Geslachtskliniek: ja - nee?

27-11-2010 19:16 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je wilt kinderen en stel er is ook een geslachtskliniek.

Ze hebben er een betrouwbare methode, het is niet schrikbarend duur en jij (of je wederhelft) hoeft ook geen ingewikkelde dingen te doen of onplezierige behandelingen te ondergaan. En de kliniek is ook niet verboden oid.

Zou je er gebruik van maken?

Zo ja, waarom wel en zo nee, waarom niet?

Ben gewoon nieuwsgierig naar aanleiding van het topic 'Ik wil een dochter'. Dus er zit geen onderzoek achter of zo.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Nou wil ik zelf geen kinderen, maar als ik ze gewild had, dan was ik niet naar die kliniek gegaan. Al zou ik denk ik wel een voorkeur hebben voor een meisje. Ook weer niet zo erg dat ik een jongen het liefst zou willen afstaan of te vondeling leggen. Dus nee, niet voor mij. Ik heb er overigens geen ethische bezwaren tegen.
Ik zou het niet doen omdat het mij niks uitmaakt.
Nee, ik ben geen voorstander van embryoselectie, zonder medische noodzaak.
Nee ik zou er geen gebruik van maken en waarom tja of het een jongen of meisje is maakt voor mij niet uit.

Maar stel dat je een erfelijke ziekte in de fam hebt die je kan overdragen aan je zoon of dochter en dit risico is zeer groot, kan ik me voorstellen dat je voor geslachtbepaling zou gaan.
Het gras aan de overkant is niet groen.
He, heel goed!!

Nou, dan zal ik maar aftrappen.

Hoe verleidelijk het zou kunnen zijn, ik zou het niet doen. Omdat ik er van overtuigd ben dat niet alles maakbaar hoeft te zijn.

(al is dat in strijd met mijn kind-in-mijn-uppie plannen, I know...)

Maar ook omdat de natuur niet voor niets de verhouding jongens/meisjes in evenwicht houdt.
Alleen in het geval van erfelijke ziektes in de familie
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ja, ik wil een dochter
Nee, zou niet kunnen kiezen en vind juist het niet weten in deze maakbare samenleving mooi.
quote:AlettaJacobs schreef op 27 november 2010 @ 19:19:

Ja, ik wil een dochter Ow, dan wil ik wel een puppy!
Nope, daar zou ik geen gebruik van maken. Gewoon omdat een kind voor mij een kind is, of dat een jongen is of een meisje dat maakt voor mij geen verschil. Ik zie ook absoluut niet meer voordelen bij de een boven de ander ofzo.

Mocht zoiets er ooit komen dan ben ik er ook op tegen ook. Dit is de maakbaarheid van de samenleving ten top. Ik heb het topic 'ik wil een dochter' echter ook gelezen, en ik heb wel respect voor deze TO. Zij voelt wat ze voelt, schaamt zich er zelfs voor, dat is geen reden om haar af te fakkelen. Wel een reden om haar proberen te leren relativeren.
O ja, in geval van erfelijkheid zeker. Ik heb het bij vrienden gezien van dichtbij hoe naar het kan zijn als je een ziekte overdraagt op een jongetje en hoe je dat kunt voorkomen. (de jongetjes die het tijdens de zwangerschap kregen overlijden nog rond de 30 weken in de buik)
Maar even serieus: nee, ik zou het niet doen. Er zitten erfelijke ziektes in mijn familie die meisjes niet krijgen, maar desondanks: nee. Ik wil dit soort dingen niet kiezen, laat het lot maar fijn voor mij beslissen.
quote:Jorina schreef op 27 november 2010 @ 19:20:

[...]

Ow, dan wil ik wel een puppy!Hee, zou dat eigenlijk kunnen? Een trans-soortelijke IVF-behandeling?
quote:Jorina schreef op 27 november 2010 @ 19:18:

Nee, ik ben geen voorstander van embryoselectie, zonder medische noodzaak.Werkt het eigenlijk zo? Ik heb de methode bewust in het midden gelaten omdat ik geen idee heb hoe zulke klinieken werken. Al kan ik me voorstellen dat als het echt betrouwbaar is, je niet ontkomt aan embryoselectie. En in dat geval klopt waarschijnlijk ook mijn vrolijke 'geen onplezierige behandelingen' niet meer. Want embryoselectie kan toch alleen via IVF? En IVF is best belastend.
Nee, ik zou het niet doen maar dat komt omdat ik al een zoon heb. Ik wou ook graag een zoon, en als ik ooit meer kinderen zou krijgen (wat ik niet wil op dit moment, dus kans is klein) zou het me niet uitmaken wat het geslacht is. Twee jongens zou ik geweldig vinden, een jongen en een meisje is ook goed. Dus nee, want niet nodig.
Am Yisrael Chai!
Het kan ook wel anders volgens mij: sperma-selectie en dan IUI.
Nee, ik zou er geen gebruik van willen maken. Het voelt gewoon niet goed.
quote:tonkje schreef op 27 november 2010 @ 19:23:

[...]

Werkt het eigenlijk zo? Ik heb de methode bewust in het midden gelaten omdat ik geen idee heb hoe zulke klinieken werken. Al kan ik me voorstellen dat als het echt betrouwbaar is, je niet ontkomt aan embryoselectie. En in dat geval klopt waarschijnlijk ook mijn vrolijke 'geen onplezierige behandelingen' niet meer. Want embryoselectie kan toch alleen via IVF? En IVF is best belastend.Een aanname van mijn kant, maar dat is de enige manier waarop ik zoiets zou kunnen zien gebeuren. Dat ze in het embryo stadium al het geslacht zouden kunnen bepalen, en daarmee de bevruchte eicellen die van het 'verkeerde' geslacht zijn, weer weghalen.
Of zoals Aletta zegt idd.

En dan in mijn geval het sperma van een hond, anders krijg je geen puppy's uiteraard.

*realiseert zich dat dit wel een hele zieke gedachte is *
Als de mogelijkheid er zou zijn en laagdrempelig toegankelijk zou zijn, denk ik dat er sowieso een andere tendens zou ontstaan. Mensen besluiten dan niet dat ze een kind willen, maar dat ze een dochter of een zoon willen. Tsja...
Nee! Weesblijmewaddekriegt.
Alleen als er sprake was van erfelijke aandoeningen die fataal of dramatisch zijn specifiek voor een jongen/meisje. Maar da's mijn eigen insteek, heb nog niet echt een mening over mensen die het doen vanwege het niet kunnen krijgen van een zoon/dochter. Zoveel mensen zoveel wensen, en wie ben ik om te bepalen dat stel x legitieme redenen heeft?

In het algemeen vind ik het een beetje eng. Het wordt steeds gekker: dan kun je over 10 jaar je perfecte eicellen rond je 20e laten invriezen, je leukste vriendje vragen om zijn goedje te laten invriezen, en dan als je helemaal klaar bent met jezelf en je werk te (her)ontdekken op je 60e naar Italie om je te laten bezwangeren... Misschien dat ze dan over 30 jaar zelfs een 'niet goed geld terug' garantie afgeven.
Poeh, echt niet! Ik zou niet kunnen kiezen denk ik.

Meisje; Voor; poppen, kleren, make-uppen Tegen; straks lijkt ze op mij...

Jongen; stoer, ik kan beter met mannen opschieten, geen 'wijvengezeik' Tegen; straks lijkt ie op zijn vader (dat was echt tuig van de richel vroegah...
This is not kosher!
En volgens mij zijn de voorlopige conclusies uit onderzoeken dat kinderen die met IVF geboren worden vaker iets hebben dat wijst op ontwikkelingsstoornissen en stoornissen in het autistisch spectrum.

*gaat even op zoek naar het studiemateriaal voor bronvermelding*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven