schoonmoeder als oppas..

28-11-2010 16:39 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb jullie mening nodig;

5 weken geleden ben ik bevallen van een zoon. Mijn vriend heeft al een zoon (3,5). Om die reden zijn we dus al bekend met het fenomeen "oppas zoeken". Die oppas vonden we voorheen in de moeder van mijn vriend. Een lieve vrouw die veel voor haar kleinkinderen over heeft.

Maar mijn schoonmoeder heeft ook behoorlijk wat lichamelijke mankementen. Zo heb ik haar al eens naar het ziekenhuis moeten brengen omdat ze was gevallen in de badkamer en ze heeft ons al geregeld 's nachts wakker gebeld voor verscheidene gezondheidsklachten. (Uiteenlopend van galsteenaanval tot hartklachten/benauwdheid)

Toch hadden we tot van de week geen twijfel over haar oppasskilss. We lieten de zoon van vriend met een gerust hart achter, als we eventjes weg moesten. Let wel, voor een hele dag niet, maar voor een uurtje of drie/vier is prima. Ze genieten daar allebei van.

Nu hoorden via de zus van schoonmoeder dat ze geregeld flauwvalt. Dit wisten we dus helemaal niet. De oorzaak van het flauwvallen is tot vinden in psychische hoek; paniekaanvallen, hyperventilatie etc. Volgens de zus van schoonmoeder gebeurt dat wel een aantal keer per week. Ik schrok hier wel van. Sowieso omdat het dus helemaal niet goed blijkt te gaan met schoonmoeder op dat vlak en wij er niets vanaf wisten. Maar ook omdat ze soms komt oppassen en ze dan toch wel kon flauwvallen. En een kind, ongeacht leeftijd, is toch wel afhankelijk van zijn oppas.

Nu heb ik over een paar weken een afspraak, het zal ongeveer een paar uurtjes duren. Mijn vriend is dan werken en we hadden dan gedacht om schoonmoeder op te laten passen op onze zoon (5 wk oud dus, dan 8 wk). Maar na deze informatie twijfel ik daar enorm over. Sterker nog, het voelt absoluut niet goed.

Ook mijn vriend heeft zijn bedenkingen om haar te laten oppassen, maar we zitten beiden met een loyaliteit. Ze vindt het zo ontzettend leuk en geniet van het oppassen. Maar de angst dat ze zal flauwvallen wanneer wij er niet zijn en de kindjes afhankelijk van haar zijn, is ontzettend groot.

Nu hebben we dit gisteren voorzichtig ter sprake gebracht. Voorzichtig ja, omdat schoonmoeder zich ontzettend snel aangevallen voelt en dan niet meer aanspreekbaar (kan enorm blijven hangen in het negatieve; zie je wel, ik doe alles verkeerd, ik kan ook nooit iets goed doen, jullie gunnen mij niets)

En jawel, wat we verwachtten gebeurde ook: Schoonmoeder barstte in huilen uit toen ik haar vroeg of het klopt dat ze flauwvalt. Ze schoot direct in de verdediging dat ze het onder controle heeft. Toen mijn vriend aangaf dat we het dan toch wel eng vonden om haar te laten oppassen op twee kinderen die compleet afhankelijk zijn van haar zorg, werd ze kwaad en begon te schreeuwen. Het riedeltje zoals hierboven beschreven kwam naar voren en we probeerden haar te kalmeren. Maar het werkte niet en ze werd steeds bozer en liep tegen de hysterie (hyperventileren, met gierende uithalen huilen, gooien met de deuren). Ik schrok hier echt van, heb haar nooit op die manier meegemaakt. Uiteindelijk nam de spanning niet af en hebben vriend en ik ervoor gekozen om haar eventjes met rust te laten. Dit leek te helpen en ze belde gisteravond nog eventjes op. Nog steeds boos en verontwaardigd na wat we hebben gezegd.

Vanmorgen belde de broer van mijn vriend. Ook boos op ons na het voorval van gisteren. Hij vindt dat we haar gebruiken voor de lasten en dat het egoistisch is dat we haar niet meer laten oppassen omdat ze "maar"geregeld flauwvalt. Ik sta op zich nog steeds achter die beslissing, vindt het gewoon eng (stel je voor dat ze flauwvalt als ze de baby op haar armen heeft en de trap af komt) maar ben door de tirade van broer van vriend diep van binnen ook gaan twijfelen.

Blazen we het niet op, moeten we haar geen kans geven. Mijn vriend is heel resoluut; ze past niet op totdat ze dat flauwvallen echt onder controle heeft.

Ik baal van de situatie en ben heel erg benieuwd naar jullie mening.
De eerste voorwaarde voor mij, wil ik iemand op mijn kind laten passen, is dat ik het vertrouwen heb dat diegene dat aan kan. Als ik ook maar enige twijfel zou hebben, gaat het niet door, hoe sneu ook. Het welzijn van mijn kind gaat mij voor het plezier van oma om op te passen.
Ik vind dat jullie groot gelijk hebben. Je zit anders ook niet rustig toch, als zij wel aan het oppassen is. En als er wel wat gebeurt, vergeef je jezelf nooit.
De manier waarop ze reageert zegt mij al genoeg. Hysterisch in plaats van er rustig over te kunnen praten. Je laat wel je kleine baby bij haar achter, dat moet in vertrouwen kunnen dat ze dat aan kan.

Niet doen zou ik zeggen, hoe sneu ook voor haar. Laat haar eerst naar zichzelf kijken en haar klachten onder handen nemen.
Ik vind haar ontkenning en woede geen goed teken. En ik zou haar zeker niet op laten passen! Het is wel treurig maar een liefdevolle oma wil dat risico toch ook niet voor haar kleinkinderen?
Zou mijn denkbeeldige kinderen ook niet alleen bij schoonmoeder laten, in dit geval. En dat ze hysterisch wordt, gaat hyperventileren en met de deuren gooit als je kritiek uit vind ik ook zorgelijk.

Het is inderdaad sneu, maar het is niet anders, lijkt me.
Ik snap jouw twijfel niet! Het gaat om het welzijn van je kind. Stel dat er iets zou gebeuren terwijl ze oppast...Dat vergeef je jezelf nooit! Ben het dus eens met je vriend. Maar hoop wel dat het niet betekend dat oma haar kleinkinderen nu niet meer (zo vaak) ziet. Kan je misschien voorstellen dat je haar helpt met het zoeken van een oplossing? Dat je bijvoorbeeld mee gaat naar de dokter of zo.
No way dat ze op mijn baby paste,alleen al die woede uitval!
En vriend moet maar eens heel goed met broer gaan praten! Zou broer zelf zijn kleine kinderen achter willen laten bij iemand die flauw valt?? Kinderachtige reactie, dit is voor jullie toch ook heel jammer.
Echt niet laten oppassen. Als ze flauw valt en er gebeurt iets vergeef je jezelf dat nooit. Als ik zelf regelmatig zou flauwvallen zou ik niet eens meer verantwoordelijk willen zijn voor een baby en dus niet komen oppassen.
Verschillende malen flauw vallen? Neen!! Die van mij zouden er niet naartoe gaan hoor!! Jouw partner is het toch met jou eens hé? Hij vind het toch ook riskant, dus.....

En alleen omdat broer van vriend zo verontwaardigd doet, begin jij te twijfelen????? Niet doen meid!
Jammer voor oma, maar als ik kinderen had, mocht ze daar niet op passen. Er is gewoon een serieus risico! En de manier waarop ze reageert maakt het alleen maar erger, vind ik.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Oh en trouwens,mijn kinderen hebben ooit hunopa een epileptische aanval zien hebben tijdens het oppassen,is nu zeker 15 jaar geleden,maar ze vonden het doodeng te zien,en wisten zich totaal geen raad,........

Wil je je kindje daar aan blootstellen?Een oma die flauwvalt,en een kind en stiefkind dat in paniek raakt?
@Lotuzrose: Ik snap mijn twijfel ook niet. Gek he ;)! Ik sta ontzettend achter mijn mening, ik vind het eng. Maar ergens vind ik het ook gewoon zielig. Wanneer ze komt oppassen, is het voor zoon van vriend echt een feestje. Er worden lekkere dingen gemaakt/gebakken/gekookt en zoon geniet van de onbedeelde en volledige aandacht van zijn oma.

Ja, die woede-uitbarsting. Allemachtig, die had ik niet zien aankomen hoor. Heb er ook slecht door geslapen, terwijl vriend heerlijk lag te ronken naast me en vanmorgen uitgerust en vrolijk wakker werd. Hij is standvastig en trekt zich niets aan van de boze uitbarsting van zijn moeder en het telefoontje van zijn broer legt hij gewoon naast zich neer alsof dat gesprek helemaal niet heeft plaatsgevonden.

Door jullie reacties ben ik weer bevestigd dat het echt niet opgeblazen wordt en weet ik weer waarom ik die mening heb.

Dank jullie wel!
Dat zou ik niet doen, iksnap niet dat je schoonmoeder dat zelf niet iniet.

Ik pas zelf veel op mijn kleinzoon al vanaf zijn geboorte,met de afspraak,dat als het lichamelijk niet meer gaat, het gewoon niet meer kan.

Ik zou mijn lieve kleinkind nooit in gevaar willen brengen.
@bresant; Tuurlijk is het sneu, zeker als je schoonmoeder zelf van mening is dat het prima kan. Maar ik denk dat ze zelf diep in haar hart ook wel weet dat het gewoon gevaarlijk is Maar dat dat ook voor haar niet leuk is om je dat te realiseren, ik kan me best indenken dat dat steekt, als oma zijnde.

Maar jij bent daar niet verantwoordelijk voor. Jij bent alleen verantwoordelijk voor het welzijn van je kind. Dat moet gewoon voorop staan, en ik denk dat je schoonmoeder dat ergens ook wel inziet
Oh, wat een verdrietige en nare zorg. Maar niet doen, hoor. Dat risico is onaanvaardbaar.

Omdat ze wel je lieve schoonmoeder is die duidelijk ook aandacht nodig heeft, kun je misschien haar wat vaker betrekken in jullie gezin als jij/jullie er wel gewoon bij zijn.

Krijgt zij hulp?
R80: Ergens denk ik wel dat ik weet waarom ze niets zegt: Ze wéét dan namelijk dat ze niet meer mag oppassen.

In het verleden (toen vriend nog samen was met zijn ex) mocht ze niet oppassen van ex van vriend. Niet vanwege de lichamelijke ongemakken maar omdat ex en schoonmoeder niet met elkaar door een deur konden. Vriend heeft daar uiteindelijk bij neer moeten leggen.

Schoonmoeder is een vrouw met gebruiksaanwijzing (dat blijkt nu maar weer) maar is heel zorgzaam en lief voor haar kleinkinderen.

Maar dit had ik weer eventjes nodig, nogmaals dank. Kort maar krachtig
Sowieso niet maar na zo'n uitbarsting al helemaal niet meer. Het zal wel vaker voorkomen dat je het ergens niet mee eens bent.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:bresant schreef op 28 november 2010 @ 16:59: Heb er ook slecht door geslapen, terwijl vriend heerlijk lag te ronken naast me en vanmorgen uitgerust en vrolijk wakker werd. Hij is standvastig en trekt zich niets aan van de boze uitbarsting van zijn moeder en het telefoontje van zijn broer legt hij gewoon naast zich neer alsof dat gesprek helemaal niet heeft plaatsgevonden.

Vraag eens aan hem hoe hij dat doet? Dat wil ik ook wel leren namelijk...

Of is ie gewoon na zoveel jaar wel wat gewend en raakt het hem niet meer?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
roodmetwittestippen:

Ze komt wekelijks in het ziekenhuis en is op elke afdeling bekend met een flink dossier. Ook bij de psycholoog voor wat ondersteuning bij het verwerken van een naar verleden. Maar dat is voor mij nooit een reden geweest om haar te laten oppassen. Een naar verleden betekent namelijk geen naar heden.

En Jorina; Je hebt helemaal gelijk. Ik moet ook denken aan het welzijn van mijn kind en dat staat voorop.
Ik snap het wel hoor, dat je schoonmoeder zo reageert. Laten we eerlijk zijn. Als je ouder wordt dan zijn er gewoon dingen die je niet meer kunt doen omdat je lichaam het niet aankan. Dat is natuurlijk vreselijk treurig... zeker als er iets is waar je zo van kan genieten. Pure onmacht van je schoonmoeder.

Van je zwager is het niet netjes. Welzijn van kinderen gaat altijd voor. Je moet je kinderen achterlaten in een veilige omgeving. Dat ben je aan ze verplicht.

En we hebben allemaal een gebruiksaanwijzing, niet alleen schoonmoeder. Het oppassen is er niet meer bij, maar misschien dan vaker een bezoekje ofzo van de kinderen? Lekker samen laten knutselen met jou erbij.
Natuurlijk blijft het naar voor haar, alleen het is te gevaarlijk met twee kleintjes.

Sterkte ermee
Tonkje: Hij zag het wél aankomen, denk ik. Hij kent zijn moeder en broer al wat langer dan ik Hij had me al voorbereid, maar zo erg...nee. Ik ben wel wat gewend (werk in de psychiatrie) maar dit was wel heel bizar. Broer en moeder zijn overigens twee handen op één buik. Broer staat achter moeder, moeder staat achter broer. Prima, maar in dit geval niet echt realistisch.
Allereerst vind ik het terecht dat je je schoonmoeder niet laat oppassen maar....

krijg wel het idee dat de vraag of ze af en toe flauwvalt alleen is gesteld mbt oppas skills en niet mbt bezorgdheid over haar gezondheid.Je zwager gaf aan dat jullie haar "gebruiken" voor de lasten dus ga er maar even vanuit dat hij ook bedoeld dat de conversatie niet over de gezondheid van je schoonmoeder gingen maar over haar mogelijkheden als oppas.

Heb je er al over nagedacht dat oma misschien nu heel erg bang is haar kleinkinderen veel minder te gaan zien?Blijkbaar hebben jullie een druk leven en gaan de kids naar oma als ze kan oppassen...hoeveel gaat ze de kinderen zien als ze dat niet meer kan/mag?

Misschien komt daar de felle paniekreactie vandaan?

Voor de goede orde...toen mijn bejaarde moeder niet meer halve nachten kon oppassen werd de kleinkinderen verboden naar oma te komen/gaan.Ze ziet ze nu nog maar heel weinig en heeft daar verdriet van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven