HELP: cv bijvullen lukt niet!

28-11-2010 15:39 23 berichten
Wie heeft er verstand van het bijvullen van een (nogal ouderwetse) cv? Ik weet zeker dat ik de bijvulslang aan 1 kant op de wasmachine-aansluiting moet vastmaken en aan de andere kant ergens onder bij de mano-meter. Maar hoe en waar?

Dit is de manometer. Links bij dat rood zit een hendeltje, als ik dat omklap dan loopt de radiator leeg, het water loopt dan uit het gat waar ik op bovenstaande foto de slang in heb geduwd.

De slang is daar niet vast te zetten, dus heb ik bij de Gamma gevraagd hoe dat moet. Hun antwoord: je hebt de slang op de verkeerde plek zitten, die moet aan dat ding daarnaast - en dan vastzetten met die klem.

Nou, dat heb ik hier dus gedaan. Maar er gebeurt helemaal niets als ik de wasmachinekraan opendraai; het water stroomt niet de cv in (aan de wasmachinekraan ligt het niet, die werkt gewoon).

Ik kan nergens iets vinden wat ik dan nog open kan draaien of zo. Op internet vind ik nergens een plaatje dat hier op lijkt. En mijn buren hebben een veel modernere cv-ketel met heel andere kraantjes en aansluitingen.

Wie herkent deze constructie en weet raad?
Alle reacties Link kopieren
Zit er niet een vierkant soort blokje op die je ook nog een kwartslag moet open draaien en dan vullen succes
quote:blondie31 schreef op 28 november 2010 @ 15:53:

Zit er niet een vierkant soort blokje op die je ook nog een kwartslag moet open draaien en dan vullen succes

Bedankt voor de tip.

Bij de vulset zit wel zo'n vierkante sleutel, ik vroeg me al af waar die voor was (blondt). Heb nergens zo'n blokje gezien, maar ga toch nog eens zoeken. Bedankt voor het meedenken alvast!
Als goed is in de buurt van het vul punt
Ik kan het echt niet vinden. Er moet ergens een 'vulkraan' zitten die opengedraaid moet worden, begrijp ik uit allerhande online klustips. Maar waar oh waar zou dat kreng nou kunnen zitten?

En zou het echt niet gewoon dat ding ('aflaatkraan'?) kunnen zijn dat er ook voor zorgt dat de boel leegloopt als ik de hendel omzet?

Maar dat zou betekenen dat ik de slang dus toch op het gat moet zetten waar dan water uitkomt - dat dáár ook het water in moet. Alleen kan ik dan de slang dus niet vastzetten.

Ik blijf hopen dat iemand zo'n zelfde ding in de badkamer heeft en weet hoe het moet. Waarom doe ik zoiets nou ook op zondag, verdorie.
Ehm, ik heb er verder geen verstand van, maar zit een vulkraan niet hoger, boven aan de verwarming? Als hij zo laag zou zitten, stroomt je verwarming leeg zodra je 'm opendraait.
Van wat ik me van vroeger herinner toen ik cv had, was dat er naast de radiatorknop een blokje zat dat je met een radiatorsleutel kon losmaken.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Boven aan de verwarming zit alleen het ontluchtingsding (wat je met zo'n sleuteltje kunt opendraaien). Zou die ook voor het bijvullen open moeten? Hm, dat ga ik maar eens proberen.

Edit: dat werkt ook niet, dan spuit er wel water naar buiten door het ontluchtingsgat maar er komt nog steeds niets in.
quote:heelveelkleurig schreef op 28 november 2010 @ 16:06:

Ik kan het echt niet vinden. Er moet ergens een 'vulkraan' zitten die opengedraaid moet worden, begrijp ik uit allerhande online klustips. Maar waar oh waar zou dat kreng nou kunnen zitten?

En zou het echt niet gewoon dat ding ('aflaatkraan'?) kunnen zijn dat er ook voor zorgt dat de boel leegloopt als ik de hendel omzet?

Maar dat zou betekenen dat ik de slang dus toch op het gat moet zetten waar dan water uitkomt - dat dáár ook het water in moet. Alleen kan ik dan de slang dus niet vastzetten.

Ik blijf hopen dat iemand zo'n zelfde ding in de badkamer heeft en weet hoe het moet. Waarom doe ik zoiets nou ook op zondag, verdorie. Hier is dat wel zo. De kraan vastzetten met dat ijzertje dat aan de slang zit aan het leeglooppunt en dan de kraan open en het hendeltje omhalen. Wachten tot het peil genoeg is gestegen en dan de hendel weer ophalen en de kraan dicht. Beetje knoeien en prutten, maar zo lukt het altijd wel.
Naast de radiatorknop zit niets.

Grrrr, ik word er gek van. Ben al sinds twee uur bezig (incl. fietstocht naar de Gamma), de druk wordt alleen maar lager en het is hier ijskoud. (Sorry, moet 't ff kwijt.)
quote:Botervliegje schreef op 28 november 2010 @ 16:18:

[...]

Hier is dat wel zo. De kraan vastzetten met dat ijzertje dat aan de slang zit aan het leeglooppunt en dan de kraan open en het hendeltje omhalen. Wachten tot het peil genoeg is gestegen en dan de hendel weer ophalen en de kraan dicht. Beetje knoeien en prutten, maar zo lukt het altijd wel.Oke! Dan ben ik dus toch niet helemaal gek dat ik zoiets dacht. Alleen zou ik niet weten hoe ik de slang aan het leeglooppunt vast moet zetten. Er zit wel zo'n ijzeren klemding aan de slang, maar dat past niet om/in het leeglooppunt. Maar ik ga 't toch nog even proberen!
Niemand in de buurt die mee kan kijken?
't Kloteding loopt alleen maar verder leeg...quote:Botervliegje schreef op 28 november 2010 @ 16:22:

Niemand in de buurt die mee kan kijken?'k Heb al bij mijn directe buren aangebeld, die hebben een heel ander systeem. Andere buren ken ik niet, maar ik ga zo toch maar de stoute schoenen aantrekken en bij onbekende buren aanbellen. Ik snap gewoon niet waarom het hier zo ingewikkeld is en waarom ik nergens op internet iets kan vinden wat op mijn bijvul-geval lijkt.
Volgens mij moesten wij vroeger (weet het niet 100% zeker) de wasmachinekraan opendraaien en dan een andere knop 90 graden draaien naast de waterkraan.Was een zwarte grote knop.

Deed je dat niet dan liep er inderdaad geen water in.

Kan aan mij liggen maar kan het op je foto's niet duidelijk zien.
Geen zwarte knop hier.

Ben inmiddels nog bij 2 andere buren geweest, niemand heeft zo'n stom ding als ik. Een buurman is hier wezen kijken en snapte er ook niets van hoe het werkt. De cv is nu helemaal leeg, ipv bijgevuld.

Bedankt voor het meedenken. Ik ga proberen elders een slaapplek te vinden, want het is hier ijskoud, en hopelijk kan de Woningbouw morgen uitleggen hoe het moet.

Ik heb in elk geval geleerd om zoiets nooit meer op zondag te doen...
.
Mijn man zegt hier dat je iets boven, waar je de slang hebt vastgezet, daarboven dus, daar een klein stukje kunt draaien. Daar zit een rubbertje in dat als terugslagklep fungeert. Door de druk van het water gaat het rubbertje iets omhoog waardoor je de verwarming kunt vullen.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:Francelle schreef op 28 november 2010 @ 17:48:

Mijn man zegt hier dat je iets boven, waar je de slang hebt vastgezet, daarboven dus, daar een klein stukje kunt draaien. Daar zit een rubbertje in dat als terugslagklep fungeert. Door de druk van het water gaat het rubbertje iets omhoog waardoor je de verwarming kunt vullen.

Ja inderdaad. Op de tweede foto, net boven waar de slang vastzit. Daar zit een soort ring met profiel. Met een tang moet je dat open kunnen draaien.

Succes!
Slang aansluiten zoals op foto 1, hendeltje omzetten en kraan opendraaien, dan wordt de installatie gewoon gevuld. Op de aansluiting van foto 2 hoort eigenlijk een blinddop, geen idee waarom er hier een slang aansluiting zit
Je schrijft dat links een gat is waar de slang niet op kan,

kun je de nippel op het rechter gat niet losdraaien en links plaatsen?

Dan daar de slang op vastzetten met de klem nadat je eerst de slang vanaf de wasmachineaansluiting hebt laten vollopen, anders komt er (nog meer) lucht in je CV-systeem.

Dat er wat water op de grond komt maakt niet uit, dat kun je opdweilen.

Nu de wasmachinekraan open draaien en dan het rode kraantje links op de manometer. Als de druk op de manometer weer in het groen staat rode kraantje dicht, dan de wasmachinekraan.

Nu de slang los bij de nippel en leeg laten lopen, let op, als je 'm van de wasachinekraan losmaakt kan er nog meer water uit de slang lopen.

Hopelijk is je probleem nu verholpen. Ik ben het met Guzzioot eesn dat hetr aar is dat er geen blinddop op de rechter aansluiting zit, het ZOU kunnen dat ze IN die nippel een afsluiting hebben geplaatst (een stuiver wil nog wel eens passen). Als dat zo is zal de radiator ook leeg lopen als je de nippel los wilt draaien.

Gebeurt dat dan meteen weer vastdraaien en gewoon bij de bouwmarkt een tweede nippel halen om op het linker punt te schroeven.
quote:Francelle schreef op 28 november 2010 @ 17:48:

Mijn man zegt hier dat je iets boven, waar je de slang hebt vastgezet, daarboven dus, daar een klein stukje kunt draaien. Daar zit een rubbertje in dat als terugslagklep fungeert. Door de druk van het water gaat het rubbertje iets omhoog waardoor je de verwarming kunt vullen.Dank, Francelle en anderen die dit opperden! Dat was het!
Fijn dat het gelukt is en leuk dat je dat nog even komt melden.
quote:daydream schreef op 28 november 2010 @ 18:20:

[...]

Ja inderdaad. Op de tweede foto, net boven waar de slang vastzit. Daar zit een soort ring met profiel. Met een tang moet je dat open kunnen draaien.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven