Beste reistijd Java-Bali-Lombok

02-12-2010 19:54 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ergens rond september/oktober een rondreis maken door Java/Bali/Lombok. Nou vraag ik me af wanneer de beste reistijd is. Ze zeggen dat het dan het einde van de droge periode is en dus de natuur minder mooi is dan het eind van de moesson. Maar is dat ook echt zo vraag ik me dan af? Of valt het allemaal wel mee?

Of anders gevraagd: wanneer is dan wel de beste reistijd voor deze eilanden?
Ik ben zelf ik oktober drie weken geweest naar deze eilanden. Op Lombok schijn je vrij weinig regen te hebben. Omdat oktober overgangsmaand is hadden we wel bijna elke dag een regenbui, maar dit was bijna altijd aan het einde van de middag, waardoor er eigenlijk nooit activiteiten in het water zijn gevallen.

Ik vond de natuur trouwens nog steeds heel mooi. Ik heb bijvoorbeeld de Green Canyon bezocht in west-java en het regende toen we er doorheen voeren, wat de canyon eigenlijk nog mooier maakte.

Maar als je minder kans wilt hebben op regen, zou ik begin september gaan, dan zit je volgens mij nog goed in het droge seizoen. Hoewel je natuurlijk altijd pech kunt hebben.

Wil je met een organisatie gaan of alleen?
Ik denk dat mei/juni beter is.
Nee ik wil graag zelf rondreizen, geen groepsgedoe.

Ik weet nog niet waar ik allemaal heen wil hoor, moet ik tegen die tijd nog allemaal uitzoeken!

Ben jij ook precies langs alle 3 die eilanden geweest? Hoe lang was jij gegaan?
ik was wel met een groep mee. Ik was drie weken, twee weken Java en één week bali en Lombok.

Voor Java zou ik zeker twee weken nemen en voor Bali ook een week, want ik vond een halve week daar wat kort. Ik kan je dan aanraden zeker een mountainbike tocht rond Ubud te maken, dan zie je een stukje minder toeristisch Bali.

Lombok hebben we een paar dagen strand gedaan en we zijn één dag wezen snorkelen bij Gili. En dat kan ik je echt aanraden. Prachtig koraal, mooie vissen, en het is echt mega indrukwekkend om zeeschildpadden van dichtbij te zien.
Ubud is juist ontzettend toeristische meuk!

Je kunt beter op de bonnefooi gaan, zeker als je buiten het hoogseizoen ( juli-aug) gaat.
Ja het liefst inderdaad buiten het hoogseizoen. Bedankt voor de tips! Tegen die tijd ga ik wel ff heel internet langs voor alle tips enzo.
Ubud is idd ontzettend toeristisch Zamirah. Maar een mountainbike tocht in de omgeving van Ubud, is zeker een aanrader. Juist omdat je dan ook op plekken komt zonder toeristen.
Ik heb een half jaar in Indonesië gewoond en eind augustus begon het elke dag al weer te regenen. Een vriendin van me was er afgelopen oktober (Bali, Lombok, Flores) en had echt veel regen. Hoewel het elk jaar verschilt, kan je grofweg zeggen dat het vanaf april t/m augustus droog seizoen is (behalve in kalimantan en de molukken, maar daar wil je niet heen).April/mei lijkt me erg geschikt: net na het regenseizoen, dus alles groen en nog niet bloedheet.
Kalimantan wil ik nog wel graag heen...

Soulfighter, mijn vriend was op Java van januari t/m juni, afgelopen jaar, en heeft naar eigen zeggen ook vrij veel regen gehad.

Ik zat er in juli en augustus en toen was het veel droog. Er is denk ik toch geen peil op te trekken.
quote:Zamirah schreef op 07 december 2010 @ 08:21:

Kalimantan wil ik nog wel graag heen...

Haha, ik bedoel ook niet van: "daar wil je niet dood gevonden worden", maar TO noemt Kalimantan niet in d'r post, dus vandaar

De hoeveelheid regen is altijd subjectief, want in de tropische regenwouden regent het over het algemeen meer dan in west java. De Indonesiers zeggen zelf ook dat het weer in de war is en dat het niet meer klopt. Maar ik was er vanaf maart t/m augustus (Java) en merkte wel degelijk dat het regenen half april steeds minder werd en in mei, juni, juni en bijna heel augustus amper een bui gehad (eens per week 's avonds ofzo, maar ja logisch, het is een tropisch land).
Was afgelopen zomer ( augustus ) in Jakarta en midden Java bij familie.

Regelmatig regen gehad, Jakarta was dus niet meer zo heet het was dus gewoon lekker.

Mijn familie zei ook dat ze merken dat het klimaat nu anders (aan het veranderen ) is.
Ik ben daar een keer geweest in april/mei en afgelopen jaar in september. Het regenseizoen was dit jaar erg vroeg en dus was het in september behoorlijk nat. April/mei is stukken beter!!
Ik ben er vorig jaar april geweest. Einde van het regenseizoen, praktisch geen regen gehad. 2x overdag en een keer 's nachts op Java voor de rest niet. Alles is mooi groen.
Afgelopen November op Bali geweest,en drie keer in de avond een bui en 2 keer in de ochtend,maar na 1 soms 2 uurtjes met een uitschieter van 3 uurtjes is het weer droog,het zijn vaak heftige buien in een zeer korte tijd!(zelfde ervaring paar jaar terug) dus van de regen zou ik de keuze wanneer je weg wilt niet laten afhangen. En de natuur was prachtig en vooral groen!

En Ubud kan toeristisch zijn,maar je moet de plekken weten waar het zeker niet toeristisch is,maar dat geldt voor alle plekken...
Vanaf April wordt het droger, tot rond eind september of zo, dan begint de regen weer. (De laatste jaren), dit is op Java.

Bali is droger, in het regenseizoen regent het er wel, maar niet zo lang en veel.

(maar dat van Bali weet ik niet 100% zeker, maar als ik er ben is het er droger dan op Java)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven