Kerst 2010!

28-11-2010 14:15 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie ook al het kerstdiner voor 2010 aan het voorbereiden?

Weet je al wat je gaat serveren, waar je het gaat vieren of blijf je lekker thuis met borrelhapjes op de bank?

Plaats hier je recepten, je vragen en je foto's! Er zijn allicht forummers die je kunnen helpen, tips kunnen geven en mee kunnen genieten van al het lekkers!

Deel ook je ervaring met de speciale feestdagen assortiment van de supermarkten! Welke zijn aanraders, of juist niet?

Veel plezier!

@Blackdress: leuk topic, daar niet van, maar waarom hangt er een reclame van Denhelderactueel aan vast?
Huh??? Wat gebeurt hier? Had ik een leuk plaatje, krijg ik zo'n stomme reclame. Ik ga het veranderen, moment!
Opgelost, maar ik zoek nog een leuker plaatje
Heb nog geen idee.

Weet alleen dat er hier 1-ste kerstdag weer een man of 10 aan tafel zit.

Wacht op mijn gemak de kerst-allerhande af (en de blaadjes van de andere supermarkten) dan kom ik vast wel tot een leuk menu.

Wil in ieder geval weer een warm en koud voorgerecht, hoofdgerecht en natuurlijk iets lekker zoets na.
1e kerstdag met de schoonfamilie rond de tafel. Iedereen bereid een gang. (het worden in totaal 4 gangen) altijd supergezellig!

Ik ga dit jaar voor het voorgerecht en weet al wat het gaat worden: garnalenbisque met quenilles van crème fraiche met grof brood en een rouille ( recept van Miele kookworkshop vis). Kan ik thuis maken, meenemen en daar opwarmen.
Skien in Val Thorens! Dus zo'n hoogstandje zal het niet zijn ;).
@Blackdress: had al zo'n vermoeden dat het een foutje was. Gezellig plaatje is het geworden!!

Bij mij wordt er altijd een Kerstdag met het gezin gegeten, te weten mijn ouders, broertjes en ieders aanhang. Met z'n achten zijn we dan. Iedereen maakt een gang, meestal mijn ouders het hoofdgerecht (er wordt meestal ook bij hen gegeten), ik het nagerecht en broertjes de voorgerechten. Hoe de verdeling dit jaar wordt weet ik nog niet, misschien wel heel anders! Weet wel dat het gezamenlijke diner Eerste Kerstdag plaatsvindt.

Tweede Kerstdag zijn vriend en ik samen, doen lekker niks bijzonders en gaan heel lekker koken en eten. We houden alletwee erg van koken dus dat komt wel goed. Ik heb wel zin in iets van vissoep of een vispotje ofzo, met goed grof brood erbij. Maar ik blijf hier even lezen, misschien kom ik nog leuke tips tegen.
Leuk topic!

Vriend en ik hebben besloten dat we gewpoon lekker met z'n tweetjes thuis blijven. De ouders hebben dat gelukkig goed opgepakt zonder huilbuien etc...

We gaan voor elkaar koken, maar dan wel zo, dat het samen gewoon één kerstmenu wordt. Het wordt nog even puzzelen hoe we dat precies gaan doen, want we willen eigenlijk dat het voor de ander een verrassing blijft wat de een gaat maken. (snapt iemand dit nog als ik het zo opschrijf??)

We zitten te denken aan iig een verdeling op basis van kleur: dus de een maakt een groen voorgerecht en de ander een rood hoofdgerecht. Zo voorkom je dat we straks 4 gangen met bv broccoli hebben...

Ik heb er al wel zin in om weer de kookboeken/tijdschriften door te gaan bladeren op zoek naar lekkere recepten! Ik kom zeker nog wel even melden later wat het gaat worden enzo.
Wat een leuke dingen zijn er al geschreven! En je voorgerecht klinkt heerlijk, koreveen!

@twijfelmeid: Leuk jullie verdeling. Jullie worden dan om de beurt de keuken in gestuurd? Lijkt me erg grappig

Ik weet nog niet heel precies hoe wij het gaan doen. 1ste Kerstdag krijgen we waarschijnlijk eters, 2e zijn we denk ik gewoon thuis met ons gezin.

Ben al wel een beetje aan het orienteren wat ik wil, maar het kan nog alle kanten op.

Ik las ook dat de GoodFood Kerst 2010 uit is, dus die ga ik deze week kopen. Staan altijd leuke tips in.

Het Foodies Kerstnummer heb ik deze week binnen gekregen, maar vind ik niet echt bijzonders. Volgende week komt het kerstnummer van de Delicious. Vorig jaar was hij leuk, ben benieuwd naar dit jaar.
Blackdress, ik zit ook met smart op het kerstnummer van Delicious te wachten.

Inspiratie opdoen voor 3e kerstdag. Dan kook ik altijd een lekker dinertje voor m'n lief.

2e kerstdag eten we trouwens altijd bij m'n ouders samen met m'n broertje en z'n vrouw. M'n moeder gaat dan altijd los en wenst geen hulp.

Leuk om te horen hoe jullie het allemaal vieren!
Woensdag komt 'ie he?
Tja wij gaan 1 dag naar mijn ouders en daar lekker eten. En de andere dag de saaie soep rollade en ijs bij schoonouders, geen culinair hoogstandje of amuse ofzo. Gelukkig bij mijn ouders wel.
Eerste kerstdag boerenkool of iets dergelijks met mijn gezin. Tweede kerstdag eters en dat gaat een heus kerstmenu worden. Er is verzocht om kalkoen, konijn, gourmetten en rollade. Ik weet nog niet wat het gaat worden.
ik moet eerste kerstdag werken, maar dat is de organisatie van een kerstbrunch Voor clienten, een man of 35.

Ben dan om ong 16.00 uur klaar en hoop dat ik dan ergens kan aanschuiven. Verder nog niks gepland voor 2e kerstdag.

Vorig jaar heb ik op 2e kerstdag een tapasbuffet gemaakt voor 5 volwassenen en 5 kinderen. Was erg geslaagd en lekker. Lekker relaxed met het eten, want iedereen moest wel even van zijn plek en dat de kinderen rondrennen was ook niet erg.
Ik wacht ook met smart (mooi woord zo rond sinterklaas ) op de delicious van aanstaande woensdag!

Vriend en ik hebben gisteren de verdeling voor het kerstmenu gemaakt.

Ik moet maken:

amuse (kleur hoofdingrediënt: rood)

voorgerecht warm (geel)

nagerecht

en vriend maakt:

voorgerecht koud (wit)

hoofdgerecht (groen)

amuse-nagerecht.

ben héél benieuwd wat daar uit gaat komen!
TM, wat grappig dat jullie het op kleur maken. Dat is wel een extra uitdaging!

Gisteravond trouwens de kersteditie van Elle Eten gelezen en daar staan ook heerlijke dingen in. Ik heb al een hoop aangekruist ommet kerst of een andere keer te maken.

Er stond oa een recept in voor romige witlofsoep met bier en een krokant stukje ham, een snelle mince pie, speculaasmousse met krokante ontbijtkoek en een rode vruchten coulis en heerlijke rode kool stoof.
Ha korveeen, we hebben het op kleur gedaan om te voorkomen dat we vier keer dezelfde dingen eten. En het maakt de uitdaging inderdaad wel een stukje groter. Maar misschien is het ook wel goed, twee jaar geleden had ik té veel opties waar ik uit kon kiezen en toen wist ik het dus niet meer...
Wij gaan voor het eerst gourmetten met de kinderen (fingers crossed).

2de kerstdag gaan we op verjaardag bij de dochter van een vriendin en de dag voor kerst is mijn jongste zoon jarig dus wij hebben alleen de 1ste kerstdag en dan gezellig met zijn vijfen.

De familie heb ik de dag er voor allemaal al gezien dus ik vind het wel prima zo
Eerste kerstdag gaan we (vriend, zoontje et moi) eten bij mijn ouders. Mijn zusje en schhonzusje komen ook. Dit jaar doen we een soort buffet, we maken per stel 3 gerechten.

Ik maak een gorgonzolasoepje met bieslookolie en een kwarteleitje (amusesoepje). En ik maak een terrine van gerookte zalm en paling.

Het andere gerecht weet ik nog niet, ik wacht de AllerHande even af.

Tweede kerstdag hebben we geen verplichtingen en is mijn zoontje bij zijn vader. Misschien leuk bij vrienden of anders gezellig met z'n tweetjes thuis.
quote:twijfelmeid schreef op 29 november 2010 @ 08:50:

Ik wacht ook met smart (mooi woord zo rond sinterklaas ) op de delicious van aanstaande woensdag!

Vriend en ik hebben gisteren de verdeling voor het kerstmenu gemaakt.

Ik moet maken:

amuse (kleur hoofdingrediënt: rood)

voorgerecht warm (geel)

nagerecht

en vriend maakt:

voorgerecht koud (wit)

hoofdgerecht (groen)

amuse-nagerecht.

ben héél benieuwd wat daar uit gaat komen!Ik vind het een onwijs leuk idee! Hoe doen jullie het met de werkruimte enzo? Ben heel benieuwd!
ha Blackdress, leuk dat je het zo'n leuk idee vindt!

Voor het idee is het wel handig om te weten dat onze keuken op de begane grond is en onze woonkamer boven.

We eten dus boven en dan kan er steeds een van ons beneden zijn gerecht (af)maken.

Hoe we het precies doen met voorbereiden weten we nog niet. In elk geval komen alle ingrediënten goed verpakt in niet-doorzichtige plastic zakken in de koelkast te liggen
Delicious net gehaald. Vanavond lekker doorsnuffelen.

Heb je hem ook al, Blackdress?
Ow wat een leuke ideeen.

Wij eerste kerstdag bij mijn ouders; wij verzorgen een amuse en het voorgerecht (nog geen idee)

tweede kerstdag bij schoonouders.

Ik vind het luxe assortiment van de Lidl best goed, kennen jullie dat? Of ben ik dan echt een culi-barbaar?
1e Kerst komen schoonvader, schoonzus en zwager. Wrs maken man en ik 1 of 2 gerechten en mijn schoonzus en zwager ook. Heb nog geen idee wat, dus blijf het hier volgen !!

2e Kerst met mijn familie brunchen van 11.00 tot ùurtje of 13.30 en daarna heeeeeerlijk niets meer. Met man en zoon lekker thuis. Mss dat we nog bij vrienden langsgaan of dat zij bij ons langskomen. Geen verplichtingen iig meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven