Geld & Recht alle pijlers

sinterklaas budget

14-11-2010 15:48 459 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben gisteren alle sinterklaas cadeaus besteld/gekocht.

In totaal hebben we 150 euro uitgegeven voor 2 kinderen van 5 en 2.

Ze krijgen:

Oudste de carrera F1 racebaan van 45 euro.

Jongste de duplo boedrderij van 50 euro(speelt oudste ook mee)

strijkkralen,bumba boekje&bal, puzzel, kleine doosjes duplo

Ik vond dit jaar echt reuze meevallen, om me heen hoor ik dat kinderen voor 200 euro per kind krijgen.

Ze krijgen wel ook nog een cadeautje van opa&oma's, tantes&ooms en op het werk van papa.(alles ongeveer 10 euro cadeautjes).

Verder mogen ze om de dag de schoen zetten, hierin krijgen ze alleen maar snoepgoed,en in het weekend een autootje of stickers erbij.

Wat is jullie budget? en wat koop je hiervoor?
quote:Spijker schreef op 14 november 2010 @ 16:31:

[...]

Mmm, misschien denken we anders over wát een groot cadeau is. Voor mij was het inderdaad ook die felbegeerde barbie-pop, en die zag ik écht wel als groot cadeau. Kan me herinneren dat die krengen duur waren, die kreeg ik echt niet zomaar.

In mijn familie doen we dus met Sinterklaas eigenlijk wel duurdere cadeaus dan met verjaardagen. Dat zal wel en familieding zijn als ik het zo lees.Barbie was een kado op het werk van mijn vader .. Ik kreeg dat jaar thuis (ik was toen 6). Een kleurboek van jungle boek (die disney film ging toen in de bios draaien), een letter van chocolade en een leesboek van fleurtje bellenfleur.. Dus dan was die Barbie voor mij een mega duur ding.. ik kreeg hem igg niet van mijn ouders (of sint zoals je wilt).. en ik heb thuis nooit dure dingen gekregen en dat was niet omdat we het slecht hadden thuis..
[quote]fashionvictim schreef op 14 november 2010 @ 16:27:

Hoe krijgen jullie het voor elkaar om maar voor 25 euro Sinterklaascadeaus te kopen?

Dát vraag ik me nou ook af. Een beetje goed speelgoed is duur. Wat ook al is gezegd: als je het niet kunt betalen, houdt het op, maar ik koop ook liever duurzaam speelgoed dan goedkoop Action spul.

Liever een pakje Bruynzeel stiften van 6 euro dan goedkope stiften van 1 euro die het binnen de kortste keren niet meer doen.

Liever een degelijk autootje van 5 euro, dan 10 voor 3 euro die zo stuk zijn.

Wél haal ik bij de Action goedkoop knutselspul: lijm, (foamstickertjes, schetsboeken)

Een leuk gezelschapsspel voor kinderen is al gauw 20 euro

Een beetje Duplodoos is al gauw 30 euro. Noem maar op.

Wij hebben voor onze zoon van 3 op pakjesavond 3 cadeaus, wel voor 43 euro:

- spel Koetje Boe

- spel dierengeluidenlotto

- puzzel van Cars
Ik pak de muts en handschoenen en ondergoedsetje ook in en kind vindt het nog leuk ook om te krijgen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:poldervrouw schreef op 14 november 2010 @ 16:43:

[...]

Speelgoed is ook duur (lego en playmobil spannen echt de kroon)..

Ik kan het ewl uitgeven maar ik wil niet met Sint dit soort idiote bedragen besteden. Een lego goederentrein staat hier hoog op de "ik wil zo graag lijst" .. nou zoonlief weet wat het kost.. Heeft bedacht dat hij dan geld gaat vragen voor zijn verjaardag aan iedereen en dat hij de rest bij gaat leggen.

Ik weet vaak wel wat ze willen van bijv. lego en dan ga ik ruim van te voren (en dan praat ik echt wel over augustus/september) internet op. Ebay is bijv. een goede plek om voor een mooie prijs playmobil te scoren (nieuw) Lego is wat lastiger maar haal ik vaak in duitsland als ik daar toch ben en dat scheelt aanzienlijk.

Hier spelen ze eigenlijk alleen maar met lego en playmobil (al is die laatste minder in dan lego) ..

Laatst kwam jongste (8) thuis met HET kado voor sint.. Lego Mindstorms (had er nog nooit van gehoord).. hij had dat ergens gezien in een boekje.. Kost bijna 300 euro !! Ha ha.. toen ik hem dit zei naar gezocht te hebben zei hij.. o.. nou da's dan lang sparen ..en hij ging verder met plakken Tja, dat zeggen veel ouders, toch valt mij irl echt op dat mijn zoon heel weinig van dat soort duur speelgoed heeft in vergelijking met de vriendjes om hem heen. Hij komt zelf ook regelmatig thuis met "mam, weet je wat Pietje allemaal heeft????" omdat hij van mij hoort dat dat duur is en dat hij daar maar voor moet sparen.
Am Yisrael Chai!
Runningmonster, zo gek is dat toch niet? Om een maximum te stellen aan wat gevraagd kan worden?

Als je daar je kind niks bij verteld maar het gewoon niet koopt, leert je kind niet wat het wel en niet kan vragen. Volgens mij is dat een hele basale manier van je kind de waarde van geld bijbrengen; uitleggen dat een cadeau van 100 euro écht too much is, dat dat gewoon niet gáát.

Ik zie daar niks slechts in en zou dat zelf precies zo doen bij mijn kinderen.
668, the neighbour of the Beast
quote:germanwings schreef op 14 november 2010 @ 16:44:

[...]

Dat snap ik dan weer niet, wij wonen in het buitenland en hier wordt met kerst geschonken, dan vind ik dat ik het als ouder niet kan maken om mijn kind met kerst helemaal niets te geven.

Ik vind het ook erg sneu. Die kringgesprekjes waar ze met beteuterd gezichtje zeggen: 'bij ons komt Sinterklaas niet.'

Om dan vervolgens de rest van groep 1/2 te horen zeggen dat ze wel allemaal iets krijgen.

Vorig jaar heb ik twee pietjes speciaal voor die kinderen laten komen. Mét cadeautjes. O o wat straalden ze.

Mama en papa daarintegen waren not amused.
quote:Spijker schreef op 14 november 2010 @ 16:28:

[...]

Ik snap niet wat je bedoelt?

Ik zei al: als je geen geld hébt houdt het natuurlijk op, en daar zal echt niemand commentaar op hebben. Maar als je het wel hebt snap ik het principe niet dat een kind 'maar moet leren blij te zijn met iets kleins'. Nee sorry dat snap ik niet. Omdat ik het gewoon leuk vind om mensen om me heen blij te maken met het geven van een echt mooi cadeau. En het gaat niet om het prijskaartje, maar iets écht moois is meestal niet goedkoop. Voor mn moeder wil ik bijvoorbeeld een mooi tafelkleed kopen, dat kan je nou eenmaal niet krijgen voor een tientje bij Blokker.Blijkbaar begrijp jij niet dat een kind niet vanzelf leert dat het draait om dure dingen.. als hij altijd alleen maar dure dingen krijgt en altijd alels krijgt wat op zijn of haar lijstje staat wat leert je kind dan hiervan ? Als je dan eens in een periode komt waarin je het meer kan betalen wat dan ? Is je kind dan nog steeds zo blij ? EN nogmaals.. bij ons gaat het niet over het feit dat we het niet kunnen betalen, maar domweg neit willen..
quote:nouschi schreef op 14 november 2010 @ 16:48:

Ik pak de muts en handschoenen en ondergoedsetje ook in en kind vindt het nog leuk ook om te krijgen.Ja, want het is van Sinterklaas! Heerlijk he.
quote:poldervrouw schreef op 14 november 2010 @ 16:49:

[...]

Blijkbaar begrijp jij niet dat een kind niet vanzelf leert dat het draait om dure dingen.. als hij altijd alleen maar dure dingen krijgt en altijd alels krijgt wat op zijn of haar lijstje staat wat leert je kind dan hiervan ? Als je dan eens in een periode komt waarin je het meer kan betalen wat dan ? Is je kind dan nog steeds zo blij ? EN nogmaals.. bij ons gaat het niet over het feit dat we het niet kunnen betalen, maar domweg neit willen..Nogmaals, een kind van vier weet niet wat duur is en wat niet als jij hem dat niet vertelt. En dan nog, het begrip duur zal doorgaans weinig betekenen voor een kleuter.
quote:runningmonster schreef op 14 november 2010 @ 16:45:

[...]

Het is hun verlanglijstje en daar staan dingen op die zij wensen/willen en ik kies daar een aantal kadootjes uit. Ik zou mijn kind volgens jou dus een lijstje moeten laten maken waarop alleen dingen onder de 10 euro op staan bij wijze van spreken? Ik vind het leuk om mijn kinderen te geven wat zij leuk vinden. Bij verjaardagen geef ik ook altijd rond de 100 euro per kind en gedurende het jaar tussendoor eigenlijk niets. Alleen 2 euro zakgeld per week per kind.Ik schrijf dat ik er niet akkoord mee zou gaan omdat ik het teveel vind. Voor een verjaardag vind ik 100 euro ook veel. Je hoeft geen lijstje te maken met dingen onder de tien euro. Er mag ook best ook cadeau van 15, 20 of 25 euro opstaan. Mocht je dan besluiten om het cadeau van 20 euro te kopen dan weet je als kind wanneer daar iets kleins bij komt waarom dat zo is.
quote:fashionvictim schreef op 14 november 2010 @ 16:48:

[...]

Tja, dat zeggen veel ouders, toch valt mij irl echt op dat mijn zoon heel weinig van dat soort duur speelgoed heeft in vergelijking met de vriendjes om hem heen. Hij komt zelf ook regelmatig thuis met "mam, weet je wat Pietje allemaal heeft????" omdat hij van mij hoort dat dat duur is en dat hij daar maar voor moet sparen.

klopt.. hier op school zijn er ook genoeg die wel van die hele dure dingen krijgen. Mijn kinderen zijn daar wel verbaasd over soms, net als wat jij zegt.. van mij horen ze dan dat het veel te duur is om zomaar te kopen..

En toen ze nog in de gelovige tijd zaten vroegen ze zich wel eens af waarom en dan gaf ik als antwoord dat er mama's en papa's zijn die sint extra geld geven om iets duurders te kopen dan dat sint normaal doet.. en dat slikten ze braaf..
Mijn dochter stond gisteren ook kwijlend bij een enorm playmobil poppenhuis van 130 euro.

Ik zei dat die idd prachtig was maar wel 130 euro kost. Haar ogen werden groot en ze zei: wow.

Ik zei dat sinterklaas niet zoveel geld kon uitgeven omdat hij heel veel kindjes cadeautjes wil geven en dat je geld maar 1 keer kunt uitgeven en dat sint liever wat kleiners koopt en dan alle kindjes wat kan geven. Was ze het helemaal mee eens.
quote:goudkever schreef op 14 november 2010 @ 16:48:

[quote]fashionvictim schreef op 14 november 2010 @ 16:27:

Hoe krijgen jullie het voor elkaar om maar voor 25 euro Sinterklaascadeaus te kopen?

Dát vraag ik me nou ook af. Een beetje goed speelgoed is duur. Wat ook al is gezegd: als je het niet kunt betalen, houdt het op, maar ik koop ook liever duurzaam speelgoed dan goedkoop Action spul.

Liever een pakje Bruynzeel stiften van 6 euro dan goedkope stiften van 1 euro die het binnen de kortste keren niet meer doen.

Liever een degelijk autootje van 5 euro, dan 10 voor 3 euro die zo stuk zijn.

Wél haal ik bij de Action goedkoop knutselspul: lijm, (foamstickertjes, schetsboeken)

Een leuk gezelschapsspel voor kinderen is al gauw 20 euro

Een beetje Duplodoos is al gauw 30 euro. Noem maar op.

Wij hebben voor onze zoon van 3 op pakjesavond 3 cadeaus, wel voor 43 euro:

- spel Koetje Boe

- spel dierengeluidenlotto

- puzzel van Cars

Ja, dat bedoel ik. En juist spellen bijvoorbeeld zijn met Sinterklaas vaak goedkoper dan door het jaar heen te krijgen, hier zitten dit jaar dus oa wat spelletjes in de zak (en daar staat dan net als vroeger bij mij zelf thuis niet alleen de naam van kind, maar van mama + kind op).

Mijn ervaring met Action speelgoed - inderdaad, behalve de knutselspulletjes - is dat het niet eens de kerstvakantie haalt, vaak niet eens het einde van de dag. Dat vind ik dan pas echt zonde van het geld, die 3 euro voor dat autootje waar de wielen met 1 keer rijden afbreken had ik dan net zo goed in de vuilnisbak kunnen mieteren. Dus ik stop liever niks of alleen snoepgoed in de schoen dan zulke prullen.
Am Yisrael Chai!
Maar buitenlandse kindjes krijgen vaak kadootjes/geld met bijv. het suikerfeest of andere cultuurgeboden feestdagen en dan krijgen de " nederlandse" kinderen niks.
quote:Star schreef op 14 november 2010 @ 16:51:

[...]

Nogmaals, een kind van vier weet niet wat duur is en wat niet als jij hem dat niet vertelt. En dan nog, het begrip duur zal doorgaans weinig betekenen voor een kleuter.Nee een kind van 4 plakt een enorme berg dingen op een vel papier en dan ga je er samen eens voor zitten.. En dan legde ik uit wat een duur kado was, een 4-jarige snapt best dat 10 meer is dan 5. Maar als 4 jarige ben je niet bezig met iets wat duur is of niet.. die kijkt alleen maar wat leuk is.. Als die gaat uitpakken is hij of zij alleen maar bezig met hoeveel.. en niet hoe duur.. En is blij met alles wat ze krijgen..
Voor 25 euro heb ik dit jaar voor dochter 4,5 gekocht:

Een barbie van mattel, 5 euro bij bart smit.

Een 6 in 1 prinsessenpuzzel van ravensburg voor 6 euro.

Diverse knutselspullen 7 euro.

Een luisterboek van bambi van 4 euro.

Een kindbarbiepop voor 3 euro.

Ik hou de aanbiedingen ontzettend goed in de gaten en dan lukt gewoon.
quote:LunaSter schreef op 14 november 2010 @ 16:49:

[...]

Ik vind het ook erg sneu. Die kringgesprekjes waar ze met beteuterd gezichtje zeggen: 'bij ons komt Sinterklaas niet.'

Om dan vervolgens de rest van groep 1/2 te horen zeggen dat ze wel allemaal iets krijgen.

Vorig jaar heb ik twee pietjes speciaal voor die kinderen laten komen. Mét cadeautjes. O o wat straalden ze.

Mama en papa daarintegen waren not amused.Ja, dat die ouders boos worden snap ik dan echt niet, als je in het buitenland gaat wonen moet je je gewoon ook een beetje aanpassen aan je nwe cultuur (maar goed, dat is een hele andere discussie).
quote:poldervrouw schreef op 14 november 2010 @ 16:53:

[...]

Nee een kind van 4 plakt een enorme berg dingen op een vel papier en dan ga je er samen eens voor zitten.. En dan legde ik uit wat een duur kado was, een 4-jarige snapt best dat 10 meer is dan 5. Maar als 4 jarige ben je niet bezig met iets wat duur is of niet.. die kijkt alleen maar wat leuk is.. Als die gaat uitpakken is hij of zij alleen maar bezig met hoeveel.. en niet hoe duur.. En is blij met alles wat ze krijgen..Ja dat is waar en dus maakt het niks uit wat je stelt als je eens wat minder te besteden hebt, want dat kind is toch wel blij.
quote:Star schreef op 14 november 2010 @ 16:34:

[...]

Ik snap het probleem ook niet zo, waarom zou ik niet veel mogen uitgeven als ik daar zin in heb? Wat een gepiep.Ieder zijn ding maar vind het dan ook niet raar dat er mensen zijn die dit met redenen niet doen..
Ik heb zelf serieus nooit doorgehad of een cadeau wat ik had gekregen duur was geweest of goedkoop! Het enige wat telde, was dat het van de Sint kwam. En daardoor was ik net zo blij met die pyjama als met die Barbie. (Ja, ook hier pyjamas in de zak...)
quote:Marels schreef op 14 november 2010 @ 16:48:

Runningmonster, zo gek is dat toch niet? Om een maximum te stellen aan wat gevraagd kan worden?

Als je daar je kind niks bij verteld maar het gewoon niet koopt, leert je kind niet wat het wel en niet kan vragen. Volgens mij is dat een hele basale manier van je kind de waarde van geld bijbrengen; uitleggen dat een cadeau van 100 euro écht too much is, dat dat gewoon niet gáát.

Ik zie daar niks slechts in en zou dat zelf precies zo doen bij mijn kinderen.Ik zie in "mijn werkwijze" niets slechts, mijn kinderen zetten op hun lijstjes wat zij graag willen en ik geef daar een paar dingen van. Ik vind dat niets te maken hebben met financiële opvoeding of iets dergelijks. We doen dit maar 1 keer per jaar met Sint en ik vind dat leuk. Voor de rest weten mijn kinderen prima dat wij echt niet alles kunnen doen wat we wllen.
quote:poldervrouw schreef op 14 november 2010 @ 16:49:

[...]

Blijkbaar begrijp jij niet dat een kind niet vanzelf leert dat het draait om dure dingen.. als hij altijd alleen maar dure dingen krijgt en altijd alels krijgt wat op zijn of haar lijstje staat wat leert je kind dan hiervan ? Als je dan eens in een periode komt waarin je het meer kan betalen wat dan ? Is je kind dan nog steeds zo blij ? EN nogmaals.. bij ons gaat het niet over het feit dat we het niet kunnen betalen, maar domweg neit willen..Spijker zegt toch helemaal niet dat een kind (of wie dan ook) altijd alles moet krijgen? Ze zegt alleen dat zij, als ze het geld ervoor heeft, het leuk vindt iemand op dat soort momenten wat duurdere dingen te geven.
Een verjaardagscadeau van 100 euro voor een kind is ook veel, maar als ik als ouder het cadeau het wel waard vind en ik zeker weet dat mijn kind er veel mee zal spelen, dan koop ik het. Zo heeft zoonlief dit jaar de Duplo trein gekregen voor zijn verjaardag (90 euro). Dat is 2 maanden geleden en hij speelt er dagelijks mee.

Maar het kan ook zijn dat hij iets krijgt wat veel goedkoper is. Toen hij 1 werd kreeg hij een loopfiets van MP van 10 euro....
quote:Marels schreef op 14 november 2010 @ 16:46:

Oh, nee, wij kregen ook geen enoooorme cadeaus. Wij kregen altijd één "groot" cadeau, dat was iets wat we echt graag wilden hebben, maar ons grote cadeau was ook echt geen nintendo (in mijn tijd was dat de supernintendo geloof ik, of de antieke gameboy) of barbiehuis of weet ik wat voor duurs.

Ik denk dat onze grote cadeaus tussen de 25 en 40 gulden lagen. Meer dan genoeg.

Voor 40 gulden kocht je vroeger anders een stuk meer dan voor 40 euro nu.

Bij ons zaten vroeger bijvoorbeeld ook Trivial Pursuit, Monopoly en dat soort dure spellen in de zak. Dat vind ik grote cadeaus, ik geloof dat de versie van Trivial Pursuit die ik heb alleen al 50 euro kost. Tja, dat zal je toch een keer moeten uitgeven als je dat spel graag wil hebben in je gezin, dus waarom dan niet met Sinterklaas?
Am Yisrael Chai!
Ik vind het niet nodig dat mensen zich hier moeten verdedigen. Iedereen doet het op zijn of haar manier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven