Beste reistijd Java-Bali-Lombok
donderdag 2 december 2010 om 19:54
Ik wil ergens rond september/oktober een rondreis maken door Java/Bali/Lombok. Nou vraag ik me af wanneer de beste reistijd is. Ze zeggen dat het dan het einde van de droge periode is en dus de natuur minder mooi is dan het eind van de moesson. Maar is dat ook echt zo vraag ik me dan af? Of valt het allemaal wel mee?
Of anders gevraagd: wanneer is dan wel de beste reistijd voor deze eilanden?
Of anders gevraagd: wanneer is dan wel de beste reistijd voor deze eilanden?
donderdag 2 december 2010 om 20:14
Ik ben zelf ik oktober drie weken geweest naar deze eilanden. Op Lombok schijn je vrij weinig regen te hebben. Omdat oktober overgangsmaand is hadden we wel bijna elke dag een regenbui, maar dit was bijna altijd aan het einde van de middag, waardoor er eigenlijk nooit activiteiten in het water zijn gevallen.
Ik vond de natuur trouwens nog steeds heel mooi. Ik heb bijvoorbeeld de Green Canyon bezocht in west-java en het regende toen we er doorheen voeren, wat de canyon eigenlijk nog mooier maakte.
Maar als je minder kans wilt hebben op regen, zou ik begin september gaan, dan zit je volgens mij nog goed in het droge seizoen. Hoewel je natuurlijk altijd pech kunt hebben.
Wil je met een organisatie gaan of alleen?
Ik vond de natuur trouwens nog steeds heel mooi. Ik heb bijvoorbeeld de Green Canyon bezocht in west-java en het regende toen we er doorheen voeren, wat de canyon eigenlijk nog mooier maakte.
Maar als je minder kans wilt hebben op regen, zou ik begin september gaan, dan zit je volgens mij nog goed in het droge seizoen. Hoewel je natuurlijk altijd pech kunt hebben.
Wil je met een organisatie gaan of alleen?
zaterdag 4 december 2010 om 22:20
ik was wel met een groep mee. Ik was drie weken, twee weken Java en één week bali en Lombok.
Voor Java zou ik zeker twee weken nemen en voor Bali ook een week, want ik vond een halve week daar wat kort. Ik kan je dan aanraden zeker een mountainbike tocht rond Ubud te maken, dan zie je een stukje minder toeristisch Bali.
Lombok hebben we een paar dagen strand gedaan en we zijn één dag wezen snorkelen bij Gili. En dat kan ik je echt aanraden. Prachtig koraal, mooie vissen, en het is echt mega indrukwekkend om zeeschildpadden van dichtbij te zien.
Voor Java zou ik zeker twee weken nemen en voor Bali ook een week, want ik vond een halve week daar wat kort. Ik kan je dan aanraden zeker een mountainbike tocht rond Ubud te maken, dan zie je een stukje minder toeristisch Bali.
Lombok hebben we een paar dagen strand gedaan en we zijn één dag wezen snorkelen bij Gili. En dat kan ik je echt aanraden. Prachtig koraal, mooie vissen, en het is echt mega indrukwekkend om zeeschildpadden van dichtbij te zien.
maandag 6 december 2010 om 13:51
Ik heb een half jaar in Indonesië gewoond en eind augustus begon het elke dag al weer te regenen. Een vriendin van me was er afgelopen oktober (Bali, Lombok, Flores) en had echt veel regen. Hoewel het elk jaar verschilt, kan je grofweg zeggen dat het vanaf april t/m augustus droog seizoen is (behalve in kalimantan en de molukken, maar daar wil je niet heen).April/mei lijkt me erg geschikt: net na het regenseizoen, dus alles groen en nog niet bloedheet.
dinsdag 7 december 2010 om 08:21
dinsdag 7 december 2010 om 10:51
quote:Zamirah schreef op 07 december 2010 @ 08:21:
Kalimantan wil ik nog wel graag heen...
Haha, ik bedoel ook niet van: "daar wil je niet dood gevonden worden", maar TO noemt Kalimantan niet in d'r post, dus vandaar
De hoeveelheid regen is altijd subjectief, want in de tropische regenwouden regent het over het algemeen meer dan in west java. De Indonesiers zeggen zelf ook dat het weer in de war is en dat het niet meer klopt. Maar ik was er vanaf maart t/m augustus (Java) en merkte wel degelijk dat het regenen half april steeds minder werd en in mei, juni, juni en bijna heel augustus amper een bui gehad (eens per week 's avonds ofzo, maar ja logisch, het is een tropisch land).
Kalimantan wil ik nog wel graag heen...
Haha, ik bedoel ook niet van: "daar wil je niet dood gevonden worden", maar TO noemt Kalimantan niet in d'r post, dus vandaar
De hoeveelheid regen is altijd subjectief, want in de tropische regenwouden regent het over het algemeen meer dan in west java. De Indonesiers zeggen zelf ook dat het weer in de war is en dat het niet meer klopt. Maar ik was er vanaf maart t/m augustus (Java) en merkte wel degelijk dat het regenen half april steeds minder werd en in mei, juni, juni en bijna heel augustus amper een bui gehad (eens per week 's avonds ofzo, maar ja logisch, het is een tropisch land).
dinsdag 7 december 2010 om 10:59
woensdag 8 december 2010 om 22:38
Afgelopen November op Bali geweest,en drie keer in de avond een bui en 2 keer in de ochtend,maar na 1 soms 2 uurtjes met een uitschieter van 3 uurtjes is het weer droog,het zijn vaak heftige buien in een zeer korte tijd!(zelfde ervaring paar jaar terug) dus van de regen zou ik de keuze wanneer je weg wilt niet laten afhangen. En de natuur was prachtig en vooral groen!
En Ubud kan toeristisch zijn,maar je moet de plekken weten waar het zeker niet toeristisch is,maar dat geldt voor alle plekken...
En Ubud kan toeristisch zijn,maar je moet de plekken weten waar het zeker niet toeristisch is,maar dat geldt voor alle plekken...
zaterdag 11 december 2010 om 10:25