte Piet zwart was - van de schoorsteen, toch?
quote:Cateautje schreef op 10 november 2010 @ 19:05:

Miesje Sandelhout en alles van Roald Dahl.

Miesje was de ondeugd van een groot gezin, maar een ondeugd met een hart van goud. Helaas heb ik al die boeken niet meer, anders had ik ze graag nog eens gelezen.Oh, die zijn leuk... die van Miesje Sandelhout... Mijn moeder heeft die ook...
Mieke en Meta

Nancy Drew

Het zal je zus maar wezen

Jan van Beek

Joël en de Veenheks

De Dolle Tweeling (heb hem pas als omnibus gekocht )

De Zwarte Weduwe

Floortje Bellefleur

Annelies, het dochtertje van de vliegenier (en daar zijn nog 2 boeken van)

Miesje Sandelhout

Corso het ezeltje

Goed zo, Marjolein

Zuster Britta (maar toen was ik al ietsje ouder)

En nog veel meer... een aantal van die boeken heb ik zelf, een aantal boeken heeft mijn moeder en ik heb er natuurlijk de nodige geleend van de bieb.

Enne... ik vind het nog steeds leuk om kinderboeken te lezen hoor...
..
Iets anders engs vond ik verhalen van de zwarte raaf en het verhalenboek over geesten en spoken en het verhalenboek voor nieuwsgierige kinderen.

Oh ja die pockets, Sweet valley high, het zal je zus maar wezen...en welk derde boek van Furlong?
Veronica Hazelhoff en Margaret Mahy, ook veel gelezen.
Eigenlijk bijna alles wat hier al genoemd is. Bolderburen, Evert Hartman, Jan Terlouw, Guus Kuijer, Astrid Lindgren, Tonke dragt..

Maar vooral ook Toon Tellegen! De eekhoorn en de mier

Die series als 'De vijf' enzo vond ik nooit interessant.
Ik ga morgen naar de bieb en neem mee:

- wat boeken van Evert Hartman

- Samen op het eiland Zeekraai. Was daar niet ook een serie van?
De boeken van Jacques Vriens vond ik ook altijd erg leuk. Ik wou altijd dat het bij mij op school ook zo gezellig was
De 5

De olijke tweeling/dolle tweeling

Wipneus en pim

dik trom

Pietje puk

Pinkeltje

Alles van leni Saris

Joop ter heul

Ach...zoveel..ben nog steeds een boekenwurm..
Nou alles is al zo´n beetje genoemd! Van Thea Beckman vond ik ook heel mooi Wonderkinderen, over twee slimme kinderen. En ik vond De vijf detectives van Enid Blyton altijd leuker dan De Vijf. Er was een klein zusje bij, Betty als ik me niet vergis, die altijd het raadsel oploste. Zoals die keer dat ze een ketting moesten opsporen en zij die terugvond om de nek bij de koningin in het wassenbeeldenmuseum, komt iemand dat bekend voor? Ik had ook een hele zooi Kluitman pockets, een hele spannende was Zwemclub De Dolfijn. Iemand noemde ook Laura van Radio Zonnestraal, die had ik ook. Van Lemniscaat waren verder mijn favorieten Kruistocht in Spijkerbroek, en Vechten voor overmorgen van Evert Hartman. Die trilogie van Thule van Beckman was ook heel mooi. Ik herinner me dat als straf iemand een soort tattoo kreeg, en die vervaagde met de tijd. Zoiets toch?

En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven