Werk & Studie alle pijlers

sexy PR vrouw?

14-11-2010 14:21 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk voor een vrijwilligers organisatie en we hebben iemand nodig die de PR doet (ook woordvoerder zijn etc). Een medewerkster met ervaring bood zich aan, en in eerste instantie was ik hier blij mee (er zijn weinig mensen met ervaring in de organisatie die deze taak op zich willen nemen) maar nu twijfel ik toch.

Deze vrouw is namelijk het type 'te hoge hakken, te kort rokje en te laag decolleté'. Ook zet ze bijv. sexy bikini foto's van zichzelf op openbare online profielen (zelfs een op de site van de organisatie!) en gedraagt ze zich erg flirterig naar mannen. Zelf heeft ze een romantisch beeld van zichzelf waarin ze een soort 'nachtvlinder die door ieders leven fladdert' (haar woorden) is, maar anderen heb ik haar horen omschrijven als 'krolse kat' en 'die met die tieten'.

Dat moet ze allemaal zelf weten natuurlijk en haar werk is niet slecht, maar ik ben bang dat dit toch geen goede uitstraling gaat geven aan de organisatie. Laatst zag ik haar al op een werkborrel met de hand van een dronken directeur van een ander bedrijf op haar bil!

Ik mag mede bepalen wie de PR gaat doen maar ik werk veel met mannen en ik weet niet of ik hen kan uitleggen waarom ik haar toch liever niet als PR vrouw zie.

Is mijn mening trouwens terecht, en zo ja, hoe kan ik hier mee omgaan?

(we zitten trouwens niet in een door mannen gedomineerde branche als auto's verkopen of zoiets waar dit misschien een pre kan zijn)
Je zou haar ook kunnen vragen haar kleding etc. iets aan te passen, als zij woordvoerder/PR medewerkster wordt van jullie organisatie.

Wij hebben op mijn werk (middelbare school) ook een Pr-medewerkster en zij ziet er altijd keurig uit, het tegenovergestelde van wat jij beschrijft. Er moet een middenweg zijn toch?

Als je PR-medewerkster bent, kom je met veel mensen in aanraking en ik vind dus wel dat je dan je kleding (en gedrag online) een beetje moet aanpassen.
Daar heb ik ook wel aan zitten denken maar ik weet niet hoe ik haar dat zou moeten zeggen omdat dit waarschijnlijk zo in haar karakter zit.

En het is dus een vrijwilligers organisatie en we doen al het werk in onze vrije tijd, dus ik kan ook niet zeggen dat ze tijdens kantooruren er netjes bij moet lopen. De grens tussen werk en privé is heel dun of bestaat eigenlijk nauwelijks. Als PR vrouw zal ze bijv. ook veel op borrels en feesten zijn om contacten te leggen, en juist bij dat soort gelegenheden loopt ze flink te 'kroelen'.

Nu ze een gewone medewerker is, is dat allemaal niet zo'n probleem, maar ik zie haar eigenlijk liever niet als het visitekaartje van de organisatie. Is dit terecht van mij?
quote:AliceV schreef op 14 november 2010 @ 14:43:

(...) Als PR vrouw zal ze bijv. ook veel op borrels en feesten zijn om contacten te leggen, en juist bij dat soort gelegenheden loopt ze flink te 'kroelen'. (...) Lijkt me een duidelijk verhaal: jij ziet haar niet in staat op correcte wijze namens jullie organisatie representatieve taken uit te voeren. Niet aannemen dus.
Klinkt mij wel terecht in de oren. Een visitekaartje moet steady zijn. Ik zou denken dat ze zich of aan bepaalde regels moet gaan houden als visitekaartje zijnde, of dat je het haar niet moet laten doen.

Kun je hier met haar over praten? Dan kan zij namelijk ook nog 'kiezen' om het niet te doen als je aangeeft dat er bij de job ook bepaalde gedragscodes komen kijken.
Moest wel even lachen om je OP.

Ik stel me een soort Kim Holland voor die een hulporganisatie met Voedselpakketten naar Oost Europa PR't. Ofzo.

Ik zou in bepaalde organisaties geen Kim Holland als PR-dame zien.

Ik denk persoonlijk dat je iemand die zo positief is over haar eigen voorkomen niet snel kunt overtuigen van de noodzaak die looks een beetje aan te passen aan hetgene waar ze bij jullie organisatie voor staat.

Een hooggehakte en kortgerokte paardenbejaardentehuishouder zou ik ook niet serieus nemen. Ik wil dan een vrouw met vlecht, spijkerbroek een paar stevige schoenen en een verwassen bodywarmer zien.
Bedankt voor jullie reacties. Ik wist niet zeker hoe serieus ik dit moest opvatten. Het lastige is wel dat mijn mannelijke collega's minder problemen met haar gedrag hebben en haar wel een leuke vrouw vinden die geschikt is voor het werk...

Ik vind het ook zo lastig om dit aan te kaarten omdat het subtiel ligt. Ik denk dat andere vrouwen wel begrijpen wat voor gedrag het is en wat er negatief aan is, maar ik heb meer mannelijke dan vrouwelijke collega's en die kijken daar weer vaak anders tegenaan. En als je als vrouw daar over gaat klagen komt het weer zo zuur of jaloers over. Ook gaat iedereen nogal informeel met elkaar om dus zo'n bikini foto op de site vinden ze wel grappig of zelfs stoer.

Ik weet ook niet of ze kan veranderen, want ze is het type dat veel aandacht nodig heeft (daarom gedraagt en kleedt ze zich waarschijnlijk ook) en gewend is om al haar vrouwelijkheid daarvoor in te zetten. Tja, wat zeg je tegen zo iemand? Wees wat minder jezelf?
quote:Nastik schreef op 14 november 2010 @ 15:11:

Ik stel me een soort Kim Holland voor die een hulporganisatie met Voedselpakketten naar Oost Europa PR't. Ofzo.Haha! Zo is het bijna wel, al is ze meer de sjieke versie (mantelpakje met flink decolleté). Daarom vind ik het lastiger om mijn (mannelijke) collega's uit te leggen wat er 'mis' is met haar als PR vrouw, want verder doet ze haar werk (achter de computer) wel goed
ik snap je wel dat je liever zo iemand niet als PR medewerkster ziet, maar als ik het zo lees uit je verhaal, heeft deze vrouw best veel charisma. (flirterig) Doet ze dit ook bij vrouwen of voornamelijk mannen? Want in veel situaties is zo'n persoon best wel handig naar mijn mening.
quote:AliceV schreef op 14 november 2010 @ 15:18:

[...]

Haha! Zo is het bijna wel, al is ze meer de sjieke versie (mantelpakje met flink decolleté). Daarom vind ik het lastiger om mijn (mannelijke) collega's uit te leggen wat er 'mis' is met haar als PR vrouw, want verder doet ze haar werk (achter de computer) wel goed

Je geeft aan dat ze haar werk goed doet, maar dat je je aan haar uiterlijk stoort. Jammer eigenlijk om om die reden een goede medewerker die positie niet te geven.

Ik zou het eerlijk vinden als je haar vraagt zichzelf representatiever te kleden en wat op te letten tijdens externe bijeenkomsten. Waarschijnlijk heeft ze niet geheel door dat ze bij sommige een negatieve indruk achter laat in plaats van een positieve.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen seksistisch of onacceptabel gedrag van anderen ten opzichte van deze vrouw en haar eigen gedrag. Als een dronken directeur een hand op haar bil legt, is dat van hem fout gedrag, niet van haar. Idem met seksistische omschrijvingen. Het is niet correct over een vrouw te spreken als een krolse kat en ik zou daar dan ook niet van gediend zijn.

Het maakt uit wat voor soort organisatie het is. Ik zou zelf nooit foto's van mezelf in bikini online zetten, maar anderen hebben daar minder moeite mee. Als het om een beachvolleybalvereniging gaat is het niet echt ongepast

Probeer je minder te richten op haar decollete en meer op haar competenties en ervaring. Als je de indruk hebt dat ze haar lichaam showt om waardering en erkenning te krijgen, is dat voor haar werk geen goed visitekaartje (ze heeft dan niet veel zelfvertrouwen). Als ze juist blaakt van zelfvertrouwen en heel goed in haar vel zit en de indruk wekt goed te kunnen omgaan met de aandacht die ze opwekt, hoeft haar ubervrouwelijke houding geen probleem te zijn, en kan die zelfs een voordeel zijn. Je schrijft dat het niet makkelijk is iemand te vinden, schiet haar dus niet te snel af als kandidaat.
Ga in therapie!
@NIna_22 Heb je helemaal gelijk in, maar ik denk dat het flirterige toch te ver door slaat als mannen je gaan omschrijven als 'krolse kat'.

Ze richt zich ook vooral op mannen (vooral die haar aandacht teruggeven). Tegen vrouwen doet ze gewoon aardig, maar die hebben ook wel door hoe ze doet tegen mannen en dat valt niet zo goed...
@dubiootje, bedankt voor je post. Je maakt het eigenlijk wel helderder voor me, want ze is veel meer het type uit je eerste omschrijving; Iemand die heel erg aandacht probeert te trekken met haar vrouwelijkheid, niet de charmante zelfbewuste vrouw die toevallig sexy gekleed is.

Haar profielfoto op de site (voor iedereen te zien!) is er een in bikini waarbij ze zwoel de camera inkijkt... Vinden mijn mannelijke collega's allemaal leuk maar ik vind het eigenlijk nogal gênant...

Die hand van de dronken directeur (niet haar baas! directeur van ander bedrijf) leek me trouwens geen kwestie van seksistisch gedrag, meer van overdreven geflirt (wederzijds) op een netwerk borrel. En zoiets komt vaker voor. Prima dat ze flirt, maar privé en werk lopen te veel door elkaar zo.

@Liselotte4 Ja, ze doet haar werk achter de computer prima, maar dit gaat dus om een bredere functie.
Het klinkt vooral als vrouwenkift en niet als iemand die haar werk niet goed zou doen.

Jij vindt haar gedrag genant.

Tegen vrouwen doet ze gewoon aardig, maar die hebben ook wel door hoe ze doet tegen mannen en dat valt niet zo goed Hoe weet je dat?
Tja, iemand die een zwoele bikini foto op de (openbare) site van haar werk zet... (en nee, geen volleybalvereniging maar een serieuze maatschappelijke instelling) ... Dat vind jij niet gênant?

Laat ik het dan onprofessioneel noemen, voor de functie van woordvoerster tenminste.

Vrouwenkift zal best een rol spelen, maar ik denk dat dit toch verder gaat. En veel mannen vinden haar aandacht wel leuk, maar ze nemen haar ook niet erg serieus.
Als ze haar werk goed doet zie ik het probleem niet. Mannen hebben er al helemaal geen moeite mee begrijp ik. Waarschijnlijk werft ze dan ook nog mannelijke klanten door haar verschijning.
Ik heb ook met een vrouw gewerkt die erg sexy gekleed was. Ik vond haar leuk en ze deed haar werk prima. Ook de mannen vonden haar een aanwinst, maar namen haar (ze was projectleider) totaal niet serieus. En dat was behoorlijk lastig. Kun je wel tegen die mannen zeggen dat hun houding niet klopt, maar praten onder elkaar over dat lekkere decolleté en dito benen én zich door haar laten aansturen ging duidelijk niet samen. In ieder geval niet in die bedrijfstak.
quote:AliceV schreef op 14 november 2010 @ 17:31:

Tja, iemand die een zwoele bikini foto op de (openbare) site van haar werk zet... (en nee, geen volleybalvereniging maar een serieuze maatschappelijke instelling) ... Dat vind jij niet gênant?

Laat ik het dan onprofessioneel noemen, voor de functie van woordvoerster tenminste.

Vrouwenkift zal best een rol spelen, maar ik denk dat dit toch verder gaat. En veel mannen vinden haar aandacht wel leuk, maar ze nemen haar ook niet erg serieus.Eerder schreef je dat mannen haar wel geschikt vinden voor het werk. Je spreekt jezelf tegen. Je schrijft namelijk ook dat jij de mannen wil overtuigen dat ze te sexy voor de functie is en niet geschikt. Als ze dat werkelijk niet is dan hoef je dat helemaal niet te doen. Wat is jouw functie precies bij deze organisatie?
Oh, er is wat verwarring; Ik bedoel dat ze haar huidige werk (achter de computer) goed doet. Dat ze zich sexy kleedt en met andere mannen flirt vind ik dan ook geen probleem, dat moet ze zelf weten want dat heeft geen negatief effect op de organisatie.

Maar nu gaat het om een NIEUWE functie; PR / woordvoerster, waarbij ze min of meer het visitekaartje van de organisatie wordt.

En wat Serpentinas schrijft; Ik ben ook bang dat ze niet serieus genomen zal worden.

Ik merk dat veel mannen gecharmeerd van haar zijn, maar dat gaat om andere redenen gaat dan de kwaliteit van haar werk... En aan de andere kant zijn er vrouwen, maar trouwens ook nog best wat mannen, die niet onder de indruk zijn van haar vrouwelijke charmes en haar daarom ook niet serieus nemen.
Ohja en @Hanzie ; Dat mijn mannelijke collega's haar wel goed vinden, daarmee bedoelde ik dat zij ook gecharmeerd van haar zijn en ik bang ben dat zij minder inzien dat haar gedrag ook negatieve kanten heeft.
Alice, ik heb het idee dat je met dit topic vooral bevestiging zoekt en niet zozeer openstaat voor andere ideeën. Waarop baseer je je indruk dat het deze vrouw aan zelfvertrouwen ontbreekt en dat ze op (mannelijke) aandacht uit is? Hoe zou het gebrek aan zelfvertrouwen invloed kunnen hebben op haar werk als PR-vrouw? Is dit iets wat je zou kunnen bespreken met haar?

Misschien is haar gedrag niet gepast als woordvoerster van de organisatie, maar dat is ze nu niet. Misschien wil ze dat gedrag wel aanpassen aan de behoeften van haar nieuwe functie.

Je klinkt nogal geirriteerd door haar houding. Vaak worden we geirriteerd door mensen die in extreme mate het gedrag vertonen dat we zelf meer zouden willen ontwikkelen. Ik weet niet of dit bij jou zou kunnen meespelen? Dat jij het zelf moeilijk vindt aandacht te vragen bijvoorbeeld en het dus irritant vindt te zien hoe zij dat doet?
Ga in therapie!
Nou, eerlijk gezegd was ik er juist bang voor dat ik me teveel zou laten leiden door 'vrouwenkift' en daarom heb ik in eerste instantie mijn twijfels weggestopt en er puur zakelijk naar proberen te kijken; ervaring, kwalificaties, enz.. Maar het bleef me toch dwars zitten, daarom heb ik besloten om dit topic te openen.

En al schrijvende en lezende bedacht ik me dat hoe zij is als persoon, ook een onderdeel is van zakelijk functioneren in dit specifieke geval.

Of ik me aan haar stoor of niet doet er niet toe, ze mag zijn wie ze is. Maar ze is niet geschikt voor deze functie, omdat die heel erg te maken heeft met hoe ze zich privé gedraagt (vanwege de feestjes, borrels en de informele sfeer, ook tussen klanten). Ze zal misschien wel succes hebben bij sommige klanten, maar ze zal ook niet serieus genomen worden, door niemand.

En nee, ik denk niet dat ze zo erg kan veranderen dat ze als mens anders wordt. Dat is toch anders dan je aanpassen voor een baan.

Je kent haar natuurlijk niet dus het is moeilijk uit te leggen hoe ze is, maar geloof me alleen dat ze niet het type is dat charmant zelfbewust vrouwelijk is, maar het type dat continu aandacht nodig heeft van mannen. Dat is te merken aan hoe ze zich kleedt, gedraagt en wat ze online zet aan drama verhalen en sexy foto's, en dat merk niet alleen ik maar ook veel andere vrouwen EN mannen.
Wat is jouw rol in die organisatie en met welke mannen en vrouwen bespreek jij haar 'sexy zijn' dit? Roddel je over haar met anderen? Zo komt dit wel op mij over.
anoniem_11875 wijzigde dit bericht op 15-11-2010 12:15
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Dat over dat niet serieus genomen zullen worden door niemand dat weet je natuurlijk niet, iedereen heeft zijn eigen manieren om zijn/haar doel te bereiken. Haar manier is alleen niet de jouwe zoals ik het nu lees. (Dat kan ik me overigens wel voorstellen.)

Jij neemt haar niet serieus in die rol. Als jij daar alleen over gaat is dat voldoende om het niet te doen.

Als je daar niet alleen over gaat zorg dan dat je het objectief maakt. Zodat een ieder tot dezelfde conclusie of vraagtekens kan komen. Bijvoorbeeld door gezamenlijk aan de functie competenties toe te kennen. Voor deze functie kunnen dat o.a. "representatief" en "diplomatiek" zijn. Laat de mensen die uiteindelijk moeten beslissen dan bespreken wat men onder representatief verstaat en wat men onder diplomatiek verstaat (dit net zo lang uitkristalliseren totdat er echt een duidelijk kader is voor elke competentie) en bepaal aan de hand van de werkzaamheden van deze PR baan hoe zwaar elke competentie meetelt. Misschien kom je tot de conclusie dat voor deze rol diplomatie belangrijker is dan representatief zijn of andersom enzovoort. Heb je dat plaatje helder met zijn allen, dan pas kijk je naar deze mevrouw en leg je haar langs de gedefinieerde competenties. Zo kom je tot een objectieve conclusie. En als bepaalde mensen dan ineens toch minder kritisch zijn over bijvoorbeeld representatief, kan je terugverwijzen naar hetgeen jullie eerder besproken hebben en als kader hebben gesteld.

Je zorgt er zo ook voor dat het niet jouw persoonlijke issue met deze mevrouw wordt. En daarnaast kunnen jullie later eventueel veel beter toelichten waarom ze het niet is geworden als dat de eindconclusie wordt, zonder (onbeschoft) persoonlijk te worden of een vaag verhaal op te hangen. Je wilt haar ook niet demotiveren, haar huidige werk doet ze goed.

Ik denk overigens wel dat het slim is om (als je niet eindverantwoordelijk bent) je niet als de kar-trekker te gedragen, maak het niet jouw missie om anderen te overtuigen dat deze mevrouw ongeschikt is. Geef kort jouw mening meer kan je gezien jouw functie waarschijnlijk niet doen. Of je moet de baas zijn. En als het allemaal eerst mis loopt met de functie. So be it. Dat soort fouten kunnen hersteld worden en leert men ook weer van.
Als jij deze vrouw niet geschikt acht voor deze functie, zul je met een beter alternatief moeten komen. Als je die hebt gevonden, lijkt het me niet moeilijk om je collega's te overtuigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven