Entertainment alle pijlers

De mooiste kinderboeken

10-11-2010 18:48 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke kinderboeken hebben jouw jeugd bepaald en lees je gewoon voor de nostalgie wel honderd keer over?

Mijn boeken:

Ronja de roversdochter

De kinderen van bolderburen

Hasse Simonsdochter

De brief voor de koning en geheimen van het wilde woud.

Dit zijn toch echt de boeken waar ik de mooiste herinneringen aan heb en die ik nooit zat ben.
quote:nostradame schreef op 11 november 2010 @ 19:31:

Ik ga morgen naar de bieb en neem mee:

- wat boeken van Evert Hartman

- Samen op het eiland Zeekraai. Was daar niet ook een serie van?Dat is ook van Astrid Lindgren toch?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Wat een leuk topic!! En heel veel herkenning. Boeken van Thea Beckman heb ik bijna allemaal gekocht toen ik al ruim niet meer tot de doelgroep behoorde. De vijf en Pitty heb ik ook stukgelezen. Maar wat ik grappig vind is dat ik Tonke Dragt hier tegenkom, daar heb ik ooit één boek van gelezen die me altijd is bijgebleven, Torenhoog en mijlenbreed. Even gegoogled: 'Een geheimzinnige kracht brengt planeetonderzoeker Edu Jansen ertoe tegen de voorschriften in te landen midden in de Venuswouden, die ´zijn als vuur zo heet, torenhoog en mijlen breed.'

Denk dat ik de kinderafdeling van de bieb ook maar weer eens een bezoekje moet brengen.
Ik heb genoten van Momo en de Tijdspaarders, dat (geloof ik) nog niet is genoemd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Momo_en_de_tijdspaarders

Mijn zoon verslindt nu "De adelaar van het negende" van Rosemary Sutcliff (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemary_Sutcliff). Ik dacht even dat het te moeilijk voor hem was en bladerde het voor alle zekerheid even door. Dat had ik niet moeten doen. Voor ik er erg in had, had ik het boek van zoonlief al voor de helft uit. Een spannend jongensboek dus, dat in elk geval deze moeder ook weet te bekoren.
quote:Dali78 schreef op 11 november 2010 @ 23:32:

Wat een leuk topic!! En heel veel herkenning. Boeken van Thea Beckman heb ik bijna allemaal gekocht toen ik al ruim niet meer tot de doelgroep behoorde. De vijf en Pitty heb ik ook stukgelezen. Maar wat ik grappig vind is dat ik Tonke Dragt hier tegenkom, daar heb ik ooit één boek van gelezen die me altijd is bijgebleven, Torenhoog en mijlenbreed. Even gegoogled: 'Een geheimzinnige kracht brengt planeetonderzoeker Edu Jansen ertoe tegen de voorschriften in te landen midden in de Venuswouden, die ´zijn als vuur zo heet, torenhoog en mijlen breed.'

Denk dat ik de kinderafdeling van de bieb ook maar weer eens een bezoekje moet brengen.Dan moet je zeker het vervolg daarvan lezen: Ogen van tijgers.
Alles van Enid Blyton, Thea Beckman en Evert Hartman.

"De Wonderketting" van Margreet Bruijne.

"Marjoleintje-van-het-pleintje"-serie. Vooral de héél oude pockets, waarin Marjoleintje voortaan Marjolein gaat heten en zich verlóóft met schoolvriendje, annex arts-in-opleiding. Truttigheid ten top !!!! Heerlijk.

"Floortje Bellefleur"
quote:tyche schreef op 11 november 2010 @ 22:48:

[...]

Dat is ook van Astrid Lindgren toch?Klopt!
quote:moppetoet schreef op 12 november 2010 @ 12:38:

"Marjoleintje-van-het-pleintje"-serie. Vooral de héél oude pockets, waarin Marjoleintje voortaan Marjolein gaat heten en zich verlóóft met schoolvriendje, annex arts-in-opleiding. Truttigheid ten top !!!! Heerlijk.

Is Belt u Marjoleintje Even ook uit die serie? Die was van mijn moeder van vroeger. Is dat niet waar ze tegenover een plantsoentje wonen en dan op een gegeven moment zeep gaan maken van klei? Die wil ik graag nog eens lezen, maar ik geloof niet dat we hem nog hebben (hoewel er nog één en ander op zolder ligt).

Uit dezelfde categorie (truttige meisjesboeken van mijn moeder): Cora Knapt het Op, over een irritant correct en kordaat meisje wiens tweelingzus met TBC in een sanatorium ligt. Dan gaat ze met haar verloofde en zijn ouders (volgens mij) een reis naar Frankrijk maken, en dan quote de schrijver allemaal stukken uit de ANWB-gids

Cora wordt beschreven met zinnen als "ze zag er bijzonder gedistingeerd uit in haar blablabla". En op een gegeven moment zegt haar vriend "Luister eens Cora, ik heb een plannetje, ben jij het ermee eens?" en dan is Cora dolgelukkig want dan zijn ze op één of andere onnvolgbare wijze ineens verloofd. En passant lost ze even een misdaad op in Frankrijk, geloof ik.

Dit boek heb ik nog, zal hem weer eens lezen

Verder een boek over een meisje Josje. Ze is doktersassistente en woont ook bij die dokter en zijn vrouw. Aan het eind van het boek besluit ze zelf dokter te worden. Ik we er verder niets meer van, maar vond het een leuk boek. Hebben we helaas niet meer. Kent iemand het? Hoe heet het ook alweer?
Ben naar de bieb geweest, de jeugdafdeling. Heb "Niemand houdt mij tegen" van Evert Harman. Ik wilde heel graag "Vechten voor Overmorgen" weer lezen, maar die hebben ze niet eens in de centrale bibliotheek van mijn stad, schande

Verder heb ik het recente vervolg op Katoren, van Jan Terlouw geleend. Ben benieuwd, De Kning van Katoren was prachtig.

Tot slot een boek van Caja Cazemier "Verliefd op je leraar". Nog niet eerder gelezen , maar vroeger wel veel van haar gelezen. Heerlijk leeswerk voor constant verliefde pubermeisjes! Net als Dingen van Daan van Wim Daniëls en het vervolg daarop, over een jongen van 16. En een boek over een meisje Eva geloof ik, ze is 13 en woont in een groot huis aan de kust. Omdat haar vader is overleden en haar moeder geld nodig heeft verhuurt ze kamers aan toeristen. Ze beschrijft hoe ze ongesteld wordt en haar verliefdheid op Francois en de perikelen op school. Leuk, maar ik weer niet meer hoe het heet!
Samen op het eiland Zeekraai was uitgeleend helaas, maar ze hebben het dus gelukkig wel.
.
quote:juffrouwjannie schreef op 11 november 2010 @ 16:05:

En Bianca natuurlijk, ook verslonden, heb geprobeerd de nieuwere delen te verzamelen (het verhaal ging maar door), maar die zijn moeilijk verkrijgbaar (soms zelfs 25 euro op MP, voor een lulboekje met koeienletters en taalfouten!) maar ze zijn nu weer opnieuw uitgebracht en kosten.... 8.95. Belachelijk. Maar ze zijn nergens te koop (vroeger wel bij de Bruna).

Bedoel je de boeken van "paardenmeisje" Bianca ?

Ga eens langs bij kringloopwinkels, ik zie ze eigenlijk overal wel staan.

Zo stond er laatst ook zo'n hele serie van mooie, bijna nieuwe boeken uit een griezelserie. Eurootje per stuk, denk ik, maar ik moet ophouden met boeken kopen.
quote:nostradame schreef op 12 november 2010 @ 17:09:

[...]

Is Belt u Marjoleintje Even ook uit die serie? Die was van mijn moeder van vroeger. Is dat niet waar ze tegenover een plantsoentje wonen en dan op een gegeven moment zeep gaan maken van klei? Die wil ik graag nog eens lezen, maar ik geloof niet dat we hem nog hebben (hoewel er nog één en ander op zolder ligt).

Kringloopwinkels, kringloopwinkels, kringloopwinkels, ik blijf het maar herhalen.

"Belt u Marjoleintje even" heb ik een paar keer zien staan, meestal zijn ze binnen een week wel weg.
Boeken van Veronica Hazelhoff (bv Nou moe en Auww)
De Vijf, Bianca (paarden) boekjes zal eens de zolder op duiken als ik die prijzen hier lees. De boekjes van Manege Picadero,

Boeken van Tonke Dragt, Roald Dahl.

Mijn zoon is verslaafd aan de boeken van Paul van Loon en Harry Potter.
[url=http://kopen.marktplaats. ... 81wd&p=1&av[-1][0]=0]Link naar marktplaats, 40 hits op "marjoleintje".[/url]

Link naar marktplaats, 226 hits op "bianca yvonne brill"
quote:leonor schreef op 11 november 2010 @ 22:25:

Die trilogie van Thule van Beckman was ook heel mooi. Ik herinner me dat als straf iemand een soort tattoo kreeg, en die vervaagde met de tijd. Zoiets toch?Dat ligt eraan wat diegene had gedaan, voor moord bijvoorbeeld bleef de tattoo áltijd staan. Ik vond dat altijd een hele mooie oplossing.
Alle boeken van Thea Beckmann, Roald Dah, Evert Hartman, Jan Terlouw.

Laatst een boekje gekocht van Gudrun Pausewang - De Wolk...was wederom heftig. Gaat over een kernramp en hoe een meisje samen met haar broertje voor op de vlucht slaat...

Het Oneindige Verhaal van Michael Ende, keer op keer, op keer en het blijft mooi.

Boeken die nog altijd grappig blijven;

Koos Meinderts

Jan de Zanger

Jacques Vriens

Burny Bos

Ik ben een blijf een kinderboekenfan.
[quote]VlaardingsRoem schreef op 11 november 2010 @ 23:37:

Ik heb genoten van Momo en de Tijdspaarders, dat (geloof ik) nog niet is genoemd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Momo_en_de_tijdspaarders

quote]

Oh ja van Michael Ende, het oneindige verhaal heeft hij ook geschreven. Maar die film zag ik eerder...het boek heb ik pas later gelezen. Momo en de tijdspaarders heb ik wel gelezen als kind, ook mooi en een beetje vreemd.
quote:Mirremara schreef op 12 november 2010 @ 22:55:

[...]

Dat ligt eraan wat diegene had gedaan, voor moord bijvoorbeeld bleef de tattoo áltijd staan. Ik vond dat altijd een hele mooie oplossing.Volgens mij vervaagde ook die tattoo. Degenen die hem hadden gingen volgens mij in de mijnen werken, onder het vuil was de tattoo onzichtbaar.
Jip & Janneke toen ik nog héél klein was

Lotje toen ik zelf kon lezen (meisje wiens vader directeur van een dierentuin was)

Fleurtje Bellefleur, Pinkeltje, De Dolle Tweeling, etc etc

Mijn fav en het vaakst gelezen is Kruistocht in spijkerbroek.

Was overigens ook gek op Suske en Wiske.

Heeft mijn liefde voor geschiedenis aangewakkerd
Frankly my dear, I don"t give a damn
Grappig Moppetoet!

Maar ik denk d ik toch in de war ben met een ander boek. Belt u Marjoeintje Even stond zeker in de boekenkast, maar dat boek over het plantsoentje waar de kinderen speelden was volgens mij toch een andere. Belt u Marjoleintje Even heb ik volgens mij nooit gelezen.
Ik heb het boek van Caa Cazemier alweer uit, morgen maar weer nieuwe halen. Leuk jeugdsentiment, lezen over verliefde pubermeiden :-D

Het voorlaatste boek dat ik las is toevallig Brief voor de Koning. Het was de eerste keer dat ik het las, vroeger is het er gewoon nooit van gekomen. De Zevensprong heb ik wel heel vaak gelezen, erg gaaf boek. Vond ik ook leuker dan Brief voor de Koning.
Poepoe van Jan de Zanger, drie is te veel, steen door de ruit, zand in je limonade, gevecht om een glimlach en Winnie, een brugpieper...veel gelezen in groep 8 haha.

De nieuwe Bianca serie snap ik niet helemaal, is dat gewoon dezelfde? Ik koop af en toe die gele boekjes..en dan vooral de de eerste delen.

Dit zijn niet de meest indrukwekkende kinderboeken maar ook wel heel mooi (sommigen hierboven).

Samen op het eiland Zeekraai, ook heeel erg mooi.
Duizenden malen door mijn moeder voorgelezen uit Kabouter Sproetje. Helaas nooit meer teruggevonden, zelfs niet op marktplaats.......
To school for cool
quote:calvijn1 schreef op 12 november 2010 @ 22:58:

Jip & Janneke toen ik nog héél klein was

Lotje toen ik zelf kon lezen (meisje wiens vader directeur van een dierentuin was)

Fleurtje Bellefleur, Pinkeltje, De Dolle Tweeling, etc etc

Mijn fav en het vaakst gelezen is Kruistocht in spijkerbroek.

Was overigens ook gek op Suske en Wiske.

Heeft mijn liefde voor geschiedenis aangewakkerdJaaaa, Suske en Wiske (en de toch ook weer de oudere delen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven