Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Hallo allemaal,

Hier een vraagje van een moeder met een heel verkouden babytje. Sinds een paar dagen is mijn (nu 16 weken oude) dochter wéér ontzettend verkouden. Zoutoplossing, neusje uitzuigen (zielig!) en na bezoek aan de weekendarts gelukkig ook een neusspray met werkzame stof voor noodgevallen (al vind ik niet dat het veel helpt). Verder lekker stomen, luuf, ui naast het bedje en hoofdeinde omhoog. Geen idee wat ik nog meer kan doen, hopelijk biedt dit voldoende verlichting.

Het probleem is dat het voor haar moeilijk is om aan de borst te drinken nu. Ze wordt erg gefrustreerd als ze het probeert en de melk niet a la minute toeschiet. Ze kan wel drinken en ademen, want op een vinger of speentje sabbelen lukt wel. Ze heeft ook echt wel honger. Met het tepelhoedje (dat we eigenlijk hebben afgeleerd) lukt het soms, maar niet altijd. Gisteravond was ze zo vreselijk boos en verdrietig dat als ik ook maar mijn borst ontblootte ze het op een schreeuwen zette. Ik heb maar gekolft en een flesje gemaakt, dat ging gelukkig wel goed.

Mijn vraag is nu: kan ik haar beter even een paar keer een flesje geven in alle rust? En als de verkoudheid over is weer de borst aanbieden? Of juist elke keer aanbieden en zien wat er van komt? Tot nu toe vooral veel gehuil.. Ik ben zo bang dat ze niet meer aan de borst wil!
Fabindia, een keer naar de intratuin binnen nu en een paar weken lijkt me wel leuk bijvoorbeeld. Of boodschappen doen in iets meer tijd dan een half uur of een keer winkelen. Het is niet alleen voor nu maar meer dat het vooruitzicht dat ik zo nog 2 maanden door moet (of langer) dat me erg tegen staat en me doet twijfelen of ik dit wel door wil zetten. Ik kolf nu 5 keer per dag en dat doe ik op vaste tijden. Voeden doe ik min of meer op verzoek en soms komt het echt heel lastig uit. Dan moet ik me haasten om even naar de brievenbus te kunnen lopen want dan moet ik al weer naar huis om te kolven. Ik huur nu nog de kolf van de thuiszorg en als ik zie wat (vooral dubbele) kolven kosten dan denk ik dat ik die nog een tijdje blijf huren. Een handkolf leek me dan wel makkelijk voor erbij zeg maar, ook omdat ie kleiner is en je er geen stroom voor nodig bent.

Arwwen, ik weet niet wat de invloed gaat zijn op mijn productie maar ik had het aantal keer kolven al aardig terug geschroefd. Ik kolf nu 5 keer per dag ('s nachts niet hoewel ik weet dat je productie daardoor wel terug kan lopen op de lange duur) en dan kan ik elke dag zo'n halve liter invriezen. Zelf heb ik het idee (of misschien de hoop) dat ik de productie wel op zou kunnen voeren als dat nodig is en ik de voorraad in de vriezer achter de hand.
quote:Konela schreef op 22 november 2010 @ 12:31:

Hier ook (weer) even een vraag. Ik heb gisteren heel pittig gekruid gegeten en vanavond wil ik het maaltje wat ik over heb nog opbakken. Maar eerst wil ik weten of zoontje er geen (al te erge) krampjes van krijg. Hoe lang zit er gemiddeld tussen het moment dat ik iets eet, en zoontje er last van krijgt? Iemand enig idee? Thanks!Volgens mij is het heel erg verschillend of kinderen er last van krijgen. Ik eet altijd heel pittig, ben dol op thais en indonesisch en mijn kinderen hebben beide er nog nooit last van gehad. Denk dus dat het een kwestie van uitproberen is.
quote:kaetje schreef op 22 november 2010 @ 12:55:

Ik huur nu nog de kolf van de thuiszorg en als ik zie wat (vooral dubbele) kolven kosten dan denk ik dat ik die nog een tijdje blijf huren. Een handkolf leek me dan wel makkelijk voor erbij zeg maar, ook omdat ie kleiner is en je er geen stroom voor nodig bent.

.Een ameda dubbelzijdige kolf is maar iets duurder dan de medela swing, ook de dubbele kolven van calypso zijn niet heel erg duur. Ameda's zijn ook nog goed weer te verkopen doordat er geen melk in de motor kan komen
kaetje, het is niet alles of niets he, je kan ook 1 keertje een beurt overslaan over verlengen, en kijken hoe dat gaat. Of je gaat naar 4 keer per dag kolven, kijkt wat je produktie is en vult de rest aan met flesvoeding. Maar wie weet kolf je met 4 keer per dag wel 250 cc per keer en kan je het nog lang volhouden. Lijkt me trouwens ook een vraag voor een lactatie kundige of een contact persoon van het vbn, misschien hebben die tips of handigheidjes voor je waardoor het voor jou wel vol te houden is nog een tijdje.
Mijn meisje is nu 11 weken en ik zit met een probleem met borstvoeding geven. Meisje is mijn tweede kindje. De eerste heb ik 9 maanden vrijwel zonder problemen borstvoeding gegeven. Hij kreeg altijd een borst per keer. Dat ben ik met meisje weer gaan doen (al ik de kraamweek). Maar het loopt nu toch minder soepel. Een van mijn twee borsten geeft al 3 weken telkens te weinig voeding. Meisje is na die borst standaard ontevreden en wil heel snel weer drinken (eigenlijk meteen als ze losgelaten heeft al maar meestal 1 a 1,5 uur later echt), terwijl ze na de andere borst wel tevreden is en het makkelijk 3 á 4 uur later pas weer trek heeft. Ik los het tot nu toe telkens op met dezelfde borst als ze trek heeft weer aan te bieden. Meestal werkt dat voor een dagje productieverhogend, maar de dag erna is het alweer te weinig.

Ik afgelopen week weer begonnen met werken en nu gaat het nog slechter. Ik kolfde vandaag maar 70cc terwijl ze ongeveer 120 cc drinkt. De andere borst kolf ik juist standaard veel meer, de eerste voeding in de ochtend zo'n 180cc en 's middags vaak ook nog wel 160cc. Dus ik kolf op een dag wel voldoende voor de volgende dag, maar op de dagen dat ik live voed is 70cc natuurlijk wel te weinig.

Meisje krijgt nu op verzoek 6 voedingen per dag (hierbij zijn de extra keren aanleggen niet meegerekend). Ze slaapt al heel redelijk door (van 11 tot 6). Voor mijn gevoel zit daar juist het probleem. De eerste kwam 's nachts ook regelmatig en hield daardoor mijn productie veel beter op pijl.

Wat zouden jullie aanraden? Kan je zomaar overgaan op met 2 borsten voeden als ze helemaal gewend zijn om 6 uur te hebben om weer vol te raken? Ik heb het idee dat extra aanleggen bij die borst gewoon niet voldoende werkt.
@247 Ik geef ook altijd 1 borst per keer, behalve als het regeltijd is. Dan drinkt hij uit beide borsten. Een uur na de voeding is de productie maximaal. Dat betekent dat je borsten het nog wel zouden moeten " snappen" als je de ene keer 1 borst en de andere keer 2 geeft.

Je zou kunnen overwegen om de minst productieve borst vaker als eerste aan te bieden. En om, als je daar energie voor hebt, de wekker te zetten en 's nachts een keertje te kolven.

Succes!!!
quote:arrwen schreef op 22 november 2010 @ 13:49:

kaetje, het is niet alles of niets he, je kan ook 1 keertje een beurt overslaan over verlengen, en kijken hoe dat gaat. Of je gaat naar 4 keer per dag kolven, kijkt wat je produktie is en vult de rest aan met flesvoeding. Maar wie weet kolf je met 4 keer per dag wel 250 cc per keer en kan je het nog lang volhouden. Lijkt me trouwens ook een vraag voor een lactatie kundige of een contact persoon van het vbn, misschien hebben die tips of handigheidjes voor je waardoor het voor jou wel vol te houden is nog een tijdje.Je hebt gelijk Arwwen! Ik wil natuurlijk heel graag dat hij geen kunstvoeding krijgt maar ja, je kan niet alles hebben en elke keer dat hij borstvoeding krijgt is natuurlijk meegenomen. En nog een keer minder kolven durf ik niet zo goed ivm de productie. Vind het ook wel een lekker gevoel dat er voor elke dag kolven ook nog (bijna) een extra dag de vriezer in gaat. En de lactatiedeskundige had juist gezegd dat ik 7 of 8 keer moest blijven kolven. Met mijn kraamhulp heb ik toen besloten dat het belangrijker is om het wat langer vol te houden en dat 7 of 8 keer niet te doen was en dat gezien de productie 5 keer ook wel genoeg was. Ik had/heb ook meer vertrouwen in de kraamhulp die ik had dan in de lactatiedeskundige die ik had. Zij snapte bijvoorbeeld niet dat ik niet op de knop van het apparaat kon drukken als ik de flesjes en de toeters met twee handen vast moest houden en dat ik dus in mijn eentje maar 1 borst per keer kon kolven. Maar tips om te leren hoe ik wel twee borsten tegelijk kon kolven heeft ze niet gegeven. (die heb ik hier gelukkig wel gelezen!) En de kraamhulp is juist degene geweest die er alles aan gedaan heeft om H. aan de borst te krijgen en om de productie op gang te krijgen.
Kaet, ik kolf niet fulltime maar wel veel (ik werk 4 dagen per week) en geef na 9 maanden nog steeds borstvoeding. Ik kan prima uit de voeten met mijn Avent handkolf, ben sneller klaar met kolven dan mijn voedende collega's die dubbelzijdig elektrisch kolven. En tot voor kort kolfde ik nog 2-3 keer per dag op mijn werk. Inmiddels nog maar 1x, want mijn vriezer puilt uit en dochter hoeft niet zo nodig meer melk overdag. De oppas krijgt er met moeite 1 voeding in.

Ik kolf heel makkelijk, maakt mij ook niet uit wie er naast me zit. De melk schiet toch wel toe bij mij, in de auto op de snelweg, in een zaaltje tijdens een bruiloft met mijn rug naar de mensen, op het toilet op het vliegveld, achterin de auto op een druk parkeerterrein zijn enkele minder standaard plekken waar ik heb gekolfd.
Kaetje, ik begrijp het heel goed hoor, je overweging en je ideeen. En ik bekijk het zo, elke slok bv is meegenomen, maar het moet wel haalbaar zijn voor de moeder. En het is makkelijk praten als je een kind hebt wat gewoon goed aan de borst drinkt en er geen problemen zijn, maar fulltime kolven, ga er maar aan staan. Ik vind het echt een prestatie. En natuurlijk kan je met 8 keer per dag kolven en ook een nachtelijke kolfsessie je kind tot aan de kleuterschool toe je eigen melk geven, maar als je met 4-5 keer per dag een aantal maanden komt en dan af en toe, of de laatste maanden 1 of 2 flesjes bij moet voeden met kv, tja, dan vind ik dat echt petje af. En als voor jou 4 keer kolven je zoveel lucht en vrijheid geeft dat je dat nog een hele tijd vol kan houden, dan is dat toch veel beter dan koste wat kost elke zoveel uur kolven, waardoor het tegen gaat staan, moeilijker gaat en uiteindelijk misschien wel veel eerder gedaan is met je voeding.

Ik ben het dus eens met je kraamhulp

en trouwens, elke kolfdag een dag extra in de vriezer! wow, ik denk dat je redelijk veilig naar 1 keertje minder kolven per dag kan. Maar geef je zelf ook wat tijd, je bent toch net bevallen? je krijgt echt vanzelf iets meer ritme en handigheid, en je kindje ook. Echt!
Kaetje, neem de wijze woorden van Arwen goed in je op! Een ontspannen houding maakt een wereld van verschil, wees niet te streng voor jezelf "moeten" maakt het stukken zwaarder, elke dag is meegenomen. En elke kolfdag een dag voeding in kunnen vriezen, daar kunnen veel mensen alleen maar van dromen!
Bedankt Arwwen. Zoals jij het beschrijft voel ik het precies. Het moet wel een beetje "leuk" blijven. En ik lijk soms wel een Domo koe Vanmorgen ook weer zo'n 450 ml. Man moet dan tussentijds naar beneden om de flesjes te legen. Overdag is het wel minder dan maar toch ook altijd wel 250 of 300 ml per keer. Dat de vriezer vol loopt vind ik ook echt een goede stimulans. Elke dag is er eigenlijk haast 2 hoewel hij natuurlijk ook wel meer zal gaan drinken straks.

Ik ben trouwens inderdaad net bevallen. 4 november. 2 1/2 week geleden dus. Daarom wil ik ook nog niet minderen nu, ben veel te bang dat de productie ineens omlaag schiet. Bij de dag leven kan ik niet zo heel goed en ik kijk echt nu al uit naar iets meer vrijheid om op pad te gaan met de kleine in de kinderwagen. Ik werd echt een beetje bang dat ik dat wel op mijn buik kon schrijven met het kolven. Nu ik er weer meer over heb gelezen denk ik dat ik net als Bengal best op ander plekken een keer kan kolven en dat scheelt ook al een heleboel. Een keer shoppen gaat prima als ik tussendoor even terug moet naar de auto om me te verstoppen onder een sjaal en dat biedt toch weer perspectief voor de toekomst.
Goed om te lezen Kaetje, dat je weer moed hebt

En idd, ik kan alleen maar dromen van zulke opbrengsten zeg! Wow!

Ik heb een jongetje dat 's avonds alleen maar gaat slapen als hij bij mama ligt. Zucht. De nacht vind ik niet erg, maar die eerste paar uur even alleen is zoooo fijn en belangrijk. Trouwens, het gaat niet om mama, het gaat om haar borsten. Dáár moet meneer liggen of minstens een handje erop hebben.

Heel schattig hoor, maar zo onhandig.... Iemand nog een goede tip?
Dames, kunnen jullie mij nog helpen.

Over 3 weken is de uitgerekende datum van de 2e en nu heb ik weer een paar vragen:

1. Ik heb dit keer veel gelezen over BV, zou ik goed ingelezen zijn?

2. Ik beval in het ziekenhuis. Moet ik nog spenen meenemen? Of het ziekenhuis informeren dat ik niet wil dat kind een speen krijgt? En bij erge zuigbehoefte dan aanleggen? Mijn 1e kreeg gelijk een speen in zn mond, waarschijnlijk dan ook 1 van de redenen dat het bij hem maar een 5-tal dagen gelukt is met BV
liubi, de eerste dagen / weken is het een kwestie van aanleggen, aanleggen en aanleggen. Is de bv goed op gang en drinkt je baby goed, zonder problemen en loopt het lekker, dan kan je beginnen (eventueel) met een speentje als je kind een enorme zuigbehoefte heeft. Dat kan soms al na een dag of wat, maar meestal heb je wel wat langer nodig om de bv goed op gang te brengen. Ga niet twijfelen, leg zo vaak aan als je denkt dat moet (en dat kan de eerste dagen / kraamperiode echt zeker makkelijk 12 keer per 24 uur zijn, ook snachts). Stel al je vragen hier op dit topic ipv in het ziekenhuis en go with the flow. De meeste babies kunnen goed drinken en de meeste moeders hebben genoeg melk. Ga daarvan uit en als dit in de praktijk niet zo blijkt te zijn, dan kan je dan wel oplossingen zoeken voor mogelijke problemen. Succes!
@Arrwen, bedankt. Dus 12 x per 24 uur is niet erg? Dan zal ik dat gewoon gaan doen. Als ie wakker wordt gelijk aanleggen. Pff ben er wel een beetje zenuwachtig over, maar dat is geloof ik juist niet goed.
liubi, wat Arrwen al zegt: lekker aanleggen. En zeker in het begin is het maagje nog heel klein. Dus dan wil je kindje gewoon vaak drinken, net als toen het nog in je buik zat en de hele dag door slokjes kon nemen.

Ik heb mezelf getrakteerd op een cursus BV en het belangrijkste wat ik geleerd heb vond ik dat het de eerste dagen niet uitmaakt hoeveel je kindje binnenkrijgt. Dat gewoon aanleggen goed is en verder niets nodig is. Het kindje is gewend aan hele kleine hoeveelheden en dan is het al snel genoeg.

Mijn ventje huilde de tweede nacht zowat de hele nacht en ik heb hem wel 10 x aangelegd (was de verpleging niet zo blij mee want die moesten hem steeds aangeven dus die gingen al piepen over bijvoeding... grrr!). Ik werd er zelf ook onzeker vna maar wist wel dat ik hem geen bijvoeding wilde geven. Dus gewoon blijven aanleggen en intussen is meneer al 4 maanden heel blij met mama's melk.
En als jij liever geen speen wilt, dan angeven dat je dat niet wilt Het is jóuw kind, niet van het ziekenhuis
Het is ook niet zo dat 12 keer per 24 uur moet, maar als het wel gebeurt, is het niet gek. Daar moet je niet van schrikken. En dat duurt geen weken hoor, maar je borsten moet het seintje krijgen dat ze melk moeten gaan maken simpel gezegd en dat krijgen ze elke keer doordat je baby drinkt. In het begin is het wel heel belangrijk dat je kind goed hapt, daarbij is live hulp wel handig als dat niet vanzelf goed gaat. Daar zijn trouwens op youtube ook handige instructie filmpjes over, die kan je ook nog van te voren bekijken. Als je baby namelijk niet goed hapt, gaan je tepels kapot en dat kan het begin van een boel ellende zijn. En misschien krijg je wel een slapertje en wil die maar 7-8 keer per 24 uur drinken, als hij daarbij goede plasluiers heeft en niet te veel gewicht verliest in het begin, is er niks aan de hand. Probeer niet zenuwachtig te worden van te voren, borstvoeding is niet iets wat moet, het is iets wat kan en wat meestal goed gaat, met een beetje hulp hier en daar. Twijfels en vragen kan je heel goed op dit forum stellen, ook via je man bijv, in het engels, dat lukt ook wel (spreekt hij dat?). Als je graag bv wil geven, is dat zo ongeveer het enige waar jij je mee bezig hoeft te houden de eerste tijd, probeer het ook te zien als tijd waarin je baby leert kennen, waarin je van je baby kan genieten zonder dat er iets anders moet / hoeft. Als rustpunt voor jezelf, gewoon samen op bed liggen terwijl hij drinkt en jij rust.

Het belangrijkste is

a) vaak aanleggen in het begin

b) zorgen dat hij vanaf het begin goed aanhapt

c) je niet druk maken over de frequentie van drinken in het begin

d) zorg dat jezelf ook genoeg eet en drinkt en rust hebt / krijgt

e) probeer bv te zien als iets wat mag en kan en niet als iets wat moet

f) bij twijfel en vragen niet aanmodderen maar meteen hulp inschakelen

g) speen / tepel verwarring speelt wel in het hele begin, maar niet meer als de bv goed op gang gekomen is, en hoe lang dat duurt ligt heel erg aan de baby en aan jou, dat verschilt gewoon per moeder-baby stel.

Ben ik nog wat vergeten?
Ja

Maak het comfortabel voor jezelf. Een fijne plek, met iets te drinken erbij is ook een plusfactor
oh ja, lekker op bed, kaarten erbij, blaadje erbij, laptopje aan, man die sapjes en hapjes bracht, tja, doe mij maar nog een keer die kraamweken
.
Liubi: Bij mijn intake in het ziekenhuis vroegen ze of ik bv wilde gaan geven. Ik heb toen aangegeven dat ik dat wilde, dat ik indien mogelijk niet wilde bijvoeden en geen speentje wilde voor mijn kindje. Verder heb ik aangegeven dat ik graag wilde dat er een lactatiekundige meekeek, om even te helpen met aanleggen (na een keizersnee is het soms lastig een goede houding te vinden).

Het is helemaal zo gegaan als gehoopt, mijn kindje lag meteen na het hechten al aan de borst. Van de gyn mocht ik eventueel ook tijdens het hechten al voeden, maar dat leek me wat lastig. De lactatiekundige van het ziekenhuis had hele goede tips.

Ik zou duidelijk zijn over wat je wel en niet wil, dan komt het vast goed. Succes!!!
quote:Horrormoon schreef op 23 november 2010 @ 10:43:

Geen specifieke vraag over borstvoeding geven maar misschien weet iemand het hier.

Ik had laatst een discussie met iemand over het wel/geen bv geven, zelf ben ik een 'voorstander' (geen maffia ) en zij vond dat bv tegenwoordig zo opgedrongen wordt. Ze beweerde ook dat je voortaan een verklaring van de (huis)arts moet hebben als je bewust kiest voor het geven van flesvoeding en dat was "belachelijk want dat moet je toch lekker zelf weten".

Ik heb hier nog nooit van gehoord en google levert tot dusver ook niks op.

Iemand hier die daar iets vanaf weet?? (handig voor de volgende discussie )Nooit van gehoord en hier was bij mijn zus (wilde geen bv geven) ook geen sprake van.
Hallo allemaal,

misschien een beetje vroeg, maar ik wil graag weten waar ik me op voor kan bereiden. Ik ben 11 weken zwanger van mijn vierde kind (jongste is inmiddels 10 jaar) Oudste heeft indertijd 9 maanden bv gehad, bij nr twee is het helaas niet gelukt, na vier weken moeten stoppen, en de jongste heeft 1,5 jaar bv gehad. Vorig jaar heb ik een borstoperatie gehad vanwege een cyste. er is een conische insnijding gemakt aan de onderkant van een van mijn tepels. Ik ga er van uit dat daar melkkanalen zijn doorgesneden.

Mijn vraag: is er iemand die er ervaring mee heeft om bv te geven na een dergelijke operatie? lukt dat nog? Ik zie het niet echt zitten om met maar een borst te voeden, maar omdat de mislukking van de bv bij mijn tweede kind best traumatisch was, wil ik wel graag zo vroeg mogelijk weten of het enige kans heeft het toch te gaan proberen......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven