Niesziekte ( katten)

30-11-2010 00:11 14 berichten
Hallo!

In hoeverre is de niesziekte besmettelijk, helpt jaarlijks enten? In dit geval: een gezonde kater in contact brengen met een kater voorzien van een chronische variant.

Graag wat tips en advies.

liefs
Wij hebben kat jarenlang laten inenten. Het beest komt nu al 5 jaar niet los buiten, dus we overwegen om er nu mee te stoppen.

Geen ervaringen dus, maar ik lees wel even mee. Ik vraag me af of mijn kat nog risico loopt. We doen 'm alleen buiten als we er bij zijn en dan zit ie vast met een tuigje. Heeft ook geen contact met andere beesten verder.
Alle reacties Link kopieren
Veel ervaring, van toen ik in het dierenasiel werkte.

Zorg dat je eigen kat afdoende ingeënt is en herhaal dat elk jaar. Volgens mij is dat inenten geen ´onwijze opdonder´, de ziekte zelf is dat wel. Daar sterven katten aan, hoewel acute niesziekte goed te behandelen valt, met een antibioticakuur.

Het ziektebeeld lijkt wel wat op bronchitis bij mensen, dat kan ook chronisch worden met o.a. benauwdheidsklachten. Vraag de dierenarts om advies, wat de beste behandeling is voor de zieke kater.

Overigens gaven wij alle katten drupppeltjes Echinaforce (van Dr. Vogel) door het voer, dat zou een boost voor de eigen weerstand moeten geven. In een asiel komen veel verzwakte dieren met elkaar in contact, waardoor de infectiedruk groot is. Hoe beter de lichaamseigen weerstand is, hoe kleiner de kans dat je kat ziek wordt.
een inenting is geen opdonder voor een kat. Je kan het zien als een griepspuit, het sluit een aantal varianten uit, maar een aantal niet. Als jou kat als verzwakt is door chronische niesziekte, is het juist belangrijk hem te laten enten tegen andere vormen dan dit virus
niesziekte is een virus, als de kat niet buitenkomt is de kans op besmetting minder maar niet verwaarloosbaar
Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat katten tot 7 jaar na enting met kattenziekte beschermd zijn, niesziekte zou wel elk jaar moeten, zeker nu er een bijkomt, zou ik je eigen kat laten inenten
Ik heb even voor jou gegoogled:

Niesziekte is de meest voorkomende infectieuze aandoening bij katten. Het wordt veroorzaakt door een hele reeks bacteriën en virussen, de belangrijkste zijn het calicivirus, het herpes virus en de chlamydia bacterie.

Niesziekte is uiterst besmettelijk en waar meerdere katten samenzitten kunnen echte epidemieën uitbreken.

Symptomen

Zoals de naam al laat vermoeden niezen katten met niesziekte veel. Niezen komt echter niet bij alle dieren voor.

Typisch komt de ziekte voor bij jonge kittens, maar dieren van elke leeftijd kunnen niesziekte krijgen. Waterige of etterige uitvloei uit ogen en neus treedt samen met het niezen op. De ogen kunnen door het etter volledig dichtkleven.

In erge gevallen kan koorts en longontsteking ontstaan.

De veroorzakende kiemen kunnen ook de slijmvliezen van het maagdarmkanaal aantasten met diarree tot gevolg.

Pijnlijke zweren op de tong kunnen optreden, waardoor de katten stoppen met eten en drinken. Vooral bij jonge kittens lijdt dit soms snel tot uitdrogingsverschijnselen met soms dodelijke afloop.

Het grootste probleem van niesziekte is dat er een chronische vorm kan ontstaan, vooral bij dieren die de eerste infectie opliepen als kitten. Deze katten kunnen hun leven lang van infecties van de ademhalingswegen lijden. Dit is zowel voor de kat als voor de eigenaar onaangenaam.

Diagnose

De diagnose is gemakkelijk te stellen aan de hand van de klinische tekens.

Behandeling

Antibiotica zijn altijd aangeraden omdat er ook een bacteriële component aanwezig is bij niesziekte. Virussen zijn ongevoelig voor antibiotica en de katten zullen zelf immuniteit tegen de virussen moeten opbouwen.

Indien de dieren niet meer willen eten, moet er voor gezorgd worden dat ze voldoende vocht binnen krijgen, indien nodig door middel van een infuus. Dwangvoederen kan soms ook nodig zijn.

Prognose

De prognose varieert van goed tot slecht. In het beste geval geneest de poes met een juiste behandeling volledig van niesziekte.

Dieren die niet tijdig behandeld werden en jonge kittens kunnen de chronische vorm ontwikkelen en het leven lang blijven sukkelen met de luchtwegen en besmettelijk zijn voor andere katten.

Preventie

Gezien het veelvuldig voorkomen van niesziekte en het grote besmettingsrisico, wordt er tegen de ziekte gevaccineerd. Elke kat zou elk jaar een vaccinatie moeten krijgen tegen niesziekte.

Het is belangrijk om te beseffen dat men enkel tegen de ergste ziekteverwekkers vaccineert. Ingeënte katten kunnen dus nog steeds een lichte vorm van niesziekte krijgen.
Onze oudste kat heeft als kitten niesziekte gehad. Ze was bijna dood. Met veel medicijnen hebben we haar opgelapt en is dit jaar 8 jaar geworden. Alle andere katten hebben we, voordat ze bij ons in huis kwamen, preventief laten enten. Dit is altijd goed gegaan. Ik zou het eens met de dierenarts bespreken. Het zou erg zijn wanneer jouw kat ziek zou worden.
Toen onze oudste kat een jaar was kregen we er een kitten bij, vlak nadat de oudste kat uit het pension kwam (na de vakantie). Kitten kreeg toen, ondanks entingen, vrij snel niesziekte. Dat is met wat antibiotica vrij goed afgelopen (kat is gezond, maar maakt nog wel wat vreemde geluiden als 'ie ademhaalt, vooral als 'ie moe is), onze oudste kat heeft nergens last van gehad. Dus bij ons is het geen probleem...
Wat betreft de besmettingskans van de kat met de chronische niesziekte: meestal is deze variant licht en als je je gezonde kat inent is de kans op besmetting gelukkig niet zo groot.

Zelf ent ik geen van mijn binnenkatten, want die zijn zo gestresst dat ieder bezoekje aan de DA een hel is. In mijn geval is het een bewuste keuze en kan het ook geen kwaad, want ze komen niet in contact met andere katten.
Hoi allemaal,

Bedankt voor zoveel respons! Ik zal mijn kat enten en ik heb gelezen dat het geven van aminozuren ook goed help, l-lysine ( via de holistische dierenarts) dit verhoogd de weerstand.

Thanks voor jullie advies!

Liefs!
echinaforce geven kan ook, 1 tabletje per dag, in 4en breken door wat natvoer
Thank you!
Hoe serieus is de vorm van de chronische niesziekte van die kat eigenlijk?

Als het mild is en je beide katten direct behandeld moet het meevallen qua ziekte van je gezonde kat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven