Werk & Studie alle pijlers

Schuld DUO, ervaringen?

14-11-2010 16:42 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na mijn VWO, twee en half jaar geleden, ben ik direct begonnen met callcenter werk, eigenlijk om geld voor een studie te verdienen. Anderhalf jaar geleden ben ik op mezelf gaan wonen ivm. persoonlijke redenen en hierdoor heb ik niet meer kunnen sparen voor een studie. Nu loopt in december mijn contract af en moet ik dus wat anders zoeken.

Ik zou graag willen studeren, maar daarvoor moet ik dus een volledige lening bij DUO aanvragen en daarnaast nog een bijbaan zoeken.

Wat zijn jullie ervaringen mbt. een schuld bij DUO, als het gaat om afbetalen etc? Ik weet namelijk niet of ik een zo groot risico durf te nemen om na mijn studie met een schuld van 21000¤ bij het halen van een diploma en 46000¤ bij het niet halen van een diploma te zitten.
Met een basisprestatiebeurs kom je niet verder dan ongeveer 260 euro per maand. Daar kan ik mijn huur niet eens van betalen.

To, spit gewoon eens de site van duo door. www.duo.nl Daar vind je alle info die je nodig hebt.

Even een vraag voor de mensen die aan het afbetalen zijn.....hebben jullie niet de neiging om zo snel mogelijk af te betalen dus meer dan het verplichte maandbedrag?
Klopt sweetcandy, heb ik net nog gedaan!
quote:fozziebear schreef op 14 november 2010 @ 17:11:

Hier torenhoge schuld (wel binnen de termijn afgestudeerd trouwens..) en ik draag per maand ongeveer 20% van mijn netto-salaris af aan DUO/IBG (en dat is ná draagkrachtmeting). Dat is wel even slikken als je het weer zwart op wit krijgt (ieder jaar rond november, dus het is nu nog vers), maar ik had destijds geen alternatief, behalve dan niet gaan studeren en dat vond ik geen optie.

Ik hoor overigens heel verschillende bedragen voor de aflossing, ligt dus wel aan de hoogte van de schuld. Maar ik ken meer mensen met een echt hoge schuld die na draagkrachtmeting ongeveer 20% af moeten lossen.

Het blijft hoe dan ook wel de beste lening, juist door die draagkrachtmeting en relatief lage rente..Heel herkenbaar en toch valt het tegen hoeveel geld je per jaar betaalt en vervolgens van het totaal bedrag overblijft.
Hoe dan ook, een opleiding/diploma kan wel je toekomst vormen. Het lijkt me de studieschuld wel waard, maar het is goed dat je je niet verkijkt op het lenen TO,
quote:Zwuppeliennn schreef op 14 november 2010 @ 17:13:

Met een basisprestatiebeurs kom je niet verder dan ongeveer 260 euro per maand. Daar kan ik mijn huur niet eens van betalen.

To, spit gewoon eens de site van duo door. www.duo.nl Daar vind je alle info die je nodig hebt.

Even een vraag voor de mensen die aan het afbetalen zijn.....hebben jullie niet de neiging om zo snel mogelijk af te betalen dus meer dan het verplichte maandbedrag?Jazeker, dat doe ik ook. Ik ga echt niet 15 jaar wachten. Hoe sneller je aflost hoe minder rente je betaalt!!!
Zwuppelien, mijn schuld is zo hoog dat versneld afbetalen a. nauwelijks mogelijk is (heb niet voor niets die draagkrachtmeting aangevraagd) en b. de schuld er zo minimaal kleiner van wordt dat ik er nu niet aan ga beginnen.

Als ik op een punt kom dat ik structureel 5000 euro per jaar extra kan aflossen, leidt het ook ergens toe en zal ik dat wel doen.
uhm je bent 20 en 800 euro vaste lasten per maand? dat is behoorlijk hoog moet ik zeggen....800 - maandelijks collegegeld, houdt je toch nog ruim 600 euro over bij de meeste studies...

Kijk eens naar wat hier nog veranderd kan worden? (goedkoper wonen/op kamers?, 2e hands schoolboeken kopen of lenen uit de mediatheek van de studie?)
quote:LJean schreef op 14 november 2010 @ 17:14:

Hoe dan ook, een opleiding/diploma kan wel je toekomst vormen. Het lijkt me de studieschuld wel waard, maar het is goed dat je je niet verkijkt op het lenen TO,Daar ben ik het wel mee eens, maar ik heb om me heen wel mensen gezien die echt veel geleend hebben. Ze werkten daar niet bij, maar gingen van het geleende geld onder andere op vakantie. Die mensen hebben er nu wel spijt van, aangezien ze een aardig hoog maand bedrag hebben wat ze terug moeten betalen.
quote:Zwuppeliennn schreef op 14 november 2010 @ 17:13:

Even een vraag voor de mensen die aan het afbetalen zijn.....hebben jullie niet de neiging om zo snel mogelijk af te betalen dus meer dan het verplichte maandbedrag?

jawel hoor,

maar ik wil ook een huiskoop buffer hebben. Daarna ga ik de duo versneld aflossen.

Hoewel het me ook niet heel veel uitmaakt, ik ga steeds een stapje omhoog qua salaris, dus die 90 euro drukt steeds minder. Bovendien, als inflatie blijft, is in verhouding mijn schuld minder groot. (en lees even goed de in verhouding natuurlijk)
Ik heb liever een diploma (+ beter toekomstperspectief) en een schuld, dan dat ik niet zou kunnen studeren. Ik heb die lening er graag voor over (leef verder zuinig, dus lening is dan ook vooral bedoelt om echt van rond te komen)
800 euro vaste lasten per maand is erg veel (vind ik als student zijnde) Hoe komt dat, betaal je een erg hoge huur?
quote:sweetcandy schreef op 14 november 2010 @ 17:16:

uhm je bent 20 en 800 euro vaste lasten per maand? dat is behoorlijk hoog moet ik zeggen....800 - maandelijks collegegeld, houdt je toch nog ruim 600 euro over bij de meeste studies...

Kijk eens naar wat hier nog veranderd kan worden? (goedkoper wonen/op kamers?, 2e hands schoolboeken kopen of lenen uit de mediatheek van de studie?)

Die 800¤ bestaan uit huur (445¤ alles inclusief), zorgverzekering, telefoon + internet, andere verzekeringen wat betreft huis en leven, scooterverzekering en dan het collegegeld.

Kleiner wonen zou kunnen, maar in de buurt zijn weinig goedkopere woningen te vinden en met een woongemeenschap heb ik niet zo goede ervaringen, is dus eigenlijk geen optie.
Kwinky, dat is op dit moment inderdaad ook mijn plan. Ik denk dat ik met ongeveer 30.000 euro mijn studie uit kom en wil daar toch wel zo snel mogelijk vanaf.

Fozziebear, de hoogte van je schuld heeft toch niks te maken met sneller afbetalen? Alles wat je eerder naar de duo overmaakt zorgt voor minder rente en sneller van je lening af zijn. Hoeveel sneller, dat is weer een ander ding.
Kwinky, nu noem je weer precies het vooroordeel waar ik zo tegen vecht.. Er zijn ook mensen die niet uitbundig gefeest en geleefd hebben van die lening, maar die sneeuwen altijd onder door de zogenaamde 'profiteurs' die er een leuk leven van leefden.

Wat je reden dan ook was, blijkbaar vond je toen dat je het nodig had. Ik geloof wel dat er mensen zijn die onnadenkend die lening zijn aangegaan, maar het is altijd een keuze geweest...
quote:marsmellowtjuh schreef op 14 november 2010 @ 17:19:

[...]

Die 800¤ bestaan uit huur (445¤ alles inclusief), zorgverzekering, telefoon + internet, andere verzekeringen wat betreft huis en leven, scooterverzekering en dan het collegegeld.

Kleiner wonen zou kunnen, maar in de buurt zijn weinig goedkopere woningen te vinden en met een woongemeenschap heb ik niet zo goede ervaringen, is dus eigenlijk geen optie.Minder bellen, op kamers, scooter weg doen... Je kunt best nog wat besparen
quote:fozziebear schreef op 14 november 2010 @ 17:21:

Kwinky, nu noem je weer precies het vooroordeel waar ik zo tegen vecht.. Er zijn ook mensen die niet uitbundig gefeest en geleefd hebben van die lening, maar die sneeuwen altijd onder door de zogenaamde 'profiteurs' die er een leuk leven van leefden.

Wat je reden dan ook was, blijkbaar vond je toen dat je het nodig had. Ik geloof wel dat er mensen zijn die onnadenkend die lening zijn aangegaan, maar het is altijd een keuze geweest...Even voor alle duidelijkheid. Ik heb zelf alleen extra moeten lenen, omdat ik van studie veranderd ben. Maar medestudenten gingen er van feesten...
Zwuppelien, als ik sneller afbetaal, dan wil ik daar wel resultaat van zien. Met 1000 euro per jaar, maakt dat in looptijd nog niet uit bij mij... Dus begin ik pas aan versneld terugbetalen als dat ook daadwerkelijk verschil gaat maken.

En dat heeft weer te maken met de maximale termijn die je moet terugbetalen. Na verloop van tijd kun je immers in aanmerking komen voor kwijtschelding van je restschuld. (Ja, daar zitten een hoop haken en ogen aan, maar het kan wel.)
Als je studeert krijg je een studenten OV, dus die scooter heb je niet meer nodig.

Je wil dus niet in een studentenhuis gaan wonen?
quote:Kwinky schreef op 14 november 2010 @ 17:21:

[...]

Minder bellen, op kamers, scooter weg doen... Je kunt best nog wat besparen Het bedrag voor telefoon en internet is een vast bedrag van 30¤ waar ik nooit overheen ga, dus dat valt wel mee. Op kamers gaan is voor mij geen optie, omdat ik ten eerste slechte ervaringen met woongemeenschappen heb en ten tweede waar ik woon deze mogelijkheid niet heb. Een scooter heb ik nodig, omdat er niet al te goede bus/trein verbindingen zijn richting ouders en vrienden en die wil ik toch graag een paar keer per week bezoeken
quote:Zwuppeliennn schreef op 14 november 2010 @ 17:20:

Kwinky, dat is op dit moment inderdaad ook mijn plan. Ik denk dat ik met ongeveer 30.000 euro mijn studie uit kom en wil daar toch wel zo snel mogelijk vanaf.

Fozziebear, de hoogte van je schuld heeft toch niks te maken met sneller afbetalen? Alles wat je eerder naar de duo overmaakt zorgt voor minder rente en sneller van je lening af zijn. Hoeveel sneller, dat is weer een ander ding.Ik had wel minder schuld, maar zoals ik er nu voor sta kan ik in plaats van binnen 15 jaar mijn schuld binnen 6 jaar afbetalen. Ik heb nog niet berekend wat dit mij aan rente scheelt, maar dat moet wel heel veel zijn...
Waarom zou je het op kwijtschelding aan willen laten komen?

Je hebt het geld zelf uitgegeven, of dat nou was om te feesten of omdat het niet anders kon. Je bent er dan ook zelf verantwoordelijk voor om het tot op de laatste cent terug te betalen in mijn ogen.
Kwinky, dank voor je verduidelijking. Ik wilde je niet terechtwijzen, maar ik vind het alleen soms zo moeilijk om als reactie op een studieschuld te horen: 'oh, maar dan heb je dus lekker kunnen feesten waar je medestudenten moesten werken'. Was het maar zo, maar dat ging ook niet...

Het voelt vaak alsof je je moet verdedigen als je een studieschuld hebt, terwijl ik echt maar voor 2 dingen leen: studie en hypotheek. Zelfs roodstaan vind ik afschuwelijk.
quote:marsmellowtjuh schreef op 14 november 2010 @ 17:25:

[...]

Het bedrag voor telefoon en internet is een vast bedrag van 30¤ waar ik nooit overheen ga, dus dat valt wel mee. Op kamers gaan is voor mij geen optie, omdat ik ten eerste slechte ervaringen met woongemeenschappen heb en ten tweede waar ik woon deze mogelijkheid niet heb. Een scooter heb ik nodig, omdat er niet al te goede bus/trein verbindingen zijn richting ouders en vrienden en die wil ik toch graag een paar keer per week bezoeken Maar je hebt zoveel verschillende manieren van op kamers gaan. Je kunt ergens op een zolderkamertje gaan zitten bij een oudere vrouw of in een studentenflat waar 20 studenten op een gang wonen. Ook heb je kamers waar je een eigen keuken hebt bijvoorbeeld.
Zwuppelien, omdat er soms tijdens/na je studie omstandigheden ontstaan waardoor je hele leven er volstrekt anders uit gaat zien? Denk aan (deels) arbeidsongeschikt worden oid...
Dat is toch een veel lekkerder idee Kwinky, 6 ipv 15 jaar. Ik hoop alles wat ik extra verdien in mijn eerste baan ten opzichte van mijn situatie nu naar de duo te brengen. Ik wil ook niet de 2 jaar wachten voordat ik met afbetalen begin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven