Elke dag schoonmaken!

25-11-2010 09:59 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner zegt altijd dat ik dwangneurose heb omdat ik altijd alles schoon wil hebben en ik vind het zonde om dingen te beschadigen. Ik neem na het koken altijd alles af en ik stofzuig het huis minstens 1 keer per dag. Ik ben constant bezig met het "scannen" van de vloer en mijn spullen.

Ik kan het niet laten, als ik een vlek zie MOET die schoon anders kan ik niet rustig het huis uit. Is dit zo gek?
Make it Happen everyday
quote:Nellebelletje schreef op 25 november 2010 @ 11:02:

Ik poets ook veel en vind het fijn als het schoon thuis is.

Dagelijks stofzuigen doe ik ook (en nee, geen honden of katten helaas).

Wc's en tafels en vingervlekplekken doe ik ook dagelijks.

De rest een keer per week.

Maar ik wil wel graag leuke dingen doen en mijn kinderen (3) mogen best dingen vies maken.

Heb trouwens een hekel aan de ramen lappen.Dat heb ik ook, ramen lappen :puke:
Make it Happen everyday
quote:mimsey schreef op 25 november 2010 @ 11:04:

OK, realitycheck;

Je wilt kinderen.

Dat betekent voor de eerste paar jaar (in volledig willekeurige volgorde):

- vieze voeten

- spuitluiers

- 1 tot 5 omgevallen drinkbekers per dag

- 2 etensborden op de grond gegooid per week

- broodkruimels

- koekkruimels

- smeerkaas op plekken waar geen smeerkaas hoort te zitten

- spuitluiers

- snot, Heel Veel Snot

- melkvlekken

- "teruggegeven slokjes" (druk ik me netjes uit of wat!)

- zorgvuldig door het kind gespaarde bladeren, steentjes, stokjes, snippertjes en meer van die meuk door je hele huis

- etc...

En dit gaat over 1 kind, voor de duidelijkheid.

Oh, en natuurlijk over mij als moeder.

Mogelijk doe jij het als moeder beter, of in ieder geval netter. Die kans is groot (nu heb ik voor jouw gemoedsrust de helft van de vlekkenmakerij hier nog niet bijgezet).

Maar kinderen maken vuil. Punt.

Ik denk dat je eerst even heel kritisch bij jezelf te raden moet gaan of je dat nu aankunt.Of je er de energie voor op kunt brengen om jouw hele huis zo schoon te houden als nu, en een kind op te voede, en mogelijk nog te werken.

En als het antwoord nee is, kun je het dan opbrengen om het huishouden iets meer los te laten.

Nee? Begin dan nog even niet aan kinderen maar probeer eerst bij jezelf stil te staan. Perfectionisme kan stimulerend werken, maar je ook de das om doen. Zelfs in het huishouden.Ik heb vlekken van tomaat tegen het plafond en bovenin de gordijnen (uiteraard in de huiskamer). Telt dat ook?
Ja, dat vind ik echt.
quote:mimsey schreef op 25 november 2010 @ 11:06:

[...]

Bovenop mijn keukenkastjes?

~slik~~

Moet je daar ook schoonmaken? Waarom? Dat ziet toch niemand?

~durft niet te kijken~ Nou ja, diezelfde meuk als op je afzuigkap, zit ook daar. En als ze lekker hoog hangen, ziet geen hond dat natuurlijk.
Ik stofzuig ook elke dag omdat ik 2 katten heb. Maar voor iedere haar die na het stofzuigen op de vloer valt denk ik morgen is er weer een dag.

Word je niet doodmoe van jezelf?

Ik had het er pas met een collega ook hier over die heeft 3 kinderen en zij wil dus contstant de boel netjes hebben.

Want zo zei zij wat als er iemand onverwacht binnen komt en die ziet wat rommel liggen...
quote:Awnye schreef op 25 november 2010 @ 11:07:

[...]

Nou ja, diezelfde meuk als op je afzuigkap, zit ook daar. En als ze lekker hoog hangen, ziet geen hond dat natuurlijk.Waarom zou je het dan afplakken?
quote:gierzwaluw33 schreef op 25 november 2010 @ 11:08:

Want zo zei zij wat als er iemand onverwacht binnen komt en die ziet wat rommel liggen...Pfff, dan zou diegene van mij lekker onverwacht een stofzuiger mogen pakken, als diegene zich daar zo aan stoort.
quote:fleurtje schreef op 25 november 2010 @ 11:08:

[...]

Waarom zou je het dan afplakken? Goed punt.
quote:fleurtje schreef op 25 november 2010 @ 11:09:

[...]

Pfff, dan zou diegene van mij lekker onverwacht een stofzuiger mogen pakken, als diegene zich daar zo aan stoort.Dat zei ik dus ook tegen haar!
Het gaat er niet eens zozeer om hoeveel je poetst ( al vind ik dat wel extreem veel) maar vooral om hoe je je erbij voelt. Geen rust hebben voordat alles super schoon is, dwangmatig moeten poetsen elke dag, vlekken zien die er niet zijn, je partner die er last van heeft zodat je het stiekem gaat doen etc.

Dat klinkt echt niet goed, ga naar de huisarts om erover te praten.
In geval van kinderen denk ik dat het erg moeilijk ga krijgen maar hoop dit ook los te laten en dat is een beetje de bedoeling van mijn post. ik wil hulp. Maar de fase van ontkenning ben ik een beetje voorbij en ik wil niet naar het accepteren fase.

Bedankt allemaal ik moet zo beginnen met werken, dus ik moet de deur uit. maar ik dank jullie wel allemaal voor jullie hulp.

Thnx. update volgt nog, als ik terug kom van de dokter.
Make it Happen everyday
quote:J_en_A schreef op 25 november 2010 @ 10:54:

[...]

Jah ik voel me erg onrustig, nee ik kan het huis niet uitlopen. en ik kan niet eens zitten als het schoon is, laat staan rustig zitten.

Als je wilt mag jij je wel bij mij thuis ontladen hoor.

De stofzuiger staat in de kelderkast.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Als je kinderen wil, dan moet je het wel loslaten... Want kinderen maken nu eenmaal teringzooi, lopen met modderporen het huis binnen, gaan met vette vingertjes vol Nutella de ramen aaien en sommige (alle?) exemplaren tekenen op de muur.
quote:J_en_A schreef op 25 november 2010 @ 10:52:

[...]

Als het enig effect gaat hebben op de rest dan niet maar ik wil ook nog wel een kleintje (misschien wel 2 ) maar dan wil ik dit los kunnen laten, en als ik me er echt van bewust ben dat het een beetje abnormaal is dat ik er op tijd aan kan werken, mijn partner probeert(de) mij te helpen maar heeft de moed een beetje opgegeven.Lijkt me niet haalbaar bij jouw extreme vorm van smetvrees. Als je al zo flipt over de sporadische vingerafdrukken van volwassenen die hun handen over 't algemeen toch wel 'ns wassen, hoe ga je 't dan handelen als je 'n peuter rond hebt lopen met snottebellen, kwijl en plakhandjes? Volgens mij kunnen ze je dan in 'n dwangbuis afvoeren.
quote:Nellebelletje schreef op 25 november 2010 @ 11:03:

Poetsen? Hoe vaak en wat dan?Oh! Ik herinner mij dit topic van jaren geleden inderdaad! Ik heb het met schaamte verbazing gelezen hoe vaak 'men' schoonmaakt. Ik kan rustig twee weken niet veel meer doen dan de afwasmachine in/uitruimen en een lapje over het aanrecht/gootsteen.
quote:Tickel schreef op 25 november 2010 @ 11:14:

[...]Als je wilt mag jij je wel bij mij thuis ontladen hoor.

De stofzuiger staat in de kelderkast.Hier nog een huishouden van Jan Steen wat zich aanmeldt
quote:J_en_A schreef op 25 november 2010 @ 11:13:

In geval van kinderen denk ik dat het erg moeilijk ga krijgen maar hoop dit ook los te laten en dat is een beetje de bedoeling van mijn post. ik wil hulp. Maar de fase van ontkenning ben ik een beetje voorbij en ik wil niet naar het accepteren fase.Over welke fases heb jij het? De fases van een verslaving of van een rouwproces, of...?
Ga in therapie!
Wat ik mij dan afvraag bij het lezen van dit topic:

Heb jij (TO) dan thuis ook de bank overtrokken met doorzichtig plastic om slijtage en beschadigingen tegen te gaan? (Heb ik weleens gezien in een of andere hysterische Amerikaanse serie (The Nanny, geloof ik ).
quote:Quinty schreef op 25 november 2010 @ 11:27:

Wat ik mij dan afvraag bij het lezen van dit topic:

Heb jij (TO) dan thuis ook de bank overtrokken met doorzichtig plastic om slijtage en beschadigingen tegen te gaan? (Heb ik weleens gezien in een of andere hysterische Amerikaanse serie (The Nanny, geloof ik ).Klopt, is bij de "nanny" thuis.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 november 2010 @ 10:14:

En als ik nou zeg, dat ik hoogstens 1 keer in de week stofzuig.... wat vind je dan?Ik heb volgens mij al 3 weken geen stofzuiger gebruikt.

Kan TO niet een keer bij mij komen?

quote:Tickel schreef op 25 november 2010 @ 11:14:

[...]

Als je wilt mag jij je wel bij mij thuis ontladen hoor.

De stofzuiger staat in de kelderkast.Ik dacht al, waar blijft ie.
quote:Petrokia schreef op 25 november 2010 @ 11:24:

[...]

Oh! Ik herinner mij dit topic van jaren geleden inderdaad! Ik heb het met schaamte verbazing gelezen hoe vaak 'men' schoonmaakt. Ik kan rustig twee weken niet veel meer doen dan de afwasmachine in/uitruimen en een lapje over het aanrecht/gootsteen. Het lijkt me heerlijk als je dat kan! Ik ben van mezelf redelijk netjes al zeg ik het zelf. Ik maak mijn huis 1x per week schoon, bij voorkeur op zaterdag, niet vaker, maar als ik de schoonmaakbeurt een weekje moet overslaan door omstandigheden word ik toch een peu nerveu. Beetje dwangmatig vind ik dat wel van mezelf.

Hij lijkt me dus heerlijk als je gewoon de boel de boel kan laten (zolang je niet vreselijk vervuilt natuurlijk).
Oh, ik zie nu pas dat wat ik beschrijf ook is wat TO bedoelt.
Dit klinkt als een vorm van ODC die al behoorlijk uit de hand is gelopen. Je kunt er zéker wat aan doen, maar dat moet je dus ook willen. Denk niet: "dit gaat wel over", want als ik lees hoe jij je voelt als je géén schoon huis hebt, dan rijzen mij de haren te berge!

Een goede psycholoog kan je handvaten aanreiken om dit gedrag onder de knie te krijgen. Voor jezelf is het niet leuk (je bent echt niet normaal bezig) maar voor je omgeving is het absoluut gekmakend. Een collega van mij had dit ook, haar man noemde hun huis altijd "Medisch Centrum West" (oude serie :-) ) omdat het zo steriel schoon was....... Sterkte ermee!
quote:muze schreef op 25 november 2010 @ 12:05:

Dit klinkt als een vorm van ODC die al behoorlijk uit de hand is gelopen. Je kunt er zéker wat aan doen, maar dat moet je dus ook willen. Denk niet: "dit gaat wel over", want als ik lees hoe jij je voelt als je géén schoon huis hebt, dan rijzen mij de haren te berge!

Een goede psycholoog kan je handvaten aanreiken om dit gedrag onder de knie te krijgen. Voor jezelf is het niet leuk (je bent echt niet normaal bezig) maar voor je omgeving is het absoluut gekmakend. Een collega van mij had dit ook, haar man noemde hun huis altijd "Medisch Centrum West" (oude serie :-) ) omdat het zo steriel schoon was....... Sterkte ermee!Dit gedrag heeft ze heel goed onder de knie hoor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Net alles gelezen (en erg gelachen om Fleur & Mims).

Wat ik me afvraag, hoe ver voert dit door op bijv. persoonlijk vlak? Nooit spontane seks? Na seks direct onder de douche springen/bed verschonen?

Btw, steeds bij een dergelijk topic besef ik wel dat ik sommige dingen wel vaker mag doen , dat dan weer wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven