Werk & Studie alle pijlers

Arbowet

29-11-2010 09:49 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan me in Jip en Janneke taal de Arbowet, het arbobesluit, de arboregeling en de arbobeleidsregels uitleggen?

Graag met een voorbeeld.

Zie ik het zo goed:

Arbowet: hijskranen moeten aan bepaalde regels voldoen

Arbobesluit: hijskranen moeten gekeurd worden

Arboregeling: hijskranen moeten jaarlijks gekeurd worden door de hijskranenauthoriteit. De onderdelen waarop gekeurd moet worden zijn draagkracht, staalspanning (ik verzin maar wat dus he....).

Arbobeleidsregeling: hijskranen van het type x moeten een draagkracht hebben van 1000 kilo. De staalspanning als de kraan in bedrijf is mag maximaal 100 zijn.

Arbowet: werkgever dient bhv te organiseren. Hij inventariseert de behoefte oa door het opstellen van een RI&E

Arbobesluit: RI&E vragen

Arboregeling: regeling gevaarlijke stoffen nadat uit RI&E gebleken is dat org daar een risico loopt

Arbobeleidsregeling: ??????

Ik krijg voor mezelf niet inzichtelijk wat nou precies de verschillen tussen de onderdelen van de Arbowetgeving zijn. En google is mijn vriend maar ook mijn vriend krijgt het niet helder uitgelegd...

Wie helpt me het kwartje te doen vallen door voorbeelden?
Tia
quote:Tia Dalma schreef op 29 november 2010 @ 11:58:

Suze, ik ben alleen zo'n lekkere generalist die een Arbodienst heeft voor dit soort zaken: enter Hebri! Volgens mij pan-klaar. (En tnx Hebri, want dit vind ik ook interessant).

Echt, ik zit er momenteel diep in maar wat heb ik een moeite met deze droge kost. Ben bezig met een beleidsstuk voor werkvloer en beschrijf graag op leesbare manier wet en regelgeving kort: kansloos leek het

Hebri, dank je!
Suze, ik heb ooit gezegd dat ik het bouwbesluit wil herschrijven tot een spannende roman. Geen succes. Gewoon niet aan beginnen

Trouwens, wel een goeie smoes om werkgerelateerd te gaan forummen!
Suze, even een wat andere invalshoek maar misschien heb je er wat aan:

De Arbowet wordt door de wetgever (regering + parlement) vastgesteld. Die biedt het algemene kader en kan verder worden uitgewerkt in lagere regelingen.

Het Arbobesluit wordt door de regering (dus zonder parlement) gemaakt, en vult dingen in die volgens de Arbowet 'bij algemene maatregel van bestuur' moeten worden uitgewerkt.

De Arboregeling wordt door de minister gemaakt (ik denk de minister van SZW) en geeft weer een verdere invulling van het Arbobesluit.

De Arbobeleidsregeling lijkt mij op het eerste gezicht niet bindend en het is ook niet direct zeker wie die vaststelt. Grote kans dat de Arboregeling daar wel iets over bevat.

De regelingen zijn dus van hoog naar laag, en hoe lager ze worden, hoe meer concreet. Maar altijd moet een bepaling uit een lagere regeling zijn terug te voeren op de Arbowet, vandaar dat vaak artikelnummers wel parallel lopen. De precieze inhoud hangt af van het 'kader' dat de Arbowet geeft en hoe regering en minister dat uitwerken.

Helpt dit misschien?
Sjoko, precies zo.

Ik dacht dat de regeling ook wel bindend was. De beleidsregels zijn een interpretatie van de arbeidsinspectie en daar zou je evt over kunnen discussieren.

Als je iets in begrijpelijk taal wilt uitleggen, moet je eens kijken naar de arboinformatiebladen. Die zijn er over verschillende onderwerpen (ook over het beleid zelf en hoe het in elkaar steekt). Dit is een vrije vertaling van de arbobeliedsregels en er wordt terugverwezen naar arbowet en arbobesluit. Uitgever SDU. Zo heb je bv. AI-blad 1: arbobeleid, AI-blad 7: kantoren, AI-blad 11: machineveiligheid, AI-18: laboratoria etc.

Voor mijn werk gebruik ik deze bladen veel ter ondersteuning (geef kopietje mee van bep. blz) als mensen mij een inhoudelijke vraag stellen.

Graag gedaan hoor, Suze.
en Tia Dalma
Wat vind je ervan om een Arbodienst te bellen en het hen te vragen?

Je moet alleen niet namens jouw bedrijf bellen (want dan krijgt die een factuur), maar gewoon als particulier die het naadje van de kous wil weten.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
of de bedrijfsarts (dan zit het vaak in de uren verwerkt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven