geen auto...

29-11-2010 09:39 80 berichten
ik weet dat ik me druk maak om niks, maar ik ben 28, heb een rijbewijs, alleen geen auto. Wil ik ook helemaal niet, heb een brommertje, een fiets en de bus in de buurt.

heb alleen het idee dat ik in vergelijking met mijn leeftijdsgenoten

ongeveer de enige ben.

van de andere kant, ik heb het voor mn werk niet nodig,

en het kost veel te veel om hem 3/4 dagen voor de deur te laten staan.........

Denk ook wel is dat het zonde is van mn rijbewijs,

al heb ik die voor de brommer ook nodig.

nogmaals ik maak me weer druk om niks,

maar wat vinden jullie?

moet denk ik ff gerustgesteld worden

hoe denken jullie erover??
quote:avondzonnetje schreef op 29 november 2010 @ 12:27:

Ik lees hier dat mensen 'honderden euro's' per maand kwijt zijn voor een auto. Die van mij haalt nog niet eens de honderd euro per maand aan onderhoudskosten, verzekering en belasting.

maar wel met tanken

wat voor auto heb jij dan?

met alle respect, maar die lijkt mij dan niet splinternieuw,

en rijd je er vaak en ver mee??
Alle reacties Link kopieren
quote:qwertuu schreef op 29 november 2010 @ 11:46:

Dat zijn gewoon keuzes die je maakt, Elninjoo. Als je bijvoorbeeld je baan zo kiest dat je er alleen met de auto heen kunt en je weigert er vervolgens een te kopen, dan is ook in die situatie de afhankelijkheid een gevolg van opstelling. Je had ook een andere baan kunnen zoeken, die wel binnen je bereik ligt.

De mensen die ik ken zonder auto, die reizen gewoon wat ze moeten reizen met het OV. En grappig genoeg hoor ik die bijzonder weinig over meerijden. Ze nemen het aan als het aangeboden wordt, maar het uitgangspunt is zelfredzaamheid. Dáár reageerde ik op. Al dat gezeur eromheen waarbij mensen zich afhankelijk máken van een ander, is een kwestie van mentaliteit. Dat hangt niet samen met het wel of niet bezitten van een auto.

Heel erg eens. Ik heb dus geen auto en ik reis met fiets, trein en bus, zelfstandig. Het is namelijk mijn keuze om geen auto te hebben en mijn keuze om dus van die vervoersmiddelen afhankelijk te zijn. Als ik eens ergens heen moet wat niet (of niet goed) met OV te bereiken is dan huur ik een auto. Als dat met een groep is dan bied ik dat ook aan en ik krijg dan meestal een lift aangeboden door 1 van de autobezitters. Ik zorg dan weer voor eigen vervoer naar waar die persoon woont, dus fiets, bus of taxi.

En ja, als je berekent wat je kwijt zou zijn aan een auto dan kun je per maand best eens een taxi nemen als dat op dat moment echt handiger of comfortabeler is. Een stel van onze vrienden daar maken wij het wel eens laat en drinken dan ook wat alcohol. Daar gaan we dan wel eens met de bus heen en nemen lekker een taxi terug.
We hebben de auto verkocht omdat het gewoon te duur werd.

Ik heb geen rijbewijs en m'n man wel. (Hij is 30 trouwens)

We wonen allebei vlakbij het werk, hebben sinds kort een scooter gekocht en doen daar alles mee.

Voor grote boodschappen lenen we soms de auto van m'n vader of ik ga samen met hem boodschappen doen.

Rest in de fietstas of voorop de scooter.

Familiebezoek (allemaal in de buurt) gaat ook op de scooter of we rijden met m'n schoonmoeder mee.

Voor wat verdere eindjes weg is er altijd wel een auto die we kunnen lenen, daar doet niemand moeilijk over gelukkig.

Het was in het begin even wennen maar nu ben ik er blij mee.

Natuurlijk, met dit weer was lekker in de auto zitten ook fijner geweest, maar de rust die het me geeft dat de maandelijkse kosten wegzijn, zijn toch iets prettiger.

Voor m'n man was het nog meer wennen, omdat hij al zolang auto heeft gereden en sinds jonge leeftijd altijd een auto in z'n bezit heeft gehad.

Maargoed, alles went.
quote:Missphoebe schreef op 29 november 2010 @ 12:16:

evelise; ik vind jouw 'moet je zelf maar een auto kopen' vrij kort door de bocht. zo'n ding kost klauwen met geld, dat heeft nou eenmaal niet iedereen. (ik spreek in het algemeen, niet perse voor mezelf)

of wil je daarop ook zeggen 'moet je maar meer verdienen'...

Ik vind het helemaal niet kort door de bocht. Zij zei het namelijk in de context dat er van een autobezitter verwacht wordt dat die wel even gratis omrijdt, alsof het een vanzelfsprekendheid is. In die gevallen vind ik wel degelijk dat ze zelf maar een auto moeten kopen.

Wat OV betreft, ik woon in Rotterdam. Zeker met het gemak van een metro, kán je overal in dat komen, maar dat duurt zeker twee keer (als het geen drie keer) zolang als met de auto. Ja zelfs in zo drukke stad als Rotterdam. Dus het kán inderdaad wel, maar ik vind het geen optie. Eer dat je dus ergens bent, heb je al een heel reis achter de rug met het OV.
zucht. dat zal allemaal wel, ben het er ook wel mee eens,

maar waarom is er die discussie terwijl dat mijn vraag niet was?

en ik ben toch niet verantwoordelijk voor anderen??

dat zeiden jullie trouwens ook niet, maar goed...

ik geef toe dat het me af en toe ook wel makkelijk lijkt om een auto te hebben, maar ben bang dat het in mijn geval meer nadelen heeft dan voordelen.

Heb trouwens buurtauto en greenwheels gecheckt, die hebben dus jammer genoeg geen automaten (die mag ik alleen)

iemand nog ander idee??
Ik heb niet alles gelezen, maar hier is onlangs ook een topic over geweest. Ik zal 'm effies zoeken...
In dit topic staan veel reacties van mensen die geen auto of zelfs geen rijbewijs hebben. Dus je bent niet de enige zonder auto

Zelf heb ik geen eens een rijbewijs. Nooit behoefte gehad om te gaan lessen. Ik voel me zonder rijbewijs ook niet beperkt in m'n vrijheid ofzo. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik in een stad woon en overal in mum van tijd kan zijn. Lopend, op de fiets, op de scooter of met de bus.
quote:Missphoebe schreef op 29 november 2010 @ 16:45:

[...]

maar wel met tanken

wat voor auto heb jij dan?

met alle respect, maar die lijkt mij dan niet splinternieuw,

en rijd je er vaak en ver mee??

Met alle respect: wat moet je met een splinternieuwe auto? Leuk hoor, maar niet voor mij. Ik heb een auto van nu 8 jaar oud (gekocht bij 6 jaar oud). Een kleintje in de klasse van Citroen Saxo/Peugeot 106/Opel Corsa.

En wat je rijdt, dat kost je auto meer per maand. Maar dat hoef je niet mee te rekenen als je wil weten wat een auto kost per maand. Als je met het OV gaat, moet je ook betalen. Ik vind die benzinekosten dus niet zo belangrijk.

Als ik iets op de fiets kan doen, dan doe ik dat. Ik vind het onzin om te stellen dat je vaker met de auto gaat als de auto voor de deur staat. Dat heb je allemaal zelf in de hand.
quote:Doremifasolatido schreef op 29 november 2010 @ 10:46:

[...]

Niet als ik je vriend of familie ben, ik heb er zo'n hekel aan wanneer mensen met rijbewijs mijn auto willen lenen omdat zij er geen willen bezitten.

Dat gebeurt bij mij in de familie en ik vind het eigenlijk een heel erg goed plan! Mijn ouders hebben als sinds '81 ofzo geen auto en hebben mijn broertje gesponsord met zijn auto. Met als tegenhanger dat zij zijn auto ook mochten gebruiken. Wordt die auto tenminste gebruikt en hoeven mijn ouders geen auto te kopen en mijn broertje kon zijn broodnodige auto wél kopen.
quote:qwertuu schreef op 29 november 2010 @ 11:46:

Dat zijn gewoon keuzes die je maakt, Elninjoo. Als je bijvoorbeeld je baan zo kiest dat je er alleen met de auto heen kunt en je weigert er vervolgens een te kopen, dan is ook in die situatie de afhankelijkheid een gevolg van opstelling. Je had ook een andere baan kunnen zoeken, die wel binnen je bereik ligt.

De mensen die ik ken zonder auto, die reizen gewoon wat ze moeten reizen met het OV. En grappig genoeg hoor ik die bijzonder weinig over meerijden. Ze nemen het aan als het aangeboden wordt, maar het uitgangspunt is zelfredzaamheid. Dáár reageerde ik op. Al dat gezeur eromheen waarbij mensen zich afhankelijk máken van een ander, is een kwestie van mentaliteit. Dat hangt niet samen met het wel of niet bezitten van een auto.En hier ben ik het zó mee eens.
quote:Missphoebe schreef op 29 november 2010 @ 18:42:

Heb trouwens buurtauto en greenwheels gecheckt, die hebben dus jammer genoeg geen automaten (die mag ik alleen)

iemand nog ander idee??

kun je automaten huren?

Wij deden vroeger heel veel met huurauto's, maar mijn ouders hadden geen automaat nodig, dus daar weet ik weinig vanaf.
quote:evelise schreef op 29 november 2010 @ 11:58:

Wij zijn de enigen in onze vriendenkring met een auto, en het gemak waarmee sommige mensen een lift verlangen verbaast me.

Laatst een woordenwisseling gehad omdat iemand vond dat wij hem wel thuis konden brengen zonder benzinevergoeding, want we reden toch. Ja, absoluut waar, maar wij rijden normaal gesproken van punt A naar punt B, en niet via punt C. Bovendien is het toch een gunst die je vraagt aan iemand, en geen recht. Dan moet je er zelf maar één kopen...

en dit herken ik uit mijn eigen leven echt helemaal niet, hoewel ik het hier op het forum heel vaak lees.

Waar halen jullie die mensen vandaan? denk ik altijd.

Mij worden juist altijd liften aangeboden, omdat men het toch wel heel zielig blijkt te vinden als ik 6 km moet fietsen ofzo. Ik durf soms niet eens nee te zeggen, zo dwingend word mij deze gunst aangeboden.
Missphoebe: Het is ook kort door de bocht gesteld maar je moet het idd wel in context lezen.

Wij hebben bewust gekozen voor een auto, en leveren daarom in op andere gebieden. Voor mij is de auto een luxe die ik mezelf na jarenlang ov-en permitteer. Als iemand zelf geen auto heeft bieden wij vaak aan om te rijden, maar vragen bij regelmaat of grote afstanden dan wel een bijdrage in de benzinekosten. Het moment dat iemand een discússie met me aangaat, omdat wij toch rijden, denk ik dan inderdaad heel kort door de bocht: Had je maar een eigen auto moeten kopen.

Wij hebben er nl ook hard voor moeten sparen, en runnen geen gratis taxidienst.

Als iemand anders dan vindt dat hij 'recht' heeft op een lift ga ik inderdaad kort door de bocht, en vind ik dat je dan maar een eigen auto moet kopen. Heb ik zelf immers ook gedaan.
quote:Mevrouw75 schreef op 29 november 2010 @ 20:19:

[...]

en dit herken ik uit mijn eigen leven echt helemaal niet, hoewel ik het hier op het forum heel vaak lees.

Waar halen jullie die mensen vandaan? denk ik altijd.

Mij worden juist altijd liften aangeboden, omdat men het toch wel heel zielig blijkt te vinden als ik 6 km moet fietsen ofzo. Ik durf soms niet eens nee te zeggen, zo dwingend word mij deze gunst aangeboden.

Dat vraag ik me ook wel eens af :P

Ik bied het zelf ook vaak aan, maar het verschilt wel per persoon geloof ik... zodra iemand het mijn plicht vindt om hem te rijden want 'je rijdt toch', nee dan houdt het even op.
quote:elninjoo schreef op 29 november 2010 @ 10:23:

[...]

Zoiets moet je maar net in je omgeving hebben. Volgens mij is het maar in 'n beperkt deel van 't land. En dan is het nog niet praktisch, want je moet van te voren weten wat je wilt gaan doen. Spontaan de auto kunnen pakken is er niet bij.

Jawel hoor. Hier in de randstad staan er genoeg om me heen, er is er altijd wel eentje die je over een kwartier mee kunt nemen. Dus dat is niet echt een argument.

Volgens mij is het wel waar dat buiten de randstad het iets lastiger is. Maar daar woon ik niet
quote:avondzonnetje schreef op 29 november 2010 @ 19:40:

[...]

Met alle respect: wat moet je met een splinternieuwe auto? Leuk hoor, maar niet voor mij. Ik heb een auto van nu 8 jaar oud (gekocht bij 6 jaar oud). Een kleintje in de klasse van Citroen Saxo/Peugeot 106/Opel Corsa.

Ik zei en bedoelde helemaal niet dat je enkel in een nieuwe zou moeten rijden hoor....
gaan we hier nu de hele topic hebben over dat mensen zonder auto wel eens misbruik zouden maken van mensen met auto?

het zal wel, is niet mijn probleem
quote:Missphoebe schreef op 30 november 2010 @ 09:45:

[...]

Ik zei en bedoelde helemaal niet dat je enkel in een nieuwe zou moeten rijden hoor....Ah, zo had ik het wel gelezen. En dan denk ik wel dat je mag rekenen op honderden euro's per maand. Maar eigenlijk heb ik me daar nooit zo in verdiept. Ik heb het geld er niet voor over om een nieuwe auto te kopen.
nee joh. ik zou pcies hetzelfde doen.

een nieuwe auto vind ik al helemaal onzin....

(vooral met de rede dat je niet onder wil doen aan de buren.

komt volgens mij veel meer voor dan dat je zou denken)
Ik heb een auto.

En heb nadat me vorige fiets op was , (lees verroest)

Niet een nieuwe 1 gekocht.

Want als je een auto hebt word je lui , en ga je zelfs kleine stukjes met de auto.

Ik heb echter echt een auto nodig.

Als ik hem niet meer nodig heb zal ik hem weg doen.

Scheeld een hoop geld.
quote:Missphoebe schreef op 30 november 2010 @ 10:41:

nee joh. ik zou pcies hetzelfde doen.

een nieuwe auto vind ik al helemaal onzin....

(vooral met de rede dat je niet onder wil doen aan de buren.

komt volgens mij veel meer voor dan dat je zou denken)

Ik heb wel een nieuwe auto gekocht.

Of ik nou om de 3 jaar een 2de hands koop , omdat de kilometer stand te hoog word.

OF Dat ik 15 jaar in een auto rij die ik nieuw heb gekocht.

Hoe je het wend of keert en auto kost geld.

Ik heb liever 1 die wat meer kost maar betrouwbaarder is.

En als je een patuculieren 1 koop kan er zomaar wat mis wezen zonder dat je het weet.
cleopatra; ik keur mensen die wel een nieuwe auto hebben echt niet af of zo, ik zou het alleen zelf niet doen...
quote:XCleopatra schreef op 30 november 2010 @ 12:32:

Ik heb een auto.

En heb nadat me vorige fiets op was , (lees verroest)

Niet een nieuwe 1 gekocht.

Want als je een auto hebt word je lui , en ga je zelfs kleine stukjes met de auto.

Ik heb echter echt een auto nodig.

Als ik hem niet meer nodig heb zal ik hem weg doen.

Scheeld een hoop geld.Dat herken ik dan weer niet. Kleine stukjes doen wij niet per auto. Ik moet stiekem altijd lachen wanner ik mijn buurvrouw weer naar haar werk zie gaan op 10 minuten loopafstand
Ik ben 30 en heb nu een jaar of 3 een (lease) auto en moet zeggen dat het wel heel fijn is hoor, zeker als het koud is ben ik altijd blij om in te kunnen stappen. Helaas herken ik het 'jij hebt toch een auto' wel omdat een groot deel van de mensen in mijn omgeving , waaronder mijn vriend, geen auto hebben en omdat het toch een lease auto is, verwachten dat ik altijd rij. Prima, het kost me inderdaad niet meer maar veel mensen realiseren zich niet dat het ook een vorm van salaris is en ik daarnaast dus heel vaak de bob moet zijn of extra reistijd heb.

Overigens zal ik hem waarschijnlijk moeten inleveren binnenkort (nieuwe baan) en weet ik nog niet of ik een andere auto koop. Ben bang dat ik er toch wel aan gewend ben geraakt
Ik heb dus geen auto (vriend ook niet). Wel een fiets. En een Greenwheels / Europcar. En ik woon middenin de randstad met OV aan alle kanten (woon vlakbij centraal station in een grote stad). Ik red me prima (hoewel ik soms wel mopperend door de kou naar de andere kant van de stad fiets. Maar ach. Dat overleven we wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven