Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
dinsdag 30 november 2010 om 21:11
Dames, ik heb ook even een vraagje over kolven. Ik meende hier ergens gelezen te hebben om niet meer mee te geven dan dat je op een dag kolft. Nu drinkt mijn meisje (15 weken) nog heel onvoorspelbaar uit de fles. Afgelopen maandag had ik 240 ml meegeven en dat kan ik normaal gesproken ook makkelijk kolven op een dag, op mijn werk heb ik 's ochtends gekolft (180 ml) en toen ik 's middags zou kolven belde mijn vader om te vragen of ik daar wilde komen want ze wilde niet drinken en heb ik dus niet meer gekolft. Ik heb dus 240 ml meegegeven, daarvan heeft ze ongeveer 50 ml gedronken en ik heb 180 ml gekolft. Ik kon de overgebleven melk niet meer invriezen en heb het dus weggegooid. Dit soort situaties kunnen nog wel vaker voorkomen de komende tijd, zou dit problemen opleveren voor mijn productie?
dinsdag 30 november 2010 om 21:29
dinsdag 30 november 2010 om 21:37
hoi dames!
Ik heb een klein probleempje. Mijn zoontje van 6,5 maanden heeft tot ongeveer 1 maand geleden probleemloos gekolvde melk uit een flesje gedronken wanneer ik even weg moest of wanneer hij ging wennen bij het KDV. 1 maand geleden werd hij ziek, erg verkouden en wat koortsig. Omdat hij moeilijk dronk heb ik hem geen flesje meer gegeven want dat weigerde hij (ik dacht omdat hij ziek was) en heb ik hem dus steeds aan de borst gehad. Nu wil hij niets meer van de fles weten terwijl hij weer helemaal de oude is. Hij drinkt niet alleen slecht maar bij het zien van de fles alleen al begint hij echt de longen uit zijn kleine baby lijfje te gillen... Ook van een lepeltje eten wil hij nog niet dus wanneer hij naar het KDV moet (een middag per week) drinkt/eet hij niets. Ik ben dus nu ook erg aan huis gebonden want zonder moeders is er geen eten...
Heeft iemand tips?
Ik heb een klein probleempje. Mijn zoontje van 6,5 maanden heeft tot ongeveer 1 maand geleden probleemloos gekolvde melk uit een flesje gedronken wanneer ik even weg moest of wanneer hij ging wennen bij het KDV. 1 maand geleden werd hij ziek, erg verkouden en wat koortsig. Omdat hij moeilijk dronk heb ik hem geen flesje meer gegeven want dat weigerde hij (ik dacht omdat hij ziek was) en heb ik hem dus steeds aan de borst gehad. Nu wil hij niets meer van de fles weten terwijl hij weer helemaal de oude is. Hij drinkt niet alleen slecht maar bij het zien van de fles alleen al begint hij echt de longen uit zijn kleine baby lijfje te gillen... Ook van een lepeltje eten wil hij nog niet dus wanneer hij naar het KDV moet (een middag per week) drinkt/eet hij niets. Ik ben dus nu ook erg aan huis gebonden want zonder moeders is er geen eten...
Heeft iemand tips?
dinsdag 30 november 2010 om 21:39
Jannes, op zich lukt dat ook altijd wel hoor, maar omdat ze dus vaak maar heel weinig drinkt kolf ik veel meer dan dat ze op drinkt, maar uiteindelijk moet ik wat ze niet drinkt toch nog weggooien. Telt weggooien dan hetzelfde als opdrinken? Stomme vraag misschien hoor, maar in het genoemde voorbeeld drinkt ze dus maar 50, kolf ik 180 en gooi ik uiteindelijk 190 weg. Ik weet namelijk nooit hoeveel ze van te voren gaat drinken dus moet wel genoeg meegeven anders heeft ze misschien niet genoeg.
Maar even kijken hoe het gaat de komende weken anders in het vervolg misschien maar een beetje vers meegeven en de rest bevroren meegeven dan hoef ik ook niet zoveel weg te gooien.
Maar even kijken hoe het gaat de komende weken anders in het vervolg misschien maar een beetje vers meegeven en de rest bevroren meegeven dan hoef ik ook niet zoveel weg te gooien.
dinsdag 30 november 2010 om 21:54
Jsd voor jouw productie is weggooien hetzelfde als opdrinken, je verhoogd alleen je productie misschien. Ik zou kleinere porties invriezen, zodat ze op het kdv kleinere porties opwarmen. Ijsklontjes bijvoorbeeld, die zijn van AH 15 ml per blokje en dat ontdooit ook snel. Dan kunnen ze eerst 4 blokjes opwarmen en indien mogelijk blokjes bijwarmen.
Nic sorry geen tips.
Nic sorry geen tips.
dinsdag 30 november 2010 om 21:59
@ JSD: wat ik meestal doe, is zorgen dat ik vers gekolfd in de koelkast heb staan (1 portie) Ik zorg dat er 2 voedingen uit de vriezer komen en 1 vers is. Zo heb ik drie voedingen (voor als ik een dag ga werken) Eerst de "oude" melk op. De verse melk kan als "reserve" dienen voor mocht ze honger hebben. Indien niet gebruikt vries ik dat s'avonds in.
Volgens mij gaat het om de netto dag-opbrengst Ik zorg dat wat ik achter laat (bijv. 300cc) dat ik dat ook kolf. Als je meer kolft dan ze drinkt is dat alleen maar gunstig lijkt me. Wel zonde dat je het weg moet gooien. Daarom dus misschien meer met verse melk werken en niet te veel tegelijk ontdooien?
Volgens mij gaat het om de netto dag-opbrengst Ik zorg dat wat ik achter laat (bijv. 300cc) dat ik dat ook kolf. Als je meer kolft dan ze drinkt is dat alleen maar gunstig lijkt me. Wel zonde dat je het weg moet gooien. Daarom dus misschien meer met verse melk werken en niet te veel tegelijk ontdooien?
dinsdag 30 november 2010 om 22:03
Ik werk ook met die zakken voor ijsblokjes. Er gaat 300ml in zo'n zak en dan zijn de blokjes ongeveer 15ml per stuk. Je kan dan bijv. porties van 100cc invriezen en evt. bijvullen met blokjes.
Ik vries porties in van 140-150cc omdat ze dat eigenlijk altijd wel drinkt. Als ik bijv 130cc gekolfd heb 's morgens, wil ze altijd na de fles nog een "toetje" bij mij, met 150 zit ze echt vol
@ Poehee: ik heb de kolf ook gekocht! Hij voelt goed Bij mij zat de gebruiksaanwijzing achter in het vakje bij de rug-hengsels....maar daar heb je vast al gekeken
Ik vries porties in van 140-150cc omdat ze dat eigenlijk altijd wel drinkt. Als ik bijv 130cc gekolfd heb 's morgens, wil ze altijd na de fles nog een "toetje" bij mij, met 150 zit ze echt vol
@ Poehee: ik heb de kolf ook gekocht! Hij voelt goed Bij mij zat de gebruiksaanwijzing achter in het vakje bij de rug-hengsels....maar daar heb je vast al gekeken
dinsdag 30 november 2010 om 22:54
Jsd: Ik had op het KDV altijd twee voedingen in de vriezer en gaf dan twee voedingen mee. Een van de dag ervoor en 1 van de ochtend (een borst drinken en 1 kolven). Die van de dag daarvoor eerst en die van 's ochtends werd daarna gegeven. Mocht die tweede dan niet op gaan dan kon die thuis nog in de vriezer of evt de volgende dag. Mocht je meer kolven dan je kindje drinkt dan moet je alleen oppassen dat je geen harde plekken krijgt de dag daarna.
Nic: Lastig!!!!
Andere fles proberen (bv een difrax)? Een keertje de fles geven als je kind niet zo'n super honger heeft en misschien wel wat nieuwsgierig is? Een keertje half slapend proberen? Een keertje gewoon weggaan en kijken wat er gebeurt. Hij zal niet verhongeren en toch misschien wel een keer gaan drinken.
Succes!
Nic: Lastig!!!!
Andere fles proberen (bv een difrax)? Een keertje de fles geven als je kind niet zo'n super honger heeft en misschien wel wat nieuwsgierig is? Een keertje half slapend proberen? Een keertje gewoon weggaan en kijken wat er gebeurt. Hij zal niet verhongeren en toch misschien wel een keer gaan drinken.
Succes!
woensdag 1 december 2010 om 10:55
Nic maak je geen zorgen het is de leeftijd! Gewoon de fles blijven aanbieden en als hij honger krijgt dan neemt hij hem echt wel. Ze krijgen op deze leeftijd door dat ze hun eigen mening kunnen laten horen. Mijn zoon is nu dik 7,5 maand en het is zo goed als weer over. Als ik hem nu zelf een fles geef, houd ik hem niet op schoot maar leg ik hem op de bank naast me. Als ik hem op schoot leg begint hij meteen naar mijn borst te maaien en te krijsen tegen de fles. Wees eerlijk waarom zou hij de fles accepteren als hij de bron ook kan krijgen
Als ik een dag weg ben (11 uur) en hij is bij mijn vriend dan drink hij tussen de 200 en 250 ml over de hele dag. Als ik dan thuis kom, lurkt hij tot er geen druppel meer uitkomt 
Mijn zoon eet nu redelijk wat vaste voeding, dus het wordt steeds makkelijker.
Mijn zoon eet nu redelijk wat vaste voeding, dus het wordt steeds makkelijker.
woensdag 1 december 2010 om 13:40
bedankt voor de tips!
We hadden idd al diverse flessen geprobeerd, heb nu een aardige collectie kan ik wel zeggen... Ook een tuitbeker staat in de kast maar allemaal hebben ze maar 1 effect: een gillende baby!
@ joy4britt geruststellend iig dat het ws aan de leeftijd ligt! En ja, idd hij zal niet verhongeren wanneer ik er een paar uur niet ben. Vind het alleen soms moeilijk om weg te gaan met het idee dat hij dan ms wel honger krijgt op dat moment en alles bij elkaar gaat gillen... Vind hem zo snel enorm zielig... maarja ik ben dan ook een softie haha. Ik zal toch eens meer oefenen met weg gaan...
We hadden idd al diverse flessen geprobeerd, heb nu een aardige collectie kan ik wel zeggen... Ook een tuitbeker staat in de kast maar allemaal hebben ze maar 1 effect: een gillende baby!
@ joy4britt geruststellend iig dat het ws aan de leeftijd ligt! En ja, idd hij zal niet verhongeren wanneer ik er een paar uur niet ben. Vind het alleen soms moeilijk om weg te gaan met het idee dat hij dan ms wel honger krijgt op dat moment en alles bij elkaar gaat gillen... Vind hem zo snel enorm zielig... maarja ik ben dan ook een softie haha. Ik zal toch eens meer oefenen met weg gaan...
woensdag 1 december 2010 om 14:48
Nic1983 een softie? Je bent gewoon mama hoor, met een heel gezond mama instinct. Ik geloof niet dat het normaal is als het je niks zou doen als je je kind hoort huilen van de honger. Luister naar je kind, die geeft zelf aan wat ie nodig heeft en vertrouw op dat gevoel. Wist je dat het juist heel goed is voor de hechting als een kind in de eersten jaren merkt dat zijn behoeftes worden begrepen?
woensdag 1 december 2010 om 14:54
Ondertussen kom ik jullie nog een keer 'lastigvallen' met een vraagje Ik vraag me namelijk af hoe jullie zijn begonnen met het opbouwen van een kdv voorraadje. Volgende week ga ik een kolf kopen en is Kunstbaby 5 weken. Er werd aangeraden om op tijd te beginnen met kolven en uit de fles laten drinken, maar hoe doe ik dat?!
Alvast bedankt!!
Alvast bedankt!!
woensdag 1 december 2010 om 15:31
Dames ik heb even een vraagje...babysaa is nu bijna 8 weken en sinds gister huilt ie extreem overdag. En slaapt bijna niet tussen 11 en 16. ongeveer dan en hooguit een uurtje. Het huilen doet hij bijna nooit. Vandaar dat ik het ineens raar vind. Het is ook niet heel extreem volgens mij maar voor ons ff raar. Gister eind middag dacht ik; weet je wat mss wil ie drinken. Ja eerder bedacht ik me dat niet omdat hij altijd precies om de 3u komt en altijd tevreden is... Maar hij dronk wel. Dit 2x gedaan toen ie zich liet horen en daarna was het prima. Om half 7 ff wakker gemaakt en gevoed omdat we ff op kraamvisite moesten en hij was toe 21:30 onder zeil. Ik heb hem toen weer wakker gemaakt en toen sliep ie tot 5:00. Ik hoorde hem smakken dus eruit gehaald. Om 06:00 kwam ie weer. Had ik hem om 05:00 moeten laten liggen totdat hij zich echt liet horen? Daarna kwam ie om half 9 en vanaf half 12 nu hoor ik hem net als gister weer iedere uur en wil ie weer drinken. Doe ik iets fout? Is het een regeldag? Met 8 wk is er ook n "sprong" las ik. Gaat dat samen ofzo meer drinken bij sprong?! wat denken jullie?
woensdag 1 december 2010 om 17:02
@saa: Het klinkt mij als een regeldag. In tegenstelling tot wat het woord suggereert kan dit ook wel langer dan een dag duren. Je kindje wil vaker drinken en zal daarmee jouw productie opkrikken zodat ie weer vrolijk verder kan groeien. Het gaat het snelst over als je er aan toegeeft. Dus prima dat je gaat voeden bij hongersignalen als smakken! Kijk niet op de klok, soms zit er inderdaad maar weinig tijd tussen en lijkt de dag 1 lange voeding. Drink zelf genoeg en geef er maar aan toe>
woensdag 1 december 2010 om 17:35
@jannes ik had ook zo'n idee eigenlijk. Ik heb het eerlijk gezegd nog niet eerder met hem meegemaakt. Dus dit was wat "vreemd" voor me. En wat ik er over las komt die regeldag voor bij de 9e dag, 6 weken en 3 maanden (of zoiets
) maar aangezien hij donderdag 8 weken is leek het me zo raar eigenlijk. Ook omdat het alleen overdag is met name eind ochtend middag. Ga me zo weer eens nestelen want hij is weer lekker aan het smakken
morgen als hij nog zo'n dagje heeft blijf ik maar op bed met hem
Thanks voor je reactie!
woensdag 1 december 2010 om 22:30
quote:Kunstomized schreef op 01 december 2010 @ 14:54:
Ondertussen kom ik jullie nog een keer 'lastigvallen' met een vraagje Ik vraag me namelijk af hoe jullie zijn begonnen met het opbouwen van een kdv voorraadje. Volgende week ga ik een kolf kopen en is Kunstbaby 5 weken. Er werd aangeraden om op tijd te beginnen met kolven en uit de fles laten drinken, maar hoe doe ik dat?!
Alvast bedankt!!
Kunst, het is zeker te flauw om iets te zeggen over Kunstvoeding?
Alvast bedankt!!
Kunst, het is zeker te flauw om iets te zeggen over Kunstvoeding?
woensdag 1 december 2010 om 22:39
@Jannes, zuster en Phoehee, bedankt voor de tips. Ik ga inderdaad maar wat minder verse voeding meegeven en wat meer bevroren voeding, ik vind het zo zonde om steeds melk weg te moeten gooien. Vandaag heeft ze trouwens wel redelijk gedronken, 90 ml. Had mooi extra gekolft, laat ik potverdrie mijn potje vallen was er van de 220 nog maar 60 ml over.. Moest ik alsnog bijkolven vanavond..