Wonen in Emmen, hoe bevalt dat?

10-12-2007 09:53 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien verhuizen we naar Emmen maar hoe is dat eigenlijk wonen in Emmen?

Bevalt jou dat goed of minder goed? Welke wijken en straten zijn goed en waar kunnen we maar beter wegblijven?
Die buurt met die edelstenennamen (Jaspisdreef e.d.) vind ik prachtig, en op zich nog wel betaalbaar. Tsja, verder ken ik in Emmen alleen de allermooiste dierentuin, verder weet ik er niet zoveel.

Sowieso is het geen dure omgeving qua huizen.
In emmen word nu een aan nieuwe wijk gebouwd "de Delftlanden". Op dit moment staan de eerste huizen er net, er komt geloof ik ook een school en winkelcentra. Verder heb je parc sandur (dit is volgens mij de wijk met de diamantnamen) dat is de op een na nieuwste wijk met veel jonge gezinnen, dit is een woonwijk met aan de ene kant woonhuizen en aan de andere kant een landal green vakantiepark. Daarnaast heb je de rietlanden, ook een wijk met veel jonge gezinnen. Dit zijn wel de wijken waar ik zelf zou willen wonen. Verder heb je nog Emmermeer, Emmerhout en de Bargeres en Emmen-centrum dit zijn al wat oudere wijken. Waar nu overigens wel veel gerenoveerd wordt.

Ik woon zelf in een dorp vlakbij Emmen en het bevalt mij goed, het ligt er maar net aan wat je zoekt. Als je de dynamiek van de randstad zoekt zou ik niet in Emmen gaan wonen.
Leuk dat jullie gereageerd hebben!

We huren nu en zullen in Emmen eerst ook gaan huren of maakt dat het moeilijker? Weten jullie of er huurwoningen zijn of komen in de nieuwe wijken?

De dynamiek van de randstad daar zijn we helemaal niet naar op zoek maar het is wel prettig als er wat voorzieningen zijn.

Ook dat er een treinverbinding met Emmen is spreekt ons aan vandaar dat we denken aan Emmen.

Wossie woon je in een dorp waar helemaal niets is of heb je wel een supermarkt e.d. bij jullie in het dorp?

Krijg je makkelijk contact met de buren of gaat dat moeilijk?
Wij wonen in Klazienaveen (ligt naast Emmen) en daar heb je heel veel voorzieningen. Maar Emmen is groter en heeft ook een veel groter centrum en inderdaad een treinverbinding. Ik heb familie in bargermeer wonen en daar is het echt heerlijk rustig en je zit zo in het centrum. Staan op het moment wel woningen te koop. Maar inderdaad de Delftlanden wordt ook erg mooi. Het nadeel van Parc Sandur is dat er geen scholen gebouwd worden en dat de kinderen naar Erica of naar de Rietlanden moeten. Ook zijn de huizen daar best wel duur.

Maarja wat is duur. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar de huizen zijn hier weer veel goedkoper dan in het westen van het land. Hier heb je soms voor 250.000 euro een mooi vrijstaand huis met tuin. Het is maar net wat je zoekt.
Ik woon in een een dorp waar eigenlijk alle voorzieningen zijn. We hebben een super de boer, een coop, een lidl en een aldi. Verder nog wat kleinere winkeltjes zoals kruidvat, kledingwinkels (waar ik zelf overigens nooit kom, voor zulke dingen ga ik naar emmen), etc. Er is een treinstation.

In parc sandur en de rietlanden zijn wel huurwoningen. Of er in de Delftlanden ook huurwoningen komen dat weet ik niet.

In Emmen zijn alle voorzieningen aanwezig, ik mis tenminste niets.

Over contact met de buren kan ik eigenlijk niet zoveel zeggen, het ligt er natuurlijk aan wat voor mensen je treft. Maar laat je niet afschrikken door de zogenaamde "stugge drenten" die zijn er bijna niet. Tenminste niet in Emmen, daar woont meer "import". In de kleine dorpjes rondom Emmen zal je dat soort mensen meer treffen.

Als je in een nieuwe woonwijk gaat wonen heb je natuurlijk wel het voordeel dat iedereen nieuw is. Vaak loopt het contact dan wat makkelijker.
Wossie dat dorp van jou klinkt ook niet gek! Ik stelde me bij een dorp voor dat je minstens 5 km verderop zou moeten voor de dichtsbijzijnde supermarkt..

Ik heb even op funda gekeken en de huizenprijzen vallen me mee.

Daarbij vergeleken zijn de huurprijzen van de woningen die op funda staan een stuk duurder.

Blink ik zag dat er in de wijk bargeres ook een treinstation zit, ik zal ook eens bij de woningen in bargermeer en bargeres gaan kijken.

We weten bijna niet waar we moeten beginnen, we denken er aan om een weekend naar Emmen te gaan zodat we door de wijken kunnen lopen om zo een beter idee te krijgen.
Hoi Kerstboom,

Ik ben zelf in Emmen geboren en getogen en het is idd een leuke plaats om te wonen. De buurt met de edelsteennamen heet Parc Sandur idd. Daar in de buurt ligt de Rietlanden, waar ik ben opgegroeid. Op zich een hele leuke wijk met een winkelcentrum en veel kinderen.

De oudere wijken zijn Bargeres(ben ik geboren ), Angelslo en Emmermeer. Ik geloof dat ze in Emmermeer weer aan het bouwen zijn, maar ik zou zelf niet zo snel voor een van deze 3 wijken kiezen.

Als je meer wil weten over Emmen: roept u maar!

Marloes
Marloes ja daar wil ik wel graag meer over weten.

Ik heb inmiddels veel op funda gekeken en emmermeer hadden we ook al gedacht van niet maar wat is de reden dat je niet voor bargeres of angelslo zou kiezen?

Woon je zelf nu ook nog in Emmen of ben je verhuisd?

En het winkelcentrum in Rietlanden wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ik heb inmiddels ontdekt dat er plannen zijn om het treinstation van bargeres te verschuiven naar de nieuwe wijk delftlanden, zijn dat zomaar plannen of gaat dat werkelijk door weet iemand dat?
Nee, ik ben op mijn 18e verhuisd en woon inmiddels in het buitenland . Maar kwam nog regelmatig in Emmen toen ik studeerde.

Angelslo en Bargeres zijn toch aan het verouderen en wat aan het verpauperen ( al zal het daar best nog prettig wonen zijn.). Een ook Emmerhout (die was ik nog vergeten) wordt oud.

Het winkelcentrum Rietlanden heeft (even heel diep nadenken): Super de Boer, Lidl, DA-drogist, slagerij, bakker, groentezaak, slijterij, dierenwinkel, postkantoor/Bruna, bloemist en snackbar/pizzeria.....In ieder geval 2 maanden geleden nog. Maar je zit zo in het centrum. Bussen gaan 2x per uur en het is 15/20 min fietsen ongeveer.

Wat betreft het treinstation: geen idee! Weet ook niet hoeveel mensen er inmiddels in delftlanden wonen, maar ik vond het treinstation op de huidige locatie erg handig!
Wat leuk dat je toch in dit topic reageert ondanks dat je in het buitenland zit.

Wat jammer dat bargeres aan het verpauperen is want qua ligging is het geen gekke wijk. Maar zo te horen lijkt Rietlanden me wel wat. Ik denk dat we daar zeker eens rond gaan kijken. Heel erg bedankt voor het meedenken.

Ik heb heel veel op internet gekeken vandaag en ik krijg er steeds meer zin in.
Ik ben geboren en getogen in Emmen en ik woon er nog steeds. Je kunt dus wel stellen dat het mij goed bevalt. Ik ben geboren in Emmerhout.Hier heb ik tot mijn 15e gewoond. Ik zal er nu niet meer willen wonen. In die tijd was het prima wonen maar de wijk is erg achteruit gegaan. Van mijn 15e tot mijn 24e in de Rietlanden gewoond. Prima wijk. Goed winkelcentrum (wordt de komende jaren uitgebreid), veel basisscholen en het treinstation van Bargeres is vlakbij. Op mijn 24e zelfstandig gaan wonen in Bargeres. Daar heb ik een woning gekocht. Ik woon er nu ruim anderhalf jaar en heb absoluut geen spijt. Persoonlijk vind ik Parc Sandur geen prettige wijk. Overdag valt er niets te beleven omdat alle 2-verdieners niet thuis zijn. Er staan wel mooie huizen (op een kleine kavel) Maar iedereen stelt natuurlijk andere eisen aan een woning. Heb je al huizen bekeken? Ik ben benieuwd!
@ Kerstboom

Ik denk dat een weekendje rondkijken een heel goed idee is, op die manier proef je ook echt de sfeer. Neem een kladblokje mee en een kaart zodat je aantekeningen kunt maken wat je wel en niet wilt en waarom. In zo'n weekend zie je zoveel, dat je dingen kunt vergeten als je eenmaal weer thuis bent.

Ik heb nooit in Emmen e.o. gewoond, maar ik ben er wel vaak geweest (vele weekenden bij familie doorgebracht). Bargeres vond ik ca 10 jaar geleden heel armoedig, maar ik lees ook dat ze aan het renoveren zijn dus dat beeld kan inmiddels veranderd zijn.

Mijn ervaring met Emmen is dat het heel gezellig is en je heel makkelijk contacten maakt. Gewoon een paar keer naar de kroeg en je vind zo aansluiting. En inderdaad, in een wijk/straat die nieuw opgeleverd wordt, maak je veel sneller contact met je buren. Als je echt een nieuwe start maakt in een nieuwe stad, dan kan dat de manier zijn om snel in te burgeren!
Je zou ook eens aan de wat dorpen rondom Emmen kunnen denken. Ik ben zelf ook in Emmen opgegroeid en als ik ooit terug zou gaan zou ik niet in een van de bovengenoemde wijken gaan wonen. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld Sleen en Erm wel leuk om te wonen. Misschien kun je tijdens je weekend daar ook eens kijken of dat wat voor je is.
Bedankt voor jullie reacties, ik had niet gedacht dat er nog meer reacties zouden komen!

Vanwege het koude weer zijn we nog niet in Emmen geweest. We willen ook graag wat rondkijken daar. Misschien gaan we komend weekend of het weekend daarop.

Dierentuin, leuk om te horen dat je met zoveel plezier in Bargeres woont. Ik zag dat er huurwoningen zijn aan de hesselterbrink, daar willen we ook gaan kijken.

Wat je zegt over Parc Sandur ja dat vind ik ook niks dat er overdag niemand thuis is, dan liever een andere wijk.

Nummerzoveel, goed idee van het kladblokje!

Ik hoop zo dat je een beetje gemakkelijk ertussen kunt komen want dat lijkt me in de dorpen een stuk moeilijker vandaar dat onze keuze op Emmen gevallen is.

Ik moet er niet aan denken in een dorp te zitten en dat men je ziet als import.

En dat is dan ook gelijk mijn vraag aan Germanwings, denk je dat dat geen problemen oplevert, het er tussen komen in een dorp als Sleen en Erm? En heb je daar zelf ervaringen mee?

We vinden het heel erg spannend maar hebben er ook ontzettend veel zin in, ik hoop zo dat het komend weekend lukt om er naar toe te gaan, duimen jullie voor mooi weer dan?
Ik denk dat je toch een beetje een verkeerd beeld hebt van een dorp.

Je zei al dat je dacht dat er geen winkels etc zijn. Ik woon ook in een dorp naast Emmen, maar hier zijn heel veel voorzieningen. Ook zijn wij gewoon normale mensen en kunnen zoals jij noemt 'import' hier prima wonen hoor. Mijn moeder woont in een iets kleiner dorpje hier vlak bij en daar wonen juist erg veel westerlingen, omdat de woningen zo groot en goedkoop zijn vergeleken met het westen. Dus denk niet dat je je daar druk om hoeft te maken hoor. Het is natuurlijk ook de manier waarop je zelf met de mensen omgaat. Meedoen met de activiteiten levert vast wel iets op.

Veel succes!
Blink, je hebt gelijk, er zijn dorpen en dorpen. Ik heb 19 jaar in een dorp zonder voorzieningen gewoond dus ik ken dat soort dorpen maar er zijn natuurlijk ook grotere dorpen.

In het dorp waar ik vroeger woonde kwam je als buitenstaander maar moeilijk tussen, zeker als je niet meedeed met de activiteiten was het er vreselijk om als buitenstaander te wonen en dat is precies waar ik bang voor ben in een klein dorp.
Nadat ik bijna 20 jaar in Angelslo heb gewoond, en daarna ruim 10 jaar in Emmerhout heb gewoond, wonen we nu in de nieuwste plan van Barger-Oosterveld, ooit een dorp op zich en nu nagenoeg vastgegroeid aan Emmen.

We zijn erg blij dat we deze stap hebben gezet, we wonen landelijk hebben genoeg faciliteiten om ons heen en zitten op nog geen 10 (fiets)minuten van de scholen (voortgezet). Misschien een idee om ook hier eens te kijken, hier staan ook erg leuke woningen... Succes ermee!
Ik ben geboren in Emmen en heb er tot mijn 18e gewoond.

Mijn eerste jaren heb ik in de wijk Emmermeer gewoond, deze wijk zal ik je niet aanraden, net als de wijk Angeslo die staat ook niet goed bekend.

Daarna zijn wij naar Bargeres gegaan ik heb het daar erg naar mijn zin gehad, en zou geen reden kunnen bedenken om daar niet te gaan wonen. Al moet ik wel zeggen dat sommige stukken wel wat minder zijn (maar dat zie je eigenlijk al wel als je erdoor heen loopt).

Ik vind Bargeres een erg leuke wijk. Je zit er vlak bij het centrum, treinstation maar ook vlak bij het bos.

Verder zijn de Rietlanden en Emmerhout (sommige gedeelten) ook leuke wijken en de nieuwste wijken in Emmen denk ik ook wel.

Wat ik een nadeel van Emmen vind is dat je alleen een treinverbinding naar Zwolle hebt. En als je vanuit het noorden naar Emmen wilt ben je aangewezen op de bus, als je met de auto gaat moet je over een vervelende autoweg.

succes met zoeken!
Bedankt voor jullie reacties!

Marenthe, Barger-Oosterveld hebben we ook naar gekeken omdat het zo dicht bij Emmen ligt. Op de site van de woningbouwvereniging stond dat het een hele hechte gemeenschap is en toen vroegen we ons af of je er wel tussenkomt daar. Maar misschien valt dat in het nieuwbouwplan ook wel weer mee.

We nemen de optie zeker mee en zijn van plan ook daar te gaan kijken.

Voor de rest denken we nu wat zoals lady-bug het ook schrijft: Bargeres, Rietlanden, misschien een deel van Emmerhout en Parc Sandur, dat zijn de wijken waar we nog eens willen gaan kijken. Volgens mij is dat al meer dan de helft van Emmen.

We zijn korte tijd in Emmen geweest, veel te kort en hebben gekeken in Bargeres en Rietlanden wat beide een goede indruk op ons achter gelaten heeft.

Ja, we willen graag naar Emmen!
Wonen in Emmen is echt leuk, en je moet niet denken dat de dorpen rondom Emmen hele stugge bewoners hebben hoor, veel nieuwe buurten hebben een mix van "import" en "oorspronkelijke" bewoners. Heb zelf in Angelso gewoond, nu een beetje een achterstands wijk, Rietlanden heb ik ook gewoond, vond ik super leuk, alles bij de hand, jonge mensen, vrij jonge huizen nog. Parc Sandur, tijdelijk gewoond, vond ik niets, is overdag een spookstad. Wel mooie nieuwe huizen. Barger-Oosterveld (ja ook gewoond) is ook een leuk en vooral gezellig dorp, dicht bij Emmen, veel feestvieren, heeft verder niet zoveel winkels als bijv. Klazienaveen. Delftlanden is nog lang niet af, krijgt wel alle voorzieningen, zoals winkels en scholen. Bargeres en Emmermeer heeft inderdaad slechte straten maar ook zeker hele mooie met mooie huizen en beide lekker dicht bij het centrum. Wat je te besteden hebt is natuurlijk ook belangrijk, met meer geld is ook hier iets moois te koop in mooie buurten. Erm, Sleen, Odoorn, Klijndijk, ook allemaal mooi en iets landelijker en verder van Emmen. Contact met buren heb je zelf in de hand, Drenten zijn niet perse stugge mensen, we houden alleen niet zo van "betweterige stedelingen". Wees gewoon jezelf, doe je niet beter voor, dan kun je het heel goed hebben in Emmen.

Woon nu zelf al weer 5 jaar in Noordbarge, ook een mooie wijk en heel dicht bij Emmen centrum, waar het project Iris ook van start gegaan is met stadswoningen, dat is geloof ik drie verdiepingen en een kleine tuin maar wel op mmar 2 minuten lopen van het centrum!
Alleen gaat t treinstation in Bargeres er weg en moet dat geloof in parc zo duur hahahahadat is een bijnaam voor parc sandur of in de (verd)rietlanden komen.In Sleen is het prettig wonen en in 10 min. ben je in Emmen.Sorry hoor voor de bijnamen maar we vinden ze hier wel grappig.Maar Drenthe is sowieso wel mooi wonen want t is er betrekkelijk rustig al staat t verkeer in emmen ook steeds vaker vast!Je moet alleen niet richting valthermond exloermond enzo want dat is wel erg landelijk.En trouwens..het huis opzij van ons is nog te koop en is een leuke 2 onder 1 kap.

Hoop dat je een goede keus kan maken!
er is nu ook een serie op een van de publieke zenders over mensen uit heel nederland die naar emmen verhuizen... misschien ook leuk om dat te volgen
Misseva, ik word helemaal enthousiast van jouw post! Het maakt dat we alleen maar meer zin krijgen om naar Emmen toe te gaan.

Ik vind het ook fijn om van jullie te horen dat Parc Sandur overdag een spookstad is, dat behoed ons weer voor een mislukking.

Ik zou het vreselijk vinden om in zo'n spookstad te wonen.

Vonneke, ik moest erg lachen om de bijnamen van de wijken.

Je lijkt me een leuke spontane vrouw om naast te wonen, alleen zijn de huizen in Sleen wel wat duurder vergeleken met Emmen.

Als 67 je geboortejaar is schelen we ook niet zo veel in leeftijd.

En Matthijs van Nieuwkerk, ja daar moeten we het dan ook nog maar eens over hebben!

Lillibit, ja via de site van een woningbouwvereniging zagen we dat de serie er is en hebben we de eerste aflevering alsnog kunnen bekijken, we wisten niet dat dat er was.
Hoi Kerstboom,

Ik vraag me af van waar jullie willen verhuizen.? Dat maakt natuurlijk wel erg uit. Ik ben zelf geboren Emmense en woonde er tot mijn achttiende, Al mijn familie woont er nog. Door mijn studie ben ik er weggegaan en ik zou er zelf nooit meer willen wonen want ik hou van oude steden en vindt Emmen soms wel mistroostig en een hoog tokkie-gehalte hebben, maar het is er wel erg gezellig. Als jullie uit een gebied komen met een beetje dezelfde instelling (heel direct) zal het jullie er erg bevallen, maar in veel opzichten is het wel een afgelegen gebied en zal aansluiting bij de echte Drenten moeilijk zijn. Ik ben het wel eens met de stelling hierboven dat Drenten juist helemaal niet stug zijn, eerder verlegen met nieuwkomers, maar na een tijdje juist heel gastvrij. je krijgt altijd een biertje aangeboden..

Delen van Emmerhout, Bargeres, Bargermeer, Emmerschans zou ik het meest aanraden en Emmen centrum natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven