Ouderen steeds onbeschofter?
maandag 15 november 2010 om 18:38
Ik ben opgevoed met het idee dat je respect moet hebben voor oudere mensen, maar het valt mij de laatste tijd op dat oudere mensen steeds onbeschofter worden.
Een aantal voorbeelden:
Voorkruipen in de rij van de supermarkt. Als je er wat van zegt dan zijn ze spontaan doof of vinden ze dat ze dat verdienen. Kijk, als iemand slecht ter been is, kan deze altijd vragen of hij/zij even voor mag en ik neem aan dat ieder normaal persoon daar begrip voor heeft, maar puur het oud zijn alleen geeft je geen recht om zomaar overal voor in de rij te gaan staan.
Ik loop laatst met mijn moeder in de supermarkt, gezellig naast haar maar er is nog voldoende ruimte om ons aan beide kanten met een karretje te passeren. Komt er een oude man achter ons lopen die hardop begint: " Ja, loop maar lekker breed uit he, kan je niet langzamer lopen, en maar kletsen en maar kletsen". Dus ik draai mij verbaasd om en zeg "pardon?!" en vervolgens krijg ik een tirade over mij heen over respect en het feit dat ik niet zo'n toon aan hoor te slaan tegen iemand die ouder is als ik. Op het moment dat ik vroeg of hij zijn fatsoen vergeten was mee te nemen nam hij snel de benen.
Mijn vriend is donker. Wij wonen in het centrum en hebben een parkeerplaats in een parkeergarage. Wij lopen richting ingang, er staat een wat ouder koppel te klungelen met een doos en mijn vriend vraagt of hij ze kan helpen en of hij de deur voor ze open kan houden. Het koppel negeert deze vraag, en de oudere vrouw zegt hardop tegen haar man "Wacht maar tot hij weg is, straks beroofd hij ons nog."
Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik maak wel meer rare situaties mee met oudere mensen. (Er zitten een hoop ouderenwoningen hier in de stad en ben regelmatig overdag in winkels etc.)
Ik bedoel maar, oud zijn is geen verdienste, het is mazzel hebben. En het betekent al helemaal niet dat je alles maar zo maar kan flikken en dat niemand er wat mag van zeggen omdat oud zijn betekent dat iedereen respect voor je moet hebben en voor je moet wijken alsof je Mozes bent.
Merken jullie dit soort dingen ook met oudere mensen? Of krijgen de ouderen hier gewoon iets verkeerds te eten?
Een aantal voorbeelden:
Voorkruipen in de rij van de supermarkt. Als je er wat van zegt dan zijn ze spontaan doof of vinden ze dat ze dat verdienen. Kijk, als iemand slecht ter been is, kan deze altijd vragen of hij/zij even voor mag en ik neem aan dat ieder normaal persoon daar begrip voor heeft, maar puur het oud zijn alleen geeft je geen recht om zomaar overal voor in de rij te gaan staan.
Ik loop laatst met mijn moeder in de supermarkt, gezellig naast haar maar er is nog voldoende ruimte om ons aan beide kanten met een karretje te passeren. Komt er een oude man achter ons lopen die hardop begint: " Ja, loop maar lekker breed uit he, kan je niet langzamer lopen, en maar kletsen en maar kletsen". Dus ik draai mij verbaasd om en zeg "pardon?!" en vervolgens krijg ik een tirade over mij heen over respect en het feit dat ik niet zo'n toon aan hoor te slaan tegen iemand die ouder is als ik. Op het moment dat ik vroeg of hij zijn fatsoen vergeten was mee te nemen nam hij snel de benen.
Mijn vriend is donker. Wij wonen in het centrum en hebben een parkeerplaats in een parkeergarage. Wij lopen richting ingang, er staat een wat ouder koppel te klungelen met een doos en mijn vriend vraagt of hij ze kan helpen en of hij de deur voor ze open kan houden. Het koppel negeert deze vraag, en de oudere vrouw zegt hardop tegen haar man "Wacht maar tot hij weg is, straks beroofd hij ons nog."
Dit zijn maar enkele voorbeelden, ik maak wel meer rare situaties mee met oudere mensen. (Er zitten een hoop ouderenwoningen hier in de stad en ben regelmatig overdag in winkels etc.)
Ik bedoel maar, oud zijn is geen verdienste, het is mazzel hebben. En het betekent al helemaal niet dat je alles maar zo maar kan flikken en dat niemand er wat mag van zeggen omdat oud zijn betekent dat iedereen respect voor je moet hebben en voor je moet wijken alsof je Mozes bent.
Merken jullie dit soort dingen ook met oudere mensen? Of krijgen de ouderen hier gewoon iets verkeerds te eten?
maandag 15 november 2010 om 18:42
maandag 15 november 2010 om 18:54
Ik vind het wel enigszins herkenbaar wat je schrijft. Vorige winter stond ik in een supermarkt, wat producten in een schap te bekijken. Komt er iemand aanrijden in een scootmobiel, die mij mededeelt: "doe mij effe die rookworst met die blauwe verpakking". Dus ik dacht dat ze het tegen iemand anders had, waarmee ze aan t winkelen was ofzo. Ik reageerde dus niet. Daar kreeg ik een hele preek over. Toen heb ik op een rustige manier aangegeven dat ik het plezierig had gevonden als ze had gezegd "Mevrouw, mag ik u iets vragen, wilt u voor mij die rookworst met die blauwe verpakking even pakken". Ook uitgelegd dat ze dan met een vriendelijk woord van mij die rookworst direct had gekregen, maar dat ik niet gewend ben om op zo'n manier aangesproken te worden. Het is zeker niet de manier waarop ik door mijn ouders opgevoed ben!! Oftewel, ik heb een oudere dame in de Dirk van den Broek staan op te voeden. Ik weet dat het zinloos is enzo, maar ik vond het onbeschoft en de verleiding te groot om hier niets van te zeggen.
Echt interessant is natuurlijk de vraag hoe dit dan komt... waarom worden ouderen onbeschofter? Worden ze wel onbeschofter, of worden onze grenzen van wat betamelijk is steeds krapper?
Echt interessant is natuurlijk de vraag hoe dit dan komt... waarom worden ouderen onbeschofter? Worden ze wel onbeschofter, of worden onze grenzen van wat betamelijk is steeds krapper?
maandag 15 november 2010 om 18:55
Ik merk het ook hoor.
Vooral het voorkruipen terwijl ze hartstikke vitaal eruit zien (dan heb ik het niet over 90 jarigen maar +-60).
Als je me vraagt mag je best voor hoor maar niet stiekem doen en daarna kijken alsof je dom bent.
Mopperen over de onbeschofte jeugd hoor ik ook regelmatig, terwijl ik altijd opsta in de bus, altijd aan de kant ga.
Mijn oma deed dat vroeger trouwens expres. Als ze bij de kassa stond en de rij was haar te lang, ging ze staan zuchten, steunen en kreunen dat ze het zo zwaar was.
Ieder fatsoenlijk mens laat zo'n oudje dan voor gaan natuurlijk, was oma weer tevreden
Vooral het voorkruipen terwijl ze hartstikke vitaal eruit zien (dan heb ik het niet over 90 jarigen maar +-60).
Als je me vraagt mag je best voor hoor maar niet stiekem doen en daarna kijken alsof je dom bent.
Mopperen over de onbeschofte jeugd hoor ik ook regelmatig, terwijl ik altijd opsta in de bus, altijd aan de kant ga.
Mijn oma deed dat vroeger trouwens expres. Als ze bij de kassa stond en de rij was haar te lang, ging ze staan zuchten, steunen en kreunen dat ze het zo zwaar was.
Ieder fatsoenlijk mens laat zo'n oudje dan voor gaan natuurlijk, was oma weer tevreden
maandag 15 november 2010 om 18:56
Gelukkig herken ik het niet. Althans, ik heb het nog niet zelf meegemaakt.
Wel herken ik de oude dame die bang is dat haar tasje wordt gejat als er een donker persoon naast haar staat. Vertelde een vriend van mij, dat hoe net hij er ook uit zag, de meeste oudere mensen toch bang keken naar hem als hij bij de bushalte stond.
Wat een leven heb je dan. Triest eigenlijk.
Wel herken ik de oude dame die bang is dat haar tasje wordt gejat als er een donker persoon naast haar staat. Vertelde een vriend van mij, dat hoe net hij er ook uit zag, de meeste oudere mensen toch bang keken naar hem als hij bij de bushalte stond.
Wat een leven heb je dan. Triest eigenlijk.
maandag 15 november 2010 om 18:58
quote:NoahTe schreef op 15 november 2010 @ 18:55:
Brrr ik heb daar zo'n hekel aan... Die laat ik juist expres staan.
(verder niet lullig bedoeld)
Brrr ik heb daar zo'n hekel aan... Die laat ik juist expres staan.
(verder niet lullig bedoeld)
maandag 15 november 2010 om 18:59
maandag 15 november 2010 om 18:59
quote:NoahTe schreef op 15 november 2010 @ 18:55:
die oma toch..
die oma toch..
maandag 15 november 2010 om 19:00
quote:Teigera schreef op 15 november 2010 @ 18:54:
Echt interessant is natuurlijk de vraag hoe dit dan komt... waarom worden ouderen onbeschofter? Worden ze wel onbeschofter, of worden onze grenzen van wat betamelijk is steeds krapper?De ouderen van nu zijn geboren rond 1930/40/50, en opgegroeid tussen 1940 - 1965. Wellicht dat de mensen toen mondiger werden en de hele etiquette veranderde?
Echt interessant is natuurlijk de vraag hoe dit dan komt... waarom worden ouderen onbeschofter? Worden ze wel onbeschofter, of worden onze grenzen van wat betamelijk is steeds krapper?De ouderen van nu zijn geboren rond 1930/40/50, en opgegroeid tussen 1940 - 1965. Wellicht dat de mensen toen mondiger werden en de hele etiquette veranderde?
maandag 15 november 2010 om 19:01
Uitzonderingen daar gelaten, krijg je natuurlijk terug wat je geeft. Wie mij op een onbeschofte manier aanspreekt hoeft niet te verwachten dat ik daarna ook maar enigszins geneigd ben om aan de kant te gaan of hen voor te laten gaan in de rij etc. Ik ben gewoon heel erg verbaasd dat de generatie die zo loopt te klagen over onbeschofte jongeren zelf zo ontzettend vervelend doet. De lieve oude omaatjes lijken er niet meer te zijn.
maandag 15 november 2010 om 19:02
Ik ben een keer door een oudere man totaal uitgescholden omdat hij vond dat ik voor kroop. Toen ik hem vervolgens beleefd probeerde uit te leggen dat dat niet kon, omdat ik hem bij het zuivelschap al had ingehaald en dus overduidelijk eerder bij de kassa stond dan hij, maakte ik het alleen maar erger... Hij begon over de "stomme pet" die ik op had (Mijn reactie: sorry, ik kom net uit bed, want ik werk 's nachts) en echt totale irrelevante maar wel persoonlijke dingen. Toen hij weg was kwamen andere klanten naar mij toe om te zeggen dat ze het schandalig vonden hoe hij mij behandelde... Ja, dat had je tegen hém moeten zeggen!
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
maandag 15 november 2010 om 19:02
maandag 15 november 2010 om 19:03
De ouderen van tegenwoordig zijn echt anders. Afgezien van allerlei andere factoren, dit: (wikipedia) 'Het begin van jeugdcultuur wordt [daarom] wel eens vastgesteld op 12 april 1954.' Dat is 56 jaar geleden. Jongeren die toen 14 waren zijn nu 70. Toen emancipeerden zij zich (lees: zetten zij zich af) als jongere, nu als oudere.
maandag 15 november 2010 om 19:03
Geniaal, Noah dr oma
Ik herken het deels, deels niet. Ik werk met bejaarden en de bewoners op mijn werk zijn over het algemeen hele lieve, dankbare mensen. Je hebt ze natuurlijk ook anders, maar dat zijn uitzonderingen.
Ik kom ook wel eens van die mensen als de oma van Noah tegen, en dat vind ik eigenlijk wel geniaal. Ik houd van mensen die schaamteloos misbruik maken van dat soort dingen, als het op zo'n manier gebeurt.
Maar goed, ook ik heb wel eens de vervelende chagrijnig ouderen meegemaakt voor wie niks goed is en die vinden dat ze overal maar recht op hebben omdat ze toevallig oud zijn.
Maar weet je, dat zijn zelden de échte bejaarden. Dat zijn vaak de 65'ers die met pensioen zijn en niks beters te doen hebben dan zeiken als ze niet in alles hun zin krijgen "want ze hebben toch altijd hard gewerkt om nu van hun pensioen te mogen genieten".
Ik herken het deels, deels niet. Ik werk met bejaarden en de bewoners op mijn werk zijn over het algemeen hele lieve, dankbare mensen. Je hebt ze natuurlijk ook anders, maar dat zijn uitzonderingen.
Ik kom ook wel eens van die mensen als de oma van Noah tegen, en dat vind ik eigenlijk wel geniaal. Ik houd van mensen die schaamteloos misbruik maken van dat soort dingen, als het op zo'n manier gebeurt.
Maar goed, ook ik heb wel eens de vervelende chagrijnig ouderen meegemaakt voor wie niks goed is en die vinden dat ze overal maar recht op hebben omdat ze toevallig oud zijn.
Maar weet je, dat zijn zelden de échte bejaarden. Dat zijn vaak de 65'ers die met pensioen zijn en niks beters te doen hebben dan zeiken als ze niet in alles hun zin krijgen "want ze hebben toch altijd hard gewerkt om nu van hun pensioen te mogen genieten".
668, the neighbour of the Beast
maandag 15 november 2010 om 19:04
maandag 15 november 2010 om 19:05
maandag 15 november 2010 om 19:05
een vriendin van mij heeft ooit is een oudere dame na zo'n soort voorval heel erg de les gelezen. Die kwam na een lange werkdag in de AH en daar kwam een oude dame achter haar staan, die vroeg eerst of ze voor mocht want ze had maar 1 pakje boter, vriendin had ook niet veel dus zei op een vriendelijke toon dat zij ook niet zoveel had en dat ze netjes op haar beurt kon wachten. Vervolgens hoort ze wat gemompel achter haar en gaat de oude dame toch nog voordringen in diezelfde rij.
Vriendin heeft de oude dame op een hele boze toon haar verteld dat als ze boodschappen wil doen, ze dit de hele dag kan doen en dan niet om 17 uur als heel werkend Nederland nog boodschappen moest doen.
En zeker niet op dat moment nog is voor moet gaan piepen.
Ik vond het wel wat ver gaan, maar toch kriebelt het bij mij wel is om ook zoiets te zeggen
Vriendin heeft de oude dame op een hele boze toon haar verteld dat als ze boodschappen wil doen, ze dit de hele dag kan doen en dan niet om 17 uur als heel werkend Nederland nog boodschappen moest doen.
En zeker niet op dat moment nog is voor moet gaan piepen.
Ik vond het wel wat ver gaan, maar toch kriebelt het bij mij wel is om ook zoiets te zeggen