Transportkosten Nuon/Liander

15-11-2010 09:55 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Dames,

Ik ben pas verhuisd,op mijn oude adres betaalde ik de transportkosten via de Enco zelf,maar ik woon nu in een ander gebied en betaal ik deze appart,en heb ik gister een acceptgiro gehad van de Nuon/Liander a ¤ 31,57 die ik dus ieder maand moet gaan betalen.

Ik vind dat behoorlijk hoog, ik heb net mijn eindafrekeing van mijn oude adres is bekeken en daar betaalde ik voor transportkosten iets van ¤ 16,- euro per maand.

Wie zit er nog meer bij Nuon/Liander?? betalen jullie ook zoveel ?
Zijn die transportkosten voor Gas en Elektra? Want dan kan het bedrag wel kloppen.

Ik zelf betaal alleen voor Elektra nl ¤ 17,95 per maand.
Ja volgens mij is dat voor beide,

Ik kreeg namelijk eerst een brief waarin stond dat ik ¤ 13,- euro per maand moest betalen,en dat vond ik dus meevallen,maar van de week kreeg ik een brief dat dat herzien was en ik ¤ 31,- moet gaan betalen,en nu zag ik wel gas en electriciteit staan.
Je kan voor jezelf eens op een oude gespecificeerde rekening kijken hoeveel het toen kosten.
ja, ik betaal dat ook, is voor gas en elektra
Ik heb hier de tarieven voor mijn neus, ik heb ze even opgezocht voor de meest reguliere aansluitingen:

Gas: ¤ 12,84 per maand

Elektra: ¤ 17,87 per maand

Dus dat lijkt dan wel ongeveer te kloppen.
Ja dat heb ik dus gedaan, Ik betaalde altijd rond de ¤16,- toen het nog via de Eneco verliep.

En nu dus bijna het dubbele, ik vind het een hoog bedrag,Heb net even op de site van liander gekeken, maar is erg onduidelijk.

Ik heb ze een mail gestuurd,ben benieuwd,maar het zal er op neer komen dat het wel klopt..

Duur hoor.
het is lastig om te vergelijken met je vorige woning.

Omdat dat A) een andere woning was, en B) jij woonde daar.

In je nieuwe huis kan het gebruik van gas en elektra heel anders liggen, en wordt er gekeken naar het verbruik van de vorige bewoners, om daar een schatting op te maken.

Wat je zou kunnen doen, is even bellen met de klantenservice.

Zorg dan dat je je verbruiksnota's en nota's van de transportkosten van je vorige woning bij de hand hebt.

Vraag dan of ze een berekening kunnen maken van de transportkosten gebaseerd op het verbruik van je vorige woning. Dat geeft je een bedrag waarmee je beter kunt vergelijken.

Informeer dan ook op welk gebruik ze je geschat hebben. Want aan de hand van dat verbruik ga je natuurlijk ook je voorschotten van gas water en licht betalen.

Ik denk zelf dat als ik het zo hoor, dat ze jouw voorschot (veel) hoger hebben gezet dan dat je gewend was.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Jojanneke, jouw verhaal gaat niet op omdat het hier de netwerkkosten betreft. Dat is een vast bedrag afhankelijk van de grootte van je aansluiting, en dus onafhankelijk van je verbruik.
Allemaal tegelijk aan het schrijven geweest.

Bedankt , dan klopt het dus gewoon.

Nouja niks aan te doen dan.
@ Jojanneke

Ik snap wat jij bedoeld, maar mijn voorschot bedrag is wel ok ,dat heb ik zelf maar omhoog gegooid omdat ik absoluut niet wil bij betalen aan het eind.

Moet er wel bij zeggen dat ik toen nog dacht dat daar ook de transportkosten in verwerkt waren, en ik het een laag bedrag pm vond. Dus die heb ik aardig omhoog gezet, kreeg ik een week daarop de brief van Liander.
quote:LadyPhoxy schreef op 15 november 2010 @ 10:29:

Jojanneke, jouw verhaal gaat niet op omdat het hier de netwerkkosten betreft. Dat is een vast bedrag afhankelijk van de grootte van je aansluiting, en dus onafhankelijk van je verbruik.

Ach, wat dom van mij. Waren mijn vingers weer eens sneller dan mijn verstand

Maar, je hebt helemaal gelijk. Ik heb het meteen maar even opgezocht:

Waaruit bestaan netwerkkosten?

Netwerkkosten zijn de kosten die de klant betaalt om gas en stroom van het gasveld en de stroomcentrale naar ‘de voordeur’ te transporteren. Voor het netwerkdeel van energie bestaat geen keuzevrijheid. De hoogte van de tarieven voor netwerkkosten worden gecontroleerd en definitief vastgesteld met een tarievenbesluit door de toezichthouder NMa/Energiekamer (voorheen DTe) en kan per netbeheerder verschillen. Dit komt omdat de omstandigheden waaronder het transport moet plaatsvinden per regio anders zijn. De tarieven voor het transport staan gepubliceerd op de website van de Energiekamer en bestaan uit:

*

De variabele transportkosten: de klant betaalt voor het transport van energie per kilowattuur (kWh) stroom of kubieke meter (m3) gas.

*

De vaste transportkosten: dit is een vast bedrag dat elke maand, kwartaal of jaar in rekening wordt gebracht door de netbeheerder. Het kan worden vergeleken met een abonnement voor de dienstverlening en is dus onafhankelijk van de omvang van het verbruik.

*

Het aansluittarief: dit is het tarief dat in rekening wordt gebracht om de onderhoudskosten van een aansluiting te dekken.

*

De meterkosten: de kosten die u betaalt voor het huren van uw stroom- en gasmeter.
Ik snap de verwarring hoor, voor de meeste consumenten is het allemaal niet zo heel duidelijk. Ik zit er wat meer in omdat het mijn werk is
quote:LadyPhoxy schreef op 15 november 2010 @ 10:34:

Ik snap de verwarring hoor, voor de meeste consumenten is het allemaal niet zo heel duidelijk. Ik zit er wat meer in omdat het mijn werk is

LOL, nu weet ik ook weer waarom ik niet meer bij Nuon op de helpdesk zit...

Regelmatig toch iets van een klok en klepel verhaal
quote:jojanneke66 schreef op 15 november 2010 @ 10:33:

[...]

Waaruit bestaan netwerkkosten?

De variabele transportkosten: de klant betaalt voor het transport van energie per kilowattuur (kWh) stroom of kubieke meter (m3) gas.

Dit stukje is trouwens achterhaald, variabel transportkosten bestaan niet meer. Alles is vast, het zogenaamde capaciteitstarief.
quote:LadyPhoxy schreef op 15 november 2010 @ 10:35:

[...]

Dit stukje is trouwens achterhaald, variabel transportkosten bestaan niet meer. Alles is vast, het zogenaamde capaciteitstarief.

Ha!, dat verklaart dan helemaal mijn verwarring... Ik heb dus domweg een trein gemist

Joepie, ik ben niet dom, ik ben achterhaald.....
Ik had ook niet gewild hoor, dat je je dom voelde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven