Gebruik van thermostaat?

25-11-2010 12:10 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij ons thuis is de vraag nu al vaker voorbij gekomen, en ik kan het antwoord helaas niet goed vinden op internet.

Wanneer is het nou zuiniger... Als je de thermostaat op constant 20 graden zet, of als je hem bijvoorbeeld sochtend tussen 6.00-8.00uur en savonds tussen 17.00-22.30uur laat verwarmen?
Geen idee, maar ik laat 'm afkoelen naar 'n graad of 18 gedurende de nachten en de werkdagen en als ik thuis ben gaat ie naar zo'n 22-23 graden. In elk geval niet te grote temperatuursverschillen, dan duurt 't minder lang voor 't weer aangenaam is in huis.
Als je meer dan 3 á 4 graden verschil hebt tussen de dag en nachttemperatuur, kost het meer energie om je huis weer op te warmen, dan dat het lager zetten je oplevert. zei de man die hem kwam installeren.

Hier koelt het 's nachts af naar 16,5 graad, en 's avonds als we thuis zijn, zeg maar tussen 5 en 10 uur, gaat de temperatuur op naar 20,5 graad.
"Het is vaak zuiniger om de verwarming voor korte periodes niet helemaal uit te zetten. Op het moment dat u de verwarming weer aan zet, moet namelijk de hele ruimte opnieuw verwarmd worden. Dit kost vaak meer energie dan de verwarming op lage temperatuur aan laten. Voor langere periodes, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, kunt u uw verwarming beter helemaal uitdraaien."

Bron: Cvketel-weetjes
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 25 november 2010 @ 12:23:

Voor langere periodes, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, kunt u uw verwarming beter helemaal uitdraaien.Dat geldt enkel als je in de zomer op vakantie gaat. Als je in het koude seizoen (oktober t/m april) op vakantie gaat kun je 'm beter op 15 graden zetten anders krijg je problemen met je huis.
Tering EN, wat heb jij het warm in huis. Pfoeiiiiiii!!
Dat hangt er erg van af hoe goed geisoleerd je huis is. Het is lang niet altijd zuiniger om 's nachts door te stoken. Van besparenvanenergie.nl:

12. Laat een huis niet te ver afkoelen

Het is niet verstandig om uw huis ’s nachts te veel te laten afkoelen omdat de ketel dan extra hard gestookt moet worden om uw huis de volgende ochtend weer op temperatuur te krijgen. Bij een HR ketel betekent dit veelal dat deze zich door de hoge retourwatertemperatuur als een VR ketel gaat gedragen. Bij redelijk tot goed geïsoleerde huizen zal de temperatuur overigens ook niet snel dalen tot onder de 15 °C, zodat ’s nachts minimaal hoeft te worden gestookt. Een bij de ketel passende thermostaat zal bovendien de opwarmregeling zo aanpassen dat dit optimaal gebeurt. Voordeel is tevens dat het huis nooit echt koud aanvoelt en condensatie minder optreedt. Dit is beter voor het binnenklimaat (huisstofmijt doet het zeer goed op vochtige plekken, bijvoorbeeld door condensatie op een koude vloer).

NB: Voor slecht geïsoleerde huizen of huizen met een oude ketel (VR of slechter) gaat dit niet op. In dat geval kunt u de temperatuur gewoon laten dalen om ’s morgens pas weer te starten met het opwarmen van uw huis.
's nachts en overdag (zijn we meestal werken of bezig met van alles) 17 a 18 graden, als we 's avonds thuis zijn, of in het weekend overdag stilzitten gaat ie op 20 graden.

Hoger bijna nooit.

Huis is redelijk goed geisoleerd en 's avonds gaan aan de achterkant de rolluiken naar beneden.
Als de warmte in je huis lang blijft hangen kun je hem redelijk laag zetten. Als de warmte snel vervliegt kun je beter wat blijven stoken.

Hou anders eens een paar weken bij hoeveel je nu verbruikt en of je verschil kunt zien als je anders gaat stoken (rekening houdend met de verschillen)
Mijn huis is zo goed geïsoleerd dat ik nog niet heb meegemaakt dat het 's nachts kouder wordt dan 18 graden. Ik zet de verwarming 's nachts op 17, of 17,5, overdag staat ie meestal op 19 of 19,5.

Ik heb ook begrepen dat je het 's nachts beter niet al te koud kunt laten worden.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
's Nachts gaat ie hier op 16,5, op tijden dat we weleens op zouden kunnen staan/thuis kunnen komen gaat ie naar 17,5 (badkamer warm en ergste kou er beneden uit) en als we echt thuis zijn gaat ie naar max 19,5.
Bij ons was het namelijk vanochtend (snachts staat ie uit) 16,5 graad binnen. Dan moet ie flink stoken om het 20 graden te krijgen... We hebben een oud vrijstaand huis (1901) en het is niet super geissoleerd (wel dubbel glas).
Dus dan doe ik het dus eigenlijk niet slim denk ik?!

Op de bovenverdieping heb ik de verwarmingen uit staan want ik ben daar toch bijna nooit en dan vind ik het zonde om te stoken. Als ik ga studeren dan draai ik wel de radiator van de studeerkamer open en een paar uur voordat ik ga slapen draai ik de radiator van de slaapkamer open zodat mn tenen er niet af vallen als ik binnen kom.

Nu zit ik in de studeerkamer, die is megasnel warm (het voordeel van kleine ruimtes ) en staat beneden de verwarming op 18,5. De radiatorknoppen beneden kunnen open tot 5 maar ik heb ze staan op stand 3.

O en 's nachts heb ik de radiator op 16 staan. Probeerde t laatst een nachtje op 17 maar pfffffff, werd echt midden in de nacht zwetend wakker. Overdag staat de verwarming meestal tussen de 18,5 en de 19,5.

O en 's ochtends heb ik ook altijd een raam in de keuken en een raam in de woonkamer open en boven op de slaapkamer en de studeerkamer ook. Gewoon voor 15 a 30 minuten om even te luchten en omdat frisse lucht sneller en beter verwarmd.
Overdag heb ik de verwarming zo goed als uit. Hij slaat dan in ieder geval niet snel aan. Als ik thuiskom zet ik 'm op 17 graden omdat ik dan nog wat bezig ben en na een uurtje naar de 20 graden. Een half uur voordat ik naar bed ga doe ik 'm weer zo goed als uit.

's Nachts mijn raam op een kier (zo'n vijf centimer) of het nu mooi weer is of zoals afgelopen winter. Ik trek een warm huis niet zo goed. Heb een thermostaat maar het is vreselijk om van buiten naar binnen te gaan in gelijk 20 graden.

Als het extreem koud is zoals de afgelopen winter zorg ik dat mijn verwarming ook overdag aanslaat om bevriezing te voorkomen.
Verwarming staat bij ons op constant (inclusief vloerverwarming). Dit kost volgens mij minder dan hem steeds weer "gas" te laten geven om op temperatuur te komen. Dit betreft eigenlijk alleen de woonkamer, gang en badkamer. Op de slaapkamers laten we de CV eigenlijk altijd uit.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 november 2010 @ 12:34:

Als de warmte in je huis lang blijft hangen kun je hem redelijk laag zetten. Als de warmte snel vervliegt kun je beter wat blijven stoken.

Juist andersom toch? Als je aan het stoken bent en de helft van de warmte vliegt er meteen weer uit dan is het ongunstig om je huis om constante temparatuur te proberen te houden. Als je een goed geisoleerd huis hebt hoef je maar een klein beetje te stoken om de temparatuur op 18 te houden.
Elizaar, lijkt me prima hoor.

Wij hebben ook boven de verwarmingen niet aan staan. Als de studeerkamer snel opwarmt is het helemaal niet nodig om de hele dag daar de verwarming aan te laten staan.

Grotere ruimtes, die lange tijd nodig hebben om op te warmen (zoals woonkamer) kan je beter niet te koud laten worden.

Bij ons is de woonkamer minimaal 16 graden 's nachts en als we er niet zijn. Als we wel thuis zijn staat hij op 20 graden.
quote:borderwalk schreef op 25 november 2010 @ 13:34:

[...]

Juist andersom toch? Als je aan het stoken bent en de helft van de warmte vliegt er meteen weer uit dan is het ongunstig om je huis om constante temparatuur te proberen te houden. Als je een goed geisoleerd huis hebt hoef je maar een klein beetje te stoken om de temparatuur op 18 te houden.Volgens mij is het idee dat de ketel te veel energie verbruikt als hij steeds van zeg 15 graden naar 20 graden moet verwarmen. Dan kan je beter wat minder verschil tussen de twee temperaturen laten.
quote:Elizaar schreef op 25 november 2010 @ 13:15:

Nu zit ik in de studeerkamer, die is megasnel warm (het voordeel van kleine ruimtes ) en staat beneden de verwarming op 18,5. De radiatorknoppen beneden kunnen open tot 5 maar ik heb ze staan op stand 3.

.

We hebben laatste een monteur op het werk gehad, omdat het daar steeds zo koud was. Hij zij dat in de ruimte waar de thermostaat hangt alle verwarmingen helemaal open gedraaid moeten zijn.

Wij hebben boven alleen op de kinderkamer de verwarming aan staan, op de nachtstand (1,5) zodat het er niet te koud is.

De thermostaat staat overdag op 20,5 en s nachts op 17. Hij slaat s ochtends om 6 uur aan, zodat het om 7 uur lekker warm is en s avonds om 22 weer uit. Dan is het tot 23 uur nog lekker warm.
Maar luchten jullie dan niet? Ik gooi 's ochtends eerst een kwartiertje ramen en deuren open. Dan heeft het toch geen zin om het 's nachts op temperatuur te houden, dan koelt het toch weer af?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Hmm die discussie heb ik ook al gevoerd thuis.

Bij ons gaat om 18u de verwarming aan naar 19 - 20 graden, en die blijft dan aan totdat we naar bed gaan (Rond 23 / 24 u). Lief zegt dat hij dan helemaal uit moet, en niet op bijv 15 graden.

Wat is in ons geval het beste???
De onze slaat pas aan als we hem zelf aan zetten. En dat doet degene die het eerste thuis is. 's nachts gaat hij op 16 en als we moeten werken gaat hij eigenlijk pas 's avonds (rond 18.00) als we thuis komen weer aan, dat is dan ergens tussen de 18,5 en 19,5 graden (warmer moet ik het echt niet hebben). 's ochtends is de moeite niet waard om hem aan te zetten, want tegen de tijd dat het warm is zijn we de deur uit (ontbijten doe ik met een beschuitje en verder op het werk). In het weekend gaat hij wel de hele dag aan, en ook niet weer uit voor we naar bed gaan.
quote:Spijker schreef op 25 november 2010 @ 13:55:

Maar luchten jullie dan niet? Ik gooi 's ochtends eerst een kwartiertje ramen en deuren open. Dan heeft het toch geen zin om het 's nachts op temperatuur te houden, dan koelt het toch weer af?Dat doe ik alleen in de slaapkamer en tijdens het koken in de woonkamer/keuken. Wel heb ik al mijn ventilatieroosters altijd open.
quote:maya_bee schreef op 25 november 2010 @ 13:48:

[...]

We hebben laatste een monteur op het werk gehad, omdat het daar steeds zo koud was. Hij zij dat in de ruimte waar de thermostaat hangt alle verwarmingen helemaal open gedraaid moeten zijn.

Dat zei de mijne ook (zelfde monteur?). En omdat bij mij de slaapkamers op dezelfde verdieping zijn (heb een gelijkvloers appartement) is het ook beter om de verwarming in de slaapkamers en gang als je stookt zacht aan te zetten. Zo hoeft 'ie niet zo hard te trekken. (Zelfde principe als waarom je je verwarming beter 's nachts niet helemaal moet uitzetten.) En inderdaad luchten (10 minuten schijnt voldoende te zijn) is blijkbaar ook beter.

Mijn verwarming staat overigens 's ochtends bij het opstaan een graad lager dan wanneer ik 's avonds thuiskom (van het werk). Direct na een (goede) nachtrust heb je schijnbaar minder behoefte aan warmte dan tijdens de rest van de dag. (Merk zelf ook verschil tussen als ik 's ochtends of 's avonds douche.)
quote:Spijker schreef op 25 november 2010 @ 13:55:

Maar luchten jullie dan niet? Ik gooi 's ochtends eerst een kwartiertje ramen en deuren open. Dan heeft het toch geen zin om het 's nachts op temperatuur te houden, dan koelt het toch weer af?'s Ochtends moet ik naar m'n werk, hell no dat er ramen en deuren open gaan in de winterperiode. Slaapkamerraam heb ik overigens op 'n kiertje, dus daar komt wel wat frisse lucht binnen en m'n badkamerraampje staat ook open met de verwarming er naast wel aan natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven