Vegetarisch broodbeleg?

06-12-2007 14:33 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ga weer eens proberen om als vegetarier door het leven te gaan. Qua avondeten en lunch at ik eigenlijk al vrij vaak zonder vlees, alleen de broodjes tussendoor vind ik altijd wat moeilijker. Ik heb de vegetarische filet van de AH al ontdekt, die is heerlijk en ik eet ook wel eens een broodje kaas of pindakaas. Of mozzarella met pesto.

Wie heeft er nog meer lekkere vegetarische ideetjes voor me?
Er is een topic over (ontbijt, lunch) broodjes. Daar staan ook heel veel vegatarische ideeen tussen. Echt de moeite om even te kijken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
hagelslag, vlokken, vruchtenhagel, jam, nutella.
Tahin (sesampasta) met een paar plakjes komkommer (hartig)

hutenkase beetje peper en zout ( neutraal) eventueel te pimpen met een beetje tomaat en komkommer.

bij de reformshop kun je heel veel varianten op pindakaas vinden

ipv pind's hazelnoten / cashewnoten

ook bij de reformshops kun je diverse vegetarische pate's kopen.
quote:absoluteEinstein schreef op 06 december 2007 @ 14:36:

hagelslag, vlokken, vruchtenhagel, jam, nutella.wat nou als je niet van zoet beleg houd?
geitenkaas / sla/ pijnboompitjes paar druppen honing overheen sprenkelen .. jammie!!!
Op die pindakaas beetje sambal en plakjes komkommer. Mmmmmmmmmmm!

Bedoel je de vega filet americain van de AH? Daarnaast ligt ook een vega Pate, die vind ik ook wel lekker (niet die met tuinkruiden, maar de saksische variant ofzo).

Eet je wel eieren? Zelf een lekkere eiersalade maken is weer eens wat anders dan een eitje bakken.

De vegetarische vleeswaren die je wel eens in de super vindt vind ik niks.

Wel nog opties:

- Sandwichspread (ik eet de komkommervariant)

- vaker een tosti maken

- vegetarische hamburger op broodje doen met lekker veel sla, tomaat en ui en saus.

-kruidenboter en gegrilde groenten

-kruidenkaasjes met rauwkost.

Succes en eet smakelijk!
Zelf vind ik de vega bthworst van de ah ook superlekker en idd de leverworst, pate en filet american
Smeerkaas, komkommersalade, je plakje kaas oppimpen met mosterd, sambal, pesto.
.
"gewone" kaas is toch helemaal niet vegetarisch??? (stremsel??)
je hebt ook vegetarische kaas zonder stremsel
Houmous van de AH, heerlijk!! Met avocado, tomaat en sla, hmm!

En kaas is te verkrijgen in de vegetarische variant ja..

Wat al was gezegd: bij het reformhuis heb je heerlijke notenpasta's!
houmous met avocado is ook een van mijn favorieten!

en verder kokosbrood, of gebakken eieren, of gegrilde groenten met parmezaanse kaas...

echt keus geneog!
Zonnatura heeft heerlijke vegetarische paté's, met champignon (mijn favoriet), tomaat of met pesto.

Lekker hartig.
een halve avocado met peper, zout, tuinkers etc.etc., of champignons opbakken in sesamolie en sesamzaadjes erover, of kerstomaatjes bestrooien met kruiden en even in de oven roosteren, tosti van geitenkaas met honing, of een gekookt eitje met groenvoer, of bio-jam zonder suiker enz.enz. Er is genoeg keus en ik zie hier leuke ideeën staan. Voor mij is vegetarisch eten wel meer dan alleen het vlees weglaten. Ik vermijd liefst ook suiker en alle geraffineerde (bewerkte) produkten. Maar ook dan is er nog genoeg om te kiezen, zeker als je eens naar een goede natuurvoedingswinkel gaat.
quote:borrie2 schreef op 06 december 2007 @ 15:44:

"gewone" kaas is toch helemaal niet vegetarisch??? (stremsel??)Eh, je bedoelt veganistisch?
quote:Melanthe schreef op 07 december 2007 @ 15:17:

[...]

Eh, je bedoelt veganistisch?

Nee dat bedoelt ze niet. Kaas is gestremd met ik geloof kalfsmaag. Van dood dier dus. Maar bij natuurwinkels hebben ze vegetarische kaas, met vegetarisch stremsel.

Leuk topic touwens, ik vind broodbeleg ook het moeilijkst van vegetariër zijn.
Inderdaad, in kaas zit stremsel en dat wordt gemaakt van de magen van kalveren. Als ik het goed heb is de biologische kaas van AH wel (dierlijk) stremsel vrij.

De mozzarella van de Aldi bevat trouwens microbacterieel stremsel en is daarmee geschikt voor vegetariërs
anoniem_54398 wijzigde dit bericht op 07-12-2007 15:30
Reden: toevoeging.
% gewijzigd
.
quote:Roos4 schreef op 07 december 2007 @ 15:25:

[...]

Nee dat bedoelt ze niet. Kaas is gestremd met ik geloof kalfsmaag. Van dood dier dus. Maar bij natuurwinkels hebben ze vegetarische kaas, met vegetarisch stremsel.

Leuk topic touwens, ik vind broodbeleg ook het moeilijkst van vegetariër zijn.Als je zo gaat beginnen, schrap dan ook de hagelslag (voorzien van glansmiddel gemaakt van botten) maar, snoep zoals M&M's, heel veel winegums, en de eieren natuurlijk. En zo kan ik hier een héél lange lijst neerzetten van produkten die NIET vegetarisch zijn ...... al zou je dat nooit denken.
.
quote:whopper schreef op 08 december 2007 @ 10:37:

[...]

Als je zo gaat beginnen, schrap dan ook de hagelslag (voorzien van glansmiddel gemaakt van botten) maar, snoep zoals M&M's, heel veel winegums, en de eieren natuurlijk. En zo kan ik hier een héél lange lijst neerzetten van produkten die NIET vegetarisch zijn ...... al zou je dat nooit denken.

inderdaad!! als je echt vegetarisch wilt eten, moet je ook lechitine weglaten..(bijvoorbeeld drop...)

ik vroeg me dat alleen af, omdat er dus een heleboel verschillende vegetariers zijn...)

ikzelf ben niet vegetarisch, maar heb heel veel mensen in mijn omgeving die dat wel zijn... de een eet wel vis... de ander geen... de een eet wel kaas de ander niet... ik heb trouwens begrepen dat juist de allergoedkoopste kaas vaak echte stremsel bevat uit magen van kalfjes, en de duurdere vaker kunstmatig stremsel...

goeie tip van die mozarella!! (kan ik zonder schuldgevoel op tafel zetten voor een vegetarier dus...)
quote:whopper schreef op 08 december 2007 @ 10:37:

[...]

Als je zo gaat beginnen, schrap dan ook de hagelslag (voorzien van glansmiddel gemaakt van botten) maar, snoep zoals M&M's, heel veel winegums, en de eieren natuurlijk. En zo kan ik hier een héél lange lijst neerzetten van produkten die NIET vegetarisch zijn ...... al zou je dat nooit denken.Dat was eerlijk gezegd ook mijn gedachte....
ik haat altijd deze discussie ....
Een vegetariër eet geen producten die zijn verkregen door het doden van dieren, zoals vis, vlees en gevogelte. Strikt genomen eten vegetariërs ook geen dierlijk stremsel (verwerkt in de meeste soorten kaas) en geen gelatine, sommige vegetariërs zullen echter om praktische redenen toch nog gelatine en dierlijk stremsel eten.

Ook is er een groep mensen die helemaal geen van dieren afkomstige voedingsmiddelen eet, zoals eieren en zuivel. Dit noemt men strikt-vegetarisme of veganisme. Veganisten beperken zich vaak niet tot etenswaren en gebruiken bijvoorbeeld ook geen wol of leer.

Vegetariërs die wel eieren eten, maar geen zuivel, worden "ovo-vegetariërs" genoemd. Vegetariërs die wel zuivel eten, maar geen eieren, worden "lacto-vegetariërs" genoemd. Deze groep is voornamelijk te vinden onder aanhangers van het hindoeïsme. Vegetariërs die zowel eieren als zuivel eten, heten "ovo-lacto-vegetariërs".

De verzamelnaam vegetariër wordt gebruikt voor mensen die geen voedsel eten waar dieren voor zijn doodgemaakt. De term schept nogal eens verwarring, omdat de grens niet helemaal duidelijk gelegd kan worden. Er is een grens tussen het rechtstreekse eten van dierlijk voedsel waar het dier voor is gedood en de afgeleide producten zoals leer, stremsel en gelatine. Dan is er de grens waarbij men kan spreken van veganist. Bij dit principe staat het niet willen exploiteren van welk dier dan ook centraal. Verder zijn er mensen die om verschillende redenen minder vlees eten. Deze mensen vallen strikt genomen niet onder de definitie van vegetariër omdat bij dit eetpatroon wel dieren worden gedood.

Zo zijn er zogenaamde parttime-vegetariërs (ook wel "vleesverminderaars" genoemd). Dit kunnen consumenten zijn die op niet-principiële gronden minder vlees eten (bijvoorbeeld om te lijnen, om andere gezondheidsredenen, of omdat ze denken dat het niet nodig is om dagelijks vlees te eten). Het kunnen ook mensen zijn die wel op principiële gronden minder vlees eten, maar het ofwel genoeg vinden, om minder dan 100% vegetariër te zijn, ofwel het (nog) te moeilijk vinden om 100% vegetariër te zijn. In de Engelse volksmond wordt deze levensstijl flexitarianism genoemd. Het komt ook voor, dat men alleen geen vlees eet, maar wel vis (pescotariër) en/of gevogelte (pollotariër).

Sommigen eten soms wel dierlijke producten, maar alleen als zij hier niet voor hoeven te betalen, en dus de industrie niet steunen. Zij eten bijvoorbeeld producten die anders (wegens de houdbaarheidsdatum) weggegooid zouden worden. Dit noemt men in de Engelse volksmond freeganism.

Een apart geval is honing. Er zijn mensen die dit niet eten omdat zij het niet ethisch vinden, dat de bijen hard moeten werken om een flinke voedselvoorraad aan te leggen, waarna de imker die wegneemt. Een ander bezwaar is dat de bijen tijdens de winter met suikerwater worden bijgevoerd, waardoor ze minder lang zouden leven.

Veganisten die ook geen planten (ook levend) opeten, worden fruitariërs genoemd. Zij eten alleen delen van de plant die geoogst kunnen worden zonder de plant te doden, of van vitale delen (zoals bladeren) te ontdoen. Dat komt dus neer op vruchten (inclusief noten) en zaden. Zij eten dit plantaardige voedsel bovendien vaak in onverhitte, dus rauwe, vorm en zijn in dat geval tevens raw-foodist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven