Geld & Recht alle pijlers

Anw -uitkering

28-11-2010 18:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf te name van een poolse kennis. Haar man heeft in Nederland gewerkt en is hier verongelukt. Zij woont samen met hun kind in Polen en krijgt Anw - uikering voor haar (weduwe) en voor kind (halfwezenpensioen). Nu SVB vraagt, of zij alleen woont. Omdat in Polen problemen zijn met woningen heel veel jonge mensen wonen na de bruiloft met hun ouders. Deze vrouw ook, maar ouders hebben heel weinig inkomen en ze hebben nog een gehandicapte kind thuis. Wat voor invloed heeft deze situatie op haar uitkering? Alvast bedankt!
En dat vraag je op een Nederlands forum?

Ik zou daar een Poolse instantie voor benaderen want ik denk dat heel weinig mensen hier kennis hebben van het Poolse rechtssysteem
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
een anw is naar mijn weten pesoonsverbonden, niet inkomstenverbonden.
quote:Summerdance schreef op 28 november 2010 @ 18:31:

Ik zou daar een Poolse instantie voor benaderen want ik denk dat heel weinig mensen hier kennis hebben van het Poolse rechtssysteemZe zit hier wel goed denk ik hoor. Volgens mij betreft het een Nederlandse uitkering?
opgeven aan de SVB dan merk je dat vanzelf..........
quote:Summerdance schreef op 28 november 2010 @ 18:31:

Ik zou daar een Poolse instantie voor benaderen want ik denk dat heel weinig mensen hier kennis hebben van het Poolse rechtssysteemHet gaat niet om poolse wet, die heeft hier niets me te maken. Het gaat om Anw uitkering van SVB uit Nederland.
quote:hanZie schreef op 28 november 2010 @ 18:36:

opgeven aan de SVB dan merk je dat vanzelf..........Ik merk niets want het gaat niet om mij.
Waarom krijgt iemand die in Polen woont een ANWuitkering van Nederland?
Het nabestaandepensioen en het halfwezenpensioen zijn twee verschillende uitkeringen. Het halfwezenpensioen is een vast bedrag, het nabestaandenpensioen is inkomstafhankelijk.

Voor het nabestaandenpensioen wordt dus gekeken naar je inkomen, maar ook het inkomen van je toeslagpartner/fiscale partner/huisgenoten etc.

Ik denk dat je moet uitzoeken of deze vrouw voor de Poolse wet fiscaal partner is met haar ouders of niet. Als ze voor de Poolse belastingdienst als alleenstaande wordt gezien dan kan ze dat ook opvoeren voor de SVB lijkt mij.
quote:Botervliegje schreef op 28 november 2010 @ 18:47:

Waarom krijgt iemand die in Polen woont een ANWuitkering van Nederland?

Omdat haar overleden man Hier gewerkt heeft, en Hier anw premie betaald heeft.

Dat is de wet.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Meg1828, de website van de Sociale Verzekeringsbank www.svb.nl geeft je al veel antwoorden. Voor het halfwezenpensioen van het kind van je Poolse kennis maakt het geen verschil met wie het kind woont. Het halfwezenpensioen uit de ANW gaat door totdat het kind 18 is.

Voor het weduwenpensioen maakt het uit hoe de weduwe woont. Op www.svb.nl kun je kijken bij 'Nabestaandenwet ANW' en dan bij 'u gaat met iemand anders wonen'. De SVB wil weten of de weduwe een nieuwe relatie heeft. Volgens de site heeft samenwonen in één huis met vader of moeder geen invloed op de ANW-weduwenuitkering.

Als je het zeker wil weten moet je toch even met de SVB bellen.

Poolse wetgeving en eventueel Pools fiscaal partnerschap, als dat daar al bestaat, hebben hiermee niets te maken.
@ Lucebertha: In Nederland kun je er voor kiezen om wel of geen fiscaal partnerschap aan te gaan met je huisgenoten. Als je geen fiscaal partnerschap kiest en dus ieder een eigen huishouding voert, dan heeft het inkomen van de een als het goed is ook geen invloed op de uitkering van de ander. Omdat ze in Polen woont lijkt de Poolse regelgeving wat betreft fiscaal partnerschap hier van toepassing. Waarom denk je dat dit er niets mee te maken heeft?
http://www.svb.nl/int/nl/ ... r_woont_u_samen/index.jsp
Lucebertha vriendelijk bedankt, nu weet ik voldoende. Ook wil ik bedanken iedereen, die wou mij helpen. Groetjes
@Duha, inderdaad als er sprake is van gescheiden huishoudingen is er geen samenwoonrelatie voor de SVB, maar dat staat los van fiscaal partnerschap. Naar fiscaal partnerschap vragen ze helemaal niet op de SVB-site.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven